تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815505806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسكادران فضايي ايران در آستانه پرتاب


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: سرپرست سازمان فضايي ايران (ايسا) با اعلام پرتاب سه ماهواره ملي ايران به فضا طي سال آينده، زمان تقريبي پرتاب*ها و جزئياتي تازه از ماهواره هاي ساخته توسط محققان هوافضاي كشورمان را تشريح كرد.

دكتر حميد فاضلي در گفت*وگو با ايسنا با اشاره به ماهواره*هاي رونمايي شده در روزهاي اخير درخصوص روند پرتاب آنها گفت:

طبق برنامه، ماهواره «رصد يك» در اوايل سال آينده به فضا پرتاب مي*شود؛ سپس ماهواره «فجر» و در نهايت ماهواره دانشجويي «نويد علم وصنعت» به فضا پرتاب مي*شود؛ بنابراين با توجه به سخنان رييس جمهور در سال آينده چندين پرتاب خواهيم داشت.

ماهواره ملي «رصد يك» آماده پرتاب است

وي افزود: در حال حاضر ماهواره «رصد يك» كاملا آماده پرتاب است و ماهواره*هاي «فجر» و «نويد علم و صنعت» نيز بايد مراحل آماده*سازي و آزمايشات سازگاري بين ماهواره و حامل را كه هم اكنون برنامه*ريزي شده پشت سر گذاشته و اصلاحاتي بر روي آنها اعمال شود و متخصصان هم تاييديه لازم را براي زيرسامانه*هاي مخابراتي، ارتباطي و تصويربرداري صادر كنند.

به گفته فاضلي، اين سه ماهواره، ماهواره هاي سنجشي هستند كه اگر چه ممكن است دقتهاي بالا نداشته باشند اما تك*تك آنها حلقه*هاي از يك زنجيره بلوغ و اكتساب فناوري هستند كه توسط سازمان فضايي به صورت يكپارچه و سيستمي در يك نقشه راه محصولي و اكتساب فناوري مشخص مديريت مي*شود.

ماهواره دانشجويي اميركبير با «سيمرغ» به فضا مي*رود

وي با بيان اينكه تك*تك* ماهواره*ها، دستاورد خاص خود را به دنبال دارند، تصرح كرد: به عنوان مثال، ماهواره دانشجويي اميركبير در زاويه خورشيد آهنگ توسط ماهواره بر سيمرغ به فضا پرتاب مي*شود. پس از طي مراحل تكميلي، پرتاب آن به سالهاي بعد مي رسد چرا كه هم بايد خود ماهواره كامل شده وهم حامل آن توسعه يابد چرا كه اين ماهواره قرار است در زاويه ميل 98 درجه و در ارتفاعات بالاتر از ماهواره*هاي ملي «اميد» و «رصد يك» پرتاب شود بنابراين ماهواره*بر بايد از توان بيشتر برخوردار بوده كه در حال توسعه است.

ماهواره سنجشي «فجر» در مراحل نهايي آماده*سازي

آزمايش فناوري*هاي فضايي جديد ايران با پرتاب فجر

فاضلي در خصوص ويژگي*هاي ماهواره «فجر» كه توسط ماهواره بر سفير 1a به فضا پرتاب مي شود، توضيح داد:*علاوه بر اينكه اين ماهواره ماموريت سنجشي دارد، فناوري*هاي جديدي را هم مورد تست قرار مي*دهد به طوري كه يك رانشگر گاز سرد در ماهواره فجر استقرار پيدا كرده كه مدار اين ماهواره را در نقطه اوج به 400 كيلومتري رساند و ماهواره را در يك مدار دايروي قرار مي*دهد كه باعث مي*شود كه به لحاظ بالستيكي در فضاي ماوراي جو كه بسيار رقيق بوده و مولكول*هاي هواي خيلي كم است نيروي پساي بالستيكي روي محموله خيلي كمترباشد؛ بنابراين باعث افزايش طول ماندگاري ماهواره در فضا به ميزان يك سال و نيم مي*شود. همچنين تكنولوژي*هاي جديدي هم در اين ماهواره مورد آزمايش قرار مي*گيرد.

«نويد علم و صنعت» سال آينده به فضا مي*رود

وي در خصوص ويژگي*هاي ماهواره نويد علم و صنعت افزود: اين ماهواره داراي وزن 50 كيلوگرم است كه به ارتفاع 250 كيلومتري (حضيض) تا ارتفاع 370 كيلومتري (نقطه اوج) پرتاب مي*شود كه زاويه پرتاب آن 55 درجه است كه سال آينده پس از تكميل به فضا توسط حامل سفير 1aپرتاب مي*شود.

ماهواره «ظفر» به مدار 500 كيلومتري پرتاب مي*شود

سرپرست سازمان فضايي ايران با بيان اينكه ماهواره ظفر هم ماهواره دانشجويي دانشگاه علم و صنعت است، تصريح كرد: نمونه مهندسي ماهواره ظفر در مراسم روز فناوري فضايي رونمايي شد كه نياز به تكميل در سال*هاي آينده دارد و در سالهاي بعد پرتاب خواهد شد.

وي افزود: اين ماهواره داراي وزن 100 كيلوگرم بوده و به ارتفاع 500 كيلومتري با 5 زاويه مداري 55 درجه پرتاب مي*شود كه بناست در سالهاي آينده به فضا پرتاب شود. بنابراين هر يك از ماهواره*ها، دستاورد خاص خود را دارد به طوري كه در ماهواره «ظفر» وزن محموله افزايش پيدا مي*كند و در پرتاب آن از يك حامل جديد كه در حال حاضر در حال طراحي است استفاده مي*شود كه ماهواره*بر «سيمرغ a 2 » خواهد بود.

پرتاب «ميمون فضانورد» با «كاوشگر» ايراني در اوايل سال آينده

سرپرست سازمان فضايي ايران (ايسا) در ادامه از از پرتاب «كاوشگر 4» بدون محموله زيستي جهت آ*زمايش زير سامانه*هاي آن در اسفند ماه سال جاري خبر داد.

فاضلي در گفت*وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار كرد: هدف پرتاب اين است كه صحت عملكرد زيرسامانه*هاي متعددي كه در اين كاوشگر پيش*بيني شده و بعضا هم براي اولين بار مورد آزمايش قرار مي*گيرد بررسي شود.

وي افزود: با بررسي نتايج اين پرتاب و اصلاحات و رفع عيوب احتمالي، پرتاب بعدي كاوشگر 4 با محموله زيستي اوايل سال آينده انجام خواهد شد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 309]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن