تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815490271




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جوانان و شغل‌هاي كاذب ـ 1 ساختار غلط اقتصادي باعث تمايل جوانان به مشاغل كاذب مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جوانان و شغل‌هاي كاذب ـ 1 ساختار غلط اقتصادي باعث تمايل جوانان به مشاغل كاذب مي‌شود
خبرگزاري فارس: رزاقي با بيان اين‌‌كه پيدايش شغل‌هاي كاذب در پي بيكاري صورت مي گيرد،گفت: بخش ديگري از آن به دليل ساختار غلط اقتصادي است.


ابراهيم رزاقي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس در ابتدا به تعريف مشخصي از شغل پرداخت و گفت: بر طبق تعريف مركز آمار ايران شغل به فعاليتي گفته مي‌شود كه در برابر سود و مزد است اگر كسي فعاليتي انجام دهد و سودي در ازاي فعاليت انجام شده دريافت نكند شغل محسوب نمي‌شود.
وي در ادامه گفت: اگر بخواهيم درباره شغل‌هاي كاذب در جامعه بررسي كنيم ابتدا لازم است تا تعريفي جامع از شغل‌هاي كاذب داشته‌باشيم، اگر شغل‌هاي كاذب در جامعه حذف شوند چه اتفاقي رخ مي‌دهد و چه تأثيري در اقتصاد جامعه دارد؟
وي با بيان‌ اينكه شغل‌هاي كاذب را مي‌توان حذف كرد، اظهار داشت: اگر يك تكه زميني را در نظر بگيريم به جاي اينكه يك نفر بر روي زمين كار كند 4 نفر مشغول مي‌شوند بنابراين بازدهي بسيار ضعيف مي‌شود، در اين صورت شخص تنها مي‌تواند امرار معاش كند و زندگي معمولي خود را اداره كند، زندگي كه توأم با فقر است.
اين اقتصاددان به ذكر چند نمونه از شغل‌هاي كاذب پرداخت و توضيح داد: نمونه ديگري كه در ايران خيلي گسترده است اما آن را جزء شغل‌هاي كاذب به حساب نمي‌آورند، ‌اين است كه 2/5 ميليون نفر مغازه‌دار هستند، به عبارتي در برابر 70 ميليون جمعيت تنها 35 نفر مشتري هر مغازه هستند حتي ممكن است بعضي‌ از مغازه‌ها 5 مشتري داشته باشند.
وي در مقايسه با كشورها‌ي ديگر صنعتي اظهار داشت: در كشورهاي صنعتي در برابر هر مغازه 500 نفر مشتري وجود دارد و يا 1000 نفر و اين رقم بسيار متفاوت است؛ بنابراين در اين كشورها بهره‌برداري بيشتر است.
رزاقي گفت: به نسبت اين‌گونه كشورها اگر اضافه مغازه‌دارها را در نظر بگيريم متوجه مي‌شويم در كشور چه تعدادي مغازه‌دار بايد وجود داشته باشد، از آن 2/5 ميليون نفر مغازه‌دار، 300 هزار نفر كافي هستند. در اين‌صورت است كه به معيار كشورهاي صنعتي نزديك مي‌شويم و اين نشان‌ مي‌دهد اين گونه شغل‌ها هم شغل كاذب محسوب مي‌شوند.
به گفته اين استاد دانشگاه اگر بدون برنامه ريزي اقتصادي اين عده از افراد را بيكار كنيم، كار اشتباهي است.
وي همچنين به وضعيت دست‌فروش‌هاي جوان اشاره كرد و گفت: گروهي از جوانان در سر چهارراه‌ها و خيابان‌هاي مختلف دست‌فروشي مي‌كنند و روزنامه و يا گل مي‌فروشند.
اين استاد بازنشسته دانشگاه تصريح كرد: انواع شغلهاي كاذب در سطح جامعه به شكل بسيار متنوع وجود دارد اما خيلي از فروشنده ها هرگز قبول نمي‌كنند شغل‌هاي آنان كاذب است.
رزاقي گفت: افرادي كه مغازه ندارند و دست‌فروشي مي‌كنند معمولاً افرادي هستند كه وضعيت مالي خوبي برخوردار نيستند ولي به دليل نبود چاره و امرار معاش دست‌فروشي مي‌كنند و سود كمي نيز نصيبشان مي‌شود.
اين اقتصادان به جنبه‌هاي اجتماعي وجود شغل‌هاي كاذب اشاره كرد و اظهار داشت: جواناني كه خيلي فقير هستند و امكان فعاليت اقتصادي براي آنان ممكن نيست يا اين كه استخدام نمي‌شوند چه كاري بايد انجام دهند؟ اين گروه از جوانان ناچار هستند كه به اين مشاغل رو بياورند.
به گفته رزاقي از نظر شخص دوره گرد يا دست‌فروش و همچنين مصرف‌كننده اين شغل‌ها پذيرفته شده است اما در مقابل مسئولين و مقامات رسمي مانع از اين كار هستند با جمع كردن آنها از سطح جامع به آن‌ها فشار مي‌آورند.
وي گفت: اين مسائل نشان‌دهنده پيچيدگي و تنوع اين دسته از شغل‌ها است و از لحاظ اجتماعي مثبت است چون در هر حال جوانان و يا عده اي كه در اين گونه شغل‌ها امرار معاش مي كنند از راه مشروع با ارزان فروشي به نفع خريدار جنس خود را مي فروشند.
اين اقتصاددان درباره اين‌كه آيا بيكاري باعث پيدايش شغل هاي كاذب مي شود ياخير؟ گفت: بخشي از آن در اثر بيكاري به وجود مي‌آيد اما بخش ديگري از آن به دليل ساختار غلط اقتصادي‌ است كه جوانان به اين فعاليت‌ها رو مي‌آورند.
اين استاد بازنشسته دانشگاه به ميزان سود و بهره‌برداري اشاره كرد و گفت: وقتي فردي از خريد‌ و فروش، 100 درصد سود نصيبش مي‌شود ديگر به جاي توليد و سود 20 درصدي به سمت مغازه و فروش حركت مي‌كند. غالباً فروشنده‌ها با داشتن امكانات انحصاري به گونه‌اي رفتار مي‌كنند كه اجازه فعاليت را به افراد ديگر نمي‌دهند؛ بدين ترتيب انگيزه توليد كاهش مي‌يابد.
وي با بيان اين‌كه سالانه 60-50 ميليارد دلار واردات كشور است، افزود: دولت نفت را مي‌فروشد و با پول بدست آمده كالا وارد مي‌كند و مغازه دار نيز در مقابل كالا را مي‌فروشد.
اين اقتصاددان با تأكيد بر انگيزه‌هاي افراد در فعاليت‌هاي اقتصادي، گفت: 80 سال پيش از لحاظ فرهنگي و اجتماعي افراد اين اعتقاد را داشتند كه بايد زحمت بكشند و پول دربياورند اما در حال حاضر فرهنگ دلالي ايجاد شده و بيشتر به كسب سود بيشتر فكر مي‌كنند.
اين استاد دانشگاه درباره اين‌كه‌ آيا عدم وجود مهارت و تخصص در جوانان باعث پيدايش اين نوع از شغل‌ها مي‌شود؟ توضيح داد: عده زيادي از جوانان توسط برگزاري دوره‌هاي فني و آموزشي توانستند تخصص پيدا كنند اما همين گروه از جوانان تخصص‌ها را دنبال نمي‌كنند.
وي علت اين امر را نبود حقوق كافي دانست و گفت: عده ديگري از جوانان نيز با وجود داشتن تخصص اما به خاطر وجود انگيزه كسب سود بيشتر به شغل‌هاي كاذب تمايل دارند.
وي از ديگر عوامل پيداش شغل‌هاي كاذب را وجود مهاجرت روستاييان و يا مردم ديگر شهرها دانست و تصريح كرد: گروه ديگري از جواناني كه به سمت شغل‌هاي كاذب حركت مي‌كنند افرادي هستند كه ارتباطات اجتماعي و شغلي خود را رها كردند و به تهران يا ديگر شهرها مهاجرت كردند اين‌گونه افراد هميشه روي مرز فقر و بدبختي هستند.
انتهاي پيام/ز
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن