تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815327653




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

30 سال بدقولي


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: 30 سال بدقولي
گروه ديپلماسي: گفته مي شود كه نيروگاه سي و اندي ساله بوشهر تا پايان سال به مرحله راه اندازي مقدماتي مي رسد. اين مرحله، آغاز سوخت گذاري است.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه همزمان با اعلام زمان راه اندازي مقدماتي نگراني در زمينه بدقولي روس ها نيز وجود دارد.
تاكنون روس ها بارها در رساندن نيروگاه بوشهر به مرحله راه اندازي بدقولي كرده اند كه با هيچ واكنش جدي از سوي ايران مواجه نشده است.
با اين وجود غلامرضا آقازاده، رئيس سازمان انرژي اتمي كه خبر آغاز به كار نيروگاه تا پايان سال جاري را اعلام كرده، همچنان اظهار اميدواري مي كند كه روسيه طبق توافقي كه صورت گرفته است به تعهدات خود براي راه اندازي اين نيروگاه عمل كند.
البته او يادآوري كرده كه ايران تمام تسهيلا ت لا زم را براي هر چه سريعتر راه انداختن اين نيروگاه براي پيمانكار روسي فراهم كرده است و جاي هيچ توجيهي از سوي آنها وجود ندارد.
نيروگاه بوشهر كه قرار بوده سال 1999 تكميل شود و به بهره برداري برسد، در شرايطي همچنان در تعليق است كه مسئله كمبود انرژي در كشور به شدت حاد شده است. تابستان گرم و خاموشي هاي گسترده كشور به خوبي تاثيرات منفي تاخيرهاي چند باره در راه اندازي نيروگاه بوشهر را نشان مي دهد. قرار است اين نيروگاه نزديك به يك هزار مگاوات برق توليد كند.
قرار داد تكميل ساخت واحد اول نيروگاه اتمي در بوشهر، ژانويه 1995 در تهران امضا شده بود. سنگ بناي اين نيروگاه را كشور آلمان در سال هاي پيش از انقلا ب پي گذاشته بود كه به دنبال انقلا ب و جنگ 8 ساله ايران و عراق،كار نيروگاه متوقف ماند.
پيمانكار كل كارهاي ساخت و مونتاژ واحد اول نيروگاه، موسسه روسي «اتم استروي اكسپورت» است. در ماه فوريه 1998 ايران و روسيه توافق كردند كه روسيه نه تنها در تجهيز نيروگاه به ايران كمك كند، بلكه به طور كل ساخت آن را تكميل كند. روسيه در قرارداد سال 1995 موظف شده كه يك رآكتور آي - آبي «و.و.ا.ا/ - 1000» و سوخت هسته اي براي آن را به ايران عرضه كند و متخصصان ايراني را آموزش دهد.
حجم كل قرارداد حدود يك ميليارد دلار ارزيابي مي شود كه از اين ميان قيمت رآكتور حدود 850 ميليون دلار است.
پيش از اين پاييز به عنوان زمان آغاز به كار نيمي از ظرفيت نيروگاه اعلام شده بود.
سال گذشته به دليل اختلافات مالي ايران و «اتم استروي اكسپورت» فعاليت هاي ساختماني نيروگاه بوشهر متوقف شد. با حل اين اختلافات، بهمن سال گذشته، يك محموله سوخت به بوشهر رسيد.
به نظر مي رسد مسكو از طريق به تاخير انداختن اين پروژه به ايران فشار مي آورد كه غني سازي اورانيوم را متوقف كند.
ايران تحت فشار كشورهاي 1+5 براي تعليق غني سازي اورانيوم است.
توافق شده است كه پس مانده سوخت مصرف شده توسط ايران به روسيه بازگردانده تا ثابت شود كه پلوتونيوم را براي ساخت بمب نمي خواهد. قرار است ايران طي دو دهه آتي، 20 هزار مگاوات الكتريسته از انرژي هسته اي به دست آورد.

روس ها دنبال باج گيري

داريوش قنبري، عضو فراكسيون اقليت مجلس هشتم در تحليل وضعيت فعلي و تاخيرهاي مدام نيروگاه بوشهر معتقد است كه روس ها در اين موضوع دنبال باج گيري و زياده خواهي از تهران هستند.
نماينده مردم ايلام كه در مجلس هشتم از عضويت در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بازداشته شده مي گويد: در ماجراي تاخيرهاي راه اندازي نيروگاه بوشهر دو عامل موثر وجود دارد. يكي ضعف ديپلماسي ما و ديگري بدقولي روس ها.
وي با اشاره به موعدهاي متفاوتي كه در مورد راه اندازي نيروگاه اعلا م شده بود گفت: دستگاه ديپلماسي كشورمان به مسايلي كه به منافع ملي ما ربط دارد بي توجهي عجيبي مي كند از آن طرف مجلس نيز به عنوان يك نهاد نظارتي توجه چنداني نشان نمي دهد.
قنبري مي افزايد: در حال حاضر مسايل خاصي در حوزه سياست خارجي كشورمان داريم به عنوان مثال مناقشه هسته اي كشور كه به نظر مي رسد روسيه به دنبال اين است كه با طولا ني كردن پروژه، امتيازات بيشتري بگيرد. اين وضعيت را طي سال هاي اخير بارها مشاهده كرده ايم كه كار به گونه اي كند پيش مي رود كه به تعطيلي شبيه تر است.
اين نماينده مجلس تاكيد مي كند كه عملكرد روسيه در مورد نيروگاه بوشهر به دور از مناسبات دو كشور و حسن همجواري است.
نماينده مردم ايلا م در خانه ملت با اشاره به وضعيت خاموشي ها و بحران توليد انرژي نيز گفت: اگر نيروگاه بوشهر به بهره برداري مي رسيد مي توانست بحران فعلي انرژي كه حتي منجر به ايجاد مشكل در صنايع كشور شده را تا حدي رفع كند و تنها علت آن نيز بدقولي روس ها و بي توجهي خاص دستگاه ديپلماسي ماست.

بهار يا تابستان آينده

آخرين تاريخ اعلا م شده براي راه اندازي نيروگاه بوشهر، پايان سال جاري است كه اميدواريم به بهار يا تابستان سال آينده تبديل نشود.
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن