تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814726451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قيمت انواع برنج 50 درصد افزايش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: قيمت انواع برنج 50 درصد افزايش يافت
نسبت به سال گذشته؛تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز:رئيس سازمان جهاد كشاورزي گفت: قيمت تضميني اين نوع از ارقام برنج نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد داشته و حداقل از 750 تومان در نوع چرام تا يكهزار و 250 تومان در نوع شفق و بدر خريداري خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران،"عنايت‌الله تورنگ"با بيان اين مطلب اظهارداشت: ميانگين برداشت ارقام محلي بالاي سه تن بوده و كشاورزان نيز از كيفيت دانه و درصد خرد آن نيز راضي هستند.

وي با اشاره به اينكه قيمت كاذب عرضه برنج در چند ماه گذشته باعث تغيير هزينه توليد برنج مانند افزايش دستمزد كارگران شد، خاطرنشان كرد: قيمت فعلي در بازار براي توليد و مصرف‌كننده مناسب است.

تورنگ اظهار كرد: اگر بخواهيم كشاورز در سال جاري ضرر چنداني نبيند بايد برنج حداقل كيلويي دو هزار تومان خريداري شود.

وي با بيان اينكه نيمي از اراضي استان يا به عبارتي 239 هزار هكتار از اراضي، زير كشت برنج قرار دارد يادآور شد: به دليل وقوع خشكسالي در سال جاري پنج هزار هكتار از زير كشت خارج، 600 هكتار در مرحله نشاء متوقف شده و 400 هكتار نيز از ابتدا كشت نشده است.

مشاور وزير جهاد كشاورزي با تأكيد بر استفاده از آبياري تناوبي در كشت برنج افزود: پروژه‌هايي در رابطه با همين موضوع در كاپيك محمودآباد، قائمشهر، ساري و بابل مورد آزمايش قرار گرفت كه ضمن افزايش توليد 30 درصد در مصرف آب نيز صرفه‌جويي شد.

وي مصرف آب براي كشت برنج در مازندران را دو ميليارد و 500 ميليون متر مكعب عنوان كرد و افزود: اگر كشاورزان برنج از آبياري تناوبي استفاده كنند علاوه بر صرفه‌جويي 800 ميليون متر مكعبي آب موتور پمپ‌ها نيز جمع‌آوري مي‌شود.

تورنگ به ايجاد نظام صنفي كشاورزي در راستاي ماده 35 قانون تأسيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي اشاره كرد و گفت: اين صنوف در بخش‌هايي مانند زراعت، باغباني و صنايع تبديلي جاي گرفته و در راستاي اجراي اصل 44 نيز اين سازمان بسياري از امور تصدي‌گري خود را به صنوف مربوطه واگذاري مي‌كند.

وي درباره علت به نتيجه نرسيدن توليد برنج هيبريد در استان گفت: اين پروژه قطعا نتيجه خواهد داد ولي ما سرعت انجام اين پروژه را براي رسيدن به يك نتيجه منطقي كاهش داديم.

رييس سازمان جهاد كشاورزي استان مازندران ضايعات برنج در هنگام برداشت را ناشي از عدم به‌كارگيري كمباين مخصوص برنج دانست و گفت: متاسفانه كشاورزان براي كمباين شالي از دستگاه‌هاي ويژه گندم استفاده مي‌كنند.

تورنگ با بيان اينكه تاكنون دستگاه كمباين ويژه برنج نيز توسط بخش خصوصي وارد شده و مورد استفاده قرار مي‌گيرد، افزود: اين دستگاه حداكثر مي‌تواند روزانه سه هكتار را درو كند.

وي از ايجاد پنج بانك نشاء در آينده خبر داد و گفت: اين سازمان از شركت‌هاي داراي صلاحيت كه مايل به ايجاد اين مجموعه هستند حمايت خواهد كرد.

تورنگ اظهار كرد: ناگزيريم توليد برنج را مكانيزه كنيم اما حدود سه درصد از توليد اين محصول در مراحل نشاء و برداشت به طور مكانيزه انجام مي‌شود.

وي با بيان اينكه 56 درصد هزينه توليد برنج مربوط به دستمزد كارگران مي‌شود، افزود: در مرحله نشاء و برداشت برنج به 19 نفر كارگر در هر هكتار نياز است.

وي تصريح كرد: اين قيمت‌ها به عنوان پايه مطرح شده است و مايل نيستم كه كشاورز حتما به اين قيمت محصول خود را بفروشد.

رييس جهاد كشاورزي استان مازندران نيز از افتتاح و بهره‌برداري 72 پروژه با اعتبار 273 ميليارد و 575 ميليون ريال در هفته دولت خبر داد و گفت: بيش از پنج هزار و 809 خانواده روستايي از افتتاح اين طرح‌ها بهره‌مند و براي 168 نفر نيز اشتغال مستقيم ايجاد مي‌شود.

انتهاي پيام//
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن