تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814644614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رحم جايگزين و چالش‌هاي آن در مثلث دين، عرف و قانون/ 6متخصص نازايي مركز تحقيقات بهداشت باروري «ولي‌عصر»:سلامت اخلاقي حاملان در عمل «رحم جايگزين» با جديت پيگيري نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: رحم جايگزين و چالش‌هاي آن در مثلث دين، عرف و قانون/ 6متخصص نازايي مركز تحقيقات بهداشت باروري «ولي‌عصر»:سلامت اخلاقي حاملان در عمل «رحم جايگزين» با جديت پيگيري نمي‌شود
گروه اجتماعي: عملياتي نشدن بسياري از مسائل مهم در رحم جايگزين مانند دقت در سلامت اخلاقي حاملان از جانب برخي مراكز و مؤسسات نازايي منجر به بروز تبعات منفي در عمل رحم جايگزين مي‌شود.
«فاطمه رمضان‌زاده» متخصص نازايي مركز تحقيقات بهداشت باروري «ولي‌عصر» در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، با بيان اين مطلب گفت: جامعه پزشكي ايران رحم جايگزين را در دهه‌هاي اخير براي زوج‌هاي ناباروري كه مشكلات رحمي دليل اصلي نازايي آنهاست، مورد توجه قرار داد.

وي انتخاب فرد حامل را از مراحل مهم انجام عمل رحم جايگزين عنوان كرد و افزود: فردي كه مي‌خواهد به عنوان حامل انتخاب شود بايد از نظر رواني و جسمي سلامت كافي داشته باشد و مشكلات حاد اقتصادي انگيزه اصلي‌ وي از اجاره رحم نباشد.

رمضان‌زاده درباره بخشي از گفته‌هاي كارشناسان مورد مصاحبه با خبرگزاري ايكنا مبني بر اينكه در بسياري از موارد دليل اصلي رجوع حاملان، مشكلات اقتصادي است، گفت: نمي‌توان مشكلات اقتصادي را به‌عنوان محرك اصلي گرايش برخي از زنان به حامل شدن دانست زيرا در اين صورت فرد حامل قطعاً نمي‌تواند از لحاظ رواني و عاطفي قابليت كافي را براي پرورش جنين داشته باشد.

اين جراح و متخصص زنان در ادامه به تشريح گفته‌هاي پيشين خود پرداخت و اظهار كرد: با انجام مشاوره‌هاي لازم قبل از انجام عمل، مي‌توان به گزينش افرادي دست زد كه مشكلات اقتصادي را دليل اصلي داوطلب شدن براي حمل جنين ندانند به عبارت ديگر بايد تلاش شود تا حاملان به اين كار تنها با عنوان راهي براي تأمين معاش نگاه نكنند.

مؤلف كتاب«راهكارها و چالش‌هاي اهداي جنين» اهميت فرهنگ‌سازي مناسب نسبت به موضوع رحم جايگزين و گسترش ويژگي انسان‌دوستي عمل حاملان را يادآور شد و گفت: در صورتي‌كه تنها دليل انجام رحم جايگزين مشكلات اقتصادي باشد و افراد آن را به‌عنوان يك راه كسب معاش بدانند، بدون شك بايد در آينده منتظر بروز تبعات اجتماعي، خانوادگي و اخلاقي بسياري در اين زمينه باشيم.

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران در ادامه به نقد روشي كه در حال حاضر به‌منظور انتخاب حامل رواج يافته است، پرداخت و گفت: در بيشتر موارد انتخاب فرد حامل از طريق زوج‌هاي نابارور صورت مي‌گيرد و مراكز درمان ناباروري دخالت كمتري در اين امر دارند.

وي افزود: بايد در روش انتخاب حامل تجديدنظر صورت گيرد به‌عبارت ديگر افرادي كه داوطلب حامل شدن هستند، توسط مركز مشخص شوند و بعد از انجام بررسي‌هاي لازم، اطلاعات آنها در يك بانك اطلاعاتي ذخيره شود تا در صورت رجوع زوج‌هاي نابارور به راحتي بتوان فرد حامل مناسب را انتخاب كرد.

اين متخصص نازايي در ادامه نسبت به عملياتي نشدن بسياري از مسائل مهم در رحم جايگزين مانند دقت در سلامت اخلاقي حاملان از جانب برخي مراكز ابراز تأسف كرد و گفت: متأسفانه در بسياري از مراكز مسائل مربوط به گزينش افراد در حد يك تئوري باقي مي‌ماند و به آنها عمل نمي‌شود.

دليل نبود يك قانون مدون در رحم جايگزين بعد از گذشت بيش از يك دهه از شروع اين عمل در كشور مبحث ديگر اين گفت‌وگو بود كه اين متخصص نازايي در تشريح آن گفت: در رابطه با اهداي جنين قانون نسبتاً مناسبي وجود دارد و در زمينه رحم جايگزين نيز ما بيشتر نيازمند برنامه‌ريزي‌هاي اخلاقي، فرهنگي و اجتماعي هستيم تا اين كار در جامعه از جايگاه مناسبي برخوردار شود؛ البته درباره مسائل قانوني هم با اضافه كردن تبصره به قانون اهداي جنين مي‌توان در جهت رفع مشكلات پيش آمده، گام‌هاي مؤثري برداشت.

در ادامه اين گفت‌وگو از رمضان‌زاده درباره مشكلات پس از انجام عمل رحم جايگزين از جمله اخذ شناسنامه پرسيديم كه وي در پاسخ به سؤال ما مبني بر اينكه «در صورت نبود قانون مدون مسائل مربوط به اخذ شناسنامه چگونه رفع مي‌شود؟» تصريح كرد: به‌طور معمول در قراردادي كه ميان افراد منعقد مي‌شود، پيش‌شرط شناخته شدن پدر و مادر بيولوژيك به‌عنوان والدين اصلي ذكر مي‌شود به همين دليل احتمال ايجاد مشكل در مراحل اخذ شناسنامه كاهش مي‌يابد البته بايد به اين نكته توجه كرد كه به دليل نبود يك قرارداد واحد اين كار در همه مراكز صورت نمي‌گيرد.

وي در توضيح اين مسئله كه «آيا نبود روند يكسان در ميان پژوهشكده‌هايي كه به نحوي درگير مسئله رحم جايگزين هستند، موجب بروز مشكل نمي‌شود؟» گفت: نبود يكدستي در عملكرد مراكز، خود زمينه‌ساز بسياري از مسائل حاشيه‌اي رحم جايگزين شده است و ما براي عمومي كردن اين موضوع نيازمند زمينه‌سازي‌هاي فرهنگي و اجتماعي در كنار تلاش براي ايجاد آيين‌نامه‌هاي مناسب به‌منظور اجراي درست عمل رحم جايگزين هستيم.

رمضان‌زاده همچنين درباره بعد نظارتي بر عملكرد پژوهشكده‌هاي درگير با عمل رحم جايگزين تأكيد كرد: در ابتداي امر مقرر شده بود كه وزارت بهداشت و دادگاه خانواده بر اين روند نظارت كافي داشته باشند ولي اين موضوع هنوز كاملاً اجرايي نشده است.

پرسش پاياني ما از اين متخصص نازايي درباره امكان استفاده از عمل رحم جايگزين به دلايلي غير از ناباروري همچون حفظ زيبايي، شغل و ... بود كه وي در پاسخ تأكيد كرد: اين كار نه تنها در ايران بلكه در سطح جهاني نيز منع شده است چون از نظر اخلاقي انجام چنين كاري وجهه درستي ندارد.
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن