تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815442837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلسكوپ فضايي ‌هابل، 100 هزار بار زمين را دور زد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تلسكوپ فضايي ‌هابل، 100 هزار بار زمين را دور زد
تلسكوپ فضايي «هابل» كه در هجده سال گذشته، تصاوير و عكس‌هاي جالبي از كيهان و كهكشان به زمين فرستاده است، روز گذشته براي صد هزارمين بار زمين را دور زد.
اين تلسكوپ حدود ششصد كيلومتر دورتر از سطح زمين و با سرعتي برابر هشت كيلومتر در ثانيه بالاي سر ما حركت مي‌كند و هر 97 دقيقه يك بار، كره زمين را دور مي‌زند.

تلسكوپ فضايي‌ هابل از اين سفر خود، تاكنون بيش از صد هزار تصوير از آن جمله تصاوير جنجالي «عدسي گرانشي»، «تولد ستاره‌هاي جديد» و «برخورد كهكشان‌ها» به زمين ارسال داشته است.

ستاره‌شناسان، فضانوردان و فيزيكدانان نظري مي‌توانند با عدسي‌هاي گرانشي، كهكشان‌هايي را شناسايي كنند كه به دور خورشيد مي‌چرخند. همچنين از طريق اين عدسي‌ها، مي‌توان پيدايش نخستين كهكشان‌ها در هستي را محاسبه كرد و اين عدسي‌ها بطور مستمر دلايل جديدي براي تأييد تئوري‌هاي مهم آلبريت انيشتن درباره «تئوري عمومي نسبيت» ارايه مي‌كنند.

در ژانويه سال جاري، ستاره‌شناسان با كمك تلسكوپ فضايي‌ هابل، يك جفت حلقه‌هاي درخشان در فضا به نام «حلقه‌هاي انيشتن» را كشف كرده و بدين ترتيب به يك گنجينه واقعي و حيرت‌انگيز دست يافتند. اين در حالي است كه هيچ پروژه ديگر فضانوردي نتوانسته است تصوير بشر از فضا را به‌ اندازه اين تلكسوپ، تحت تأثير قرار دهد.

كشف پژواك نوري پيرامون ستاره «V838Mon» موسوم به صورت فلكي تكشاخ، يكي ديگر از شگفت‌انگيزترين پديده‌هاي بي‌نظير است. تلسكوپ فضايي ‌هابل در ششم ژانويه 2002 ميلادي، انفجار اين ستاره را كشف كرد كه در يكم ژانويه رخ داده بود. در اثر اين انفجار، اين ستاره در چند روز، دهها هزار بار روشنتر از زمان معمولي خود و بدين ترتيب، روشنتر از همه ستاره‌هاي ديگر جاده شيري شد و يك پديده حيرت‌انگيز و جنجال فضايي به نام «پژواك نوري» را به وجود آورد.
هابل توانست از بيستم مي 2002 تا 28 اكتبر 2004 ميلادي، در مجموع شش تصوير از تغيير و تحولات پيرامون اين ستاره و صورت فلكي تكشاخ ثبت كند كه 33 هزار سال نوري از زمين دور است.

اين تلسكوپ همچنين يكي از قديمي‌ترين كهكشان‌هاي هستي را كشف كرده است كه بر پايه اعلام كارشناسان مركز اروپايي ‌هابل در گارشينگ در حومه شهر مونيخ در آلمان، حدود سيزده ميليارد سال نوري از زمين دور است و هفتصد ميليون سال پس از مهبانگ و انفجار بزرگ پيدا شده است.

تلكسوپ فضايي‌ هابل كه 2/13 متر طول دارد، تنها از طريق نيروي جاذبه زمين بر مدار خود نگه داشته مي‌شود و به مواد سوختي نياز ندارد، اما بايد منظم از آن مراقبت فني شود. هنگامي كه اين تلسكوپ در سال 1990 ميلادي سفر شناسايي و تحقيقاتي خود را آغاز كرد، نخست تصاوير ناشفاف و تيره مي‌فرستاد، اما تعميرات خطاها و اشتباهات فني آن را برطرف كرد و دستگاه‌هاي جديدي كه در اين مدت به آن نصب و اضافه شد، عملكرد آن را بطور ايده آلي بهبود بخشيد.
گفتني است، مأموريت بعدي تلكسوپ فضايي‌ هابل در اكتبر آغاز مي‌شود.

همچنين تلسكوپ فضايي جديدي كه توسط سازمان فضانوردي آمريكا موسوم به «ناسا» طراحي شده، قرار است در سال 2010 ميلادي جايگزين تلسكوپ فضايي ‌هابل شود.

ترجمه: مرتضي جواديان
منبع: مجله آلماني فوكوس، يازدهم اوت 2008
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن