تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815661920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهنازي‌زاده: اصلاح روند توزيع بنزين سوپر در آينده نزديك توزيع روزانه270ميليون ليتر فرآورده نفتي در كشور نياز به مجوز فعاليت اين شركت در ساخت جايگاه‌هاي بنزين


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: شهنازي‌زاده: اصلاح روند توزيع بنزين سوپر در آينده نزديك توزيع روزانه270ميليون ليتر فرآورده نفتي در كشور نياز به مجوز فعاليت اين شركت در ساخت جايگاه‌هاي بنزين


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

با توجه به اين‌كه تعداد جايگاه‌هاي عرضه بنزين و در نظر گرفتن ميزان جمعيت و خودروها نسبت به پيش از انقلاب منفي است، براي بهبود شرايط يا بايد راهكارهاي حضور جدي‌تر بخش خصوصي فراهم شود يا شوراي عالي امنيت ملي مصوبه‌اي مبني بر اجازه شركت ملي پخش براي حضور در ساخت جايگاه صادر كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدنورالدين شهنازي‌زاده ـ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: بخش خصوصي به دلايل مختلف از جمله گران بودن زمين و نداشتن صرفه اقتصادي كافي حاضر به ساخت جايگاه نمي‌شوند كه به اين منظور لازم است دولت كمك‌هايي در تهيه زمين يا ايجاد انگيزه كافي به هر روش ممكن كند.

وي افزود: همچنين لازم است شوراي عالي امنيت ملي مصوبه‌اي صادر كند كه بر اساس آن شركت ملي پخش بتواند با وجود اصل 44 قانون اساسي، نسبت به خريد زمين و ساخت جايگاه عرضه فرآورده نفتي اقدام و متعاقبا آن را به بخش خصوصي واگذار كند.

*سازمان‌هاي دولتي ساخت جايگاه را به عنوان يك وظيفه خدمات شهري نمي‌دانند

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با تاكيد بر اينكه هيچ يك از سازمان‌هاي دولتي شامل شهرداري، ستاد فرمان هشت ماده‌اي امام(ره)، منابع طبيعي، زمين شهري، مسكن و شهرسازي ساخت جايگاه را به عنوان يكي از وظايف خود و نيز از جمله وظايف خدمات شهري نمي‌دانند، خاطرنشان كرد: اين سازمان‌ها در نهايت مذاكرات اعلام كردند «اگر پول داشتيد و خواستيد زمين بخريد ما مي‌توانيم به شما كمك كنيم» كه اين موضوع نيز اجرايي نشده است. حتي دوره‌ پيشين شهرداري تهران نيز بود كمك جدي به اين قضيه نشده و البته در آن زمان 50 قطعه زمين براي ساخت CNG از طرف شهرداري واگذار شده است.

*امكان تغيير كاربري جايگاه‌ها وجود ندارد

وي با اشاره به اينكه تاكنون هيچ جايگاهي تغيير كاربري نداده است، تشريح كرد: امكان تغيير كاربري جايگاه‌ها وجود ندارد زيرا در حال حاضر با وجود نياز به 200 جايگاه جديد، سرمايه‌گذاري صرفه اقتصادي ندارد. بنابراين بهتر است جايگاه به عنوان يكي از عوامل خدمات شهري محسوب شود، يعني در طرح جامع شهرها و شهر تهران مانند ساير واحدهاي خدماتي به جايگاه نگاه شود و در موقع طراحي شهري، زميني به اين منظور اختصاص پيدا كند؛ در حال حاضر حتي براي ساخت جايگاه در شهرك‌ها نيز با مقاومت مسوولان آن مواجه هستيم.

او با بيان اينكه تعداد جمعيت تهران پس از انقلاب پنج برابر و تعداد خودروهاي آن شش برابر شده است، تصريح كرد: ولي تنها هفت جايگاه در مركز شهر افزايش پيدا كرده و 12 جايگاه در حاشيه به دلايل مختلف از مدار فعاليت خارج شده كه در نهايت رشد منفي تعداد جايگاه‌هاي عرضه پس از انقلاب را شاهد هستيم.

*براساس اصل 44 قانون اساسي امكان سرمايه‌گذاري دولتي در ساخت جايگاه‌ها نيست

شهنازي‌زاده با تاكيد بر آسيب‌پذير بودن جايگاه‌ها در برابر كوچكترين تغييرات، توضيح داد: از جمله دلايل توسعه نيافتن جايگاه‌ها توسط شركت ملي پخش اين است كه براساس سياست‌هاي اصل 44 و قوانين پيش از آن، دولت مجوز سرمايه‌گذاري در بخش جايگاه‌سازي را نداشته است. در حال حاضر 185 جايگاه در دست دولت است كه بايد در بلندمدت واگذار شود.

*كمبود جايگاه، اصلي‌ترين دليل ازدحام در جايگاه‌هاي تهران

او اصلي‌ترين دليل ازدحام در جايگاه‌هاي تهران را كمبود جايگاه دانست و گفت: از سوي ديگر تعطيلي مدارس و افزايش تعداد سفرها، مصادف شدن مرداد با روزهاي پيش از ماه رمضان و تراكم جابه‌جايي‌ها، قطعي برق از جمله ديگر دلايل است. البته در زمينه برق در طراحي جايگاه‌ها ژنراتور ديده شده بود ولي تاكنون قطعي برق جدي نبوده است، نسبت به تامين ژنراتور توجه كافي نشده بود. همچنين انقضاي كالابرگ‌ها در پايان تير نيز شلوغي جايگاه‌ها را به همراه داشت.

*وضعيت توزيع بنزين در مرداد ماه

وي همچنين يادآوري كرد: در مردادماه متوسط مصرف روزانه بنزين 72.3 ميليون ليتر بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل كه متوسط مصرف 61.5 ميليون ليتر بوده حدود 18 درصد رشد داشته‌ايم. همچنين در شهر تهران در مردادماه آمار روزانه فروش حتي به 14.5 ميليون ليتر هم رسيد در صورتي كه به طور طبيعي بين 10 تا 11 ميليون ليتر است.

*اصلاح روند توزيع بنزين سوپر در آينده نزديك

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از ايجاد تغييرات و اصلاحاتي در روند توزيع بنزين سوپر در آينده‌اي نزديك خبر داد و تشريح كرد: پيشنهاد داده‌ايم مصرف‌كننده‌هاي بنزين سوپر در سقف سهميه از بنزين سوپر 140 توماني استفاده كنند و مصرف بيش از آن از منبع بنزين 400 توماني انجام شود. اين پيشنهاد لازم است در ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور مورد بررسي و تصميم‌گيري نهايي قرار گيرد.

*طرح ضربتي افزايش يك هزار نفتكش به ناوگان حمل فرآورده‌هاي نفتي

وي از طرح ضربتي افزايش يك هزار نفتكش به ناوگان حمل فرآورده‌هاي نفتي خبر داد و افزود: روزانه لازم است 270 ميليون ليتر فرآورده در كشور توزيع شود كه اين كار در حال حاضر توسط هشت هزار نفتكش بخش خصوصي در راه آهن انجام مي‌شود. ولي بر اساس برنامه نياز به نفتكش‌هاي بيشتر است كه به اين منظور اين طرح ضربتي براي تامين نفتكش عملياتي شده و به اين منظور 20 درصد سرمايه مورد نياز از سوي شركت‌هاي پيمانكاري و باقي در قالب تسهيلات با بهره كم خواهد بود كه در مدت هفت سال بازپرداخت مي‌شود.

*وضعيت كلي مصرف فرآورده‌هاي نفتي از ابتداي امسال تا 26 مرداد

به گفته او ميانگين توليد گاز مايع كشور از ابتداي سال تا 26 مرداد روزانه چهار هزار تن، بنزين موتور 42.8 ميليون ليتر، نفت سفيد 18.1 ميليون ليتر، نفت گاز 85.7 ميليون ليتر، نفت كوره 78.3 بوده است. همچنين ميزان مصرف گاز مايع در اين مدت پنج هزار و 520 تن بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با مصرف پنج هزار و 388 تن 2.5 درصد رشد داشته است.

شهنازي‌زاده با اشاره به اين‌كه پيش‌بيني مي‌شود مصرف گاز مايع در نيمه دوم سال به روزانه هفت هزار تن افزايش پيدا كند، درباره مصرف ساير فرآورده‌هاي نفتي در 150 روز نخست سال افزود: متوسط مصرف بنزين روزانه 69.1 ميليون ليتر بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با مصرف 71.7 ميليون ليتر تنها 3.6 درصد كاهش داشته‌ايم. همچنين متوسط مصرف نفت سفيد در اين مدت روزانه 9.5 ميليون ليتر بوده كه نسبت به سال گذشته 16 درصد كاهش را نشان مي‌دهد. متوسط مصرف نفت گاز 87.1 ميليون ليتر ( افزايش 9.2 درصدي ) و متوسط مصرف نفت كوره نيز 44.2 ميليون ليتر با 38 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

وي با اشاره به اينكه در مجموع از ابتداي سال تا 26مرداد 219.4 ميليون ليتر به طور متوسط روزانه فرآورده‌ نفتي مصرف شده است، يادآوري كرد: اين در حالي است كه متوسط مصرف فرآورده در سال گذشته در اين مدت روزانه 203 ميليون ليتر بوده و هشت درصد افزايش مصرف را نشان مي‌دهد.

*كاهش واردات بنزين و افزايش واردات نفت‌گاز

به گفته او در 150 روز نخست سال روزانه به طور متوسط 18.7 ميليون ليتر بنزين وارد كشور شده كه نسبت به واردات روزانه 29.4 ميليون ليتري مدت مشابه سال گذشته 36 درصد كاهش واردات بنزين بوده است. همچنين در اين مدت به طور متوسط روزانه 8.3 ميليون ليتر نفت گاز وارد كشور شده كه باتوجه به واردات روزانه هفت ميليون ليتري مدت مشابه سال گذشته 18.5 درصد افزايش داشتيم.

وي درباره ميزان ذخاير فرآورده‌هاي نفتي اظهار كرد: در حال حاضر 31 هزار تن گاز مايع، 1.65 ميليارد ليتر نفت سفيد، 430 ميليون ليتر نفت كوره، 1.1 ميليارد ليتر بنزين و دو ميليارد ليتر نفت گاز ذخيره كرده‌ايم. اين در حالي است كه مصرف بنزين در 12 فروردين در بالاترين ميزان مصرف به 90.6 ميليون ليتر، در خصوص نفت سفيد بيشترين مصرف در روز 25 فروردين با مصرف 13.8 ميليون ليتر و درباره نفت گاز بالاترين مصرف، 19 خرداد با مصرف 108.3 ميليون ليتر بوده است.

او متوسط مصرف بنزين از زمان آغاز سهميه‌بندي تا پايان سال گذشته را كمي بيش از 59 ميليون ليتر اعلام كرد و گفت: متوسط مصرف بنزين در سال جاري 69.1 ميليون ليتر بوده كه از افزايش 15.5 درصدي حكايت مي‌كند. در اين زمينه به نظر مي‌رسد افزايش سهميه‌ها، عرضه بنزين آزاد و رفع نگراني مردم از نبودن بنزين و افزايش خودروهاي جديد در كشور از جمله دلايل افزايش مصرف است.

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با اشاره به اينكه حتي گاهي سامانه هوشمند سوخت كه كمي زمان‌بر است موجب افزايش صف در جايگاه‌ها مي‌شود، افزود: به صورت استاندارد كاركرد هر تلمبه در دنيا پنج هزار ليتر در روز است كه در تهران گاهي تلمبه‌ها روزانه تا 11 هزار ليتر بنزين توزيع مي‌كنند. در حال حاضر آمار خرابي جايگاه‌ها به دليل سامانه هوشمند سوخت به دو تا سه درصد كاهش پيدا كرده است و با مجموعه اقدامات انجام شده آسيب پذيري جايگاه‌ها كم شده است.

*زمين مورد نياز براي ساخت دو جايگاه را از شهرداري گرفته‌ايم

او از ساخت دو جايگاه جديد بنزين خبر داد و گفت: با وجود تمام مشكلات موجود در بخش گرفتن زمين از دولت سرانجام موفق شده‌ايم تاكنون زمين مورد نياز براي ساخت دو جايگاه را از شهرداري بگيريم. همچنين يك جايگاه 32 تلمبه‌اي دو منظوره جديد و مجهز به عنوان پايلوت با شركت خارجي در حال ساخت داريم.

*اعلام آمادگي شركت ملي پخش براي ساخت 50 تا 100 جايگاه در مدت شش ماه

وي از اعلام آمادگي شركت ملي پخش براي ساخت 50 تا 100 جايگاه در مدت شش ماه خبر داد و گفت: در صورت صدور مجوز و همچنين تهيه زمين مورد نياز آمادگي وجود دارد.

*قيمت وارداتي هر ليتر بنزين850 و نفت‌گاز 1100 تومان

شهنازي‌زاده با بيان اينكه از ابتداي سال تاكنون به طور ميانگين روزانه 866 هزار ليتر بنزين آزاد توزيع شده است، اظهار كرد: قيمت وارداتي هر ليتر بنزين در حال حاضر 850 تومان و نفت گاز 1100 تومان است. پيش بيني مي‌شود تا پايان سال متوسط مصرف بنزين روزانه به 66 ميليون ليتر، نفت گاز به 97 ميليون ليتر و نفت سفيد به 20 ميليون ليتر افزايش پيدا كند. در بخش نفت گاز برآورد مي‌شود 53درصد در بخش حمل و نقل 18 تا 19 درصد در بخش نيروگاهي و باقي در موارد صنايع و كشاورزي استفاده شود.

وي با اشاره به مشكلات نيروگاه‌هاي برق‌آبي توضيح داد: تاكنون يك ميليارد و 92 ميليون ليتر نفت گاز در بخش نيروگاه‌ها در سال 87 مصرف شده كه نسبت به مصرف 610 ميليون ليتري سال گذشته در مدت مشابه 72 درصد افزايش داشته است. همچنين در اين مدت 2.3 ميليارد ليتر نفت كوره مصرف شده كه نسبت به سال گذشته 1.3 ميليارد ليتر معادل 66.8 درصد افزايش داشته است.

*افزايش 70 درصدي سوخت مايع مصرفي نيروگاه‌ها نسبت به سال گذشته

به گفته او اگر اين دو سوخت مايع جمع شود در مجموع سوخت مايع مصرفي نيروگاه‌ها 70درصد نسبت به سال گذشته افزايش نشان مي‌دهد. در اين راستا سوخت مايع تحويلي به نيروگاه‌ها 53 درصد بيشتر بوده است؛ پيش‌بيني مي‌شود نيروگاه‌ها امسال به طور متوسط روزانه 17.8 ميليون ليتر نفت گاز و 30 ميليون ليتر نفت كوره استفاده كنند به طوري كه در دي ماه به طور متوسط مصرف 35 ميليون ليتر نفت گاز و 50 ميليون ليتر نفت كوره در روز برآورد مي‌شود.

*افزايش ظرفيت ذخيره‌سازي به 15 ميليارد ليتر در پايان سال 1391

او ظرفيت ذخيره‌سازي را در پايان سال گذشته 8.1 ميليارد ليتر اعلام كرد و گفت: در حال حاضر ظرفيت ذخيره‌سازي به 9.6 افزايش پيدا كرده و تا پايان سال به 10 ميليارد ليتر خواهد رسيد. همچنين بر اساس برنامه بايد اين ظرفيت تا پايان سال 91 به 15 ميليارد ليتر برسد.

*افزايش كارمزد 2414 جايگاه فعال سراسر كشور باتوجه به درجه آنها

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اينكه در حال حاضر دو هزار و 414 جايگاه در سراسر كشور فعاليت مي‌كنند، خاطرنشان كرد: يكي از دغدغه‌هاي موجود كارمزد آنهاست كه مصوب شده امسال بسته به درجه جايگاه افزايش پيدا كند. امسال 39 جايگاه درجه يك، 342 جايگاه درجه دو، 633 جايگاه درجه سه، 256 جايگاه درجه چهار و 394 جايگاه خارج از طرح درجه‌بندي بوده‌اند كه در جايگاه‌هاي درجه يك به ازاي فروش هر ليتر بنزين 82 ريال در جايگاه‌هاي درجه دو 70 ريال و در جايگاه‌هاي درجه سه 60 ريال و در جايگاه‌هاي درجه چهار 50 ريال و در جايگاه‌هاي خارج از درجه بندي 47 ريال به عنوان كارمزد پرداخت مي‌شود.

*امكان كم‌فروشي بنزين قابل انكار نيست

وي با اشاره به اينكه امكان كم‌فروشي بنزين وجود دارد و قادر به نفي آن نيستيم، توضيح داد: البته هيچ هوايي در بنزين وجود ندارد زيرا در بررسي‌هاي انجام شده حتي در شرايط غيرعمدي نيز اين امكان عملياتي نيست. زيرا شركت ملي پخش با روش پيمانه‌معيار هر ماه تلمبه‌ها و ساير تاسيسات جايگاه را كنترل مي‌كند كه احتمال كم فروشي 30 سي سي در 20 ليتر است ولي مصرف‌كنندگان مي‌توانند در صورت ملاحظه هر گونه تخلف با شماره‌هاي 88329061 الي 9 و 77606030 تماس بگيرند.

*برنامه‌ صدور فرآورده‌هاي نفتي به عراق

شهنازي‌زاده با اشاره به صادرات فرآورده به عراق توضيح داد: تاكنون 75 هزار تن نفت گاز و 35 هزار تن نفت سفيد صادر شده كه بر اساس برنامه بايد تا پايان سال در مجموع به 400 هزار تن افزايش پيدا كند. همچنين صادرات نفت كوره تاكنون 221 هزار تن بوده كه قرار است تا پايان سال به يك ميليون تن افزايش پيدا كند. از سويي ديگر تاكنون 54 هزار تن نفتا صادر شده كه بايد به 300 هزار تن افزايش پيدا كند. گوگرد صادراتي نيز تاكنون 10 هزار تن از بندرعباس بوده كه به 35 هزار تن خواهد رسيد.

به گفته او عملكرد سوخت‌رساني به كشتي‌ها تاكنون 950 هزار تن در خارك، عسلويه و بندرعباس بوده كه تا پايان سال بايد به 2.5 ميليون تن برسد. همچنين در خصوص جايگاه‌هاي دومنظوره تاكنون 243 جايگاه راه‌اندازي شده و عمليات ساختماني 388 جايگاه انجام گرفته است.

انتهاي پيام
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 328]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن