تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813173011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشاور وزير علوم در گفتگوي اختصاصي با ايسكانيوز: حوزه مشاوران جوان وزارت علوم وكيل مدافع قشر دانشجو است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: مشاور وزير علوم در گفتگوي اختصاصي با ايسكانيوز: حوزه مشاوران جوان وزارت علوم وكيل مدافع قشر دانشجو است


تهران - خبرگزاري ايسكانيوز: مشاور وزير علوم به بهانه روز جوان در گفتگوي تفصيلي با ايسكانيوز از حوزه مشاوران جوان به خاطر ارتباطي كه با كميسيون موارد خاص وزارت علوم داشته به عنوان وكيل مدافع قشر دانشجو ياد كرد.

طرح ايده حوزه مشاوران جوان براي استفاده از استعدادها و توانايي هايي فارغ التحصيلان جوان و متعهد دانشگاه ها در حالي از سوي دكتر محمود احمدي نژاد رياست جمهوري اسلامي ايران در اوايل دولت نهم عنوان شد كه تجربه بسيار موفق خود را در شهرداري تهران در يك دوره مديريتي نشان داده بود ، در هر حال همواره تربيت مديراني جوان براي رده هاي بالاي مديريتي ضرورتي بوده است كه تنها در دوران دفاع مقدس توانسته نشان داده شود و اكنون كه در آستانه دهه چهارم انقلاب اسلامي هستيم اين ضرورت بيشتر خود را مي نماياند.
با اين وجود خبرگزاري ايسكانيوز" باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" بر آن شد تا به بهانه روز جوان ، گفت و گويي صميمانه با يكي از اعضاي حوزه مشاوران جوان در دولت نهم ترتيب دهد.
دكتر سيد عليرضا هاشمي طباطبايي ، مشاور وزير و رييس گروه مشاوران جوان وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري در اين گفت و گو با ما همراه شده است.

*** دكتر هاشمي گلپايگاني با تشكر از حضور شما در اين گفتگو ، ضمن تبريك روز جوان بفرماييد ماموريت هاي اصلي حوزه مشاوران جوان در وزارت علوم به چه موضوعاتي اختصاص مي يابد؟

** چهار ماموريت براي حوزه مشاوران جوان در اين وزارتخانه تعريف شده است. جذب و بكار گيري نيروي انساني ، ارايه تسهيلات و شناسايي نيروهاي نخبه و معرفي آنها در بدنه مديريتي در ستاد وزارت علوم و دانشگاه هاي كشور اولين رسالت اين حوزه بوده است.
شناسايي چالش ها كه از اهم مسايل مبتلا به در وزارت علوم است ، يك ذهنيت جامع و كاملي از چالش ها براي مستند سازي و تصميم گيري از همه ابعاد در حوزه وزارتي و در بقيه رده ها وظيفه اي بوده كه حوزه مشاوران جوان به نحو مقتضي در مورد آن فعاليت كرده است.
از سوي گذشته در ارايه طرح ها، ايده ها و مدل هاي مبتني با آخرين دستاوردهاي علمي و براي تصميم گيري از گام هاي مهم اين حوزه بوده است و بررسي مشكلات عمومي دانشجويان براي حل آن در كميسيون موارد خاص وزارت علوم از ديگر ماموريت هاي حوزه مشاوران جوان بوده كه در اين مورد نيز موفقيت بزرگي بدست آمده است.
بيشترين حجم كار مشاوران جوان در شناسايي و جذب نيروي انساني و معرفي اعضاي هيات علمي و همچنين اعزام دانشجو به خارج از كشور صرف شده است.
به طوري كه توسعه هيات علمي كشور كه از اركان پژوهش در جامعه علمي كشور ماست از امور مهمي بوده كه حوزه مشاوران جوان در اين مورد فعاليت هاي زيادي را داشته است.

## اعطاي 1200 بورسيه براي دانشجويان متعهد دانشگاه هاي داخلي

البته اسلامي شدن دانشگاه ها منوط به رويكرد وزارت علوم در بكارگيري هيات علمي هاي متعهد، انقلابي و متخصص است و حوزه مشاوران جوان در جلسات مختلف براي شناسايي اين نيروهاي متعهد در پي جذب تسهيلات عالي براي 1200 مورد بورسيه دانشگاه هاي داخلي در سال گذشته اعطا شده است.
در سال گذشته 1200 نفر از دانشجويان متعهد و انقلابي براي دانشگاه هاي داخل كشور در مقطع دكتراي بورسيه شده اند و سعي شده در رشته هاي مختلف اعلام نياز مبني بر جذب براي هيات علمي نيز انجام شود وتسهيلات لازم براي بورسيه آنها فراهم شود.
از سوي ديگر در كميته بررسي مدرسي و تخصصي ارزيابي افراد نيز حوزه مشاوران جوان نقش آفريني كرده است و در خصوص بورس اعزام به خارج نيز دو سال است كه وزارت علوم كليد زده و سال گذشته 200 نفر مشخص و نهايي شده اند.

## اعزام 200 دانشجوي متدين براي تحصيل در دانشگاه هاي معتبر خارج

حدود 500 نفر براي اعزام به خارج مصاحبه شدند و از اين تعداد 200 نفر اعزام به خارج خواهند شد.
حوزه مشاوران جوان وزارت علوم سعي كرده در اين مقوله نيز دانشجويان متدين را شناسايي كرده و به صورت فراگير به مراكز علمي معرفي كند.

*** آقاي دكتر هاشمي گلپايگاني در خصوص دستاوردهاي حوزه مشاوران جوان در طول سه سال گذشته مطالبي بفرماييد؟

** ساماندهي نظام آموزشي عالي غير انتفاعي از مهترين دستاوردهاي حوزه مشاوران جوان وزارت علوم است.
از سوي ديگر بررسي علت كسري نمره در برخي دانشگاه ها در تحصيلات تكميلي و رسيدگي به شكايات دانشجويان اين دوره ها از ديگر توفيقات حوزه مشاوران جوان است و پيگيري و متوقف كردن كسري نمره برخي از دانشجويان كه به دلايلي با تاخير در آموزش مواجه بودند نيز با تمكين مسئولان دانشگاه ها مواجه شده است كه موفقيت بزرگي براي حوزه است.

## حوزه مشاوران جوان وزارت علوم وكيل مدافع قشر دانشجو است
حوزه مشاوران جوان به خاطر ارتباطي كه با كميسيون موارد خاص وزارت علوم داشته ، توانسته با پيگيري معاونت هاي وزارت علوم حقوق ضايع شده دانشجويان را جبران كند.
*** آقاي دكتر قبول داريد كه نشاط سياسي فضاهاي دانشگاه ها چند سالي است كه با ركود مواجه شده است؟ حوزه مشاوران جوان كه خود را وكيل مدافع دانشجويان مي داند براي اين مهم چه كرده است؟

** اين ايراد را وارد مي دانم و در سمينارهاي مختلف نيز اين مسئله اساسي با روساي دانشگاه ها در ميان گذاشته شده است.

## نشاط سياسي دانشگاه ها در گرو بصيرت و آگاهي دانشجويان است

درست است كه فعل و انفعالات سياسي دانشجويان افول كرده البته در اين ميان نبايد افراط كاري هاي دولت هاي گذشته را ناديده گرفت. بايد پذيرفت كه طبق فرمايش رهبر معظم انقلاب نشاط سياسي دانشگاه ها در گروه بصيرت و آگاهي دانشجويان است.

دكتر هاشمي گلپايگاني معتقد است كه بحث پيگيري مطالبات دانشجويان و فرياد زدن آرمان ها همواره از سوي حوزه مشاوران جوان وزارت علوم پيگيري شده و آگاهي بخشي سياسي را در اولويت كارهاي خود قرار داده است.
قرار است توليد يك سريال 13 قسمتي با عنوان مسيحيت ، صيونيست و آخرالزمان در دستور كار قرار بگيرد كه در حال حاضر معطل بودجه است.
همچنين برگزاري اردو هاي جهانگردي ، ايرانگردي نيز كه در تقويت خود باوري و هويت ملي دانشجويان موثر است در برنامه هاي حوزه مشاوران جوان وزارت علوم قرار دارد.
دعوت از اساتيد و نخبگان آمريكايي براي بازديد از مراكز علمي و دانشگاه هاي ايران در پي سخنراني و حضور دكتر احمدي نژاد در دانشگاه كلمبيا بهانه اي شد كه حوزه مشاوران جوان وزارت علوم خود متولي پيگيري اين بازديد از سوي انديشمندان منتقد نظام حاكم آمريكا در دانشگاه هاي معتبر ايران شود.
دكتر هاشمي گلپايگاني معتقد است كه نخبه ايراني بايد از دو جنبه بايد بررسي شود يكي از نظر علمي، هوش و استعداد خدادادي و توانمندي هاي خاصي كه دارد و ديگري دغدغه مندي نسبت به مسايل مهم و اساسي كشور كه اين بخش بايد بيشتر در نظر گرفته شود.

## به فعليت رسيدن استعدادهاي ذاتي جوان در فضايي عاري از تشريفات مهيا مي شود

جوان نخبه ايراني بايد بر دوش جامعه باري اعمال نكرده و توقعات مضاعف نداشته باشد چرا كه به فعليت رساندن استعدادهاي ذاتي در فضايي عاري از تشريفات و امكانات فراهم مي شود به نحوي كه او نبايد هميشه منتظر امكانات باشد بلكه مي بايست به دنبال دستيابي به امكانات قرار گيرد.
وي از مطرح شدن اينكه چرا نخبگان علمي حمايت مالي نمي شوند تا قدري گله مند است و آن را نوعي توهين به جامعه علمي تلقي مي كند بطوري كه بايد موانع از سر راه پيشرفت علمي و به فعليت رسيدن توانمندي ها برداشته شود.
جوان نخبه ايراني ضمن اينكه دنبال تامين خواسته ها به حق خود است ولي نبايد متوقع تر شود.
مشاور وزير علوم مي گويد كه همواره سعي كرده ايم تا موانع را از ارئه تسهيلات براي ادامه تحصيل نخبگان برداريم و تا كنون حدود 70جوان نخبه علمي و فكري را در فضاي پژوهشي دانشگاه ها جذب كرده ايم.
در خصوص ارتقائ پژوهش و ارائه تسهيلات رفاهي براي پژوهشگران جوان چه كرده ايد؟

** ايجاد ارتباط با پژوهش گران جوان در مراكز تحقيقاتي نتايج پژوهشي فراواني داشته است. و مهمترين چالش هاي اين حوزه كاستي هاي بروكراسي اداري دانشگاه ها بوده است . به نحوي كه مي توان گفت توليد علمي دانشگاه ها تا اندازه اي با نياز بازار مصرف آن در جامعه متفاوت است.
ابعاد علمي يك پژوهش علمي در دانشگاه ها كمتر اتفاق مي افتد .
در حوزه مشاوران جوان وزارت علوم اولين كاردر اين زمينه پيشنهاد نظام ارزيابي بازنگري و بروز رساني آن بوده است به طوري كه اين حركت باعث ارتقاي نظام ارزيابي پژوهشي شده است.
البته بايد اذعان كرد حوزه مشاوران جوان طرح و ايده خود را در اين زمينه داده ولي تا كنون پاسخي دريافت نكرده است.
حوزه مشاوران جوان در زمينه ارتقاي پژوهش در دانشگاه ها ، بحث تدوين الگوي راهبري و ارتقاي كمي و كيفي مراكز پژوهشي كشور را پيگيري كرده است.چرا كه تعيين شاخص ها و استانداردهاي تشخيص يك پژوهش بارز از سوي وزارت علوم اعلام نمي شود.

*** مجموعه شما به عنوان حوزه مشاورن جوان وزارت علوم در بحث كاهش آسيب هاي اجتماعي متداول در فضاي دانشگاه ها و خوابگاه هاي دانشجويي كه هر از چند گاهي براي نمونه رشد روز افزون اعتياد دانشجويان به مواد مخدر و ساير آسيب ها مطرح مي شود چه برنامه و سياستي دنبال كرده ايد؟

** بايد تاكيد كرد كه اين موضوع از چند بعد قابل بررسي است نخست آنكه زمينه هاي كشيده شدن به چنين آسيب هايي بايد تحليل شود و حوزه مشاوران جوان نيز همواره در اين راستا با دانشگاه ها ، روساي آن و اعضاي هيات علمي بارها جلسه و مذاكره و پيشنهاد ارايه داده است. و سعي كرده تا با ارايه ايده هاي قابل اجرا در اين زمينه راهگشا باشد.
بايد گفت كه دغدغه و سياست هاي حاكم در ميان مسئولان وزارت علوم نيز در رساتاي كاهش چنين زمينه هاي آسيب هاي اجتماعي در دانشگاهاست.

## برگزاري اردوهاي مختلط آثار زيانبار اخلاقي بسياري در دانشگاه ها داشته است

يكي از زمينه هاي بروز چنين آسيب هايي بدون شك برگزاري اردوهاي مختلطي بوده كه از دولت هاي گذشته به ارمغان مانده است كه به جرات مي توان گفت دولت نهم با چنين امري به شدت برخورد كرده و امروز به حداقل رسيده است.
حوزه مشاوران جوان كوشيده است با ارايه طرح و ايجاد خانه هاي فرهنگ در فضاي عمومي دانشگاه ها به دنبال ارايه محصولات فرهنگي و تزريق ارزش هاي ديني در ميان جوانان باشد.
در اين ميان نگاه ويژه به توسعه فضاهاي ورزشي و رفاهي نقش بسزايي دارد و اين حوزه به جد پيگير افزايش آن در دانشگاه ها بوده است.
به گفته مشاور وزير علوم ، تدبير براي اينكه امكاني فراهم شود كه داوطلبان كنكور در دانشگاه هاي بومي استان خود قبول شوند ، تا در كنار خانواده خود ، جوانان بتوانند به ادامه تحصيل بپردازند از عواملي است كه مي تواند از بروز آسيب هاي اجتماعي بكاهد.

*** به عنوان آخرين سوال ارزيابي شما از موقعيت فعلي حوزه مشاوران جوان در دولت نهم و آينده چيست؟

** بايد گفت كه اين حوزه خيلي بهتر از اينها مي توانسته كارآيي داشته باشد كه موانعي بر سر راه آن در وزارتخا نه هاي مختلف وجود داشت ولي با اين اوصاف كارها و اقدامات بي بديل زيادي در طول سه سال گذشته در اين حوزه اتفاق افتاده است كه در طول سال هاي پس از انقلاب نمونه ندارد.
فكر مي كنم اگر اهتمام مسئولان و خود اعضاي حوزه مشاوران جوان بيش از اين باشد قطعا" توفيقات زيادي شامل حال آن خواهد شد./146/125
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2874]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن