تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815363457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روابط ايران و تركيه در عمق تاريخ و اعتقادات دو ملت ريشه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: روابط ايران و تركيه در عمق تاريخ و اعتقادات دو ملت ريشه دارد
رئيس جمهور در آستانه سفر به تركيه گفت : روابط ايران و تركيه در عمق تاريخ و اعتقادات دو ملت ريشه دارد و دو ملت داراي علا ئق مشترك فراواني هستند.
به گزارش شبكه خبر ، آقاي احمدي نژاد در مصاحبه زنده تلويزيوني با شبكه CNNNTV تركيه درباره روابط ايران و تركيه با اشاره به اينكه ملت مومن و بزرگ تركيه درفرهنگ و اعتقادات جايگاه برجسته اي درمناسبات منطقه اي و بين المللي دارند خاطر نشان كرد : روابط ايران و تركيه در عمق تاريخ و اعتقادات دو ملت ريشه دارد و دو ملت داراي علا ئق مشترك فراواني هستند از اين رو دو دولت نيز به تبعيت از ملت هايشان درجهت توسعه روابط دو جانبه حركت مي كنند و تاكنون نيزگام هاي مستحكمي در اين خصوص برداشته شده است .

رئيس جمهور افزود : روابط ايران و آنكارا همواره در طول تاريخ دوستانه بوده است و حجم مبادلا ت تجاري و فرهنگي و سرمايه گذاري با اراده سياسي حاكم در دو كشور به سرعت رو به گسترش است .

رئيس جمهور با اشاره به اين كه به دعوت رسمي عبدالله گل ، رئيس جمهور تركيه به اين كشور سفر مي كند اظهار داشت : در اين سفر موضوعات گوناگون دو جانبه به منظور توسعه مناسبات و همكاري ها مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت . همچنين درباره مسائل منطقه اي از جمله مبارزه با تجاوزگري ، تروريسم و اعمال زشتي كه برخي گروهك ها در منطقه انجام مي دهند همفكري خواهيم كرد.

احمدي نژاد درباره همكاري هاي چندجانبه در سطح بين المللي نيز گفت وگوها و رايزني هاي لا زم را انجام خواهيم داد و به طور كلي مجموعه اقدامات متنوعي در برنامه ديدار با رئيس جمهور و نخست وزير تركيه ترتيب داده شده است .

احمدي نژاد با تاكيد براين كه دوكشور در موضوع مبارزه با تروريسم اتفاق نظردارند تصريح كرد: از دوران گذشته تاكنون همكاري هاي بسياري خوبي براي مبارزه با گروه هاي تروريستي بين دو كشور وجودداشته است و دستگاه هاي امنيتي دو كشور ارتباط و هماهنگي هاي لا زم را براي مقابله با اين گروهك ها به عمل آورده اند. درآينده نيزدر قالب همكاري سه جانبه مي توان ملت هاي منطقه را به آرامش رساند.

وي درادامه درباره برنامه هسته اي ايران خاطرنشان كرد : همه مي دانندكه موضوع هسته اي ايران كاملا سياسي است و هيچگونه مشكل حقوقي و قانوني ندارد. ما در برنامه هسته اي براساس حقوق قطعي و قانوني خود حركت كرده ايم و بنا به گزارشهاي متعدد آژانس بين المللي انرژي هسته اي كوچكترين انحراف و تخطي از موازين نداشته ايم .

رئيس جمهور تصريح كرد : امروز ايستادگي ملت ايران برحقوق قانوني خود نتيجه داده وكساني كه مخالف استيفاي حقوق ملت ها بوده اند مجبور شده اندكه به حقوق ملت ايران احترام بگذارند.

البته دراين زمينه مذاكرات مابا مدعيان همچنان ادامه دارد.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اضافه كرد: جالب است كساني به عنوان مدعي ملت ايران مطرح هستندكه خودشان درگذشته نه چندان دور زشتترين بهره برداري را از انرژي هسته اي كرده اند. بنابراين اگر بنا باشدكسي محكوم شود آنان محكوم هستند.

وي با اشاره به اينكه گفت و گوها در موضوع هسته اي كشورمان در مسير سازنده در جريان است و مشكلي در اين خصوص مشاهده نمي شود تاكيد كرد : تركيه به عنوان يك كشور دوست و برادر بارها حمايت خود را نسبت به استفاده صلح آميز از فنآوري هسته اي كشورمان اعلا م كرده و اين موضوع نشاندهنده روابط برادرانه دو كشور است .

رئيس جمهور خاطر نشان كرد : اين سفركه از قبل برنامه ريزي شده است و سفري كاري است و به خاطرحضور فصلي مسوولين تركيه در استامبول به آنجا خواهم رفت . روابط ايران با مردم تركيه روابطي عاطفي است چنانچه ملت ايران به مردم تركيه علا قه دارند مطمئن هستيم كه مردم تركيه نيز به مردم ايران عشق و علا قه دارند.

وي افزود : البته همواره مسائل حاشيه اي در سفرها وجود دارد ولي اصل سفر مذاكرات و توافقاتي است كه براي احقاق حقوق دو ملت انجام مي شود. ما نيز در اين سفر تمام وقت خودرابه اين موضوع اختصاص خواهيم داد.

رئيس جمهور درخصوص پيامش براي ملت تركيه گفت : نفس سفر پيام دوستي و برادري است و نشان مي دهدكه ما احترام زيادي به ملت تركيه قائل هستيم . تركيه در ايجاد تمدن بشري نقش كم نظيري داشته است و امروز هم در بسياري از مسائل جهاني پيشتاز است . ظرفيت فرهنگي نهفته اي كه در تركيه وجود دارد براي تمام بشريت و مردم منطقه ارزشمنداست . دو ملت بايد در كنارهم به يك تحميل تاريخي كه سلطه گران ايجادكرده اند پايان داده و به كمك همديگر عظمت ملت هاي خود را در جهان به نمايش بگذاريم .

رئيس جمهور در خصوص نقش ميانجيگري تركيه در موضوع هسته اي تصريح كرد: ما تلا ش دوستان ترك خود براي پيشبرد حقوق قانوني ايران و به منظور كاهش تنشهاي احتمالي و ادامه يافتن مسير سازنده موضوع هسته اي كشورمان را اجر مي نهيم . اما حضور تركيه تحت عنوان ياد شده موضوعيتي ندارد چرا كه مسير ما روشن است .

آقاي احمدي نژاد همچنين درباره مواضع صريح اش درمورد اسرائيل خاطر نشان كرد : از نظر ما رژيم صهيونيستي نامشروع است و موجوديتش بر مبناي اشغالگري بنا شده است . آنها چندين ميليون نفر از مردم فلسطين را آواره كرده اند و در عوض افرادي را از سراسر دنيا با وعده هاي واهي در فلسطين اشغالي مستقركرده و كشوري دروغين ، جعلي و موهوم تشكيل داده اند البته راه حل عادلا نه و منطقي جمهوري اسلا مي ايران اين است كه در سرزمين هاي اشغالي رفراندوم آزاد برگزار شود تا خود مردم فلسطين سرنوشت سياسي خودشان را مشخص كنند.

وي درخصوص موضع جمهوري اسلامي ايران پيرامون برخي مذاكرات صورت گرفته جهت آزادي بلندي هاي جولان اضافه كرد: ما با تجاوزگري و سركوب هاي روزانه اين رژيم نسبت به مردم بي دفاع فلسطين به شدت مخالفيم . ولي رها شدن بخشي از سرزمينهاي اشغالي به هرترتيب ممكن را يك قدم به جلو مي دانيم . گرچه بعيداست كه اين رژيم به آزادي جولا ن راضي شود چرا كه اگر از جولا ن خارج شود مجبور خواهد شدكل منطقه را ترك كند. البته جمهوري اسلا مي ايران از اينكه رژيم صهيونيستي سرزمين هاي اشغالي را تحويل مردم فلسطين داده و از منطقه خارج شود استقبال خواهيد كرد.

وي خاطر نشان كرد: اين مواضع فقط مختص احمدي نژاد نيست بلكه براي اينكه حرف حقي است موضع همه مردم منطقه اعم از تركيه ، عراق ، سوريه ، عربستان و لبنان است . رژيم صهيونيستي براساس يك دروغ پايه گذاري شده است . چرا كه اگر حتي در اروپا نيز به يهوديان ظلم شده باشد دليلي ندارد مردم منطقه آن را جبران كنند. كوچاندن مردم از مناطق مختلف دنيا به سرزمين هاي اشغالي طراحي فتنه انگيزي عليه مردم منطقه بوده است . همه ملتها مشاهده كرده اندكه از روز تاسيس اين رژيم همواره به تجاوز و جنگ مشغول بوده است .

رئيس جمهور تصريح كرد: راه حل جمهوري اسلا مي ايران براساس منشور ملل متحد و مطابق حقوق قانوني بين المللي است اگر رفراندم برگزار شودخودبه خود چنين رژيمي وجود نخواهد داشت.

احمدي نژاد خاطر نشان كرد : قدرتهاي سلطه گر بايد اجازه دهند تا راي مردم فلسطين حاكم شود. جالب اينجاست قدرت هايي كه همواره از دمكراسي و حقوق ملت هاحرف مي زنند وقتي به ملت فلسطين مي رسند ديكتاتور مي شوند. اگرچنين اجازه اي به مردم فلسطين داده شود تا سرنوشت سياسي خود را خود انتخاب كنند به نفع همه حتي كشورهاي اروپايي و آمريكا خواهد بود چرا كه رژيم صهيونيستي جز آبرو ريزي و ضخيم كردن پرونده جنايات جنگي خود براي اين كشورها فايدهاي نداشته است .

وي اضافه كرد: قدرت هاي زورگو چه بخواهند و چه نخواهند جنايت هاي رژيم صهيونيستي به حساب آنها گذاشته خواهد شد. بنابراين به نفع آنهاست كه حساب خودرا از اين رژيم غاصب جدا كنند. در اين خصوص ما آمادگي كامل داريم تا به سازمان ملل در زمينه برگزاري رفراندوم در سرزمينهاي اشغالي كمك كرده تا ريشه عفوني جنگ ، ظلم و درگيري از منطقه كنده شود.

رئيس جمهور درباره اوضاع لبنان و علا قه مردم ايران به سيدحسن نصرالله گفت : سيدحسن نصرالله يك چهره محبوب و مردمي است وحتي در تركيه نيز مردم علا قه فراواني به وي دارند. علت اين محبوبيت آن است كه او با صلا بت در مقابل تجاوزات رژيم صهيونيستي ايستاد و از سرزمين و ملت خود دفاع كرد.
سيدحسن نصرالله يك قهرمان است زيرا افسانه شكست ناپذيري رژيم صهيونيستي را در هم شكست . البته به همان اندازه كه مردم منطقه وآزاديخواهان جهان به سيدحسن نصرالله علا قه دارندرژيم صهيونيستي وحاميانش نيز از اوعصباني و ناراحت هستند.

احمدي نژاد در ادامه اوضاع لبنان را مورد اشاره قرارداد و افزود: جمهوري اسلا مي ايران از تماميت ارضي تمام كشورها حمايت مي كند. در خصوص لبنان نيز با همه گروه هاي اين كشور ارتباط داريم و آنان را همواره به وفاق و وحدت دعوت كرده ايم چنانچه در توافق اخير نيز نقش مهمي داشتيم . معتقديم هرنوع درگيري داخلي دركشورهاي منطقه به ضرر منطقه و به نفع دشمنان خواهد بود.

وي در ادامه مصاحبه زنده تلويزيوني خود با شبكه CNNNTV تركيه درباره اينكه آيا مانورهاي نظامي جمهوري اسلا مي ايران موجب افزايش تنش در منطقه نخواهد شدگفت : ايران قدرتي بزرگ است اما قدرت ما قدرت صلح و دوستي و فرهنگي است قدرت ايران براي تجاوز به ديگران نيست و با قدرت سلطه گران متفاوت است . ما هيچ وقت به دنبال تجاوز و اشغال سرزمين ديگران نبوده ايم به همه ملت ها احترام مي گذاريم و پيشرفت ملت ها را پيشرفت خودمان مي دانيم .

رئيس جمهور پيام قدرتمندي ايران را پيام صلح دوستي و عشق به ملت ها دانست و افزود : اين به نفع همه است . البته صهيونيست ها از اين موضوع ناراحت هستند ولي ناراحتي آنان اهميتي براي ما ندارد.

احمدي نژاد همچنين درباره مذاكرات ژنو اظهار داشت : روند گفتگوها در ژنو مفيد بود و همچنان ادامه دارد. هيچ كس هم آن را شكست خورده نخوانده است . البته مذاكرات پرحجم است و طبيعي است كه نميتوان با قدرت هايي كه 30 سال عليه كشورمان رفتاركرده اند در چند جلسه همه مسائل را حل و فصل كرد.

وي همچنين درباره مانورنظامي رژيم صهيونيستي نيز خاطرنشان كرد : رژيم صهيونيستي به هيچ عنوان قابل مقايسه با كشور بزرگ ايران نيست حتي در اذهان آنها هم نمي گنجدكه با ايران درگير شوند. البته ممكن است چنين تصوري را در آرزوهايشان داشته باشند اما آن را با خود به زوال خواهند بردآنان بسيار حقيرتر از آن هستندكه بخواهند عليه ايران برنامه اي اجرا كنندچنانچه خودشان نيز به اين موضوع اذعان دارند.

رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه در حال حاضر رژيم صهيونيستي از درون درحال فروپاشي است خاطرنشان كرد : اين رژيم فلسفه وجودي خود را از دست داده است زماني زنده است كه بتواند تجاوز و اشغالگري كند اما امروز براي ادامه حيات خود مجبوراست اطراف خود ديوار بكشد و اين يعني نابودي .

رئيس جمهور در ادامه به آمريكا توصيه كرد: شخصيت مردم آمريكا را به خاطر رژيمي جنايتكار و فاسد هزينه نكنند چرا كه اين به ضرر مردم آمريكا خواهد بود.

احمدي نژاد درباره انتخابات آينده رياست جمهوري آمريكا نيز اظهارداشت : براي جمهوري اسلا مي ايران تفاوتي نمي كندكه چه كسي در آمريكا بر سر كار بيايد اما اي كاش اين انتخابات آزاد برگزار
مي شد و افراد گوناگون مي توانستند كانديداي رياست جمهوري شوند و مردم آمريكا نيز خارج از دو حزب موجود انتخاب سومي هم داشتند.

وي افزود : مهم اين است كه كسي كه روي كار مي آيد چه رويكرد و رفتاري داشته باشد. البته هركس انتخاب شود بايد در روش فعلي دولت آمريكا تغييرات اساسي ايجادكند چرا كه وضع موجود آمريكا قابل دوام نيست و اگر اين روش ها ادامه پيدا كند اقتصادآمريكا دچار فروپاشي خواهد شد. البته فكر مي كنم عقلا ي آمريكا به اين موضوع پي برده و در حال تغيير مسير هستند.

رئيس جمهور تصريح كرد : دولت آمريكا قبل از اينكه به فكر دخالت در مناطق مختلف دنيا باشد بايد مسائل و مشكلا ت مردم داخل آمريكا را حل و فصل كند.

آقاي احمدي نژاد امروز به دعوت عبدالله گل همتاي تركيه اي خود عازم تركيه مي شود.
 پنجشنبه 24 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن