واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مسابقهي داستان علمي - تخيلي و فانتزي پايان يافت
![](http://207.176.218.145/Thumbnails/pics/1386/7/Art/wh120-636.jpg)
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
مراسم پاياني سومين دورهي مسابقهي داستاننويسي علمي - تخيلي و فانتزي با معرفي برگزيدگان و تقديم به آرتور سي كلارك روز گذشته (دوشنبه، 28 مرداد) در سراي اهل قلم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم، حسين شهرابي - دبير مسابقه - از افزوده شدن بخش اهداي جايزه به مروج ادبيات علمي - تخيلي و فانتزي خبر داد و در ادامه متذكر شد: به دليل محدود بودن علاقهمندان و نويسندگان ادبيات علمي - تخيلي و فانتزي، از سال آينده، آثار گردانندگان سايت آكادمي فانتزي و همچنين هيأت داوران مورد بررسي قرار ميگيرد.
در ادامه، فرهاد آذرنوا - دبير سايت آكادمي فانتزي - به ارائهي توضيحاتي دربارهي فعاليت اين سايت پرداخت.
همچنين حميدرضا صدر - منتقد سينمايي - با بيان اينكه هيجانزده شده است از اينكه در جمع علاقهمندان و طرفداران ادبيات علمي - تخيلي و فانتزي حضور دارد، به ارائهي توضيحاتي دربارهي فيلمهاي صامت دههي 60 ميلادي پرداخت، كه در آنها، رگههايي از فانتزي است و سپس به دلايل علاقهمندي خودش به اين ژانر از ادبيات پرداخت.
او سپس با شرح روايت فيلمهايي كه قصهاي فانتزي دارند، از مؤلفههاي اين نوع سينما گفت و افزود: سينماي فانتزي برخلاف ژانرهاي ديگر سينما قواعد مشخصي ندارد؛ ساير ژانرها تو را در يك حصار محدود ميكنند؛ در حاليكه سينماي فانتزي تو را به جلو هدايت ميكند. سينماي فانتزي يك ساختارشكني مدام دارد و در ژانر فانتزي است كه آنچه از دل خيال بيرون ميآيد، به علم تبديل ميشود. به اعتقاد من، فانتزي تلاش انسان براي جلو رفتن و عشق ورزيدن است، كه اين نتيجه را در پايان بسياري از فيلمهاي فانتزي ميتوانيم ببينيم. درواقع بسياري از فانتزيها، توصيف ورود ما به چيزهايي است كه ناشناختهاند.
كيكاووس بالازاده نيز با بيان اينكه چون علاقهام به اسطوره بوده، به ادبيات فانتزي كشيده شدهام، گفت: ما در اسطوره با مواردي مواجهايم كه در ژانر ادبيات فانتزي هم با آنها روبهرو ميشويم.
او در اثبات گفتهي خود به بازخواني اسطورهي ايراني - گرشاسب - پرداخت و به وجوه فانتزي بودن اين روايت اسطورهيي اشاره و در پايان تأكيد كرد: ادبيات فانتزي باعث خلاقيتهاي بسياري ميشود.
در مراسم پاياني مسابقهي داستاننويسي علمي - تخيلي و فانتزي كه با تقديم به آرتور سي كلارك - نويسندهي فقيد علمي - تخيلي - برگزار شد، فيلمي دهدقيقهيي با عنوان «همراه با آرتور سي كلارك» به نمايش درآمد، كه در اين فيلم، روزنامهنگار حوزهي علم - پوريا ناظمي - به ديدار اين دانشمند و نويسنده رفته بود.
او از برقراري صلح در سريلانكا - محل اقامت آرتور سي كلارك - به عنوان آرزوي اين نويسنده ياد كرد و افزود: متأسفانه اين موضوع در زمان حيات وي محقق نشد.
در اين مراسم همچنين مهرداد تويسركاني دربارهي ادبيات علمي - تخيلي و طرفداران آن صحبت كرد و با انتقاد از دو سخنران سال گذشتهي مراسم پاياني مسابقهي داستاننويسي علمي - تخيلي و فانتزي، كه كورت وونهگات جونير و استينس لاولم را به عنوان نويسندههاي علمي - تخيلي ندانسته بودند، تأكيد كرد: جونير يكي از نوآورترين نويسندگان ژانر علمي - تخيلي است؛ هرچند خودش آن را قبول نميكند. ما اگر ميگوييم هوادار علمي - تخيلي هستيم و بزرگانش را به قصد احترام، تعظيم ميكنيم، انتظار داريم آنها هم محبت ما را پاسخ دهند؛ نه اينكه ما را با لگد برانند. اما اين دو نويسنده با ما هواداران علمي - تخيلي اينطور صحبت ميكنند.
او در ادامه از آسيموف به عنوان نويسندهاي كه نسبت به آرتور سي كلارك بيشتر هوادار ادبيات علمي - تخيلي است، ياد كرد و افزود: او با نسلي از علمي - تخيلنويسها پا به عرصه گذاشت و چون به دنبال مطالب علمي - تخيلي بودند؛ اما پيدا نميكردند؛ خودشان به توليدكنندهي ادبيات علمي - تخيلي تبديل شدند. آسيموف تا آخر عمر به عنوان يكي از هواداران ادبيات علمي - تخيلي باقي ماند.
اين پژوهشگر ادبيات علمي - تخيلي با اشاره به اينكه آسيموف يكي از بهترين سخنرانهاي آمريكا بوده و با اشاره به دستمزدي كه از انجام سخنراني ميگرفته است، اظهار كرد: اما همين آدم وقتي صحبت جمع علمي - تخيلي ميشود، ميگويد به هر جمعي كه باشد، ميروم؛ زيرا ميدانم از كجا آمدهام؛ هواداران من بودند كه مرا آسيموف كردند. آسيموف در نوشتههاي علمي - تخيلياش هميشه خودش را به رخ ميكشد.
او با تأكيد بر اينكه اين نويسندهي علمي - تخيلي هوادارانش را بسيار دوست داشت و دربارهي آنها با عشق حرف ميزد، به توصيههاي اين نويسنده براي علمي - تخيلنويس شدن اشاره كرد و افزود: آسيموف خواننده را خواه ناخواه با خودش رفيق ميكند. او تا روز آخر عمرش به خوانندگانش ابراز ارادت و محبت ميكرد.
تويسركاني در پايان تأكيد كرد: اين نويسنده روي تلفظ صحيح اسمش حساس بود. درواقع، تلفظ صحيح اسم اين نويسنده، عظيماف است، كه هيچ ايرادي ندارد اين اسم را با «الف» و «ز» بنويسيم. درواقع، عظيماف يك نام روسي است به معناي بذر زمستاني و من از اينكه اسمش را اشتباه ميگويم، از اين نويسندهي بزرگ عذر ميخواهم؛ اما اين اسم در جامعهي ما مرسوم و متداول شده است.
در اين برنامه همچنين محمد قصاع - از اعضاي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان - از برگزاري اولين نشست عمومي كارگروه علمي - تخيلي و فانتزي اين انجمن خبر داد و گفت: اولين نشست عمومي كارگروه علمي - تخيلي و فانتزي، سهشنبه (29 مرداد) ساعت 18 در محل انجمن نويسندگان كودك و نوجوان برگزار ميشود.
يراقچي - مدير نشر كتاب پنجره - هم پس از دريافت جايزهي ناشر برتر اين مسابقه، از نگاه رايج در جامعه نسبت به ادبيات داستاني، بويژه ژانر فانتزي، انتقاد كرد، كه عرصهي ادبيات فانتزي را عرصهاي بيهوده ميدانند.
به گزارش ايسنا، در بخش داستان كوتاه سومين مسابقهي داستاننويسي علمي - تخيلي و فانتزي «بهشت گمشده» نوشتهي محمد حاجزمان به عنوان اثر برگزيده معرفي شد و تنديس جايزهي ادبيات داستاني علمي - تخيلي و فانتزي را از آن خود كرد، كه تنديس توسط مديا كاشيگر به نويسنده اهدا شد.
همچنين در بخش ترجمه، فرزاد فربد به خاطر «ترجمههاي متنوع در حوزهي ادبيات داستاني علمي - تخيلي و فانتزي» به عنوان برگزيده معرفي شد، كه لوح تقدير خود را از پيمان اسماعيلي - مترجم برگزيدهي دورهي قبل - دريافت كرد.
در بخش ناشر برتر هم نشر كتاب پنجره به دليل «انتشار كتابهاي متنوع و همچنين انتخاب خوب» به عنوان ناشر برگزيده معرفي شد، كه يراقچي - مدير انتشارات نشر كتاب پنجره - لوح تقدير خود را از ميترا الياتي گرفت.
همچنين در بخش مروج ادبيات علمي - تخيلي و فانتزي، مجلهي «اطلاعات علمي» به عنوان برگزيده معرفي شد، كه نجفي به نمايندگي از هيأت تحريريهي اين مجله لوح تقدير را از حميدرضا صدر - منتقد سينمايي - دريافت كرد.
از سوي ديگر، فرهاد آذرنوا به عنوان فرد تأثيرگذار بر جامعهي علمي - تخيلي و فانتزي مورد تقدير قرار گرفت و تنديس اين بخش توسط كاشيگر اهدا شد.
اين دوره از مسابقهي داستاننويسي علمي - تخيلي و فانتزي با تقديم به آرتور سي كلارك - نويسندهي فقيد علمي - تخيلي - برگزار شد، كه در آن، 700 داستان كوتاه علمي - تخيلي و فانتزي شركت داشته كه پس از داوري مرحلهي اول توسط مهدي بنواري، محسن صادقي و آرمان سلاحورزي، در مرحلهي نهايي، 15 اثر راهيافته توسط ميترا الياتي، مديا كاشيگر و اميد روحاني مورد داوري قرار گرفتند.
انتهاي پيام
سه شنبه 29 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 354]