تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815293877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابراهیم حاتمی کیا: هنر در جهان شرق شباهتهای زیادی با زیردریایی دار


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: ابراهیم حاتمی کیا: هنر در جهان شرق شباهتهای زیادی با زیردریایی دارد

* سوره سینما :ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم سینمایی «گزارش یک جشن» گفت: هنر در جهان شرق شباهت های زیادی با زیردریایی دارد. گاهی می توان روی آب نفس کشید، بعضی وقتها باید زمان زیادی زیر آب بود و زمانی باید وسط آب ماند و این بستگی به فضای جامعه دارد


به گزارش خبرنگار سوره سینما ، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی«گزارش یک جشن» با حضور ابراهیم حاتمی کیا (کارگردان)، رضا کیانیان، داریوش ارجمند، مریلا زارعی (بازیگران)، محمد پیرهادی (تهیه کننده)، سارا سمیعی (طراح صحنه) در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
ابراهیم حاتمی کیا در ابتدای این مراسم با اشاره به فضای کارخانه متروک صابون سازی که لوکیشن اصلی فیلم بود گفت: دوست ندارم درمحیط های بسته فیلم بسازم زیرا دست و بالم را می بندد و احساس خفگی می کنم. برای پیدا کردن مکان اصلی فیلمبرداری خانه های قدیمی زیادی را بازدید کردیم اما جذابیتی برایم نداشت.
وی ادامه داد: این لوکیشن به شدت متروکه بود که سارا سمیعی با تلاش و صبوری بسیار به این مکان روح داد.
حاتمی کیا با اشاره به روند نوشته شدن فیلمنامه گفت: قرار بود در خصوص ازدواج فیلمی بسازم اما اینکه از چه زاویه ای به این بحث نگاه کنم برای خودم هم نامشخص بود.تصوری از فضاهای بنگاههای ازدواج نداشتم هنوز این مراکز برای ما ناشناخته است شاید اگر در یک فیلم علمی - تخیلی می خواستم فضای یک سفینه را به تصویر بکشم برایم آشناتر از فضایی بود که به آن بنگاه ازدواج می گفتند. باید پله پله قواعد این مکان را برای خودم تعریف می کردم که این وقت و زمان می گرفت.
ابراهیم حاتمی کیا با اشاره به توقف کار پیش از آغاز فیلمبرداری گفت: در «گزارش یک جشن» پس از دعوت از بازیگران احساس کردم این فیلمنامه انگیزهای برای ادامه کار به من نمی دهد. بنابراین از تهران خارج شدم و اصرار داشتم در آنجا بمانم و وقتی برگردم که فیلمنامه کامل شده باشد و اگر فیلمنامه به شکلی كه من مورد نظرم بود نرسد کار را برای همیشه رها کنم اما طی 33 روزی که نسخه نهایی کار نوشته شد، اتفاقات عجیبی افتاد که منجر به نگارش فیلمنامه نهایی شد.
داریوش ارجمند نیز با بیان اینکه حاتمی کیا از استوانه های بزرگ سینمای ایران است گفت: مرحوم نادر ابراهیمی سالها پیش به من گفت کاش در کاری از ابراهیم حاتمی کیا بازی کنی. من آخرین کسی بودم که وارد این فیلم شدم. بسیاری از صحنه ها فیلمبرداری شده بود و من نمی دانستم در فیلم چه می گذرد و چه فضایی دارد.
وی ادامه داد: هنرمندان جاسوسان خداوند هستند و یکی از بهترین جاسوسان خدا ابراهیم حاتمی کیا است که رازهای مخفی مانده جامعه را به مردم نشان میدهد تا مردم را آگاه کند و پاشنه آشیلی باشد برای مسئولان که در آن تفکر کنند.
ارجمند اضافه کرد: حاتمی کیا در کارهایش نخستین تیغ را به خودش میزند. نقد را از فضایی که در آن رشد کرده شروع میکند. برای من افتخاری بود که در این نقش بازی کنم.
مریلا زارعی یکی دیگر از بازیگران «گزارش یک جشن» نیز با بیان اینکه در این فیلم از بسیاری از بزرگان سینما یاد گرفته ام، گفت: در شرایطی این فیلم به من پیشنهاد شد که شرایط روحی خوبی نداشتم. فیلمنامه هایی به من پیشنهاد میشد که تاب خواندن 15 صفحه اول آن را هم نمیآوردم. احساس میکردم سالهای گذشته را بیهوده گذراندم و باید راهی دیگر انتخاب میکردم که با این پیشنهاد مواجه شدم. با تمام وجود در مقابل دوربین حاضر شدم، عاشقانه کار کردم و احساس میکنم باید این چرخ را با انرژی بیشتری به حرکت دربیاورم.
پیرهادی تهیه کننده این فیلم نیز با اشاره به راز ماندگاری همکاری خود با حاتمی کیا گفت: وقتی پروژه های ما شروع میشود دوستی ما تعطیل و هر کسی جای خودش قرار می گیرد. این فیلم سختترین همکاری من با ابراهیم حاتمی کیا بود. بخش عمده آن در شرایط دشوار و خاصی انجام شد. به خصوص صحنه های خیابان که تحت دشوارترین شرایط فیلمبرداری شد و کاملا واقعی بود. هماهنگیهایی که باید با نهادهای مرتبط انجام میشد، انجام نشده بود و این شرایط را دشوار کرده بود.
این تهیه کننده سینما ادامه داد: سردار احمدی مقدم نیز یکی از تماشاگران این فیلم بود که واکنش مثبتی به آن داشت هرچند انتقادهایی را نیز مطرح کرد که من از ایشان خواستم اجازه دهند فضای انتقاد به وجود بیاید و به اهالی هنر اعتماد کنند تا اتفاق درستی رخ دهد.
در ادامه مراسم ابراهیم حاتمی کیا در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه چرا داستان شهرزاد را رها کرده است گفت: «گزارش یک جشن» داستان شهرزاد نبود بلکه این شخصیت، یکی از شخصیتهایی است که بانو در طی داستان با آن برخورد میکند. شخصیتهایی که در کنار بانو تکمیل کننده قصه هستند.
حاتمی کیا در پاسخ به پرسشهای متعددی که این فیلم را مشابه فیلم «آژانس شیشه ای» می دانستند، گفت: مشکلی با این قضیه ندارم. خوشبختانه این فیلم تداعی کننده یکی از فیلمهای خود من است و برای کسی یادآور یک فیلم آمریکایی نیست اما من هرگز نمی خواستم «آژانس شیشه ای» را تکرار کنم. آژانس شیشه ای فیلمی متعلق به سال 75 است اما «گزارش یک جشن» برای سال 89 ساخته شده است. با این قضیه که این فیلم را «آژانس شیشه ای 2» بنامیم جنگی ندارم اما اراده ای هم نیست که «آژانس شیشه ای» دوباره تکرار شود.
وی با اشاره به نمادسازی در این فیلم گفت: هنر در جهان شرق شباهتهایی زیادی با زیردریایی دارد. گاهی میتوان روی آب نفس کشید، بعضی وقتها باید زمان زیادی زیر آب بود و زمانی باید وسط آب ماند و این بستگی به فضای جامعه دارد. در این فیلم هم نمادها وجود دارد اما دلیل این نمادها خارج از متن است و به فضای جامعه برمیگردد.
حاتمی کیا با اشاره به تصاویری که در خیابان گرفته شده بود، گفت: این تصاویر با موبایل گرفته نشده است اما شبیه سازی شده است. این سکانس یکی از سکانسهای سخت ما بود که با 9 دوربین 10 ساعت به طور فشرده فیلمبرداری شده است، صحنه ای که امکان تکرار در آن وجود نداشت و من مثل کارگردان تئاتر آن را هدایت کردم.
حاتمی کیا در پاسخ به این پرسش که چرا شخصیتها در این فیلم به خوبی معرفی نمی شوند، گفت: این فیلم گزارش یک جشن است و تمام شخصیتها تکمیل کننده پازلی کلی که خود جشن است، هستند. ما نمیخواستیم وارد پیشینه اینها شویم.
ارجمند نیز درباره اینکه چرا در این فیلم نقش کوتاهی دارد، گفت: در جوانی برایم مهم بود که نقشهای اصلی را بازی کنم اما کم کم این احساس از وجودم رفت. من در فیلم «سگ کشی» بیضایی حضور کوتاهی دارم اما این فیلم از فیلمهای مورد علاقه ام است. فیلم حاتمی کیا را هم دوست داشتم.
کیانیان در ادامه سخنان ارجمند گفت: مهم این نیست که فرد دیده شود. مهم این است که فیلم خوب ساخته شود. بعضی از بازیگران در فیلمنامه فقط بخشهایی که به خودشان مربوط است را میخوانند اما باید کلی تر نگاه کرد و به تاثیرگذاری در کل فیلم توجه داشت. من از آقای ارجمند خواستم حتما در این نقش حضور داشته باشد زیرا شخصیت مقابل من باید به گونه ای بود که فرمانبرداری من توجیه شود که ارجمند از معدود بازیگرانی است که چنین ویژگی را داشت.
ارجمند نیز در تکمیل سخنان کیانیان گفت: این فیلم کاملترین فیلم اجتماعی حاتمی کیاست. در فیلمهای دیگر نگاه اجتماعی او تا این حد به عمق نمیرسد. سخنان حاتمی کیا سیاسی نیست. او یکی از بهترین منتقدین اجتماعی است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن