تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814707482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

براي گفت‌وگو با مقامات كره شمالي، يك ديپلمات عالي‌رتبه هسته‌يي ژاپن عازم چين شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: براي گفت‌وگو با مقامات كره شمالي، يك ديپلمات عالي‌رتبه هسته‌يي ژاپن عازم چين شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

يك ديپلمات عالي‌رتبه هسته‌يي ژاپن امروز (يكشنبه) براي گفت‌وگو با كره شمالي عازم چين شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مقامات ژاپني گفتند كه آكيتا سايكي، مذاكره‌كننده هسته‌يي ارشد ژاپن در مذاكرات با كره شمالي براي گفت‌وگو با نماينده پيونگ‌يانگ كه روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه انجام خواهد گرفت به شنيانگ سفر كرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين نشست كه با هدف نهايي عادي‌سازي روابط دوجانبه بين دو كشور انجام مي‌گيرد بخشي از فعاليت‌هاي يك گروه كاري است كه تحت مذاكرات شش‌جانبه براي خلع‌سلاح هسته‌يي كره شمالي تشكيل شده است.

مساله ربودن 13 ژاپني توسط كره شمالي در دهه‌هاي 70 و 80 ميلادي در اين نشست مطرح خواهد شد. كره شمالي پنج تن از ربوده شدگان را به خانواده‌هايشان بازگردانده و مدعي است كه هشت تن ديگر مرده‌اند.

ژاپن معتقد است كه اين امر صحت نداشته و علاوه بر آن تعداد ربوده‌شدگان بيش از 13 نفر بوده است.

پس از آن كه كره شمالي با تاخيري شش‌ ماهه در ششم تيرماه اظهاريه هسته‌يي خود را به چين، ميزبان مذاكرات شش‌جانبه ارايه كرده و يك روز پس از آن در مقابل ديدگان ديپلمات‌ها و دوربين‌هاي تلويزيوني بين‌المللي برج 20 متري خنك كننده‌ي راكتور هسته‌يي يانگ‌بيون به نشانه‌ي اجراي توافق‌نامه پكن براي توقف برنامه‌هاي هسته‌يي‌ محرمانه‌اش منفجر كرد، بوش به كنگره آمريكا اعلام كرد كه قصد دارد در عرض 45 روز آينده براي حذف پيونگ‌يانگ از فهرست گروه‌هاي تروريستي اقدام كند.

اين ضرب‌الاجل 45 روزه در 11 اوت (21 مرداد) به پايان مي‌رسد.

آمريكا در حال استفاده از اين 45 روز براي ارزيابي همكاري دولت كره شمالي است كه بايد اعلام كند بازرسان چه زماني مي‌توانند از سايت‌هاي هسته‌اي‌اش ديدن و با دانشمندانش گفت‌وگو كنند.

چوي ژونگ كان، پژوهشگر موسسه مطالعات خاور نزديك در دانشگاه كيونگ‌نام سئول گفت: بوش نيز كه دور آخر رياست جمهوري‌اش در حال پايان يافتن است، ضرب‌الاجل خاص خود را دارد. زمان براي بوش و دولتش ارزشمند است، چرا كه دوره رياست‌جمهوري‌اش در ماه ژانويه به پايان مي‌رسد.

اما بسياري كارشناسان در زمينه برنامه هسته‌يي كره شمالي شك دارند كه پيونگ يانگ حقيقتا تمايل داشته باشد برنامه هسته‌يي تسليحاتي خود را كه از ديدگاه پيونگ‌يانگ تضمين‌كننده امنيت اين كشور بوده است، كاملا كنار بگذارد.

كره شمالي طرح دقيق اين كه جامعه بين‌المللي چگونه اظهارات پيونگ‌يانگ درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي گذشته‌اش را بررسي خواهد كرد دريافت كرده است. در صورتي كه كره شمالي با اين طرح موافقت كند روند كليدي راستي‌آزمايي صحت اظهاريه هسته‌يي پيونگ‌يانگ آغاز خواهد شد.

طرح پيشنهادي شامل بازرسي‌هاي سرزده، گفت‌وگو با دانشمندان كره شمالي، و نقش موثر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواهد بود.

كره شمالي نسبت به اين پيشنهاد اعتراضات مقدماتي داشته است، اما هنوز پاسخ رسمي به آن نداده است.

در سال 2002، جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا دولت كره‌ي شمالي را به حمايت از تروريسم و تلاش براي دستيابي به تسليحات كشتار جمعي متهم و از آن‌ با عنوان "محور شرارت" ياد كرد.

آمريكا در سال‌هاي اخير كره شمالي را هدف تحريم‌هاي گسترده اقتصادي و فني قرار داده و در سال 2006 موفق شد حمايت شوراي امنيت را براي اعمال پاره‌اي تحريم‌هاي بين‌المللي در واكنش به آزمايش هسته‌يي كره شمالي كسب كند.

در سال 2006، كره‌ي شمالي اعلام كرد كه به منظور دفاع از خود برنامه توليد سلاح هسته‌يي را به اجرا گذاشته و يك بمب اتمي را نيز آزمايش كرده است كه محكوميت و تشديد تحريم هاي بين‌المللي عليه اين كشور را به دنبال داشت.

در اعتراض به واكنش بين‌المللي كره‌ شمالي براي مدتي از شركت در مذاكرات پكن خودداري كرد، اما اين گفت‌وگوها دوباره از سر گرفته شد و در سال گذشته به امضاي توافق‌نامه‌اي انجاميد كه طبق آن كره‌ شمالي پذيرفت كه در ازاي دريافت كمك‌هاي اقتصادي و فني به خصوص از سوي آمريكا به برنامه‌هاي هسته‌يي مخفيانه خود پايان دهد.

فاز نهايي اجراي توافق‌نامه پكن شامل خلع سلاح هسته‌يي كره‌ شمالي و تحويل تسليحات اتمي و مواد مورد استفاده در اين نوع جنگ افزارها خواهد بود.

انتهاي پيام
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن