تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815352012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاد حجتي؛ بنيان‌گذار علوم قرآني در دانشگاه حجت‌الاسلام يعقوبيان:«تاريخ قرآن» بهترين اثر استاد حجتي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: استاد حجتي؛ بنيان‌گذار علوم قرآني در دانشگاه حجت‌الاسلام يعقوبيان:«تاريخ قرآن» بهترين اثر استاد حجتي است
گروه انديشه: كتاب «تاريخ قرآن» بهترين اثر استاد حجتي است كه استاد مبسوط داخل در مباحث تاريخ قرآن شده و بسيار دقيق مباحث را با قلمي لطيف بيان كرده است.
حجت‌الاسلام و المسلمين «ابراهيم يعقوبيان» در گفت‌وگو با سرويس انديشه و علم خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در مورد شخصيت علمي دكتر «محمدباقر حجتي»، ضمن بيان مطلب فوق گفت: زماني كه من كتاب دكتر شحاته را مي‌خواندم، برايم خيلي شيرين بود؛ زيرا ايشان در هر سوره‌اي اهداف كلي آن سوره را مشخص و بعد ساير مباحث مطرح شده در سوره را با آن خطوط كلي مرتبت مي‌كند. اين نگاهي شيرين است و كسي كه با اين ديد وارد قرآن كريم شود، مطالب زيادي به دست مي‌آورد و نگاهش، نگاهي منسجم و منظم خواهد شد.

يعقوبيان در ادامه افزود: استاد حجتي كتاب دكتر شحاته را ترجمه و تحت عنوان «درآمدي به تحقيق در اهداف و مقاصد سوره‌هاي قرآن كريم» در اختيار علاقه‌مندان قرار داد. كتاب ديگري ايشان تحت عنوان «تحقيق حول ابن‌عباس و مكانته في التفسير و معارف الاخري» تأليف كرده‌اند.

مدرس حوزه علميه مشهد تصري كرد: ابن عباس يكي از مفسرين مطرح خصوصا در جهان اهل سنت است به گونه‌اي كه آراي تفسيري او حاكم بر مجامع اهل سنت است و استاد حجتي در رابطه با شخصيت ابن عباس و آراي تفسيري او كتاب ياد شده را نوشته و به جامعه قرآني ارائه داد.

نويسنده كتاب «مدرسه نامرئي» اذعان كرد: البته استاد حجتي مطابق آن رشته تخصصي اوليه خودشان كه حكمت و فلسفه اسلامي بود، برخي از كتب را در آن حوزه هم ترجمه كرده‌اند؛ مثلا «روانشاسي از ديدگاه غزالي و دانشمندان اسلامي» كه تأليف «عبدالكريم عثمان» است را ترجمه كرد.

وي در ادامه افزود: استاد حجتي كتابي به نام «مدخلي بر كاوش در تاريخ اديان»، تأليف «عبدالله دراز» را نيز ترجمه كرده است. هم‌چنين كتاب‌هاي ديگري در حوزه فلسفه و حكمت را مي‌بينيم كه مطابق آن تخصص اوليه استاد حجتي يا به واسطه ايشان تأليف و يا ترجمه شده است.

يعقوبيان بهترين كتاب استاد حجتي را «پژوهشي در تاريخ قرآن» عنوان كرد و گفت: از بهترين كتاب‌هاي اين بزرگوار كه در اختيار دانشجويان علوم قرآن و حديث است، كتاب «پژوهشي در تاريخ قرآن» است كه كتابي بسيار لطيف است كه استاد مبسوط داخل در مباحث تاريخ قرآن شده و بسيار دقيق مباحث را با قلمي لطيف بيان كرده است.

مدرس مكتب جامعةالرضوية در ادامه سخنانش افزود: اين كتاب با استقبال گسترده‌اي مواجه شده است و الآن هم به عنوان يكي از منابع درسي دانشگاه‌ها در رشته علوم قرآن و حديث مطرح است. در عرصه تاريخ هم ايشان كتابي را از علامه «محمدحسين مظفر» تحت عنوان «تاريخ شيعه» ترجمه كرده كه در عرصه آشنايي با تاريخ تشيع كتاب ارزشمندي است و معمولا در منابع تاريخي از اين كتاب اسم مي‌برند.

يعقوبيان با بيان اين مطلب كه استاد حجتي 14 مقاله و گفتار در علوم قرآني و مسائل ديني و تاريخي و تربيتي دارد، اذعان كرد: آداب تعليم و تعلم در اسلام كه ترجمه «منية المريد» شهيد ثاني است (شهيد ثاني در اين كتاب، ادب يك دانشجو و هم‌چنين رفتاري كه بايد استاد در كلاس داشته باشد را ارائه داده است.) از ديگر آثار استاد حجتي است.

وي در پايان سخنانش افزود: اين استاد در عرصه‌هاي مختلف كتاب تأليف كرده است اما همان‌گونه كه خودشان در سخنانشان فرمود، بيشتر وقتشان را در تفسير قرآن و علوم قرآني گذاشته است.
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن