تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815350906




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير يكساله‌ صنايع درمقابل انتقادات صريح بخش خصوصي محرابيان: با حرف‌هاي شعاري مشكل حل نمي‌شود با اين ادبيات، من هم بانكدار بودم به صنعت تسهيلات نمي‌دادم!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزير يكساله‌ صنايع درمقابل انتقادات صريح بخش خصوصي محرابيان: با حرف‌هاي شعاري مشكل حل نمي‌شود با اين ادبيات، من هم بانكدار بودم به صنعت تسهيلات نمي‌دادم!


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنعت و معدن

علي‌اكبر محرابيان كه چند روز پيش دوران يك ساله حضور خود را در وزارت صنايع و معادن پشت سر گذاشت، براي بار دوم و به فاصله چند هفته به عنوان وزير صنايع و معادن در جمع فعالان بخش خصوصي در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران حاضر شد تا اين بار هم دو طرف به بررسي مشكلات و ارايه راهكارها بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير صنايع و معادن اين بار در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران بيشتر شنونده بود؛ هرچند وي دست خالي هم به ميان فعالان بخش خصوصي نيامده و توضيحاتي درباره چند مصوبه دولت براي حل مشكلات بخش توليد و صنعت در جمع فعالان بخش خصوصي ارايه كرد.

اما فعالان بخش خصوصي نيز در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و در حضور وزير صنايع و معادن به طرح مشكلات خود پرداخته و برخي از آن‌ها نيز انتقادات شديدي را نسبت به عملكرد وزارت صنايع و معادن و اقدامات انجام شده براي حمايت از توليد مطرح كردند.

*غفلت از صنعت به حوزه بازرگاني نيز آسيب وارد مي‌كند

در ابتداي اين نشست وزير صنايع و معادن با بيان اين‌كه بخش خصوصي بايد در همه اركان نظام حضور فعال داشته و تاثيرگذار باشد، گفت: تا رسيدن به اين هدف فاصله زيادي داريم.

وي افزود: بخش صنعت حوزه‌اي پايه‌اي بوده و رشد آن بر رشد ديگر بخش‌هاي كشور تاثير مي‌گذارد و غفلت از صنعت حتي به حوزه بازرگاني و تجارت نيز آسيب جدي وارد مي‌كند.

وي همچون گذشته مهمترين مشكل بخش صنعت و توليد كشور را كمبود نقدينگي دانست و اضافه كرد: براي رفع مشكلات بخش صنعت هر مانعي را كه لازم باشد از سر راه بر مي‌داريم.

*هفته آينده پرداخت تسهيلات از حساب ذخيره ارزي به بخش توليد آغاز مي‌شود

وي توضيح داد: قرار شد از موجودي حساب ذخيره ارزي پنج ميليارد دلار براي شش ماه و 10 ميليارد دلار براي هر سال به عنوان سرمايه در گردش و تامين مواداوليه از مبادي خارجي، براي بخش توليد در نظر گرفته شود كه اين مصوبه نهايي شده و مراحل تصويب آيين‌نامه اجرايي آن رو به اتمام است.

محرابيان اعلام كرد: اميدواريم از هفته آينده پرداخت تسهيلات از حساب ذخيره ارزي به بخش توليد آغاز شود.

اين مقام مسوول در عين حال خاطرنشان كرد: با كمك تشكل‌ها، واحدهايي كه نياز به پرداخت تسهيلات به آن‌ها احساس مي‌شد، شناسايي شده و در حال حاضر سهم هر يك از بخش‌هاي صنعت و توليد در پرداخت تسهيلات از حساب ذخيره ارزي مشخص شده است.

*تسهيلات دلاري پرداخت مي‌شود

وزير صنايع و معادن همچنين عنوان كرد: با توجه به نوسان شديد نرخ يورو در چند سال اخير اين مصوبه به صورت پرداخت دلاري اجرا مي‌شود.

*بازپرداخت تسهيلات به صورت دلاري

اين مقام مسوول در ادامه درباره مشكل به وجود آمده براي توليدكنندگان از بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز گفت: اين مشكل سوابقي به اندازه چندين كارتن در وزارت صنايع و معادن داشته و حدود 15 سال وزيران و دولت‌هاي مختلف براي حل آن تلاش كردند، اما هيچ‌كدام نتيجه‌اي براي صنعت كشور در بر نداشته است.

وي اظهار كرد: براي حل اين مشكل مصوب شد تا افرادي كه از ارزهاي داراي نوسان شديد استفاده كرده‌اند، بتوانند تسهيلات گرفته شده را به به صورت دلاري و معادل دلار با قيمت روز بازپرداخت كنند.

*فروش مدت‌دار مواد اوليه به توليدكنندگان

محرابيان در ادامه خبر داد: بخش عمده‌اي از مواد اوليه‌اي كه توليدكنندگان از داخل كشور خريداري مي‌كنند، مربوط به چهار بخش محصولات پتروشيمي، فولاد، آلومينيوم و مس است و در اين زمينه مصوب شد تا اين مواد كه عمدتا كنترل آن‌ها در اختيار دولت قرار دارد، به صورت مدت‌دار سه يا چهار ماهه و بدون بهره به صنعتگران فروخته شوند.

وي اضافه كرد: نقدينگي مورد نياز طرح‌هاي جديد و طرح‌هاي نيمه‌تمام نيز در قالب طرح آمايش صنعت و معدن و از طريق تمركز منابع مالي شركت‌ها و سازمان‌هاي وابسته به وزارت صنايع و معادن در دو بانك ملت و صنعت و معدن تامين مي‌شود.

وزير صنايع و معادن در ادامه، صحبت‌ها و بعضا انتقادات شديد فعالان بخش خصوصي را شنيد و به تعدادي از آن‌ها پاسخ گفت.

*200 سال پيش هم مي‌گفتند صنعت مرده است، آيا چنين شد؟

وي با بيان اين‌كه هر يك از مشكلات بخش توليد و صنعت در كشور به اندازه شاهنامه حكايت دارد، خاطرنشان كرد: بايد به دور از شعار و حرف‌هاي تكراري به فكر عمل باشيم.

محرابيان نسبت به اظهارات يكي از فعالان بخش خصوصي كه عنوان كرده بود بخش صنعت كشور مرده است، واكنش شديد نشان داد و تصريح كرد: 200 سال پيش هم عده‌اي مي‌گفتند بخش صنعت مرده است، اما آيا واقعا چنين اتفاقي افتاده است؟

*با حرف‌هاي تكراري به جايي نمي‌رسيم

وزير صنايع و معادن با اشاره به اين‌كه بخش صنعت علي‌رغم همه مشكلات همچنان به راه خود ادامه داده و مي‌دهد، گفت: با حرف‌هاي تكراري و شعاري به هيچ‌وجه نمي‌توان مشكلات بخش توليد را حل كرد.

*ادعا نمي‌كنم صد درصد طبق برنامه عمل كرده‌ايم

وي يادآور شد: در كنار اتاق كارم در وزارت صنايع و معادن، اتاقي با كاغذ ديواري و پوسترهاي فراوان از صنايع مختلف طراحي شده است و پيشرفت طرح‌هاي مختلف در آن بررسي مي‌شود؛ هرچند ادعا نمي‌كنم كه تاكنون صد درصد طبق برنامه عمل كرده‌ايم.

محرابيان اظهار كرد: وزارت صنايع و معادن آمادگي دارد تا همانند صنعت سيمان براي ساير صنايع نيز با همكاري تشكل‌هاي مربوطه پروژه‌هاي ويژه تعريف شود.

*صنعت كشور به روح اميد نياز دارد

وي توضيح داد: در حال حاضر بيش از نقدينگي، به دميده شده روح اميد در بخش صنعت كشور نياز داريم و اگر بگوييم صنعت كشور مرده است، معلوم مي‌شود كه شناختي از صنعت كشور نداشته و صرفا مشكلات يك واحد توليدي را به كل بخش توليد كشور تعميم داده‌ايم.

*با اين ادبيات، من هم بانكدار بودم به صنعت تسهيلات نمي‌دادم!

اين مقام مسوول با تاكيد بر اين‌كه بخش صنعت و توليد كشور به انقلاب ادبياتي نياز جدي دارد، تصريح كرد: با وضع موجود و جسارت‌هايي كه بخش صنعت و توليد كشور مي‌شود، اگر بنده هم بانك‌دار بودم به بخش توليد تسهيلات نمي‌دادم!

وي اضافه كرد: عده‌اي مدام مي‌گويند، بخش صنعت كشور در بحران قرار داشته و وضع مناسبي ندارد؛ طبيعي است كه در چنين شرايطي بانك‌ها نيز جرات نكنند به بخش توليد تسهيلات بدهند.

*كسي نبايد جرات جسارت به صنعت را داشته باشد

وي تصريح كرد: بايد ادبيات صحبت كردن افراد به گونه‌اي باشد كه هيچ‌كس چه در داخل و چه در خارج صنعت جرات جسارت به بخش صنعت را نداشته باشد.

محرابيان همچنين نسبت به اظهارات يكي ديگر از فعالان بخش خصوصي كه گفته بود، وزير صنايع و معادن هيچ توجهي به صنعت نساجي ندارد و صرفا وزير خودروسازان است، واكنش نشان داد و گفت: اين‌كه گفته شود هيچ جلسه‌اي با صنعت نساجي نداشته‌ام، بزرگترين ظلم به بنده است. طي سال جاري دست‌كم 15 جلسه با فعالان بخش صنعت نساجي برگزار كرديم و حتي به صورت موردي نيز با نساج‌ها جلساتي برگزار شده است.

*تعرفه پنبه صفر شد

به گزارش ايسنا، محرابيان در ادامه اين نشست خبر داد: با اقدامات انجام شده تعرفه صفر پنبه در كميسيون ماده يك با لحاظ شرايط كشاورزان مصوب شده و در مرحله ابلاغ قرار دارد.

*با فعالان صنعتي هماهنگيم

اين مقام مسوول با اشاره به هماهنگي وزارت صنايع و معادن در تصميم‌گيري‌هايش با فعالان بخش صنعت يادآور شد: به عنوان مثال در زمينه سيمان براي رسيدن ظرفيت توليد كشور به 55 ميليون تن در خرداد سال جاري كاملا برنامه‌ريزي شده و هماهنگ با فعالان بخش سيمان عمل كرده و نتيجه آن نيز مشخص شد. حتي خروج سيمان نيز كاملا با بخش صنعت هماهنگي شده بود و در ساير صنايع مانند فولاد نيز همين برنامه را دنبال مي‌كنيم.

در اين نشست همچنين اغلب فعالان بخش خصوصي نسبت به آنچه رفتارهاي خشن و ناشايست سازمان تعزيرات حكومتي نسبت به بخش توليد مي‌خواندند، اعتراض كردند.

*بهترين روش كنترل بازار، خودكنترلي است

وزير صنايع و معادن در اين زمينه با اشاره به اين‌كه بهترين روش كنترل بازار خودكنترلي است، اضافه كرد: در بخش صنعت هر زمان كه بين عرضه و تقاضا تعادل وجود داشته باشد در بازار نيز تعادل به وجود مي‌آيد.

وي بيان كرد: به عنوان مثال زماني سيمان تني بيش از 170 هزار تومان در بازار غيررسمي شهر ساري به فروش مي‌رسيد؛ در حالي كه بعد از افزايش ظرفيت توليد سيمان در كشور و ايجاد تعادل نسبي بين عرضه و تقاضا، اين قيمت به كمتر از 70 هزار تومان به ازاي هر تن رسيده است.

وي تاكيد كرد: بهترين نظام بازار، نظامي است كه در آن مشتري و خود بازار اقدام به طرد عرضه‌كننده و توليدكننده متخلف كنند.

*در بخش‌هايي سوداگري وجود دارد

وي اذعان كرد: البته بايد بپذيريم كه در بخش‌هايي نيز سوداگري وجود داشته و در اين حالت بايد نظام كنترلي وجود داشته باشد.

*خطاي چند مجري را نبايد به كل تعميم داد

وزير صنايع و معادن اضافه كرد: اگر چند مجري تعزيرات نيز خطا كرده باشند، نبايد اين موضوع به كل سازمان تعزيرات تعميم داده شود.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن