تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804339621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عروسكي در فاصله تولد و مرگ‌


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: عروسكي در فاصله تولد و مرگ‌
خبرگزاري آريا- «هديه مرموز» با طراحي، بازي و كارگرداني ياسر خاسب كه به شيوه پانتوميم عروسكي اجرا مي‌شود، داستان تولد تا مرگ انساني را روايت مي‌كند كه با عروسكي از دنيايي ديگر در ارتباط است.

به گزارش سرويس هنري خبرگزاري آريا، هديه مرموز برگزيده ويژه يازدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي تهران بود كه اينك فرصت اجراي عمومي يافته است. اين نمايش همچنين در جشنواره‌هاي تئاتر لوراخ آلمان، پرفورمنس هلند، بهار ايراني در پاريس و در شهرهاي آمستردام، روتردام و گرونينگن كشور هلند به صحنه رفته است.

اجراي نمايش جديد خاسب پس از 7 شب به طور موقت متوقف شد و پس از برگزاري دوازدهمين جشنواره تئاتر عروسكي دوباره دركارگاه نمايش تئاتر شهر به كار خود ادامه مي‌دهد.

زبان بدن، يكي از مهمترين ابزارهاي بيانگري تئاتر است و گرچه نمي‌توان در محدوده تئاتر امروز حوزه و عنصر خاصي از تئاتر را ارجح بر ديگر حوزه‌ها دانست؛ اما مي‌توان ادعا كرد كه يكي از مهمترين عناصر نمايش بازيگر و بدن اوست.

تئاتر مدرن امروز در جريان پيشرفت و تغيير در كيفيت عناصر مختلف توانسته تاثير ديگر عناصر را در اجرا كاهش دهد و سعي دارد آن را در بدن و بازي بازيگرش خلاصه كند.

نمايش ياسر خاسب نيز تئاتري است كه داستان، صحنه، دكور و زبان را در بيانگري و قدرت حركت خلاصه كرده است.

? زبان بدن‌

ياسر خاسب كه طراح، نويسنده و كارگردان هديه مرموز است، در مقام بازيگر اين نمايش سعي دارد با بهره‌گيري از زبان بدن، مفهوم و موضوع مورد نظرش را بيان كند.

كارگردان نمايش هديه مرموز، بازي را با حركاتي كاملاً گويا و معلوم آغاز مي‌كند و از حجمي فشرده و نامشخص كه با بدن خود ساخته است، زير نور موضعي قرمز رنگ، متولد مي‌شود. در واقع ما در ابتداي نمايش شاهد تولد يك انسان در جهاني هستيم كه با نور موضعي از دنياي ديگر جدا شده است. اما پس از تولد، نور تخت و يكدست زمينه صحنه را براي حضور يا زندگي اين شخصيت در مقابل تماشاگر فراهم مي‌كند.

عمل نمايشي به عنوان مهم‌ترين دليل وقوع تئاتر، حاصل حضور بازيگر انسان نمايش در اين بخش است. انسان زندگي‌اش را آغاز مي‌كند تا آنجا كه بسته‌اي هديه‌ از بالا توسط طناب برايش فرستاده مي‌شود و حضور اين هديه كه آدمك مرموز و ناشناخته‌اي است؛ تعليق، عمل و داستان نمايش را امكان‌پذير مي‌كند.

ياسر خاسب، تا به اينجاي كار با تسلط و قدرت خوبي كه بر بدنش دارد، به‌گونه‌اي مطلوب توانسته وقايع ساده مورد نظرش را به تماشاگرش منتقل كند.

بدن آماده بازيگر براحتي ‌‌رشد و حركت در صحنه زندگي را به ما نشان مي‌دهد تا آنجا كه يك آدم مرموز و عجيب را كه شبيه عروسكي زنده است، پيدا مي‌كند. او بخوبي و با تسلط كامل به اين عروسك جان مي‌دهد. خاسب تنها با يك دست كه در آستين عروسك قرار مي‌دهد، تمام بدن عروسك را به خود مي‌چسباند و براحتي آن را به حركت درمي‌آورد. حركت‌هاي بازيگر هديه مرموز از آن جهت زيبا، نمايشي و كاربردي است كه تماشاگر براحتي حضور 2 شخصيت را روي صحنه در حال حركت باور مي‌كند و مي‌پذيرد.

? 2 شخصيت در يك بدن‌

در واقع هنر ياسر خاسب را به عنوان بازيگر نمايش از چند منظر مي‌توان بررسي كرد، اما نخستين وجه بارز بازي او تبديل كردن بدن به 2 شخصيت متفاوت است. آدمك مرموز يا كودك درون شخصيت نمايش نه‌تنها كاملا با خود شخصيت متفاوت و متعارض است، بلكه حتي‌ كنش نمايشي را به واسطه مبارزه مستقيم فيزيكي‌اش در روي صحنه به وجود مي‌آورد. نشان دادن چنين كاركرد و اتفاقاتي با يك دست، كار نسبتا دشواري است كه خاسب در نمايشش بخوبي از عهده آن برآمده است. تسلط او بر حركت و بدن به اندازه‌اي است كه نه‌تنها در خلق 2 شخصيت متفاوت موفق نشان مي‌دهد، بلكه حتي با پيشرفت درگيري و تعليق بيروني نمايش، شخصيت دوم را كه تنها از سوي يك دست او حركت مي‌كند، مسلط بر شخصيت اول (خودش) به نمايش مي‌گذارد. خاسب حتي در پايان نمايش خود به دست عروسك كشته مي‌شود و عروسك را مسلط و پيروز بر جنازه‌اش بازي مي‌كند.

آدمك مرموز، شايد كودك درون يا شخصيت دوم اين انسان است كه همزمان با رشد او مبارزه‌اش را آغاز مي‌كند و در كشمكشي مداوم و مستمر در زندگي او را به هلاكت مي‌رساند.

هديه مرموز در فاصله ميان تولد و مرگ شخصيتش، مبارزه او با خود را به گونه‌اي تمام‌ناپذير به نمايش مي‌گذارد و شايد قصد دارد بر ناگزير بودن شخصيت پس از كشف اين هديه در حوزه محتواي نمايشي‌اش تاكيد كند. هرچند در اين مسير، پرداخت يا راهكار و شيوه ديگري وجود ندارد و موضوع و نه داستان دچار پيچش و چالش‌هاي ديگر در ابعاد مختلف نمي‌شود، اما خود موضوع مبارزه انسان با كودك درون مي‌تواند محوريت موضوعي خوبي را شامل شود كه در اين نمايش هم به اين شكل بوده است.

هديه مرموز در مدت كوتاه اجرايش، با حركات بازيگر و نشان دادن يك مبارزه صرفا فيزيكي، سعي مي‌كند تماشاگر را مجذوب خودش كند و همين مساله شايد تنها كاستي آن باشد. ما در صحنه نمايش چيزي جز يك درگيري فيزيكي را شاهد نيستيم و منطق اين درگيري خيلي كمتر از خود آن مورد توجه كارگردان نمايش بوده است. شايد بهتر بود كه حتي پرداخت بيشتري بر حضور و دليل درگيري عروسك يا آدمك با انسان نمايش صورت مي‌گرفت.

? نور به جاي دكور

صحنه نمايش بدون هيچ دكور و آرايشي، تنها با يك نور تخت يا موضعي، بيانگر خلا دروني شخصيت است. اين انتخاب صحنه هر چند به تناسب موضوع بخوبي صورت پذيرفته، اما بهتر بود لااقل در حوزه نورپردازي، فضاسازي كاربردي‌تري را ترتيب مي‌داد. مثلا كارگردان مي‌توانست با محدودتر كردن نور در مركز صحنه، خلا‡ها و فضاهاي ناشناخته و مرموز اطراف را در تاريكي و سكوت اطراف شخصيتش بيشتر مورد تاكيد قرار دهد. در اين صورت مسلما تنهايي، كشمكش دروني و اهميت حضور شخصيت در مقابل ناشناختگي و خلا تاريكي اطراف و جهان، بيشتر تاثيرگذار نشان مي‌داد.

اما در مجموع و با در نظر گرفتن همه عناصر و شيوه‌هاي به كار گرفته شده و همچنين تاثيراتي كه نمايش بر مخاطب مي‌گذارد و هدفي كه دنبال مي‌كند، بايد گفت هديه مرموز يك اثر هدفمند نمايشي است و در انتقال مفهوم و برقراري ارتباط با مخاطب موفق نشان مي‌دهد.

تركيب نور و موسيقي و محوريت و تمركز موضوعي بر حضور قاطع زبان بدن، هديه مرموز را به عنوان يك نمايش مسلط و موفق مطرح مي‌كند
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن