تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815352925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاد حجتي؛ بنيان‌گذار علوم قرآني در دانشگاه/ 7قاسم‌پور:«اسباب‌النزول» استاد حجتي ترجمه، شرح، بسط و نقد «الاتقان» سيوطي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: استاد حجتي؛ بنيان‌گذار علوم قرآني در دانشگاه/ 7قاسم‌پور:«اسباب‌النزول» استاد حجتي ترجمه، شرح، بسط و نقد «الاتقان» سيوطي است
گروه انديشه: كتاب «اسباب‌النزول» استاد حجتي ترجمه، شرح، بسط و نقد كتاب «الاتقان في‌علوم القرآن» سيوطي است كه اين «الاتقان» مهم‌ترين و جامع‌ترين ‌كتاب در تاريخ هزار ساله قرآن كريم و بيش از هزار ساله علوم قرآني است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، دكتر «محسن قاسم‌پور»، عضو هيئت علمي دانشگاه كاشان در نشست «بررسي ابعاد علمي شخصيت استاد حجتي» كه به همت سرويس انديشه در محل اين خبرگزاري برگزار شد، ضمن بيان مطلب فوق در پاسخ به اين سؤال كه جايگاه علوم قرآني در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي كشور در چه سطحي قرار دارد و نقش استاد حجتي در اين جايگاه تا چه اندازه است؟، گفت: سطح فعلي رشته علوم قرآني، در واقع محصول انقلاب اسلامي و توجه نظام جمهوري اسلامي به مسأله قرآن با توجه به نقش قرآن در هدايت انسان‌ها و رسالتي كه قرآن مي‌تواند در ابعاد فرهنگي، اجتماعي و هدايتي در ايران اسلامي و به طور كلي در جهان اسلام ايجاد كند، است.

وي افزود: بنابراين امروزه بذري كه در ابتداي انقلاب كاشته شد، بحمدالله و المنة تحت پرتو عنايات امام عصر(عج) و اهتمام مسئولين در سطح كشور به يك درخت تنومند تبديل شده است و در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ‌ارشد و دكترا در رشته علوم قرآني در سطح دانشگاه‌هاي كشور دانشجو تربيت مي‌شود.

اين مدرس دانشگاه تأكيد كرد: بدون شك دكتر حجتي نقش ويژه‌اي را در شكل‌‌دهي به اين رشته و گسترده و غني كردن آن از ابتداي امر داشته است. به تعبيري مي‌توان گفت كه يكي از كساني ‌كه سهم عمده‌اي در ايجاد اين رشته بسيار مهم در دانشگاه‌هاي كشور داشته ‌است، شخص دكتر حجتي است و او از همان ابتداي امر نقش مهمي را در مقام برنامه‌ريزي در شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و هم‌چنين در سطوح دانشگاهي به عنوان استاد داشته و امروزه مي‌توان گفت كه بيشتر فارغ‌التحصيلان اين رشته به نوعي از شاگردان با واسطه يا بي‌واسطه و يا از همكاران وي هستند.

قاسم‌پور در باب ويژگي‌هاي آثار علمي استاد حجتي خاطرنشان كرد: استاد حجتي آثار متعددي دارد كه شايد بتوان آن‌‌‌ها را به دسته‌هاي مختلفي تقسيم كرد. بعضي از آثار وي در حوزه مشخص علوم قرآني است، برخي ديگر از آثار دكتر حجتي در حوزه تفسير و بخشي ديگر نيز در غير از اين دو حيطه قرار دارد و بيشتر در مورد بحث‌هاي تعليم و تربيت، آداب تعليم و تعلم در اسلام و ... است.

عضو هئت علمي دانشگاه كاشان گفت: استاد حجتي در حوزه علوم قرآني چند اثر عمده دارد كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها كتاب بسيار مهم و تأثيرگذار «تاريخ قرآن» است كه براي دانشگاهيان و آشنايان به اين رشته جايگاه اين كتاب معلوم است. يكي از ديگر آثار ايشان «تفسير» است كه البته با همكاري يكي از اساتيد برجسته ـ دكتر عبدالكريم بي‌آزار شيرازي ـ اين تفسير را نوشته‌اند كه پنج جلد از اين كتاب تا تفسير سوره توبه منتشر شده است كه به نوبه خود بسيار مهم است و اگر فرصتي باشد به معرفي آن مي‌پردازم.

وي تأكيد كرد: در حوزه علوم قرآني يكي از آثار مهم استاد حجتي، كتاب «اسباب‌النزول» است كه مي‌توان گفت اين كتاب، ترجمه، شرح، بسط و نقد كتاب «الاتقان» در حوزه مربوط به اسباب‌النزول است. «الاتقان في‌علوم القرآن»، مهم‌ترين و جامع‌ترين ‌كتاب در تاريخ هزار ساله قرآن كريم و تاريخ بيش از هزار ساله علوم قرآني در دو جلد، نوشته «جلال‌الدين ابوالفضل عبدالرحمن بن ابي‌‌بكر سيوطي»، قرآن‌پژوه، حديث‌شناس و فرهنگ‌نگار معروف است.

نويسنده كتاب «پژوهشي در جريان‌شناسي تفسير عرفاني» در ادامه سخنانش در مورد ديگر اثر مهم استاد حجتي گفت: يكي ديگر از مهم‌ترين آثار استاد، كتابي است با نام «تاريخ قرائات قرآن» كه ترجمه و شرح‌گونه‌اي است از اثر استاد «عبدالهادي فضلي» كه او يكي از كساني است كه در آستانه قرآن و حديث خدمات قابل توجهي را به فرهنگ جهان اسلام ارائه كرده است.

قاسم‌پور تصريح كرد: كتاب ديگري از استاد حجتي كه در حوزه علوم قرآني موجود است، «سه مقاله در تاريخ تفسير و نحو» نام دارد كه به هر حال از فعاليت‌هاي اين استاد محسوب مي‌شود. استاد حجتي در ديگر حوزه‌ها كتاب‌هاي ديگري مانند «روان‌شناسي از ديدگاه غزالي و دانشمندان اسلامي» دارد.

وي يادآور شد: كتاب ديگر استاد حجتي، «تاريخ شيعه» است كه اين كتاب در واقع ترجمه و از آثار مهم استاد حجتي تلقي مي‌شود كه البته جايگاه كتاب تاريخ قرآن در بين كتاب‌هاي ديگر استاد حجتي شايد برجسته‌تر باشد. فراموش نكنيم كه دكتر حجتي در واقع در ابتداي امر دو جلد كتاب هم به رشته تحرير درآورد كه كتاب‌هاي مهمي هستند و آن هم فهرست نسخه‌هاي خطي كتابخانه الهيات دانشگاه تهران در دو جلد است كه منتشر كردند و كتاب ديگر فهرست نسخه‌هاي عربي كتابخانه‌هاي جهان اسلام است كه يك جلد از اين نسخه‌هاي خطي منتشر شده است و موضوع آن مربوط به قرآن و قرائات و علوم قرآني است.

اين محقق و استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: پس به عبارتي كتاب‌هاي دكتر حجتي هم در حوزه علوم قرآن و هم در حوزه غير علوم قرآني است. در حوزه علوم قرآن، مي‌توان از تاريخ قرآن و تفسير قرآن نام برد و هم‌چنين كتاب‌هايي مانند اسبا‌ب‌النزول و تاريخ قرائات و در حوزه غير علوم قرآني نيز مي‌توان كتاب‌هاي ديگري مانند فهرست نسخه‌هاي خطي را نام برد كه دكتر حجتي به رشته تحرير درآورده است.
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن