تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815375625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - بازي بزرگان


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: سياست - بازي بزرگان
سياست - بازي بزرگان

حميد كاوياني: جامعه سياسي ايران (Polity) مدتي است كه دچار نوعي آشفتگي و ابهام شده است. اين آشفتگي و ابهام را نيز بيشتر بايد حاصل فعل و انفعالاتي دانست كه طي سه سال گذشته و پس از روي كار آمدن دولت آقاي احمدي‌نژاد عموما در جناح اصولگرا و عناصر مرتبط به آن رخ داده است. به‌وضوح پيش‌بيني مي‌شد كه حاكميت يك دست اصولگرايان بر منابع رسمي قدرت، شكاف‌هاي دروني اين جريان را آشكار خواهد كرد و جبهه‌گيري‌ها و مرز‌بندي‌هاي تازه‌اي را ميان متحدان سابق به‌وجود خواهد آورد. چنين امري في‌نفسه مشكل‌ساز نيست و به شفاف‌سازي بيشتر مواضع و موقعيت‌هاي عناصر سياسي نيز كمك مي‌كند و حتي مي‌تواند سامان تازه‌اي را نيز بازتوليد كند. اما شخص احمدي‌نژاد در حالي به عنوان يك اصولگرا رياست مهم‌ترين قوه كشور را در سال 84 به دست گرفت كه نامزد مورد اجماع اصولگرايان و حاصل خرد جمعي در اين جناح نبود. در واقع ظهور دولت احمدي‌نژاد را بايد حادثه‌اي دانست كه براثر اختلاف پراكندگي در هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا اتفاق افتاد.

دولتي كه بر هيچ حزب و تشكيلات اصيلي اتكا نداشت و هيچ طبقه يا گروه اجتماعي مشخصي را نيز نمايندگي نمي‌كرد و نسبت به آن پاسخگو نبود و در طول عمر سه ساله خود نيز نتوانست يا نخواست كه پايه‌هاي قدرت خويش را بر بنيان يك جريان سياسي يا طبقه اجتماعي با هويت مشخص استوار كند. همين ويژگي براي يك دولت خودمحور و در عين حال جسور كافي است تا نظم جامعه سياسي را آشفته سازد بدون اينكه بتواند يك پارادايم و نظام فكري و سياسي جديدي را بر آن حاكم كند. اين بي‌نظمي و آشفتگي در جامعه سياسي و البته بي‌بنياني براي دولتي كه قدرت اجرايي كشور را در دست دارد، خسارات و صدمات سنگيني در ابعاد مختلف به جامعه وارد مي‌كند. دولتي كه حتي نسبت به كانون‌هاي ثقل جناح متبوع خود نيز منعطف نيست و به شدت مايل است مستقل از تجريبات انباشته شده در نظام اجرايي و مديريتي عمل كند، كشور را به ميداني بزرگ براي آزمون و خطاهاي خود تبديل كرده است.
تكليف اصلاح‌طلبان با موضوعي به نام دولت نهم تقريبا روشن است و اميد مي‌رود با درس‌هايي كه از انتخابات گذشته رياست‌جمهوري حاصل شد، به سمتي حركت كنند كه برآيند نظر عناصر شاخص اصلاح‌طلب باشد. اما اصولگرايان نيز بايد با تكيه بر نظر عقلا و بزرگان خود به سمتي پيش بروند كه انتخاب رئيس‌جمهور بعدي، نتيجه يك حادثه ديگر نباشد. نتيجه خرد جمعي در هر دو جناح و بازي بزرگان اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات دهم، هرچه باشد بي‌شك از آنچه در اين سه سال اتفاق افتاد خسارت بارتر نخواهد بود.
 پنجشنبه 24 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن