تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804825936




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس اتاق مشترك خواستار شد: حل مشكل ترانزيتي و تجاري بين دو كشور ايران و عراق


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس اتاق مشترك خواستار شد: حل مشكل ترانزيتي و تجاري بين دو كشور ايران و عراق
خبرگزاري فارس: رئيس اتاق مشترك ايران و عراق خواستار حل مشكلات ترانزيتي و تجاري بين دو كشور شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، حسن تيز مغز در نشستي با حضور وزير بازرگاني عراق گفت: اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و عراق در آغاز فعاليت خود همواره افزايش صادرات به عراق و نيز تقويت اقتصاد و صنعت عراق را مدنظر قرار داده و از سال 1387 موفق شد بيش از 8/2 ميليارد دلار به عراق صادرات داشته باشند كه اين رقم نسبت به صادرات 8/9 ميليارد دلاري تركيه به عراق بسيار ناچيز است كه تغيير رقم فوق و حضور بخش خصوصي ايران در عراق نياز به كمك ويژه مسئولين عاليرتبه دو كشور دارد.

* افزايش ساعت كار گمرك ايران و عراق

وي افزود: نمونه اين همكاري را توافق اخير روساي دو گمرك ايران و عراق در افزايش ساعت كار از 8 صبح تا 21 و نيز تسهيل امور ترانزيتي و همكاري گمركي دو كشور است.
تيز مغز گفت: اما آنچه در حال اتفاق است پاسخگوي خواسته مقامات عاليرتبه دو كشور نيست. هنوز شركت‌ها و پيمانكاران ايراني در اجراي پروژه‌هاي عمراني و شركت در مناقصات ساخت و ساز آن كشور نقش موثري ندارند كه كمبود اطلاعات و عدم اطلاعات رساني يكي از علل مهم عدم صادرات خدمات فني و مهندسي به عراق به شمار مي‌رود و اين اتاق مي‌تواند حلقه وصل اين كمبود از دولت عراق به بخش خصوصي ايران باشد.

* ايران توان تامين كالاهاي كوپني عراق را دارد

تيز مغز خطاب به وزير بازرگاني عراق گفت: از طرفي در تامين كالاهاي كوپني عراق كه وزارت بازرگاني عراق مسئول واردات آن است تجار و بازرگانان ايراني مستقيما و با توانمندي كامل خود وارد بازار ايران نشده‌اند كه اين امر نياز به انعكاس مناقصات وزارت بازرگاني به اين اتاق بطور مرتب و تمهيد شركت در مناقصات دارد از طرفي مقررات دست‌ و پا گير و يا اعمال سليقه‌هاي شخصي بعضا از ورود مواد غذايي از بعضي از مرزهاي عراق جلوگيري مي‌شود كه اين امر نياز به صدور دستور ويژه جنابعالي در رفع اين معضل دارد. ما توان تامين همه كالاهاي كوپني عراق را داريم و شما مي‌توانيد به اين توان اعتماد كنيد.

* آزادي ورود كاميونها و تانكر‌ها و تريلي‌هاي دو كشور

وي افزود: چرا تاكنون علي‌رغم دستور و توافق مسئولين دو كشور هنوز كاميون‌ها و تريلي‌هاي حامل كالاي ايران نمي‌توانند وارد خاك عراق شوند در صورتي كه تجربه ثابت كرد كه كاميون‌ها و تانكرهاي ايراني در شرايط بسيار سخت سرما سوخت مورد نياز عراق را به خوبي تا عمق خاك عراق وارد كردند و اين تجربه بايد منجر به آزادي ورود كاميونها و تانكر‌ها و تريلي‌هاي دو كشور شود.
تيزمغز گفت: ما معتقد به تقويت شبكه حمل و نقل دو كشور هستيم و بدين لحاظ پيشنهاد تاسيس شركت‌هاي مشترك حمل و نقل را ارائه داده‌ايم و منتظر پاسخ طرف‌هاي عراقي مي‌باشيم.

* جلوگيري از صادرات كالاهاي بي‌كيفيت به عراق

رئيس اتاق مشترك ايران و عراق اظهار داشت: با استقرار شركت‌هاي بين‌المللي بازرسي خصوصي و مساعدت سازمان استاندارد ايران از صادرات كالاهاي بي‌كيفيت به عراق جلوگيري كرده‌ايم و اين امر نياز به همكاري دو طرف دارد. مشكل عدم تعامل همه بازارهاي عراقي با ايران و نيز محدوديت‌هاي اعمال شده عليه بانك ملي و سپه از سوي مقامات عراقي چه مفهومي از همكاري را مي‌تواند نشان دهد.
وي افزود: ما معتقد به تاسيس چندين بانك خصوصي علاوه بر بانك تعاون اقليمي فعلي هستيم كه اين نوع تبادل مالي مانند شبكه خون در بدن است كه مي‌تواند حركت اقتصادي را دو چندان نمايد.

* استفاده بهينه از بنادر و مرزهاي ايراني

تيزمغز گفت: استفاده بهينه از بنادر و مرزهاي ايراني در درياهاي جنوب و شمال مي‌تواند حركت ترانزيت كالا به عراق و صادرات عراق را رونق بخشد كه جا دارد دولت عراق بلحاظ مشكلاتي كه دارد طي بخشنامه‌اي اين توان را در واردات دولتي و خصوصي معرفي نمايد و به جاي توقف‌هاي طولاني كشتي‌ها در بندر ام‌القصر مي‌توان از بندر امام خميني(ره) حداكثر استفاده را كرد.
تيزمغز از مسئولين عراقي درخواست كرد تا كاميون‌ها و تريلي‌هاي حامل كالاهاي ايراني (اعم از عراق و ايراني) بدون توقف و جابه‌جايي پشت به پشت وارد خاك دو كشور شوند و از توقف بي‌مورد تانكرهاي سوخت جلوگيري شود و از امكانات مناطق آزاد كشورمان بويژه منطقه آزاد اروند در آبادان و خرمشهر استفاده شود.
وي افزود: در صورت معرفي پروژه‌هاي داراي توجيه اقتصادي بخش خصوصي ايران آماده سرمايه‌گذاري با توجه به قانون سرمايه‌گذاري عراق و كردستان كه ترجمه فارسي آن در سايت اين اتاق مي‌باشد را اعلام مي‌دارد.

* ايران آمادگي بازسازي عراق را دارد

تيزمغز گفت: توان صنعتي در ايران بحدي است كه مي‌توانيم بصورت پيمانكاري و يا BOT نسبت به بازسازي صنايع عراق از قبيل سيمان، لاستيك، شيشه، آجر و مصالح ساختماني، خودرو، لوازم خانگي و غيره عراق اقدام كنيم.
وي تاكيد كرد: آمادگي احداث شهرك‌هاي صنعتي در عراق و تامين مواد اوليه و مشاركت در اين بخش را اعلام مي‌نمائيم و آموزش نيروي كار عراقي و مبارزه با بيكاري عراق را انجام دهيم.
رئيس اتاق مشترك ايران و عراق اظهار داشت: تعداد پروژه‌هاي دو كشور افزايش يابد و ترددهاي اتوبوس‌هاي ايراني مسافران آزاد و نيز بازرگانان بتوانند طبق مقررات تربتيك با خودرو شخصي به عراق تردد نمايند و اميدواريم شاهد فرود هواپيماي ايراني در فرودگاه بصره و نجف اشرف باشيم.

* تاسيس شركت بيمه مشترك جامع

وي افزود: موضوع بيمه دو كشور بنظر مي‌رسد با تاسيس شركت بيمه مشترك جامع و با حمايت مسئولين دو كشور و بخش خصوصي قابل حل است.
تيزمغز گفت: در سرمايه‌گذاري احداث مراكز تجاري ايران در شهرهاي بغداد- بصره - اربيل و سلميانيه اين اتاق ما را ياري و نسبت به اختصاي زمين مناسب اقدام شود.
وي افزود: تاكنون يازده همايش در ايران در زمينه‌هاي مختلف امور اقتصادي و فني در تهران برگزار كرده و در آينده نيز در عراق چندين نمايشگاه تجاري - صنعتي خواهيم داشت در اين رابطه همكاري لازم را مسئولين عراقي با ما داشته باشند.

* چرا بايد گواهي مبدا ايراني در عراق زير سوال رود؟

تيز مغز گفت: محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي بعضي از افراد مغرض در قبول كالاها و يا منشاء و يا بنادر ايراني در مناقصات عراق لغو شود و پيمانكاران و تجار ايراني بتوانند بدون هيچ محدوديتي كالا و تجهيزات استاندارد خود را در پروژه‌هاي عراق استفاده كنند بويژه در وزارت نفت و شركت‌هاي تابعه اين محدوديت لغو شود، چرا بايد گواهي مبدا ايراني در عراق زير سوال رود؟

* تشكيل اتاق داوري مشترك

رئيس اتاق مشترك ايران و عراق اظهار داشت: تشكيل اتاق داوري مشترك جهت حل اختلافات احتمالي ما بين تجار و بازرگانان دو كشور توسط اين اتاق چرا كه ما مطمئن هستيم روابط عالي و استراتژيك دو كشور دوست و برادر ايران و عراق و عمق روابط تاريخي ملت هميشه يار و ياور ما و شما خواهد بود.
انتهاي پيام/
 يکشنبه 27 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن