تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815364035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير خارجه روسيه : ساكاشويلي از قدرت كنار برود


واضح آرشیو وب فارسی:دولت: وزير خارجه روسيه : ساكاشويلي از قدرت كنار برود
بخش اخبار جهان : وزير خارجه روسيه تاكيد كرد : مسكو درصدد براندازي دولت گرجستان نيست اما « ميخائيل ساكاشويلي » رئيس جمهور اين كشور بهتر است از قدرت كناره گيري كند.
سرگئي لاوروف در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي فنلاندي خود در مسكو اظهارداشت : ديگر هيچ اعتمادي به دولت كنوني گرجستان نداريم .
وي افزود : تنها راه چاره براي حل وفصل درگيري ها عقب نشيني گرجستان از منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي و ديگر امضاي توافقنامه از سوي تفليس مبني بر عدم استفاده از سلاح است .
وزير خارجه روسيه اين اظهارات را پس از ديدار با « الكساندر استاپ » رئيس كنوني سازمان امنيت و همكاري اروپا عنوان كرد.
سرگئي لاوروف تصريح كرد : مسكو درصدد براندازي ساكاشويلي نيست اما وي بهتر است از قدرت كناره گيري كند.
وي ادامه داد : ديگر ممكن نيست كه ساكاشويلي شريك ما باشد و بهتر است كنار برود.
وزير خارجه روسيه تاكيد كرد : فكر نمي كنم روسيه قصد مذاكره باساكاشويلي داشته باشد چون وي در حق هموطنان ما مرتكب جنايت شده است .
لاوروف در ادامه در مورد قطعنامه پيشنهادي فرانسه و اينكه آيا روسيه اين قطعنامه را خواهد پذيرفت و با به جاي آن قطعنامه اي را ارايه خواهد كرد گفت : قطعنامه اي كه ما ارايه خواهيم كرد قطعنامه خيلي ساده اي است . بحث مهم در آن اين است كه نيروهاي گرجي نبايد در مناطقي باشند كه بتوانند از آنجا به اوستياي جنوبي حمله كنند. سپس آنها بايد قرارداد عدم استفاده از زور را امضا كنند.
وزير خارجه روسيه همچنين در مورد تجهيز نظامي گرجستان به غرب هشدار داد.
توقف حملات ارتش روسيه به گرجستان
رئيس جمهور روسيه دستور توقف حملات نظامي اين كشور به گرجستان را صادر كرد.
ديميتري مدودف رئيس جمهور روسيه اظهار داشت : ارتش ما گرجستان را تنبيه كرده و امنيت را براي غيرنظاميان و صلح بانان روسي در اوستياي جنوبي برقرار كرده است .
وي در عين حال دستور داد كه ارتش روسيه از خود محافظت كند و با هرگونه اقدام تهاجمي و مقاومت مسلحانه از سوي نيروهاي گرجي مقابله كند.
در همين حال معاون فرمانده نيروهاي مسلح فدراسيون روسيه روز گذشته در كنفرانسي خبري در مسكو اعلام كرد كه نيروهاي روسيه به دستور رئيس جمهور عمليات خود را پايان داده اند.
آناتولي ناگاويتسين معاون فرمانده نيروهاي مسلح فدراسيون روسيه اعلام كرد : اگر ما دستور توقف عمليات مان را دريافت كرده ايم اين به معني توقف اقدامات صلح باني ما نيست . طرف گرجي بايد به پايان اقدامات ما واكنش نشان دهد و سپس جامعه بين المللي نيز بايد اين كار را بكند. ولي لازم به ذكر است كه اگر گروه هاي جداگانه مسلحي به تحريكات خود ادامه دهند ما نيز آنها را تنبيه خواهيم كرد.
وي افزود : فدراسيون روسيه نمونه يك كشوري بوده است كه به تمام تعهدات خود عمل كرده است ما عمليات خود را در چارچوب روابطمان با آمريكا و ناتو پايان نداده ايم . فدراسيون روسيه تلاش هاي خود را پايان نخواهد داد.
وي در مورد وضعيت كنوني در آبخازيا نيز اعلام كرد : شرايط در آبخازيا آرام است و همه چيز تحت كنترل است . ما به همراه نيروهاي مسلح آبخازيا نيروهاي پليس گرجستان را خلع سلاح كرده ايم ما تجهيزات بسيار قوي تري نسبت به آنها داريم . اين دقيقا همان چيزي است كه صلح بانان به گرجستان گفتند و آن اين كه شما بايد اسلحه هايتان را زمين بگذاريد. در مورد مركز اوستياي جنوي نيز بايد بگويم كه نيروهاي ما وارد مناطق غيردرگيري نشده اند. اين در حالي است كه رئيس جمهور گرجستان ديروز صبح گفته بود كه واحدهاي ارتش روسيه بيشتر مناطق گرجستان را اشغال كرده اند و به سوي تفليس پيشروي مي كنند تا با تصرف پايتخت دولت منتخب اين كشور را سرنگون كنند.
ساكاشويلي اظهارات مقامات روسيه در مورد توقف پيشروي نيروهاي اين كشور در خاك گرجستان را رد كرد و آنان را « بربرهاي متجاوز » خواند كه هدف سلب استقلال گرجستان را دنبال مي كنند.
وي گفت : نيروهاي روسيه جاده ارتباطي اصلي غرب به شرق گرجستان را قطع و عملا كشور را به دو بخش مجزا تقسيم كرده اند. واحدهاي زميني ارتش روسيه جاده ها و پل هاي ارتباطي مهم اين كشور را در اختيار گرفته و ارتباط تفليس با ساير نقاط گرجستان را قطع كرده اند.
ساكاشويلي گفت : نيروهاي روسي در حال پاكسازي گرج تبارها در آبخازيا هستند.
ساكاشويلي همچنين ابراز نگراني كرد كه هدف واقعي روسيه تضعيف دولت طرفدار غرب گرجستان است .
همچنين به گفته مقامات گرجستان واحدهاي نظامي روسيه شهر گوري واقع در هفتاد كيلومتري پايتخت را در محاصره گرفته اند اما هنوز وارد محدوده شهر نشده اند.
در روزهاي گذشته نيروي هوايي روسيه اين شهر را هدف بمباران سنگين قرار داده كه به گفته مقامات گرجستان تلفاتي را به نظاميان و غيرنظاميان گوري وارد كرده است .
به نظر مي رسد كه فرماندهان ارتش گرجستان انتظار دارند كه حمله ارتش روسيه به پايتخت به زودي آغاز شود و گزارشگران از آمادگي برخي از مردم اين شهر براي مقاومت در برابر تهاجم روسيه خبر داده اند.
دولت گرجستان همچنين ضمن قبول آتش بس فوري خواستار اعزام پاسداران صلح سازمان ملل براي جلوگيري از حملات روسيه شد.
از سوي ديگر بوش در واكنش به گشايش جبهه جديد در درگيري هاي قفقازجنوبي گفت : روسيه به يك كشور مستقل همسايه خود حمله كرده است و يك دولت دموكرات را كه توسط مردم انتخاب شده است تهديد مي كند . چنين اقدامي در قرن 21 غيرقابل پذيرش است . دولت روسيه بايد جريان را عوض كند و توافق صلح را به عنوان نخستين گام به سوي حل اين درگيري بپذيرد.
وي گفت : عميقا نگران است كه روسيه احتمالا هواپيماهاي غيرنظامي گرجستان را هدف قرار دهد. اين اقدامات روسيه شديدا به وجهه اين كشور در جهان لطمه وارد كرده است . اين اقدامات روابط روسيه را با آمريكا و اروپا به خطر مي اندازد. زمان آن است كه روسيه به حرف هايش عمل كند و به بحران پايان دهد.
بوش در بيانيه اي اعلام كرد : تلاش آشكار روسيه براي خلع قدرت ميخاييل ساكاشويلي مشهود است .
مدودف در ديدار ساركوزي : آماده مذاكره ايم
رئيس جمهور روسيه روز گذشته در ديدار با رئيس جمهور فرانسه در كاخ كرملين اعلام كرد : روسيه آماده است تا در مورد مساله حل وفصل نهايي درگيري در گرجستان مذاكره كند.
ديميتري مدودف در ديدار با نيكولا ساركوزي اعلام كرد : ما مي توانيم در مورد مسايل حل وفصل دقيق مشكلات و تضمين دو شرط مذاكره كنيم .
رئيس جمهور روسيه اعلام كرد : اين دو شرط شامل بازگشت تمام نيروهاي گرجستاني از مواضع كنوني خود به مواضع پيشين خود و خلع سلاح كامل اين نيروهاست و ديگري امضاي قرارداد الزام آور حقوقي در مورد عدم استفاده از زور است . اين همان چيزي است كه طرف فرانسوي نيز بر روي آن كار مي كند.
از سوي ديگر نيكولا ساركوزي نيز با ابراز تشكر از مدودف به خاطر پذيرفتن وي و برنار كوشنر وزير خارجه فرانسه گفت : من از اين بابت از شما متشكرم زيرا ما هم اكنون بعد از دو تماس تلفني كه با يكديگر داشتيم رودررو با يكديگر ديدار مي كنيم . من به عنوان رئيس اتحاديه اروپا هم اينك در مسكو هستم . روسيه يك قدرت بزرگ است . اروپا و جهان بايد اين را بفهمند.
از سوي ديگر اعضاي دائمي شوراي امنيت با توجه به نقش مسكو در بحران اوستياي جنوبي در پنجمين نشست خود نتوانستند درباره صدور قطعنامه به توافق برسند.
اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل در پنجمين نشست خود پيرامون حل بحران اوستياي جنوبي موفق به اجماع درباره صدور قطعنامه نشدند. مقامات مسكو هدف از حضور در منطقه اوستياي جنوبي را تلاش براي پاسداري از صلح توصيف مي كنند. اين درحالي است كه برخي از اعضاي شوراي امنيت روسيه را به تلاش براي سرنگوني گرجستان متهم مي كنند. معاون نماينده دائمي فرانسه در سازمان ملل ضمن تاكيد بر بازگشت نظاميان مسكو و تفليس به پايگاههاي خود از مقامات مسكو خواستار احترام و رعايت تماميت ارضي گرجستان شد.
زلماي خليل زاد نماينده آمريكا در سازمان ملل درباره اهميت همكاري روسيه براي صدور قطعنامه پيرامون رفع بحران اوستيا گفت تحولات اخير در گرجستان پرسش هاي بسياري درباره انگيزه و سياست مقامات كرملين نه تنها پيرامون بحران گرجستان بلكه درباره روابط آينده اين كشور با واشنگتن و همچنين جامعه بين المللي مطرح خواهد كرد.
ويتالي چوركين نماينده روسيه در سازمان ملل در اعتراض به اظهارات خليل زاد گفت روسيه نمي تواند براي داشتن روابط حسنه با آمريكا تحولات آبخازي و اوستياي جنوبي را ناديده بگيرد.
آمريكا از طريق اردن براي گرجستان سلاح مي فرستد
روزنامه اسرائيلي معاريو بااشاره به دست داشتن آمريكا در آغاز جنگ ميان گرجستان و روسيه نوشت : آمريكا از طريق اردن براي گرجستان سلاح ارسال مي كند.
به نوشته اين روزنامه اسرائيلي آمريكايي ها در حالي حمله روسيه به گرجستان را محكوم مي كنند كه به منظور ياري به گرجستان در برابر روسيه از طريق فرودگاه العقبه در اردن سلاح و تجهيزات نيروهاي آمريكايي در عراق را به گرجستان منتقل مي كنند.
اين روزنامه در ادامه آورده است : روزانه سه تا چهار پرواز از سوي شركت هواپيمايي آمريكا به گرجستان صورت مي گيرد.
به نوشته اين روزنامه در اين خصوص ابتدا مشكلاتي نيز در انتقال ذخاير سلاح از طريق فرودگاه العقبه به وجود آمده بود چرا كه كادر پرواز كه اصالت برخي از آنها به يكي از كشورهاي حوزه درياي خزر بازمي گردد با پرواز به سمت تفليس مخالفت مي كردند تا اينكه با تغيير كادر پرواز اين مشكل حل شد.
اين درحالي است كه جورج بوش رئيس جمهور آمريكا از تنش ميان روسيه و گرجستان انتقاد كرده و نسبت به ورود نيروهاي روسيه به گرجستان ابراز نگراني كرده است . همچنين خبرگزاري ها روز گذشته گزارش دادند كه نيروهاي روسيه پس از حصول اطمينان از اينكه شهر سناكي از نيروهاي تهديدكننده اوستياي جنوبي خالي شده است اين شهر را تخليه كردند اما در همين حين هواپيماهاي نظامي آمريكايي حامل نيروهاي گرجستاني مستقر در عراق در تفليس به زمين نشستند.
در همين حال « برايان ويتمن » سخنگوي پنتاگون اعلام كرد كه آمريكا به گرجستان تعهد داده بود تا در مواقع ضروري نيروهاي آن كشور را كه به عراق اعزام مي شوند در اختيار آن كشور قراردهد.
اين روند در حالي است كه همچنان رهبران كشورهاي مختلف جهان از طرف ها به ويژه روسيه مي خواهند تا به اين مناقشات پايان دهد.
« استفان هارير » نخست وزير كانادا بر ضرورت احترام روسيه به تماميت ارضي گرجستان و خواستار پايان هرچه سريعتر تمامي دشمني ها در منطقه از طريق ميانجيگري بين المللي و راههاي مسالمت آميز شد.
هارير افزود : كانادا به همراه همپيمايان خود سرگرم تلاش براي پايان دادن هرچه سريعتر به اين مناقشه مي باشد.
ماساهيكو كومورا وزير خارجه ژاپن نيز با ابراز نگراني از گسترش عمليات نظامي روسيه عليه گرجستان در خارج از اوستياي جنوبي بر درخواست توكيو از همه طرف ها براي توقف توسل به زور و حمل وفصل اين مناقشات از طريق گفتگو تاكيد كرد.
كومورا در دومين بيانيه ژاپن طي سه روز گذشته درباره اين موضوع گفت : ژاپن و كشورهاي ديگر جامعه بين المللي اميدوارند روسيه به عنوان عضوي از گروه هشت كشور صنعتي با مسئوليت پذيري برقراري ثبات را در اين منطقه تضمين كند.
كومورا تاكيد كرد : ژاپن اميدوار است به منظور برقراري صلح و ثبات در اين منطقه به تماميت ارضي گرجستان احترام گذاشته شود و از طريق گفتگو اوضاع به زمان پيش از اين مناقشات بازگردد.
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دولت]
[مشاهده در: www.dolat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن