تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813180711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل دفتر حفاظت از منابع آب‌هاي زيرزميني كشور: 90 هزار چاه غيرمجاز در كشور وجود دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مديركل دفتر حفاظت از منابع آب‌هاي زيرزميني كشور: 90 هزار چاه غيرمجاز در كشور وجود دارد
خبرگزاري فارس: مديركل دفتر حفاظت و بهره‌برداري از منابع آب‌هاي زيرزميني كشور گفت: 90 هزار چاه غيرمجاز در كشور وجود دارد كه تا پايان برنامه چهارم اين چاه‌ها بسته خواهند شد.


به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين، جواد ميبدي بعد از ظهر امروز در نخستين همايش حفاظت و بهره‌‌برداري از منابع آب استان قزوين كه در تالار مركزي دانشگاه بين‌المللي امام خميني (ره) قزوين برگزار شد، بيان داشت: در حال حاضر 79 ميليارد مترمكعب از منابع آب زيرزميني كشور برداشت مي‌شود.
وي ادامه داد: 90 هزار چاه غيرمجاز در كشور وجود دارد كه تاكنون شش هزار چاه مسدود شده و تا پايان برنامه چهارم بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته اين چاه‌ها بسته خواهند شد.
مديركل دفتر حفاظت و بهره‌برداري از منابع آب‌هاي زيرزميني كشور اضافه كرد: در بخش كشاورزي، بخش آب شرب و بهداشتي شهري و روستايي و صنعت و خدمات به ترتيب 61 هزار و 785 ميليون متر مكعب،423 ميليون متر مكعب و يك هزار و 143 ميليون متر مكعب در سال آب مصرف مي‌شود.
وي افزود: با توجه به مصرف بالاي آب‌هاي زيرزميني، اگر بخواهيم سفرهاي پربار آب زيرزميني مانند گذشته داشته باشيم به 14 هزار سال و براي داشتن درياچه، 97 سال زمان نياز داريم.
ميبدي تصريح كرد: 90 درصد آب زيرزميني در بخش كشاوري مصرف مي‌شود كه افزايش جمعيت، اضافه برداشت از چاه‌هاي مجاز و حفر و بهره‌برداري از چاه‌هاي غيرمجاز، عدم استفاده بهينه و موثر از منابع آب، آلودگي ايجاد شده توسط فاضلاب خانگي و پساب حاصل از فعاليت صنايع از عوامل تشديدكننده بحران استفاده از منابع آب زيرزميني است.
وي توضيح داد: كاهش آبدهي چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها، تغيير محل و كف شكني‌ها، عوارض منفي ناشي از نشست زمين، افت كيفي منابع آب، شور شدن تدريجي آب و ايجاد محدوديت در مصارف كشاورزي و شرب از اثرات منفي افت سطح آب زيرزميني است.
مديركل دفتر حفاظت و بهره‌برداري از منابع آب‌هاي زيرزميني كشور اعلام كرد: اين دفتر در چشم‌انداز خود، افزايش بهره‌وري منابع آب زيرزميني كشور، به تعادل رساندن آبخوان‌ها و جلب رضايت مشتريان از نحوه ارائه خدمات در شركت‌هاي آب منطقه‌اي را دنبال مي‌كند.
وي عنوان داشت: در اين راستا طرح تعادل‌بخشي، تغذيه مصنوعي و بخش سيلاب با حدود 11 پروژه با اهدافي نظير ساماندهي شركت‌هاي حفاري، ايجاد گروه‌هاي گشت و بازرسي در كليه دشت‌هاي كشور، تعادل بخشي منابع و مصارف آب زيرزميني، استفاده از كنتورهاي هوشمند، پياده سازي GIS در حفاظت و بهره‌برداري از آب‌هاي زيرزميني و ايجاد تشكل‌هاي آب بردان آب زيرزميني جهت حفظ ، حراست و بهره برداري از منابع آب زيرزميني دنبال مي‌شود.
در ادامه معاون برنامه‌ريزي استانداري قزوين اظهار داشت: آب محور و زيربناي توسعه استان قزوين است كه با توجه به تدوين سند توسعه آب استان، مهمترين نقاط قوت استان ما در بحث آب وجود شبكه و كانال انتقال و توزيع آب، وجود سفره‌هاي زيرزميني دشت قزوين، وجود پتانسيل‌هاي آب سطحي قابل توجه و مشترك با استان‌هاي تهران، گيلان و زنجان، وجود قنوات و چشمه‌هاي آب متعدد قابل استفاده و زمينه‌هاي مساعد در خصوص مشاركت كشاورزان در مديريت بهره‌برداري و نگهداري از شبكه آبياري موجود است.
علي اصغر حمزه‌اي اضافه كرد: البته بسته بودن زهكش‌هاي طبيعي منطقه و محدوديت منابع آن، فرسودگي شبكه كانال در بخش آبياري دشت قزوين، خروج حجم زيادي از منابع آب سطحي استان در حوزه آبريز شاهرود به علت عدم اجراي پروژه‌هاي بهره‌برداري، كمي مستندات مورد نياز به منظور اجراي پروژه‌هاي ملي مرتبط با آب و عدم اجراي پروژه‌هاي مهندسي رودخانه از جمله نقاط ضعف استان در بحث آب است.
وي تصريح كرد: ما نمي‌خواهيم آب استان‌هاي ديگر را قطع كرده و از آن آب به ما اختصاص دهند، بلكه فقط 10 درصد به منابع تجديدشونده آب استان قزوين اضافه شود بدين معنا كه 250 ميليون متر مكعب از حوزه شاهرود آب به اين استان منتقل شود.
معاون برنامه‌ريزي استانداري قزوين تأكيد كرد: استان ما براي شرب، صنعت و توسعه نيازمند اين مقدار آب است و انسداد چاه‌هاي غيرمجاز در استان نيز در راستاي عدم نابودي آبخوان صورت خواهد گرفت.
وي خاطرنشان كرد: براي نجات آبخوان دشت قزوين انتقال 250 ميليون متر مكعب آب از حوزه شاهرود امري ضروري است كه با توجه به اهميت اين موضوع هزينه كردن دو هزار ميليارد تومان مبلغ زيادي نيست.
حمزه‌اي عنوان داشت: افزايش استحصال و توليد آب در حوزه آبريز شاهرود مهمترين برنامه عملياتي در بخش آب استان است كه حاضر هستيم از منابع محدود استان در طي 10 سال آينده گذشت كنيم ولي اين پروژه اجرا شود.
انتهاي پيام/ف
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن