تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815307618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اضافه وزن ممكن است مسري باشد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: اضافه وزن ممكن است مسري باشد
بيش از يك سوم اروپايي‌ها فكر مي‌كنند كه بيش از حد چاق هستند، و افراد با تحصيلات بالاتر با احتمال بيشتري فكر مي كنند كه چاق هستند.
چاقي ممكن است مسري باشد، زيرا اغلب افراد هنگامي اطرافيانشان مانند آنها چاق هستند، احساس راحتي مي‌كنند.
گروهي بين‌المللي از اقتصاددانان مي‌گويند اين نظريه ممكن است توضيح‌دهنده افزايش سريع شيوع اضافه وزن در سراسر جهان باشد.
به عبارت ديگر اين هنجار وزن كه اغلب اشخاص خود را با آن مورد مقايسه قرار مي‌دهند، مرتبا بالا رفته است و جمعيتي چاقتر و چاقتري مبناي مقايسه قرار گرفته‌اند، در نتيجه حلقه معيوبي به وجود مي‌آيد كه چاقي را ايجاد مي‌كند.
دكتر آندرو جي اوسوالد از دانشگاه وارويك در انگليس در اين باره گفت: "آنچه ما يافته‌ايم اين است كه انسان احتمالا به ميزان زيادي با مقايسه كردن برانگيخته مي‌شود.تا زماني كه شما اين مقايسه‌كردن‌ها درك نكنيد، نمي‌توانيد افزايش ميزان چاقي را درك كنيد.درك جامعه‌شناسي چاقي بسيار مهمتر از درك زيست‌شناسي آن است."
سال گذشته اسوالد و گروه همكارانش در آمريكا در يك بررسي نشان دادند كه افرادي كه دوستان و اعضاي خانواده‌شان چاق هستند، با احتمال بيشتري چاق مي‌شوند.
در تجزيه و تحليل اخير كه نتايج آن در كنفرانس اداره ملي پژوهش اقتصادي در 25 جولاي در كمبريج در ماساچوست ارائه شد، اسوالد و همكارانش سعي كردند از يك مدل اقتصادي براي نشان دادن علت بروز اين پديده استفاده كنند.
آنها داده‌هاي به دست آمده از چندين منبع درباره شاخص توده بدني (BMI) و برداشت اشخاص از وزن‌شان را در 29 كشور اروپايي مورد تجزيه وتحليل قرار دادند.
اين پژوهشگران دريافتند كه بيش از يك سوم اروپايي‌ها فكر مي‌كنند كه بيش از حد چاق هستند، و افراد با تحصيلات بالاتر با احتمال بيشتري فكر مي كنند كه چاق هستند.
اين پژوهشگران همچنين دريافتند كه در مورد زنان، رضايت از وزن بستگي به نسبت ميان BMI خودشان با ميانگين BMI براي زني در همان سن كه در همان كشور زندگي مي‌كند، دارد. اما مرداني كه اضافه وزن داشتند در صورتي كه افراد پيرامون‌شان هم چاق بودند، بيشتر خوشحال بودند.
به گفته اسوالد رابطه ميان نسبت BMI و رضايت كلي از زندگي احتمالا ناخودآگاه است. او مي‌گويد: "آنها ممكن است از چنين تاثيري آگاه نباشند.
كامپيوترهاي ما ممكن است اين الگوها را رديابي كنند، اما بدون اينكه افراد لزوما از اين قضيه آگاه باشند."
او مي‌گويد بنابراين براي فرد متوسط اضافه‌وزن داشتن اهميتي ندارد، اگر افراد پيرامون او نيز چنين باشند. اما براي افراد در "طبقات بالا" لاغر بودن بيشتر و بيشتر اهميت پيدا مي‌كند و همين امر ممكن است توضيح‌دهنده افزايش هنرپيشه‌هاي زن لاغر و نيز شيوع بي‌اشتهايي عصبي در ميان دختران و پسران طبقه متوسط بالا باشد.
اسوالد پيشنهاد مي‌كند كه امكان دارد كه هنجارهاي مربوط به وزن افراد را با واداشت آنها به نگاه كردن به تصاوير و دهه‌هاي پيش - هنگامي كه افراد به طور ميانگين 10 كيلوگرم لاغرتر از زمان حاضر بودند- تغيير داد.
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن