تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درباره آيه «ياد خدا بزرگتر است» ـ : به ياد خدا بودن در هنگام روبه رو شدن با حلال و ح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813190839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت و گويرشد چشم گير مدارس هوشمندبودجه 8ميلياردي آموزش و پرورش در دست معاونت آموزش و نوآوري


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گفت و گويرشد چشم گير مدارس هوشمندبودجه 8ميلياردي آموزش و پرورش در دست معاونت آموزش و نوآوري
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد فرهنگ عباس رهي، معاونت آموزش و نوآوري وزارت آموزش و پرورش در خصوص فعاليت ها و برنامه ها و اهداف اين معاونت به گفت و گو نشستيم، وي ضمن تشريح برنامه هاي خود به خبرنگار آموزش و پرورش موج،گفت: اميدواريم با برنامه هايي كه در دستور كار خود داريم،كمك به حل معضل اشتغال زايي در كشور كنيم.


مهمترين برنامه معاونت آموزش و نوآوري در سال تحصيلي جديد چيست؟
در برنامه هاي حوزه معاونت آموزش و نوآوري در سال تحصيلي 88-87، تلاش ما براين است تا معلمان خود را به شكل تخصصي به كلاس هاي درس وارد كنيم، به گونه اي كه در دوره متوسطه رشته ها و درس هاي تخصصي توسط متخصصان آموزش داده شود، در همين رابطه تلاش مي شود تا گروه هاي آموزشي و انجمن هاي علمي مداخله بيشتري در امر ساماندهي مسائل آموزشي داشته و هماهنگي و نظارت بيشتر داشته و به شكل خودجوش دبيران محترم عنايت داشته باشند تا كلاس هاي تخصصي را به همكاران تخصصي واگذار كنند، نظارت بر برگزاري اين كلاس ها توسط گروه ها و انجمن هاي آموزشي صورت مي گيرد.
مشاركت دانش آموزان در روش هاي تدريس و تحصيل و در فرآيند ياددهي و يادگيري از اوليت كار ما است، يعني دانش آموز بايد محور آموزش بوده و بتواند در آموزش مشاركت كرده و معلم نقش راهنما را در آموزش ايفا كند، در فرآيند يادگيري و ياددهي اين معنا وجود ندارد كه معلم محفوظات را به ذهن دانش آموز منتقل كند بلكه دانش آموز بايد به شكل خودجوش بتواند به مسائل مورد نظر خود دست يافته و معلم و يا دبير مربوطه او را راهنمايي كند كه اگر مشكلي دارد او را كمك كند.
اجراي چنين طرحي نيازمند امكانات و تجهيزات قابل توجهي است، در اين زمينه چه برنامه هاي را در دستور كار خود داريد؟
در تلاش هستيم تا امكانات و تجهيزات دوره هاي متعدد در آموزش و پرورش را ساماندهي كرده تا دانش آموزان راحت تر به اين امكانات دسترسي داشته باشند، براي اجرايي شدن اين طرح،راهكارهاي متفاوتي وجود دارد كه از آن جمله مي توان به راه اندازي آزمايشگاه هاي مركزي اشاره كرد، در مناطق محروم و دورافتاده و مناطق روستايي و عشايري كه آزمايشگاه هاي مجهز نداريم، به كمك آزمايشگاه مركزي، كانتينرهايي را به عنوان آزمايشگاه تجهيز كرده و در اختيار دانش آموزان و معلمان قرار داده تا درطول هفته از كانتينرهاي مجهز به وسايل آزمايشگاهي استفاده كنند.
بحث ارتقاء كيفي سطح تحصيل دانش آموزان با عنايت به حذف كنكور به شكل تدريجي تا سال 1990 از جمله برنامه هاي مهم اين معاونت است، تلاش مي كنيم آزمون ها را استاندارد كرده، كيفيت آموزش را بالا برده و دانش آموزان با بانك سوالات در آزمون ها شركت كرده و يك آزمون استانداردي را تجربه كنند تا بتوانيم ارتقاء آموزش مناسبي را داشته باشيم.
معاونت آموزش و نوآوري براي پيشرفت رشته فني و حرفه اي در سال جديد چگونه عمل خواهد كرد؟
در تلاشيم تا رشته هاي فني و حرفه اي را گسترش دهيم، به رغم تمام تلاش هايي كه در اين زمينه انجام داده ايم اما تا امروز موفق نشده ايم تا رشته هاي مناسب در دوره هاي كاردانش و فني و حرفه اي را به خوبي توسعه دهيم، اميدواريم با همكاري هايي كه بين وزارت آموزش و پرورش، وزارت كار و امور اجتماعي، وزارت صنايع و ... است، تعداد دانش آموزان رشته هاي فني و حرفه اي بيشتر از تعداد دانش آموزان نظري باشند.
علت اين برنامه ريزي، ايجاد انگيزه تحصيل دانش آموزان در رشته هاي فني و حرفه اي و كار و دانش است، به گونه اي كه اين دانش آموزان راه براي ادامه تحصيل در مدارج بالاي دانشگاهي را داشته باشند، بازار كار براي آنها فراهم شود و بتوانند بلافاصله بعد از پايان تحصيل در مدارج مختلف وارد بازار كار شوند، اين هماهنگي و تفاهم نامه بين وزارت كار و امور اجتماعي و پيش آمده تا وام زود بازده و كم بهره براي اين افراد در نظر گرفته و از ظرفيت آموزش و پرورش و فني و حرفه اي براي افزايش اين رشته ها استفاده كنند.
در تلاش هستيم تا دانشگاه هاي وابسته به فني و حرفه اي آموزش و پرورش، را توسعه كمي و كيفي دهيم، تا دانش آموزان ما انگيزه ادامه تحصيل را داشته باشند، اين امر سبب مي شود تا آموزش و پرورش در درون خود هم تربيت در سطح ديپلم و هم در حد كارداني و كارشناسي خواهد داشت، همچنين در تلاش هستيم تا دوره تحصيلات فني و حرفه اي را 5 ساله كرده يعني 3 سال براي ديپلم و 2 سال براي كارداني آموزش داده شود.
اين طرح جزو دستور كار ما است، البته آموزش و پرورش به جاي اجراي آن در سال هاي گذشته آموزشكده هاي فني را راه اندازي كرده بود، اميدواريم براي سال تحصيلي آينده اين طرح راه اندازي شود.
در دوره متوسطه، گام اول اين است كه دوره فني و حرفه اي را توسعه دهيم، در حال حاضر بيش از 80 درصد از دانش آموزان ما در دوره نظري و علوم انساني، مشغول به تحصيل هستند، بايد كاري كنيم دانش آموزان در دوره فني و حرفه اي وارد شود، آموزش و پرورش در اين زمينه بسيار مسسم بوده و اميدواريم بتوانيم در آينده كمك بزرگي به اشتغال زايي در جامعه داشته باشيم.
آيا تغييري هم در آموزش هاي دوره تربيت معلم در نظر داريد؟
در نظر داريم دوره تربيت معلم را به شكل تخصصي آموزش دهيم، به اين معنا كه در دوره تربيت معلم، در دوره آموزش ابتدايي يك معلم هم بايد جامعه شناسي و روانشناسي كودك را بلد باشد و هم بايد مهارت تدريس داشته باشد و هم اينكه توانايي مديريت در سطح مدرسه را داشته باشد، اين معلم مي تواند هم كار تربيتي، آموزشي و مديريتي را انجام دهد، به همين دليل در دوره ابتدايي مي توانيم تك معلمي با مهارت ها، آموزش ها و دانش متفاوت داشته باشيم، البته كاركردن در دوره ابتدايي براي معلمان ما بسيار سخت است و آنها بايد انگيزه لازم براي كاركردن در اين دوره را داشته باشند، تا بتوانند با كودك عجين شده و روحيات كودك را درك كنند، اين طرح عمده فعاليت ما براي دوره ابتدايي است تا كيفيت آموزش را بالا برده و ارزشيابي تحصيلي را از شكل توصيفي و كمي را به شكل ارزشيابي هاي كيفي قرار دهيم، اين امر سبب مي شود تا دانش آموزان دوره ابتدايي ما سرخورده و پژمرده نمي شوند، يعني ديگر به دانش آموز نمي گوييم كه مردود و يا رد شده بلكه به آنها رتبه و درجه مي دهيم، تا دانش آموزان دوره ابتدايي خود را به پايان رسانند.
دوره راهنمايي نيز با چنين تغييراتي مواجه خواهد شد؟
در دوره راهنمايي و تحصيلي معلم چند مهارتي را در آموزشگاه هاي تربيت معلم آموزش خواهيم داد، به اين معنا كه يك معلم بتواند چند درس را با هم تدريس كند، درسهاي دوره راهنمايي و تحصيلي آنقدر مشكل نيستند كه براي هركدام از آنها يك معلم درنظر بگيريم، بلكه تعدد معلم ها ممكن است به دانش آموزان ما از نظر روحي و رفتاري آسيب رساند.
اين طرح فوايد زيادي دارد از جمله اين فوايد اين است كه معلم با رفتار دانش آموز نزديك بوده و بهتر دانش آموز خود را مي شناسد، همچنين ما بين معلمان خود ساماندهي كرده و هيچ معلمي به صورت مازاد باقي نخواهد ماند، همچنين اين طرح سبب مي شود تا روش هاي تربيتي را با روش هاي آموزشي عجين كنيم تا ارتقاء سطح كيفي براي دانش آموز را داشته باشيم، در سن دوره راهنمايي تحصيلي چون از يك دوره ابتدايي به يك روشد يافتگي جديد دست پيدا مي كنند،به شدت دچار بحران مي شوند، ما بايد در اين دوره راهنمايي تحصيلي داشته باشيم، اين راهنمايي سبب مي شود تا دانش آموز با تعداد كمتري معلم روبرو باشد و هم از نظر تحصيلي و هم از نظر روحي و رواني هدايت شود، اين طرح به تدريج انجام خواهد شد.
براي توسعه فناوري اطلاعات در آموزش و پروش چطور؟
به شدت علاقه مند هستيم تا دانش آموزان خود را با IT آشنا كرده و مدارس هوشمند و مدارس داراي اين سيستم در حال توسعه هستند، اين مدارس مدارسي هستند كه اين امكان را براي دانش آموز فراهم كند تا با تكنولوژي روز درس بخوانند، آموزش و پرورش با توجه به اينكه بايد روش چهره به چهره را در خود داشته باشد، نمي تواند مدارسي مانند دانشگاه هاي مجازي داشته باشد، در حال حاضر در سطح مراكز استان، تعداد مدارس هوشمند 24 تا است، 10 مدرسه نيز در سال آينده راه اندازي خواهد شد.
براي اجرايي كردن چنين طرح هايي معاونت آموزش نوآوري چه قدر بودجه دارد؟
بودجه آموزش و پرورش، همان بودجه اي است كه همه دارند استفاده مي كنند، كل بودجه آموزش و پرورش، توسط معاونت آموزش و نوآوري و معاونت پرورشي و تربيت بدني هزينه مي شود، حدود 8 هزار ميليارد تومان بودجه آموزش و پرورش، براي پرداخت حقوق ها، ساخت ساختمان، تهيه امكانات و تجهيزات، سرانه دانش آموزي، رفاه معلمان و ... هزينه مي شود.
 يکشنبه 27 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن