تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813097206




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنگ در قفقاز موجب تغيير اولويت هاي سياست خارجي در كاخ سفيد شده است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: جنگ در قفقاز موجب تغيير اولويت هاي سياست خارجي در كاخ سفيد شده است
تهران /واحد مركزي خبر/ سياسي 87/5/30
خبرگزاري رويترز در تحليلي به قلم سوزان كورن ول از واشنگتن نوشت / دو هفته پيش بزرگترين چالش سياست خارجي براي رييس جمهور اتي امريكا خروج از عراق و تصميم گيري درباره تعداد نيروهاي اعزامي به افغانستان بود.
اكنون روسيه / تانكهاي روسي و نيروهاي اين كشور در حال تحقير نيروهاي گرجستان هستند كه متحد امريكا به شمار مي رود و اين مسئله در راس برنامه هاي كاري رييس جمهور اتي امريكا قرار گرفته است.
استفان بيگان مشاور سياست خارجي جان مك كين نامزد حزب جمهوريخواه براي انتخابات اتي امريكا گفت مناسبات كنوني امريكا با روسيه مناسباتي نيست كه ما بخواهيم انرا از دولت كنوني تحويل بگيريم. بيگان گفت اين شكل از مناسبات واقعا شكل نامطلوبي از مناسبات با روسيه براي رييس جمهور اتي امريكا است.
گفتني است بيگان مدير اجراي شوراي امنيت ملي امريكا در دوره نخست رياست جمهوري جرج بوش بوده است.
مشاوران باراك اوباما نامزد حزب دموكرات نيز پيش بيني مي كنند موضع اوباما براي مذاكرات با روسها به عنوان رييس جمهور اتي امريكا بسيار موضعي ضعيفتر خواهد بود.
مايكل مك فول مشاور اوباما در امور روسيه كه استاد علوم سياسي در دانشگاه استنفورد بريج نيز است گفت اهرم امريكا پس از حمله روسيه به گرجستان بسيار ضعيف تر شده است.
در پي درگيري در اوستياي جنوبي اوباماو مك كين نظرات مشابهي درباره نحوه اقدام واشنگتن به اين مسئله داشتند با اين حال مواضع انها نشان دهنده سر نخهايي از استراتژي كاخ سفيد در صورت به قدرت رسيدن هر يك از انها است.
براي طرفداران مك كين نامزد هفتاد و يك ساله حزب جمهوريخواه / حمله به گرجستان اثبات هشدارهاي مك كين طي سالهاي گذشته درباره وضعيت بد دموكراسي در روسيه و نيز تلاشهاي مسكو براي باجگيري و ارعاب همسايگان است.
از ديدگاه اردوي اوباما نيز رخدادها در گرجستان توجيهي براي مخالفتهاي وي با جنگ عراق به شمار مي رود. وي پيش از اين در اظهاراتي گفته بود// ببينيد درحالي كه امريكا خود را گرفتار جنگي غير ضروري در عراق كرده است چه اتفاقاتي در نقاط ديگر جهان روي مي دهد. اين سناتور امريكا از اغاز جنگ عراق مخالفت خود را با ان اعلام كرده بود.
مك فول گفت علتي كه براي عدم تمركز دولت بوش بر ابخازي و اوستياي جنوبي وجود دارد اين است كه بوش تمركز خود را به عراق محدود كرده است.
درحاليكه بوش در سال دو هزارو يك در جريان ديدار با ولاديمير پوتين رييس جمهور وقت روسيه گفت زماني كه به چشمان پوتين نگاه مي كنم به درونش راه مي يابم/ مك كين ماه اكتبر در اظهاراتي مشابه گفت زماني كه به چشمان پوتين نگاه مي كنم سه حرف كا / گ و ب را مي بينم.
مك كين كه از جمله اسراي جنگ ويتنام به شمار مي رود / چهار سال است سناتور ايالت اريزونا است و به اعتبارات امنيت ملي خود افتخار مي كند به نظر مي رسد در پي بحران در اوستياي جنوبي انرژي گرفته است. وي در مقاله اي در وال استريت ژورنال مي نويسد ما همه گرجستاني هستيم و اعلام كرد ليندسي گراهام و جو ليبرمن سناتورهاي همكار خود را به گرجستان خواهد فرستاد.
در پي خشونتها در گرجستان / دولت بوش در حال بررسي در خواست قديمي مك كين درباره خروج روسيه از گروه هشت كشور صنعتي است . همه هفت كشور ديگر در اين گروه غربي هستند.
اوباما كه چهل و هفت سال دارد و به نسل جوانتري تعلق دارد كه تجربه اي متفاوت از جنگ سرد دارند. وي درجريان بحران موشكي كوبا در سال هزار و نهصد و شصت و دو تنها يك ساله بود و براي شركت در جنگ ويتنام نيز بسيار جوان بود.
در هفتم اوت نيروهاي گرجستان براي بازپس گيري اوستياي جنوبي وارد عمل شدند/ اين منطقه طرفدار روسيه در دهه هزار و نهصد و نود جداشدن از حاكميت گرجستان را پيگيري مي كند. روسيه نيز در واكنش به اقدام گرجستان بزرگترين گسيل نظامي تاريخ روسيه پس از فروپاشي شوروي سابق را صورت داد.
درحاليكه مك كين پيش از اين نيز درباره قلدر مابي روسيه هشدار داده بود مك فول گفت اوباما بارها درباره احتمال وقوع درگيري در قفقاز هشدار داده بود.
بيست و سوم ژوئيه دو هفته پيش از حمله تانكهاي روسيه به گرجستان اوباما از روسيه خواسته بود از اقدامات تهاجمي كه طي سه ماه گذشته درباره همسايه جنوبي خود صورت داده است دست بردارد.
اوباما همچنين به اين هشدار اضافه كرد كه دولت گرجستان بايد درباره هرگونه وسوسه براي ورود به درگيري نظامي مقاومت كند.
اوباما ماه اوريل از دولت تفليس و سران منطقه خواسته بود كه مذاكراتي درباره مناطق جدايي طلب منطقه برگزار شود. مك فول گفت اگر اين اتفاق افتاده بود اكنون شاهد اين درگيري در اوستياي جنوبي نبوديم.
وي گفت روش اوبا درباره اين مسئله و مسايل ديگر همكاري با متحدان و همكاري با نهادهاي بين المللي براي پيشگيري از بحران است.
اكنون كه درگيري روس داده است به نظر مي رسد كه ديدگاههاي اوباما و مك كين مشابه است . هر دوانها درباره پيامدهاي شديد اين اقدام به روسيه هشدار دادند.
هر دو انها به گرجستان و اوكراين مسير عضويت در ناتو را پيشنهاد كرده اند اين درحالي است كه برخي در اروپا معتقدند اين گونه حمايت هاي غرب موجب شدت گرفتن بحران در نقطه اغازين مي شود.
بيگان مي گويد به رغم اين مسايل نبايد هدف امريكا داشتن مناسبتي منفي با روسيه باشد وي همچنين ار اروپا خواست. وي گفت مك كين همچنين از اروپا خواسته است وابستگي خود به انرژي روسيه را قطع كند.
مك فول گفت امريكا بايد با روسيه در ارتباط باشد. وي گفت بايد به مسكو رفت و با انها در ارتباط بود. اما اين بدان معنا نيست كه از انها ستايش شود.
167/154
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن