تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815677377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون فني وحرفه اي كشور: روستاها دراغلب برنامه ريزي هاي آموزشي ناديده گرفته مي شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاون فني وحرفه اي كشور: روستاها دراغلب برنامه ريزي هاي آموزشي ناديده گرفته مي شوند
معاون سازمان آموزش فني و حرفه اي كشورگفت:روستاهادراغلب برنامه ريزي هاي آموزشي ناديده گرفته مي شوند به نحوي كه هنوز نظام آموزشي مامبتني بر نظام و نيازهاي آموزشي شهري است.


به گزارش ايرنا، اسفنديار چهاربند، دوشنبه در جمع معاونين ادارات كل فني و حرفه اي كشور در شيراز افزود: بر اين اساس آنچه در برنامه آموزشي ما طراحي مي شود،روستايي نيست،حتي براي هنرستان هاي كشاورزي ما كه پيشينه طولاني دارد،برنامه درسي، وارداتي است و براي روستاهاي ما بومي نشده است و در نتيجه اينگونه برنامه هاي درسي از سوي روستاييان مورداستقبال و موثر واقع نمي شود.
وي گفت:حدود33 درصد جمعيت كشور ما در روستاها ساكن است كه از ويژگي هاي شاخص آنان مولد بودنشان است، روستا زنده به توليد است و اگر توليد نكند تخريب مي شودبه همين سبب روستاهادر بعد امنيت، فرهنگ و اقتصادملي از جايگاه ويژه برخوردار هستند و ما بايد در راستاي احيا و تقويت هرچه بيشتر اين ويژگي ها تلاش كنيم.
وي با اشاره به اينكه شماري از روستاهاي ما در حال متروكه شدن است گفت:حفظ روستاها از طريق پاسخ به نياز روستاييان و تقويت ويژگي مهم آنان كه مبتني بر توليد از طريق آموزش منابع انساني است، ميسر خواهد بود بدين معنا كه با اعمال اين شيوه، روستاييان از مهاجرت به شهرها خودداري كنند و با قوت و قدرت بيشتر در امر توليد فعاليت داشته باشند.
اين مسوول، توسعه منابع انساني را به عنوان راهكار و راه حل اين مشكل دانست و گفت: روستاهاي ما بايد كارآفرين شوند و جمعيت خود را حفظ كنند و بر اين اساس مقرر شده است سازمان فني و حرفه اي كشور با همه سازوكارخود با ورود به روستاها، امر آموزش روستاييان را در چارچوب آموزش هاي غير رسمي توسعه دهد كه فني و حرفه اي كشور از دو هزار و 400 دهستان موجود در كشور در500 دهستان مبادرت به ايجاد پايگاه آموزش براي روستاييان مي كند.
وي گفت: وظيفه اين پايگاه ها نياز سنجي، برنامه ريزي و جلب مشاركت ساير دستگاه هاي اجرايي كشوربراي تحقق اين آموزش هاست وبرهمين اساس سه تفاهمنامه با وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، جهادكشاورزي و وزرات كشور در دست انعقاد و پيگيري است تا از اين طريق سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور از ظرفيت ها و امكانات آنان براي امر آموزش روستاييان بهره مند شود.
اين مسوول ادامه داد: هم اينك حدود 115 هنرستان كشاورزي در كشور وجود دارد كه تا پايان شهريورماه استان ها موظف به شناسايي ظرفيت آنها هستند تا بتوان از ظرفيت آنان در نوبت هاي صبح و عصر استفاده كنيم.
مشاورفرهنگي سازمان آموزش فني وحرفه اي كشور هم در اين نشست گفت: امروز دركشوربسياري سنگ صنعت را به سينه مي زنند و سينه براي صنعت چاك مي كنند اماغافل ازاين هستند كه 67 درصد مواد اوليه اين صنعت از روستاهاست و هرگز حتي حاضر به اذعان ساده نيستند كه ما ذخاير آنان را مي بريم و روستاييان كمترين بهره را مي برند.
حسين هراتي افزود:بايد جهت و سمت و سوي فعاليت هاي فرهنگي و هدفي كه تعقيب مي كنيم مشخص باشد زيرا ما هر ساله ميلياردها تومان زيان كارهايي را مي پردازيم كه ناشي از عدم نظم، عدم تعهد، عدم دلسوزي و عدم نگاه و عدم نگرش عميق، ماست.
همچنين معاون برنامه ريزي استانداري فارس گفت: بحث اشتغال، مهاجرت وتركيب جمعيتي كه هم اينك در كشورما از حالت اكثريت روستايي به شهري به شدت و به شيوه اي غيرمنتظره تغيير يافته است، مشكلات فراواني براي برنامه ريزان ايجاد كرده است.
عباس رفيعي بيان داشت: طي چند سال اخير به دليل سرلوحه قرارگرفتن سياست ارايه خدمات رفاهي براي محروميت زدايي از روستاها،ايجاد اشتغال، توليد و جلوگيري از مهاجرت روستاييان، چندان موفقيت آميز نبوده است.
وي گفت: نظام ما در انجام برنامه هاي عمراني همچون امور آب، برق،گاز و مدرسه درروستاها عملكرد موفقي داشته است و شاخص هاي موجود ما در اين زمينه قابل قياس با قبل از انقلاب نيست ولي به رغم اين امر، مرتبا تركيب جمعيتي ما به نفع شهرها در حال تغيير است.
رفيعي افزود:هم اينك تركيب جمعيت شهري به روستايي ما در استان فارس 60 به 40 است ولي اين نسبت در كشور به ميزان 70 به 30 رسيده و اين وضعيت، مشكلات عديده اي را به لحاظ ارايه خدمات شهري، مسكن و ترافيك به وجودمي آورد افزون بر اينكه كاهش جمعيت در روستاها معادل كاهش توليد و ايجاد وابستگي بيشتر به خارج از كشور در زمينه غذايي است.
اين مسوول بيان داشت: سياست افزايش اشتغال در روستاها براي اينكه از مهاجرت روستاييان به شهرها جلوگيري شود بايد بسيار جدي گرفته شود زيرا اگر روستايي از همه امكانات رفاهي برخوردار باشد ولي درآمد نداشته باشد وجود اين امكانات مانع از مهاجرت او به شهر نخواهد شد.
وي گفت: ما براي حل اين مشكل بايد به جاي متمركز كردن همه فعاليت هاي آموزشي خود در شهرها، امكانات آموزشي را به روستاها ببريم تا روستاييان به جاي فراگرفتن آموزش در شهرها، در روستاهاي خود آموزش هاي لازم را فرا بگيرند.
رفيعي اضافه كرد:هم اينك جوانان ما دريافته اندكه تحصيل بدون تخصص دستاوردي براي آنان نخواهدداشت واين خودفرصت مغتنمي براي سازمان آموزش فني و حرفه اي است كه در زمينه آموزش هاي كاربردي و براساس نيازسنجي واقعي دراين زمينه، اقدام كند.
مديركل دفترروستايي استانداري فارس در اين نشست گفت:آموزش روستاييان، مقوله اي است كه تا حدي نسبت به ساير مسايل مغفول مانده و كمتر به آن پرداخته شده است.
جليل مصلحيان افزود: با توجه به اهميت آموزش، ما بنا داريم بهاي جامعه روستايي را با پرداختن بيشتر به بحث آموزش، بالا ببريم.
وي اضافه كرد: براي اينكه از گردونه تغييرات و تحولات عقب نمانيم بايد به امر آموزش مستمر و دايمي بصورت فراگير و همه جانبه توجه كافي داشته باشيم.
مصلحيان اظهار داشت: هم اينك يك هزار و 119 دهيار در استان فارس وجود داردكه به نوعي مديران و شهرداران روستاها محسوب مي شوندو25درصد روستاهاي اين استان راتحت پوشش دارند و به لحاظ جمعيت نيز75 درصد روستاهاي فارس تحت مديريت اين دهياران قرار دارد.
وي گفت: دهياران فارس از آمادگي لازم براي مشاركت و همكاري با اداره كل فني و حرفه اي در زمينه آموزش روستاييان برخوردار است.
ك/2 679/677/675 شماره 859 ساعت 21:01 تمام
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن