تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813217764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بوعلي سينا الگوي تمام عيار و نمونه بارز شخصيت علمي و ديني عصر حاضر


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بوعلي سينا الگوي تمام عيار و نمونه بارز شخصيت علمي و ديني عصر حاضر
فرهنگي. بوعلي سينا. دانشمند
از :اعظم نوربار - ابوعلي سينا دانشمندي است كه با گذشت هزار سال از زمان درگذشتش هنوز مكتب فكري و فلسفي حكيمانه‌اي كه پايه‌گذاري كرده است ، مورد توجه محافل آكادميك جهان بوده و الگوي تمام عيار و نمونه بارزي از نظر علمي و ديني در جهان به شمار مي‌رود.

ابوعلي سينا دانشمندي است كه با گذشت هزار سال از زمان درگذشتش هنوز مكتب فكري و فلسفي حكيمانه‌اي كه پايه‌گذاري كرده است ، مورد توجه محافل آكادميك جهان بوده و الگوي تمام عيار و نمونه بارزي از نظر علمي و ديني در جهان به شمار مي‌رود.

شيخ الرئيس در نگاه پرسشگرانه به هستي و در نگاه مومنانه به دين ، داراي انديشه‌اي مستحكم و استوار و به عنوان دانشمندي مسوول در حكمت عملي و نظري سرآمد خود و دوران پس از خود بوده است.

شيخ الرئيس حجه الحق شرف الملك امام الحكما ابوعلي سينا در سال ‪ ۳۷۰‬هجري قمري در روستاي خورمشين در اطراف شهر بخارا ( در جمهوري ازبكستان فعلي ) ديده به جهان گشود.

پدر اين نابغه بزرگ ، عبدالله اهل بلخ و مادرش ستاره از اهالي شهر تاريخي بخارا بود.

اروپاييان نام بوعلي سينا را اويسنا تلفظ مي‌كنند و او را مرد نخست تاريخ دانش پزشكي مي‌دانند.

بر اساس منابع معتبر تاريخي ، وي بر علوم و فنون و ادبيات زمان خود تسلط كامل داشت و به همين دليل تاريخ نگاران علوم اين دانشمند ايراني را دايره المعارف متحرك لقب داده اند.

بوعلي سينا ‪ ۴۵۰‬كتاب در زمينه‌هاي گوناگون نوشته است كه مشهورترين آنها شفا در فلسفه و منطق و قانون در دانش پزشكي است.

اگر بوعلي را جانشين فارابي و نيز بزرگترين نماينده حكمت در تمدن اسلامي بناميم بي‌ترديد بي‌راهه نرفته‌ايم ، چون تا زمان او هيچيك از حكيمان مسلمان نتوانسته بودند تمامي اجزاي فلسفه را با سبكي روشن مود تحقيق قرار دهند.

بي دليل نيست كه جورج سارتر او را مشهورترين دانشمند سرزمينهاي اسلامي مي داند كه يكي از معروفترين‌ها در همه زمانها ، مكانها و نژادها است.

وي در سال ‪ ۴۲۸‬هجري در همدان به درود حيات گفت و آرامگاه اين دانشمند نامي اكنون به عنوان نماد شهر همدان ، يكي از جاذبه‌هاي گردشگري اين ديار كهن است و همدانيها به وجود و شهرت جهاني او افتخار مي‌كنند.

مردم اين ديار از ايران زمين همواره خواستار توجه بيشتر مسوولان به اين دانشمند بزرگ و نامي بوده‌اند و اينك اول شهريور به عنوان روز بزرگداشت بوعلي سينا و روز پزشك نامگذاري شده و به منظور تبيين شخصيت اين عالم بزرگوار مجلس شوراي اسلامي رديف اعتباري در نظر گرفته است.

و اين بيانگر توجه ويژه دولتمردان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به جايگاه خاص بوعلي سينا است كه به حق درخور تحسين همه انديشمندان مي‌باشد.

نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد ، بوعلي سينا شخصيت ممتاز جهان اسلام ، مورد قبول علما و دانشمندان جهان و مايه افتخار ملت ايران است.

حميدرضا حاجي بابايي معتقد است كه اين عالم بزرگ از جايگاه ممتازي برخوردار است و بايد به طور درخور شان به جامعه معرفي شود.

وي امروز به خبرنگار ايرنا گفت : بوعلي پس از عبور از شهرهاي مختلف همچون گرگان و ري ، شهر تاريخي همدان را براي اسكان خود انتخاب كرد و اين دو ( بوعلي سينا و همدان ) با توجه به ويژگي‌هاي خاصي كه دارند به عناصري بي بديل تبديل شده اند.

وي گفت: بوعلي سينا به عنوان يك چهره و شخصيت بين‌المللي در علم بي‌بديل بوده و همدان نيز در تاريخ و تمدن بي‌نظير است و اين دو در اين ويژگي با هم شريك هستند.

وي تصويب يك رديف اعتباري براي بنياد بوعلي سينا را از اقدامات مجلس شوراي اسلامي در حمايت از بنياد بوعلي سينا در چارچوب معرفي او اعلام كرد و افزود: بايد همايش‌هاي بزرگ و در سطح شان بوعلي سينا برگزار شود.

در اين ميان مدير حوزه علميه همدان هم اعتقاد دارد كه در شناساندن و معرفي ابعاد مختلف شخصيتي بوعلي سينا بايد از افراد اهل فن و آگاه كسب اطلاع كرد.

حجت‌الاسلام سيد مصطفي موسوي اصفهاني مي‌گويد: پژوهش‌هاي كاربردي و موثر در شناخت شيخ الرئيس لازم است و بايد سرمايه‌گذاري ها در اين راستا باشد و به تمام ابعاد شخصيتي اين عالم گرانقدر پرداخت.

وي گفت: نبايد در اين پژوهش‌ها تنها به بعد ملي حجه الحق توجه و بعد اسلامي او به فراموشي سپرده شود ، چرا كه ابن سينا علاوه بر يك دانشمند، عالم و استاد الهيات ، در دينمداري سرآمد ديگران است.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان نيز بوعلي سينا را حكيم مشايي معرفي كرد كه توانست از طريق عقل به شناخت جهان برسد.

حجت‌الاسلام سيدآقا حسيني افزود: عقلگرايي از تفكرات شيخ الرئيس است و تاكنون هيچ فردي نتوانسته در حكمت مشايي نظير شيخ اظهار نظر كرده و به توصيف جهان بپردازد.

وي افزود: بوعلي سينا داراي مختصاتي است كه كمتر انساني را مي‌توان با اين ويژگي‌ها پيدا كرد.

وي گفت : بوعلي سينا نه تنها يك فيلسوف كم نظير در تاريخ است، بلكه با مطالعه آثار او ، شيخ را يك عارف مي‌بينيم كه قابل مقايسه با ديگر عارفان نيست.

وي گفت: حكمت بوعلي سينا با خردش آميخته شده و اين خرد آميخته با عرفان است كه او را نسبت به ديگر انديشمندان ممتاز كرده و نبايد شك داشت كه فلسفه در ايران مديون شرف الملك بوعلي سينا است.

وي افزود: بزرگاني همچون سهروردي و ملاصدرا هم حكمت خود را از شيخ الرئيس عاريه گرفته‌اند بنابراين چنانچه بوعلي سينا متولد نمي‌شد فلسفه نيز همانند امروز در اين كشور رونق نداشت.

وي با اشاره به تدريس بسياري از كتاب‌هاي بوعلي در دانشگاههاي معتبر جهان در مقطع تحصيلات تكميلي افزود: كتابهاي شيخ نه تنها قديمي نشده بلكه هنوز هم داراي يك سري تازگي‌ها ، لطايف و زيبايي‌هاي آفرينش است كه زمان و مكان نمي‌شناسد و در همه جا قابليت مطرح شدن دارد.

نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي هم گفت: بوعلي سينا از جامعيت برخوردار بوده و فردي است كه توانست بين فرهنگ ايراني و اسلامي پيوند ايجاد ايجاد كند.

مهدي سنايي، تضارب فرهنگ‌ها در انديشه شيخ را از ويژگي‌هاي بارز او دانست و افزود: اين عالم گرانقدر توانسته است به خوبي فرهنگ‌هاي مختلف را در كنار يكديگر قرار دهد.

وي اظهار داشت: در عصر كنوني بايد بيش از پيش به فلسفه اسلامي شيخ توجه كرده و آن را به عنوان مظهر هويتي كشورهاي اسلامي به جوانان معرفي كرد.

نماينده مردم بهار و كبودراهنگ در مجلس شوراي اسلامي ايجاد كرسي حكيم بوعلي سينا در دانشگاهها را ضروري خواند و گفت : با ايجاد اين كرسي همه دانشجويان با گذراندن حداقل دو يا چهار واحد درسي بيشتر با بوعلي آشنا مي شوند.

وي گفت: تدريس واحدهاي درس عمومي در خصوص بوعلي سينا يك امر ضروري است همانند تدريس وصيت نامه حضرت امام خميني (ره ) كه يك كار پسنديده بوده و هست.

وي شيخ الرييس را اسوه اخلاق معرفي كرد و افزود: بوعلي سينا در همه حال افراد را به داشتن اخلاق نيك تشويق مي‌كرد و هميشه در كنار كلاسهاي درس بر داشتن اخلاق نيك و پسنديده تاكيد مي‌نمود.

وي گفت : بوعلي سينا حاكمان را از جنگ و ستيز و قاضي‌ها را از برخورد نامناسب و قضاوت نادرست برحذر مي‌داشت كه اينها نشان از برجسته بودن ويژگي‌هاي اخلاق اين حكيم است.

وي مدفون بودن حكيم ابوعلي سينا در همدان را افتخار مردم استان دانست و گفت : وجود چنين انديشمنداني در كشور وظيفه عالمان را در تلاش بيشتر و پيمودن مدارج علمي سنگين تر مي‌كند و بايد در عصر حاضر نيز افرادي همانند شيخ را تربيت كرد.

فرماندار همدان هم گفت: شخصيت علمي و ديني شيخ الرييس از زواياي مختلف قابل بررسي است چرا كه يك متفكر و پيشرو بود كه فراتر از زمان خود حركت كرد.

علي اكبر فاميل كريمي افزود: بوعلي قابل مقايسه با قرينه‌هاي گذشته نيست و بايد او را در فضاي فعلي ذهن‌ها و به صورت مغز متفكر و انساني فكور كه حاضر بر زمان و پيشرو موثر بر زمان است مجسم كرد.

وي حركت در مسير پويندگي و بالندگي فكر و انديشه جامعه را با محوريت بوعلي سينا ممكن دانست و افزود: طوري بايد در اين مسير حركت كرد كه تمامي افكار را به سمت شيخ سوق داده و زمينه‌هاي بهره مندي از او را فراهم كرد وي گفت: اين باور بايد در همه مديران به خصوص مديران ارشد به وجود آمده و به عنوان يك اصل مسلم آن را بپذيرند و از حوزه تربيت كانون خانواده تا كانون مديريتي بايد با محوريت شيخ الرييس حركت كند.

وي افزود: چنانچه مسير بدين صورت باشد مي‌توان اميد داشت كه در حوزه آموزش عالي مسيري درست را براي تربيت فرزندان خود تعريف كرده ايم.

فاميل كريمي افزود: بخشهاي تربيتي مديريت هميشه مورد توجه و تاكيد بوده و هست و در مسير توسعه به اين بخش از مديريت به طور جدي نگاه مي‌شود.

وي گفت: بوعلي سينا نيز كه مسيري تمام و كمال از تربيت را پيموده است مي تواند الگوي مناسبي براي اين بخش از مديريت كشور باشد و با نگاه به آثار به يادگار مانده از او مي‌توان خط فكري و تربيتي متناسب با آداب و سنن گذشته و متناسب با دين اسلام ترسيم كرد و براي آيندگان نيز اين خط فكري را به امانت گذاشت.

وي افزود: بوعلي سينا به مراتب در آثار خود به مسايل آموزشي و تربيتي پرداخته و بهترين مسير تربيتي را حركت در مسير دين معرفي كرده است كه ما نيز امروز با تبعيت از بوعلي مي‌توانيم در اين مسير گام برداريم.
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن