تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803273945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انيس نقاش در گفتگو با مهر-3استراتژي حزب الله عامل غافلگيري اسرائيل/اجماع براي بازپس گيري شبعا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: انيس نقاش در گفتگو با مهر-3استراتژي حزب الله عامل غافلگيري اسرائيل/اجماع براي بازپس گيري شبعا
يك تحليلگر برجسته لبناني، تغيير دائمي استراتژي حزب الله را سبب غافلگيري و سردرگمي صهيونيستها دانست كه نقش مهمي در پيروزي بزرگ مقاومت در جنگ جولاي 2006 ايفا كرد.

"انيس النقاش" تحليلگر مسائل بين الملل از لبنان و هماهنگ كننده مركز تحقيقات استراتژيك الامان در ادامه گفتگوي اختصاصي با مهر به سؤالاتي درباره روابط داخلي و خارجي حزب الله، امكان تغيير استراتژي اين جنبش، احتمال ورود لبنان به دايره مذاكرات سازش و سرنوشت مزارع اشغالي شبعا پاسخ داد.

روابط داخلي و خارجي حزب الله

* روابط داخلي و خارجي حزب الله چگونه است؛ همه حزب الله را به عنوان يك حزب مقاومت و داراي فعاليتهاي نظامي مي شناسند، آيا حزب الله روابطي فراتر از اينها با خارج دارد؟

حزب الله روابط خارجي بسيار قدرتمندي با احزاب و نيروهاي سياسي و گروههاي مردمي دارد و از حمايتهاي معنوي بي نظيري حتي از داخل آمريكا و اروپا و آمريكاي لاتين و دولتهاي اسلامي برخوردار است، اما حزب الله نيازي به كمك مبارزان و حمايت خارجي ندارد،زيرا شمار زيادي رزمنده و امكانات گسترده اي در اختيار دارد؛ حمايت سياسي جمهوري اسلامي ايران و سوريه، پشتيبان مهمي براي آن است و تكميل استراتژي منطقه تكامل يافته مهترين مسئله را تشكيل مي دهد، بنابراين حزب الله در چارچوب استراتژي فردي و جداگانه يا ضعيف، حركت نمي كند، بلكه در چارچوب استراتژي منطقه اي بين المللي حركت مي كند و بر اوضاع منطقه اي و بين المللي تاثير مي گذارد.

امكان تغيير استراتژي حزب الله

* در دومين سالگرد پيروزي حزب الله در جنگ جولاي 2006 در برابر رژيم صهيونيستي قرار داريم؛آيا احتمال تغيير استراتژي دفاعي، سياسي حزب الله وجود دارد؟

حزب الله همواره استراتژي دفاعي و نظامي را تغيير مي دهد و با استراتژي جديد خود، اسرائيل را غافلگير مي كند ؛ آنچه مي توانم بگويم اينكه اگر جنگ جديدي رخ دهد، اسرائيل غافلگير خواهد شد،زيرا تاكتيكها، شيوه ها و سلاحها هرگز مانند جنگ جولاي 2006 نخواهد بود و در نتيجه، دشمن با غافلگيركننده هاي جديدي غافلگير خواهد شد.

تهديدها و چالشهاي پيش روي لبنان و منطقه

* مهمترين تهديدها و چالشهايي كه لبنان و منطقه با آن روبرو هستند؟

مهمترين تهديدها و چالشهايي كه لبنان و منطقه با آن روبرو هستند به اعتقاد من مناقشه مذهبي و طايفه اي است،يعني امروز دشمن تنها با بمب و موشكها و هواپيماها حمله نمي كند، بلكه با توطئه هايي كه نام آن جنگهاي داخلي است، مي خواهد جهان اسلام را قوميتهاي عرب و كرد،شيعه و سني متفرق و از هم جدا كند با تهاجم رسانه اي گسترده اي به اين ادعا كه ايران فارس است، براي اختلاف افكني و ايجاد دشمني ميان اعراب و اين كشور تلاش مي كند ؛در حالي كه ايران فقط فارسي نيست، بلكه تمام قوميتها مانند عرب و كرد و تركمان و فارسي و ترك در اين كشور در كنار هم زندگي مي كنند ؛ تلاش مي كنند كه ميان شيعه و سني بحران ايجاد كنند، تلاش مي كند تا ميان اعراب بحران به وجود آورند و به ويژه اينكه سوريه و لبنان از هم جدا و با هم دشمن باشند و بنابراين مهمترين خطرات، اين توطئه هايي است كه خواهان فروپاشي منطقه و ورود آن در جنگهاي كوچك است تا اسرائيل به ع نوان تنها دولت قدرتمند باقي بماند.

راه مقابله با اين توطئه ها

براي مقابله با اين توطئه ها، اولا بايد خطر صهيونيستي آمريكايي را براي همه روشن كرد كه آنها دشمن اول همه مردم منطقه هستند؛ ثانيا بازگشت به وحدت اسلامي و خطاب توحيدي ميان همه كه علما، مبلغان و سياستمداران بايد اين ماموريت را انجام دهند؛ثالثا، برنامه كاملي براي توسعه منطقه تببين كرد، زيرا نمي توان بدون برنامه از وحدت سخن گفت، بايد براي دستيابي به اهداف مشترك، توسعه و امنيت مشترك، وحدت و يكپارچگي و تلاش مشترك داشته باشيم .

احتمال ورود لبنان به دايره مذاكرات سازش

* برخي رسانه هاي عربي و برخي اشخاص سياسي، از احتمال ورود دولت لبنان به مذاكرات غير مستقيم و يا مستقيم با رژيم صهيونيستي سخن مي گويند؛ آيا ممكن است روزي چنين اتفاقي بيفتد؟

در حال حاضر چنين موضوعي بسيار بعيد است و اعتقادي به وقوع آن ندارم،زيرا مجموعه اي از قطعنامه هاي بين المللي درباره لبنان و اسرائيل وجود دارد كه اين رژيم را به عقب نشيني از مناطق اشغالي لبنان ملزم كرده است، بنابراين لبنان مجبور نيست؛ براي بازپس گيري حقوقش وارد مذاكره شود، اسرائيل بايد اين قطعنامه هاي بين المللي را اجرا كند.

اين از بعد نظري، اما از بعد عملي، من اعتقادم اين است كه ميان ما و اسرائيل،چالش بزرگي وجود دارد كه ممكن است حداقل آن، جنگهاي جديدي باشد كه اسرائيل تلاش مي كند تصوير بازدارندگي مخصوص خود را بازيابد، اما شكست خواهد خورد و اين چيزي است كه ما را از مذاكره مجدد با اسرائيل دور خواهد كرد و وقتي اسرائيل در چنين وضعيت متزلزلي قرار دارد؛ ما حتي ملزم به مذكره با اين رژيم نيستيم .

شكست كشورهاي مداخله گر غربي و عربي در لبنان

* در مراحل تشكيل دولت وحدت ملي، شاهد دخالتهاي فراوان خارجي در تشكيل دولت بوديم، مهمترين دخالتها به ويژه مي خواهم به نقش برخي كشورهاي عربي مانند مصر و عربستان و مانع تراشي آنها اشاره كنيد؟

پيش از تشكيل دولت روشن بود كه دولت وحدت ملي به معناي آن است كه براي مخالفان و حزب الله نقش اساسي در تصميم گيري ها خواهد داشت، بنابراين ايالات متحده آمريكا،فرانسه و برخي كشورهاي عربي به ويژه عربستان و مصر با اين مسئله مخالف بودند، زيرا آنها خواهان دور شدن حزب الله از تصميم گيري هاي سياسي بودند، اما اشتباهي كه دولت سنيوره با دو تصميم غلط و حمله به مقاومت و شبكه ارتباطي آن مرتكب شد؛ منجر به درگيري جزئي در لبنان شد كه در موازنه هاي قوا منعكس شد و نشان داد كه دولت نمي تواند به اين سياست ادامه دهد.

كنفرانس دوحه آنها را مجبور كرد با تشكيل دولت وحدت ملي كه خواسته مقاومت و مخالفان بود موافقت كنند، فرانسه به سبب تغيير موازنه هاي قوا و كشورهاي عربي كه به آن راضي نبودند، اما تسليم شدند. قطر از آن استفاده كرد زيرا ناظر آن بود، اما كشورهاي عربي ديگر مخالف آن بودند و شكست خوردند؛ شكست آنها تنها در لبنان نبود، اين شكست سبب تضعيف آنها در منطقه شد.

آينده مزارع شبعا

* مزارع شبعا و تپه هاي كفرشوبا همچنان در اشغال رژيم صهيونيستي است؛ آيا احتمال وقوع جنگ براي بازپس گيري آن همانطور كه ميشل سليمان رئيس جمهوري لبنان به آن اشاره كرده بود،وجود دارد؟

اين احتمال وجود دارد همانگونه كه رئيس جمهوري لبنان در فرانسه گفت كه فرصت چند ماه محدود براي سازمان ملل متحد وجود دارد كه براي آزادي مزارع شبعا از طريق فعاليت سياسي عمل كند؛ و اگر اين مسئله از راه سياست محقق نشود؛ راه حل نظامي آماده است و ممكن است از اين راه صورت گيرد. امروز آمريكا و اسرائيل و اروپا بايد براي سازمان ملل متحد انتخاب كنند به اينكه آيا خواهان راه حل از طريق اجراي قطعنامه هاي بين المللي يا اينكه خواهان راه حل از طريق جنگ هستند. در ماههاي آينده خواهيم ديد، اما در لبنان تقريبا اين اجماع درباره حق لبنان براي بازپس گيري اين اراضي با تمام شيوه ها وجود دارد.

ادامه دارد ...
 جمعه 25 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن