تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815603304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خداحافظ ژنرال پرويز مشرف از رئيس جمهوري استعفا داد


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: خداحافظ ژنرال پرويز مشرف از رئيس جمهوري استعفا داد
گروه جهان- آرمان اميري: ژنرال ها بدون لباس نظامي دوام نخواهند آورد، ارتشبد پرويز مشرف اين حقيقت را يك بار به رخ تمامي همتايانش در سراسر جهان كشاند.
روز يكشنبه، ارتشبد پرويز مشرف، رييس جمهوري پاكستان بار ديگر بر صفحه تلويزيون ملي پاكستان ظاهر شد، اما اين بار نطق ژنرال رنگ و بوي ديگري داشت. آقاي رييس جمهور در تمام مدت سخنراني به دفاع از عملكرد هشت ساله خود پرداخت تا در دادگاه افكار عمومي خود را تبرئه سازد. مشرف، اين دادگاه خود خواسته را پيش از آن ترتيب داد كه تهديدهاي مخالفان خشمگين اش براي استيضاح و حتي كشاندن او به دادگاه عملي شود.
مشرف در پيام تلويزيوني خود اعلام كرد استعفاي خود از مقام رياست جمهوري را به پارلمان پاكستان ارائه خواهد داد و تاكيد كرد اين تصميم را پس از مشورت با مشاوران حقوقي و حاميان سياسي نزديك خود و به خاطر مردم پاكستان اتخاذ كرده است.
هرچند ژنرال روز يكشنبه اصرار داشت تا مدام تكرار كند: «به خاطر منافع ملت از سمت خود كنارهگيري ميكنم»، اما بعيد به نظر مي رسد ديگر نه در پاكستان و نه در هيچ كجاي جهان كسي اين لابه هاي عاجزانه را باور كند; ژنرال بازنشسته در جبهه سياست هم تا آخرين نفس مقاومت كرد اما سرانجام پذيرفت كه سياست علمي است كه نظاميان چندان اطلاعي از آن ندارند.
ديروز مردي با چشمان اشك بار در برابر دوربين هاي تلويزيوني فرياد مي زد: «خداحافظ پاكستان، زنده باد پاكستان و خدا پاكستان را حفظ كند» كه نزديك به 9سال پيش با لباسي نظامي و سرشار از غرور و اقتدار پا به كاخ رياست جمهوري گذاشته بود.
به دنبال اعلام خبر استعفاي پرويز مشرف، مردم پاكستان به خيابانها ريختند و به جشن و پايكوبي پرداختند. از طرف ديگر ارزش سهام بورس در پاكستان چهار درصد افزايش پيدا كرد; احتمال ميرود اين افزايش بها به دليل رفع بحراني بود كه براي نزديك به يك ماه دامان پاكستان را گرفته بود و بيم افزايش شدت آن مي رفت.
احزاب مخالف مشرف پس از پيروزي در انتخابات پارلماني با يكديگر متحد شدند تا رييس جمهور كودتاگر كشور را از اريكه قدرت به زير آورند. حزب مردم و حزب مسلم ليگ شاخه نواز مصرانه خواهان استعفاي مشرف بودند و او را مدام تهديد به استيضاح مي كردند. حتي اخباري از تلاش براي كشاندن رئيس جمهور به دادگاه نيز به گوش مي رسيد و همه اين موارد مدام عرصه را براي مشرف تنگ تر و تنگ تر مي كرد.
روز جمعه، 25مردادماه رشيد قريشي اعلام كرد كه رييس جمهوري از سمت خود استعفا نخواهد داد. اين سخنگوي مشرف آنچنان با قدرت شايعات مربوط به استعفاي او را بي پايه خواند كه شايد خوش بين ترين مخالفان ژنرال نيز از اين استعفا نااميد شده بودند و خود را براي يك استيضاح نفس گير در پارلمان آماده مي كردند، اما به نظر مي رسد آخرين تهديدها سرانجام كارگر افتاد.
روز شنبه وزير خارجه پاكستان هشدار داد كه رييس جمهور تنها دو روز وقت دارد تا با استعفا، از استيضاح توسط پارلمان فرار كند. شاه محمود قريشي از حزب مردم با تاكيد بر اين عبارت كه «مشرف وقت زيادي ندارد» گفت: «فهرست اتهامات بلند بالايي عليه رييسجمهور وجود دارد كه حداكثر تا روز سه شنبه (امروز) آماده ميشوند و در صورتي كه مشرف تا آن زمان استعفا نداده باشد اين اتهامات نه تنها در پارلمان، كه در دادگاه پاكستان نيز مطرح خواهند شد».
اين ضربه نهايي آخرين رمق را نيز از ژنرال گرفت تا مشرف به دومين كودتاگر پاكستان بدل شود كه ناچار به استعفا شده است. البته به نظر مي رسد مشاوران ژنرال در اتخاذ اين تصميم بسيار هوشمندانه عمل كردهاند چرا كه دو كودتاگر ديگري كه پيش از مشرف حاضر به استعفا نشده بودند جان خود را بر سر اصرار بيش از حد درماندن بر اريكه قدرت گذاشتند. اين درست همان تهديدي است كه نواز شريف بر آن تاكيد مي كرد.
رهبر يكي از دو حزب عمده مخالف مشرف كه خود در سال 1999 با كودتاي اين ژنرال از قدرت كنار گذاشته شده بود به تازگي خواستار محاكمه مشرف به اتهام خيانت به كشور شده است. اتهامي كه مي تواند مجازات اعدام را در پي داشته باشد. هرچند به نظر نمي رسد كه اين تهديد در شرايط فعلي چندان عملي باشد، اما ميتواند به خوبي يك حقيقت را به اثبات برساند: «شايد يك نظامي با زور سرنيزه سياست مداران را شكست دهد، اما در زمين سياست هيچگاه يارانه برابري با آنها را نخواهد داشت».
نواز شريف پس از هشت سال انتقام سختي از مشرف گرفت تا شايد از او درس عبرتي بسازد براي تمامي نظاميهايي كه ميخواهند قدم در راه سياست بگذارند.
فرزند بي نظير بوتو، نخست وزير سابق پاكستان نيز استعفاي پرويز مشرف را انتقام مرگ بي نظير بوتو خواند. بيلاوال بوتو زرداري، پسر 19 ساله بي نظير بوتو و رييس حزب مردم پاكستان گفت: پس از شهادت مادرم، گفته بودم دموكراسي بهترين انتقام است و امروز اين مساله ثابت شد.
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن