تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815158820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزنامه آب ث اسپانيا : اسپانيا داراي كمترين رشد اقتصادي و بيشترين نرخ تورمي اروپا است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: روزنامه آب ث اسپانيا : اسپانيا داراي كمترين رشد اقتصادي و بيشترين نرخ تورمي اروپا است
مادريد اسپانيا در بين كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از كمترين ميزان رشد اقتصادي و بيشترين نرخ تورم و بيكاري برخوردار است .

روزنامه آب ثچاپ مادريد روز سه شنبه در گزارشي نوشت: درحالي كه مقامات دولتي اسپانيا منكر موضوع كاهش رشد اقتصادي و افزايش نرخ بيكاري و تورم در اين كشور هستند اما اسپانيا از آغاز سال جاري ميلادي در حالت ركود اقتصادي و فهرست سياه قرار دارد .

پدرو سولبس وزير اقتصاد اسپانيا اعلام كرده بود كه رشد اقتصادي اسپانيا در سال جاري منفي نخواهد شد، اما با توجه به نرخ ‪۰/۳‬درصد توليدات ناخالص ملي در سه ماه اول سال جاري ميلادي و طبق محاسبات بانك مركزي اسپانيا ‪۰/۱‬ درصد در سه ماه دوم همين سال، در ماههاي بعدي نرخ رشد اقتصادي اين كشور در حد صفر يا رشد منفي قرار خواهد گرفت.

در حالي كه قرار است، ميزان رشد اقتصادي سه ماهه دوم سال جاري اسپانيا روز پنجشنبه اعلام شود، شماري از تحليلگران، رشد اقتصادي اين مدت را صفر درصد پيش بيني مي‌كنند.

به نوشته روزنامه آب ث، نابساماني شرايط اقتصادي اسپانيا بدون اين كه اقدامي براي بهبود آن صورت گيرد، اقتصاد اين كشور را در انتهاي فهرست كشورهاي اروپايي قرار داده است .

اين روزنامه نوشت: به اين خاطر فردا خوسه لوييس رودريگز زاپاته رو نخست وزير اسپانيا كه در تعطيلات تابستاني به سر مي‌برد، رياست جلسه كميسيون امور اقتصادي كشورش را بر عهده خواهد داشت و روز پنجشنبه جلسه فوق‌العاده هيات دولت در اين زمينه برگزار خواهد شد.

به نوشته اين روزنامه، زاپاته رو با اين اقدام قصد دارد به انتقادهايي كه از دولتش شده است، مبني براينكه بدون انجام وظايف خود به تعطيلات رفته اند، پاسخ دهد.

اين روزنامه افزود: فردا گزارش مربوط به ميزان تورم در ماه جولاي و روز پنجشنبه گزارش رشد اقتصادي در سه ماهه دوم منتشر خواهد شد.

روزنامه آب،ث مي‌نويسد: بيان اينكه ركود اقتصادي موجود كه هم اكنون تمام كشورها را كم و بيش تحت تاثير قرار داده، شايد بتواند تسكيني براي اسپانيا باشد، اما بايد متذكر شد كه اسپانيا در مورد نرخ تورم و بيكاري در راس فهرست سياه قرار دارد.

بنابر اين گزارش، در حاليكه كشورهاي اطراف اسپانيا مانند انگليس، فرانسه و آلمان نيز از بحران اقتصادي رنج مي‌برند، كشورهاي در حال رشد چندان به اين مشكل گرفتار نشده اند.

به نوشته اين رونامه، بهاي نفت و مواد اوليه در بازارهاي جهاني در تمام سطوح اقتصاد اين كشورها را تحت تاثير قرار داده است ، اما وخيم‌ترين مساله جهاني كمبود نقدينگي در نهادهاي مالي است كه اقتصاد اسپانيا را با بحران شديد روبرو كرده است . #‪;۱۶۰‬
به نوشته اين روزنامه ، بروز بحران مذكور شايد به اين خاطر باشد كه پايه اصلي رشد اقتصادي اين كشور در چند سال گذشته بر بخش ساختمان‌سازي گذاشته شده كه وابستگي بسياري به دريافت وام داشته است .

بنابر اين گزارش ، از بين رفتن فرصت‌هاي شغلي زياد در بخش ساخت و سازهاي ساختماني بار ديگر نرخ بيكاري در اسپانيا را به سطح سال ‪۱۹۹۳‬ ميلادي رسانده است .

اسپانيا اكنون با داشتن دو ميليون و ‪ ۴۲۶‬هزار و ‪ ۹۱۶‬بيكار كه معادل با ‪۷‬ /‪۱۰‬درصد جامعه فعال اين كشور است به لحاظ نرخ بيكاري در صدر فهرست كشورهاي اروپايي قرار دارد.

پس از اسپانيا تنها كشور اروپايي كه نرخ بيكاري دو رقمي دارد، اسلواكي است كه نرخ بيكاري آن ‪ ۱۰/۵‬درصد است و با فاصله بسياري يونان با ‪ ۷/۸‬درصد و مجارستان با ‪ ۷/۶‬درصد قرار دارند.

كارشناسان اقتصادي عقيده دارند كه در نيمه دوم سال جاري ميلادي شرايط بدتر خواهد شد و كاهش بهاي نفت نيز كه در چند روز گذشته روند نزولي پيدا كرده است ، كمكي به بهبود شرايط اقتصاد جهاني نخواهد كرد.

اين روزنامه در اين‌باره نوشت : ميزان تورم موجود در بازار كالاهاي مصرفي اسپانيا كه موسسه ملي آمار اين كشور آن را براي ماه جولاي ‪۵/۳‬درصد پيش بيني كرده است ، بيشتر به نرخ تورم كشورهاي شرقي تا كشورهاي همسايه اسپانيا شباهت دارد.

نرخ تورم در پرتغال‪ ۳/۴‬درصد، فرانسه ‪ ۳/۶‬درصد و انگليس ‪۳/۸‬درصد است در حاليكه اين نرخ اكنون در اسپانيا ‪۴/۷‬درصد اعلام شده است .

بنابراين گزارش، به غير از كشورهاي استوني، لتوني و ليتواني كه تورم آنها به بيش از ‪ ۱۰‬درصد مي‌رسد، مردم اسپانيا در چند ماه گذشته بيشترين ميزان تورم را در اروپا تحمل كرده اند.
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن