تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806873419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيام گفتگوي تلفني جليلي و سولانا:حذف تعليق از مقدمه، موضوع و نتيجه مذاكرات


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پيام گفتگوي تلفني جليلي و سولانا:حذف تعليق از مقدمه، موضوع و نتيجه مذاكرات
در حالي كه جمهوري اسلامي در نامه هفته گذشته خود بر ضرورت پاسخ شفاف طرف مقابل به ابهامات تأكيد كرده بود، توافق براي ادامه مذاكرات و سازنده خواندن آنها، معنايي جز پذيرش مذاكره با ايران در حاليكه تعليق مقدمه، موضوع و نتيجه مذاكرات نيست، ندارد.
گروه سياسي- اميرحسين ثابتي: ظهر روز دوشنبه، سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان و خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در گفتگويي تلفني با يكديگر بر "ادامه" مذاكرات در فضايي سازنده تاكيد و از روند سازنده مذاكرات 29 تير ماه ژنو و تماس هاي متعاقب آن ابراز خرسندي كردند.

گفتگوي اخير جليلي با سولانا و تأكيد بر "ادامه مذاكرات" و "ابراز رضايت" از مذاكرات ماه گذشته طرفين در حالي صورت مي گيرد كه پس از انجام مذاكرات ژنو، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا از ضرب الاجل 2 هفته اي به ايران براي ارائه پاسخ روشن ايران به بسته پيشنهادي 1+5 كه در 25 خرداد 87 از سوي سولانا تحويل مقامات ايران شده بود، خبر داد و تهديد كرد در غير اين صورت، موضوع هسته اي ايران مجدداً در شوراي امنيت سازمان ملل پيگيري خواهد شد اما با پايان يافتن اين ضرب الاجل خيالي و عدم پاسخ به بسته پيشنهادي 1+5، رسانه هاي غربي كوشيدند با انتشار اخبار غير واقعي، افكار عمومي را براي خروج از بن بست خودساخته توجيه كنند. اين در حالي بود كه حتي در ميان كشورهاي عضو گروه 6 اتفاق نظري در اين زمينه وجود نداشت و به عنوان نمونه لاوروف وزير امور خارجه روسيه اعلام هرگونه ضرب الاجل به ايران براي ارائه پاسخ به بسته پيشنهادي 1+5 را از اساس رد و بر ادامه روند گفتگوها تاكيد كرده بود.

با اين حال، پس از اتمام ضرب الاجلي كه سخنگوي وزارت خارجه امريكا و خاوير سولانا در ابتدا بر آن تأكيد داشتند، جليلي طي گفتگويي تلفني با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تصريح كرد كه ايران به زودي نامه اي را توسط سفير خود در بروكسل به سولانا خوهد رساند. 24 ساعت پس از اين گفتگو، ايران در نامه اي كه علي رغم انتظار غرب ناظر بر بسته پيشنهادي نبود، تأكيد كرد:

جمهوري اسلامي ايران آماده است "پاسخ روشني" به پيشنهاد شما در زودترين زمان ممكن ارائه كند، ضمن اين كه همزمان انتظار داريم "پاسخ روشن" شما را به سوالات و ابهامات ما دريافت داريم.

مشروط نمودن پاسخ روشن از سوي ايران به رفع ابهامات از سوي 1+5، جز انداختن توپ در زمين حريف و تأكيد بر اينكه ايران در مذاكراتي كه تعليق، مقدمه يا نتيجه آن باشد، معناي ديگري نداشت.

پس از ارائه اين نامه، رسانه هاي غربي با طرح اين ادعا كه پاسخ ايران به 1+5 روشن و شفاف نبوده است، سعي كردند براي دور جديدي از تحريم ها عليه جمهوري اسلامي فضاسازي كنند. "گونزالو گالوگوس" سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در اين زمينه پيشگام شد اما در حالي كه هنوز دقايقي از ادعاي وي مبني بر اجماع و اتفاق نظر تمام اعضاء 1+5 درخصوص افزايش فشارها و تحريمها عليه جمهوري اسلامي ايران نگذشته بود، ويتالي چوركين سفير روسيه در سازمان ملل متحد بر اقدام در چارچوب راهكارهاي مورد توافق بين طرفين تأكيد كرد و گفت: "در رابطه با اعمال تحريمهاي جديد بر ضد ايران، نه تنها توافقي كلي، بلكه درك مشترك و يا كار هماهنگي نيز بين طرفين وجود ندارد."

در همين رابطه نورالدين الفريضي خبرنگار شبكه العربيه در بروكسل نيز درباره گفتگوي تلفني نمايندگاني از 6 كشور بزرگ درباره پرونده هسته اي ايران گفت: "براي هماهنگي و اتحاد موضع جامعه جهاني در برابر ايران دشواريهايي وجود دارد، مثلاً آلمان به علت منافع اقتصادي با تشديد تحريمها بر ايران مخالف است. همچنين كشورهاي ديگر اروپايي مانند اتريش و لهستان هم به علت داشتن قراردادهاي انرژي به ايران از اين تحريمها حمايت نمي كنند. در شوراي امنيت هم به علت مخالفتهاي روسيه و چين درباره تشديد تحريمها عليه ايران اختلافاتي وجود دارد و بايد بر اين موضوع تأكيد كرد كه قطعنامه 1803 شوراي امنيت كه در ماه مارس گذشته درباره تحريم ايران صادر شد، حتي در اتحاديه اروپا هم اجرا نشد."

شايد از همين رو نيز بود كه كيتي مك فارلين، از مسئولان وزارت دفاع امريكا در دوران رياست جمهوري رونالد ريگان و عضو شوراي امنيت ملي امريكا در دولت هاي نيكسون، فورد و ريگان با اشاره به اينكه روسيه، چين و اروپا با شدت بخشيدن به قطعنامه‌ها مخالفند و از اجراي آن نيز خودداري مي‌كنند، گفت: "ايراني‌ها سال‌هاست برنامه‌هاي هسته‌اي خود را ادامه داده‌اند و قطعاً دليلي وجود ندارد كه تصور كنيم صدور قطعنامه جديد بتواند كاري كند و فايده‌اي داشته باشد."

اين مقام امنيتي امريكا تأكيد كرد: "قطعنامه‌اي كه روسيه، چين و اروپا اجرا نكنند، بي‌فايده است."

قابل ذكر است، چندي پيش نيز روزنامه كانادايي ونكوور سان در تحليلي پيرامون روند مذاكرات ايران و 1+5، ضمن تأكيد بر اينكه "جهان چاره‌اي جز مذاكره با ايران ندارد"، نوشت: "ايران نسبت به تحريم هاي اعمال شده توسط غرب بي تفاوت است. اين تحريم ها هيچ تأثيري نداشته است و حتي متحدان امريكا نيز تمايل چنداني به ادامه و اعمال فشار بيشتر ندارند." اين روزنامه در ادامه تحليل خود تصريح كرد: "ايران مي تواند تنگه استراتژيك هرمز را كه بيش ار 40 درصد صادرات نفت جهان از اين گذرگاه است، به راحتي مسدود كند و براي اقتصاد جهان مشكلات فراواني به وجود آورد."

به هر حال، به نظر مي رسد در حالي كه جمهوري اسلامي در نامه هفته گذشته خود بر ضرورت پاسخ شفاف طرف مقابل به ابهامات تأكيد كرده بود، توافق براي ادامه مذاكرات و سازنده خواندن آنها، معنايي جز پذيرش مذاكره با ايران در حاليكه تعليق مقدمه، موضوع و نتيجه مذاكرات نيست، ندارد و اين يعني 1+5 متقاعد شده است براي خروج از اين بن بست بايد از مطالبات غيرحقوقي خود فاصله بگيرد.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن