تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813132088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر پروانه ساخت‌هاي‌ 87/فيلمسازان تازه‌كار و كم‌كار در اولويت صدور مجوز ساخت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مروري بر پروانه ساخت‌هاي‌ 87/فيلمسازان تازه‌كار و كم‌كار در اولويت صدور مجوز ساخت
نگاهي به 11 پروانه ساخت‌ صادر شده تا روزهاي پاياني مردادماه نشان مي‌دهد تنها سه پروژه متعلق به كارگردانان فعال حال حاضر سينماست و بقيه فيلم‌ها آثار فيلمسازان تازه‌كار و يا غيرفعال سينماست كه پس از سال‌ها مي‌خواهند بخت خود را در سينما بيازمايند.

به گزارش خبرنگار مهر، شوراي صدور پروانه فيلمسازي وزارت ارشاد از مراكزي است كه در سال 87 فعاليت‌هاي آن مورد توجه ويژه و انعكاس گسترده قرار گرفت.

اين توجه و انعكاس گسترده متأثر از دو نكته مهم است. نكته اول بازمي‌گردد به روند كند صدور پروانه فيلمسازي از ماه آغازين سال 87 كه انتقاد بسياري از فيلمسازان مانده پشت درهاي بسته را به همراه داشت. فيلمسازاني كه در ماراتن توليد از كليد زدن كارشان در فصل و زمان خاص بازماندند و چرايي اين امر آنها را به سوال كردن واداشت.

"به همين سادگي" رضا ميركريمي

اين پرسش‌هاي متعدد و تبديل شدن آن به يك موج باعث شد نوك پيكان انتقادها بيش از پيش شوراي صدور پروانه ساخت را نشانه برود. شايد به همين دليل بود كه پس از انتشار نامه 72 سينماگر در اعتراض به روند فرسايشي صدور پروانه فيلمسازي، به فاصله چند روز ظاهراً تغييري در اين روند شكل گرفت.

البته كمي بعد مشخص شد اين تغيير چيزي جز اضافه شدن يك مرحله در روند صدور پروانه ساخت نبوده و در واقع اين مسئله قرار نيست بهبودي خاص در پويايي اين پروسه طاقت‌فرسا ايجاد كند. خبر حاكي بود از انتقال دبيرخانه شوراي صدور پروانه ساخت سينمايي از دفتر نظارت و ارزشيابي ارشاد به شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينما.

منوچهر محمدي رئيس شوراي عالي تهيه‌كنندگان در اين باره توضيح داد: در پي ارائه نامه مدير كل نظارت و ارزشيابي سينما حرفه‌اي مبني بر كاهش مراجعه تهيه‌كنندگان به دواير دولتي و همچنين جلوگيري از اطلاع‌رساني غيرشفاف و گاه توأم با اشكالات به شوراي عالي تهيه‌كنندگان، پيشنهاد انتقال دبيرخانه شوراي صدور پروانه ساخت به شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينما مطرح شده و كليت آن از سوي اكثريت اعضاء شورا به تصويب رسيده است.

به اين ترتيب از اين پس تهيه‌كنندگان تقاضاي پروانه ساخت خود را با اخد نامه از تشكل صنفي مربوط به شوراي عالي ارائه مي‌كنند و اين شورا پيگير مراحل ارائه تا اخذ پروانه ساخت براي آنها مي‌شود. پس از اين شفاف سازي محمود اربابي مدير كل نظارت و ارزشيابي ارشاد نيز بر اين وجه صحه گذاشت كه قرار نيست تغييري شگرف در اين روند ايجاد شود.

روند صدور پروانه ساخت در سال 87 بر اين پيش فرض صحه مي گذارد. به اين ترتيب با توجه به اينكه قرار نيست تغييري در اين روند ايجاد شود، مروري كوتاه داريم بر پروانه ساخت‌هاي صادر شده از سوي شوراي نظارت و ارزشيابي ارشاد تا روزهاي پاياني مردادماه كه تعداد آنها به يازده پروژه سينمايي مي‌رسد.

با ذكر اين نكته مهم كه در اين مرور آنچه بيش از هر چيز مورد توجه قرار مي‌گيرد، غيبت فيلمسازان حرفه‌اي است كه همگان از ماندن پروژه‌هاي آنان پشت درهاي بسته مطلع هستند و انتقاد و اعتراض‌هايشان هم گاه رسانه‌اي شده است. از ميان اين 11 پروانه ساخت صادر شده تنها سه پروژه متعلق به كارگردانان حرفه‌اي و فعال حال حاضر سينماست و بقيه فيلم‌ها اثر اول و دوم فيلمسازان تازه‌كار و يا غيرفعال سينماست كه پس از سالها مي‌خواهند بخت خود را در سينما بيازمايند.

"يك حبه قند" به كارگرداني و تهيه‌كنندگي سيدرضا ميركريمي اولين پروانه ساخت صادر شده در سال 87 را به خود اختصاص داد كه 18 ارديبهشت مجوز آن صادر شد. ميركريمي مجوز ساخت ششمين فيلم خود را در حالي گرفت كه "به همين سادگي" را روي اكران داشت و حضوري موفق را با آن در بيست و ششمين جشنواره فجر از سر گذرانده بود.

به گفته ديگر او از معدود فيلمسازان حرفه‌اي و فعال است كه توانست با وقفه‌اي كوتاه مقدمات ساخت فيلم جديديش را در ادامه همكاري موفق با شادمهر راستين فيلمنامه‌نويس "به همين سادگي" آغاز كند. ميركريمي فيلم‌هاي "كودك و سرباز"، "زير نور ماه"، "اينجا چراغي روشن است"، "خيلي دور خيلي نزديك" و "به همين سادگي" و مجموعه‌هاي "آفتاب و عزيز خانم" و "بچه‌هاي مدرسه همت" را در كارنامه دارد.

"آل" به تهيه‌كنندگي علي معلم و كارگرداني بهرام بهراميان 25 ارديبهشت ماه پروانه ساخت گرفت. فيلمنامه اين اثر تعليقي و ترسناك را بهرام عظيمي نوشته كه اولين تجربه سينمايي بهراميان محسوب مي‌شود. كارگرداني كه مجموعه‌هاي "ساعت شني"، "مشق عشق" و ... را در كارنامه دارد و از جنجال‌هايي كه مجموعه اخيرش در حيطه تلويزيون ايجاد كرد، به نفع حضور خود در عرصه سينما استفاده كرد.

معلم در مقام تهيه‌كننده فيلم‌هايي متفاوت چون "گاوخوني" بهروز افخمي و "ازدواج به سبك ايراني" حسن فتحي را در كارنامه دارد. تهيه‌كننده‌اي كه همواره قصد پيشرو بودن البته بر اساس نگاه و تعريف خاص خود از سينما دارد.

"بيست" به تهيه‌كنندگي پوران درخشنده و كارگرداني عبدالرضا كاهاني 21 خردادماه پروانه ساخت گرفت. اين فيلم سومين اثر كاهاني پس از "آدم" و "آنجا" است كه هر دو از اكران عمومي محروم ماندند. هر چند "آدم" در بيست و پنجمين جشنواره فجر به نمايش درآمد و اكران آن هنوز محقق نشده، اما "آنجا" شانس حضور جشنواره‌اي را هم نداشت و با يك نمايش خصوصي و محدود در خانه سينما با اكران عمومي خداحافظي كرد.

طولاني شدن روند صدور پروانه ساخت اين فيلم شرايطي پديد آورد تا كاهاني با نامه‌اي اعتراض خود را رسانه‌اي كند و در نهايت اين پروژه با معرفي درخشنده به عنوان تهيه‌كننده، از نافرجامي نجات پيدا كرد. فيلمنامه "بيست" را كاهاني نوشته و همراه با حسين مهكام بازنويسي كرده كه درباره چند كارگر است كه وابستگي اقتصادي شديد به يك تالار دارند.

"10 رقمي" همايون اسعديان

"يك بازي ساده" به تهيه‌كنندگي منوچهر زبردست و كارگرداني سيدمهدي برقعي نيز 21 خردادماه پروانه ساخت گرفت. برقعي پيش از اين فيلم سينمايي "سفر به شرق" را كارگرداني كرده و دو تله فيلم "او شبيه گل داودي بود" و "وقتي سفر كرديم" را نيز در كارنامه دارد. زبردست كه مدير عامل شركت پخش سبحان‌گستر است تهيه‌كننده "حماسه قهرمانان"، "اتانازي"، "زهر عسل"، "جوان ايراني"، "سرود تولد"، "بازنده" و "چپ دست" بوده است.

"آناهيتا" تهيه‌كنندگي و كارگرداني عزيزالله حميدنژاد 18 تيرماه پروانه ساخت گرفت. اين پروژه ششمين فيلم حميدنژاد پس از "هور در آتش"، "ستارگان خاك"، "قله دنيا"، "اشك سرما" و "شكوفه‌هاي سنگي" كه آخرين فيلمش محصول سال 83 بوده است. جديدترين فيلم حميدنژاد يك درام علمي اجتماعي است كه به خلق فناوري‌هاي نوين توسط قشر جوان و استفاده از آن در جهت تحقق عدالت اجتماعي مي‌پردازد و كاري تازه در عرصه سينماي ايران و كارنامه اين فيلمساز محسوب مي‌شود.

"زمهرير" به تهيه‌كنندگي سيدضيا هاشمي و كارگرداني علي رويين‌تن نيز 21 خردادماه پروانه ساخت گرفت. رويين‌تن فيلم "دلشكسته" را در كارنامه دارد كه در بخش ميهمان بيست و ششمين جشنواره فجر به نمايش درآمد و اخيراً با دريافت پروانه نمايش عمومي در نوبت اكران قرار گرفته است.

"زمهرير" اثري با موضوع عاشقانه در ژانر دفاع مقدس است كه از نظر ساختاري تجربه‌اي متفاوت از "دلشكسته" است. هاشمي نيز در مقام تهيه‌كننده فيلم‌هاي "عروس"، "روز فرشته"، "روز شيطان"، "شوكران"، "اعتراض" و "پرونده هاوانا" را در كارنامه دارد.

"بيرون آوردن مردگان" به تهيه‌كنندگي محمود فلاح و كارگرداني جواد افشار سي‌ام تيرماه پروانه گرفت. فيلمنامه اين فيلم را كه اولين تجربه سينمايي افشار است، برزو نيك‌نژاد در ژانر وحشت نوشته است. جواد افشار 12 فيلم و هفت مجموعه تلويزيوني ساخته و اولين حضور خود را در سينما با اين گونه سينمايي تجربه مي‌كند كه موقعيتي مشابه بهراميان با فيلم "آل" دارد.

در خبر تكميل‌كننده اين پروژه حسين صابري و محمود فلاح به عنوان تهيه‌كنندگان مشترك ذكر شدند. فلاح در مقام تهيه‌كننده آثاري چون "آواي جبرئيل"، "رسم عاشق‌كشي"، "چند كيلو خرما براي مراسم تدفين"، "جايي در دوردست" و "چراغي در مه" را در كارنامه دارد. صابري نيز تهيه‌كننده "بايكوت"، اپيزود اول و دوم "دستفروش"، "اْ منفي"، "تعقيب سايه‌ها" و "بدوك" بوده است.

"طلا و مس" به تهيه‌كنندگي منوچهر محمدي و كارگرداني همايون اسعديان 14 مردادماه پروانه ساخت گرفت. اين فيلم سومين بخش از سه‌گانه فرش اسعديان پس از "10 رقمي" و تله فيلم "آخرين گره خورشيد" است. فيلمنامه را حامد محمدي نوشته كه يك درام اجتماعي عاشقانه است.

"طلا و مس" هفتمين فيلم اسعديان پس از "نيش"، "مرد آفتابي"، "شب روباه"، "شوخي"، "آخر بازي" و "10 رقمي" است كه اين فيلم بر اكران سينماهاست. اسعديان در فاصله ساخت "آخر بازي" در سال 79 تا 87 در تلويزيون چند مجموعه ساخته است. محمدي هم پروژه‌هايي متعدد را تهيه كرده كه از مهمترين آنها مي‌توان به "زير نور ماه"، "مارمولك"، "ارتفاع پست" و "ميم مثل مادر" اشاره كرد.

"يك چكه باران" به كارگرداني و تهيه‌كنندگي مجيد جوانمرد نيز 14 مردادماه پروانه ساخت گرفت. اين فيلم هشتمين اثر جوانمرد پس از "مار"، "شكار"، "دستمزد"، "تيغ آفتاب"، "قافله"، "عروسي خون" و "در سرزميني ديگر" است كه آخرين فيلمش محصول سال 75 بوده است.

جوانمرد فيلمنامه را هشت سال پيش نوشته كه يك درام جاده‌اي با قصه‌اي اجتماعي حادثه‌اي است و در اين مدت بازنويسي‌هاي متعدد روي آن انجام داده است. اين فيلمساز كه 10 سال از سينما دور بوده دوست دارد سينماي مورد علاقه خود را دنبال كند و با "يك چكه باران" شانس خود را در سينما بيازمايد.

"چينوت" به تهيه‌كنندگي و كارگرداني حسن كاربخش 19 مردادماه پروانه ساخت گرفت. اين فيلم هفتمين اثر كاربخش پس از "ديار عاشقان"، "زنجيرهاي ابريشمي"، "عروس حلبچه"، "پرواز از اردوگاه"، "لبنان عشق من" و "ترور" است كه آخرين فيلمش محصول سال 76 بوده است.

"چينوت" نام موقت پروژه است كه به زودي به "ريسك" تغيير مي‌كند و فيلمنامه را كاربخش به طور مشترك با تمنا رستگار نوشته‌ كه كاري اسطوره‌اي با درونمايه طنز است. فيلم داستان چند خواهر و برادر است كه در بحراني خانوادگي با يك تابوت باستاني مواجه مي‌شوند و تصور مي‌كنند داخل آن گنج است، اما جنازه درون تابوت زنده مي‌شود و با آنها ارتباط برقرار مي‌كند. سوژه‌اي كه مانند "بيرون آوردن مردگان" و "آل" توجهي خاص به گونه سينمايي وحشت دارد.

"دعوت" ابراهيم حاتمي‌كيا

"قبل از دعوت" به تهيه‌كنندگي محمد پيرهادي و كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا 22 مردادماه پروانه ساخت گرفت. اين فيلم شانزدهمين اثر حاتمي‌كيا پس از فيلم‌هايي چون "آژانس شيشه‌اي"، "روبان قرمز"، "موج مرده"، "ارتفاع پست"، "به رنگ ارغوان"، "به نام پدر" و "دعوت" است.

اين فيلمساز فيلم "دعوت" را در نوبت اكران عيد فطر گروه سينمايي آفريقا دارد و به گفته پيرهادي پروژه جديد ربطي به اين فيلم ندارد. اين سومين همكاري حاتمي‌كيا و پيرهادي پس از مجموعه تلويزيوني "حلقه سبز" و فيلم سينمايي "دعوت" و محصول حك‌فيلم است.

از ميان پروژه‌هاي ذكر شده "يك حبه قند"، "قبل از دعوت" و "طلا و مس" متعلق به فيلمسازان فعال و حرفه‌اي سينما هستند كه با كمترين وقفه پس از اثر متأخر خود، موفق به گرفتن پروانه ساخت شده‌اند.

از اين ميان، دو فيلم اول "آل" و "بيرون آوردن مردگان"، دو فيلم دوم "يك بازي ساده" و "زمهرير"، يك فيلم سوم "بيست" قرار دارد و سه فيلم "آناهيتا"، "يك چكه باران" و "چينوت" نيز پروژه‌هاي فيلمسازاني هستند كه پس از چند سال وقفه قصد بازگشت به سينما را دارند.
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن