تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814779390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيماري‌ها قوي‌ترين مرد جهان را شكست دادند


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: بيماري‌ها قوي‌ترين مرد جهان را شكست دادند
رضازاده درصورت داشتن استراحت مطلوب, داشتن برنامه غذايي منظم در فواصل مسابقات جهاني مي‌توانست ساليان سال به افتخار آفريني بپردازد.
اين خبر كه المپيك امسال، حسين رضازاده، قهرمان وزنه‌برداري جهان را كم دارد، خبر تازه‌اي نيست، اما بي‌نهايت سؤال برانگيز است.
يكي از سؤالاتي كه مطرح است اين است: ورزشكاري كه مدت‌ها الگوي بسياري از جوانان بود و نه تنها شيوه ورزش كه شيوه زندگي و حتي تغذيه او مي‌توانست براي افراد بسياري، از كودكان تا جوانان و ميانسالان الگو باشد، حالا، در حالي كه هنوز به سن 30 سالگي نرسيده، با بيماري‌هاي زيادي دست به گريبان است كه با راه حل‌هاي ساده پزشكي و تغذيه‌اي قابل پيشگيري بودند.
آيا نمي‌شد رضا‌زاده را براي سال‌هاي بيشتري حفظ كرد؟
آنچه مدتي پيش در تشريح وضعيت جسماني حسين رضازاده گفته شد، اين بود: قوي‌ترين مرد جهان طي 3 سال اخير با بيماري‌هاي مختلفي دست به گريبان بوده كه در نهايت به وضعيت نامساعد فعلي وي و كناره گيري از المپيك ختم شده است.
دكتر اصغر شهابي، نايب رئيس فدراسيون وزنه برداري كشور در تشريح اين وضعيت بد جسمي مي‌افزايد: متأسفانه حسين رضا‌زاده پس از بازگشت ازالمپيك آتن دوران استراحت و نقاهت خوبي را طي نكرد و باوجود تحمل فشارهاي جسماني تمرينات با چندين بيماري مختلف ازجمله ناراحتي كليه، ديابت و فشارخون بالا نيزدست و پنجه نرم مي‌كرد.
رئيس كميسيون پزشكي كنفدراسيون آسيا به نقش مخرب مربيان قبلي تيم ملي در تشديد بيماري‌هاي رضازاده اشاره كرده و ادامه مي‌دهد: متأسفانه برخلاف هشدارهاي ما مبني بر كاهش فشار تمرينات و جلوگيري از فعاليت‌هاي سنگين ورزشي، برخي از مربيان پيشين تيم ملي به اين موارد توجه نكرده و رضازاده را در هر شرايطي براي حضور در ميادين مختلف مهيا مي‌كردند.
اما در اين زمينه نظرات دكتر سيدعلي كشاورز، مدير گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، جالب توجه است.
وي با ابراز تأسف و ناراحتي فراوان از آنچه رخ داده است، به همشهري مي‌گويد: من از 4-3 سال پيش براي هر كدام از مسئولان ورزشي كشور كه گمان مي‌كردم مي‌توانند گره گشا باشد، به شكل كتبي نامه نوشته و در رابطه با وضعيت وخيم رضازاده و نياز او براي داشتن يك متخصص تغذيه مجرب هشدار داده بودم اما نمي‌دانم چه ملاحظاتي سبب شد تا مسئولان از انجام چنين امر مهمي باز بمانند و نتيجه‌اي چنين تأسف‌بار و غيرقابل برگشت روي دهد.
در اين ميان بسياري از كارشناسان معتقدند كه قوي‌ترين مرد جهان، درصورت برنامه ريزي و استراحت مطلوب و داشتن برنامه غذايي مدون و منظم در فواصل مسابقات جهاني مي‌توانست ساليان سال در صحت و سلامت به افتخار آفريني بپردازد، اما با توجه به سن، افزايش وزن و مدت زمان دوران نقاهت وي بعيد است كه بتواند بازگشتي موفق به عرصه قهرماني داشته باشد.
دكتر ربابه شيخ الاسلام، متخصص اپيدميولوژي تغذيه و بنيانگذار دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، در رابطه با نياز به كنترل‌هاي تغذيه‌اي به‌خصوص براي افرادي با وزن بالا به همشهري مي‌گويد: كساني كه زيادي چاقند يعني BMIآنها بالاي 30 است، طبيعي است كه به كالري بيشتري هم نياز داشته باشند، اما اگر اين دريافت كالري به هر دليلي براساس موازين صحيح تغذيه‌اي برنامه‌ريزي نشده باشد، فرد را وارد چرخه معيوبي خواهد كرد كه گاهي با مرگ فرد خاتمه مي‌يابد.
وي در ادامه به جواناني كه چشم بسته از رژيم‌هاي غلطي كه گاهي در آنها موارد اعجاب انگيزي مثل خوردن 20 عدد تخم مرغ در روز ديده مي‌شود، وآنهابه هواي قهرمان شدن ازآن پيروي مي‌كننداشاره مي كند و مي‌گويد: جوان فكر مي‌كند كه آينده ازآن ماست و بيماري مال پيرها اما اشتباه‌ترين تفكر‌ها همين جا شكل مي‌گيرد چرا كه رژيم‌هاي غلط غذايي، رفته رفته جسم جوان و پرانرژي را چنان دستخوش تحليل و بيماري مي‌كند كه حتي در مواردي فرد را از ادامه زندگي عادي باز مي‌دارد.
در اين ميان، دكتر كاوه خبيري، متخصص فيزيولوژي ورزش و كارشناس تغذيه كه رياست كميته كودكان و نوجوانان فدراسيون آمادگي جسماني را هم بر عهده دارد، ضمن تاييد نظرات دكتر شيخ الاسلام به همشهري مي‌گويد: اينگونه نيست كه برنامه غذايي مدون وجود نداشته باشد بلكه قسمتي از اين قضيه مي‌تواند بي‌توجهي خود ورزشكار به برنامه‌هاي غذايي و حتي در مواردي به گفته‌هاي مربي مربوط شود كه چنين پيامدهايي را سبب مي‌شود.
وي ادامه مي‌دهد: فردي مانند رضازاده با وزن 167 كيلوگرم و قد 183سانتي متر چرا بايد 5/2 تا 3 برابر ميزان طبيعي، چربي داشته باشد؟ فكر نمي‌كنيد موضوع مي‌تواند مصداق كساني باشد كه سيگار مي‌كشند در حالي كه تمام مشكلات سيگاري بودن را هم مي‌دانند؟
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن