تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812875056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به نمادهاي المپيك


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: نگاهي به نمادهاي المپيك
نمادهاي المپيك، پرچمها و نشانه ها، سمبلهايي هستند كه كميته بين المللي المپيك در هنگام تاسيس اين بازيها از آن استفاده كرده است. چيزهايي مثل مشعل و بعضي تم ها تنها در هنگام برگزاري رايج است اما پرچم المپيك در طول سال نيز استفاده مي شود.

شعار المپيك
شامل سه لغت به زبان لاتين : Citius, Altius, Fortius و به معناي سريعتر، بالاتر، قويتر است. اين سه لغت توسط پير دي كوبرتين پايه گذار كميته بين المللي المپيك در سال 1984 پيشنهاد داده شده است.
يك شعار غيررسمي اما مشهور تر نيز وجود دارد كه مي گويد: مهم نيست كه برنده شوي، مهم شركت كردن است!

نشان المپيك
نشان اصلي المپيك از 5 حلقه تشكيل شده است كه در هم ديگر قفل شده اند و به ترتيب به رنگهاي آبي، زرد، مشكي، سبز و قرمز مي باشند كه در زمينه اي سفيد قرار گرفته اند. اين تصوير در سال 1914 توسط «پير دي كوبرتين» طراحي شد، نشانگر 5 بخش از دنياست كه شركت سالم در اين رقابتها را پذيرفته اند. 5 حلقه نشانه 5 قاره دنيا يعني آفريقا، آمريكا، آسيا، اروپا و اقيانوسيه است.

مشعل
چند ماه قبل از برگزاري المپيك، مشعل المپيك توسط بازتاب كننده اي كه نور خورشيد را متمركز مي كند، روشن مي شود و در جايگاه باستاني المپيك در يونان نهاده مي شود. سپس مشعل از يونان خارج شده و به اطراف قاره يا كشوري كه قرار است بازيها در آن برگزار شود مي گردد. اين مشعل اغلب توسط قهرمانان، رهبران، بازيگران مشهور و حتي مردم عادي حمل مي شود. اين مشعل از راههاي غيرعادي نيز حمل شده است: انتقال الكترونيكي توسط ماهواره براي بازيهاي مونترآل در سال 1976، حمل در زير آب بدون خاموش شدن براي بازيهاي سيدني 2000. در بازيهاي آتن 2004 و پكن 2008 اين مشعل از چندين قاره عبور كرده است.

تاج زيتون

تاج زيتون، شاخه اي از درخت زيتون است كه به دور حلقه اي پيچيده شده و در بازيهاي باستاني المپيك يونان به قهرمان اعطا مي شده است. در سال 2004 سنت تاج زيتون تجديد شد و به همراه مدال طلا به قهرمانان اعطا گرديد.
درود نمادين المپيك از سلام روميها برگرفته شده است، بازوي راست و دست راست به صورت كشيده و به سمت بالا گرفته مي شوند، كف دست به سمت بيرون يا به سمت پايين است. اين درود شبيه سلام هيتلري است، اگرچه دستها به سمت بالاتر گرفته مي شوند. يكي از موارد مشهور اين نوع سلام دادن وارد شدن دو تيم فرانسه و كانادا در استاديوم برلين در سال 1936 بود كه دستهايشان به اين شكل به بالا گرفته شده بود. البته بعد از جنگ جهاني اين نوع سلام دادن به دليل شباهت به نازي ها ممنوع شد!

عروسك شانس
از المپيك زمستاني سال 1968 در گرنوبل فرانسه، اين بازيها صاحب يك عروسك شانس نيز شد. اين عروسك اغلب حيواني بومي مربوط به منطقه برگزاري يا گهگاه فيگوري انساني است كه نشان دهنده ميراث فرهنگي آن سرزمين مي باشد. اولين و مهمترين اين عروسكها، «ميشا» است كه در سال 1980 و در مسكو استفاده شد. «ميشا» به دفعات بسيار زيادي در افتتاحيه ها و اختتاميه ها و جشنها استفاده شد و يك سريال انيميشن تلويزيوني نيز داشت و به اشكال زيادي ساخته و فروخته شد.
جنبش المپيك نسبت به نمادهاي المپيك حساسيت به خرج مي دهد و كپي رايت شديدي را نسبت به هر نوع چيدمان حلقه ها، رنگها و يا نبود رنگها و حتي خود لغت المپيك اجرا مي كند. آنها در برابر گروه هاي بيشماري كه از اين نشان براي مقاصد تجاري استفاده كردند، اقدام قانوني به عمل آورده اند.
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن