تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813102203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تنها گزينه دنيا


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تنها گزينه دنيا
جام جم آنلاين: تروريسم در هفته‌هاي اخير علاوه بر افغانستان به هند نيز ضربه زد به طوري كه مقابله با تروريسم و معضلات مربوط به آن به موضوع اصلي مذاكرات حامد كرزاي، رئيس‌جمهور افغانستان ومانموهان سينگ، نخست‌وزير هند تبديل شد.


كرزاي كه به هند سفر كرده بود در مصاحبه‌ با روزنامه‌ Times Of India به سوالات خبرنگار اين روزنامه در مورد طيف وسيعي از موضوعات پاسخ گفت.

شما طي مذاكرات‌تان با رهبران كشورهاي جنوب آسيا در كلمبو و مذاكره با نخست‌وزير هند بر چه موضوعاتي تمركز كرديد؟

تمركز اصلي ما بر بررسي تهديدهايي بود كه با آن مواجه هستيم. موضوع تروريسم و مقابله با افراطيوني كه عليه ما فعاليت مي‌كنند نيز در دستور كار ما قرار داشت. اين موضوعات بيشترين وقت ما را به خود اختصاص داد. هم چنين در مورد توسعه افغانستان و ادامه روند بازسازي در كشورمان نيز با اين رهبران بحث و تبادل نظر كردم.

همه آشكارا مي‌دانند عوامل سرويس جاسوسي پاكستان در انفجار سفارت هند در كابل نقش داشته‌اند. آيا شما اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟

نمي‌توانم اين موضوع را درك كنم. نمي‌فهمم چرا آنها بايد اين كار را انجام بدهند. اين اقدام تعجب ما را برانگيخته است. دليل خشونت‌هاي فزاينده عليه مردم را نمي‌فهمم و اين موضوع نيز باعث تعجب من شده است.

آيا معتقديد اين عوامل در حمله ناكام اخير براي ترور شما نيز نقش داشته‌اند؟

مطمئنا نقش داشته‌اند چون اين را بر اساس اطلاعاتي كه داريم مي‌گويم.

دنيا چگونه بايد با پاكستان و مشكلات مربوط به اقدامات تروريستي كه از آنجا آغاز مي‌شود برخورد كند؟

دنيا هيچ گزينه‌اي ندارد مگر مقابله با تروريسم. جنگ عليه تروريسم يك موضوع پيش پا افتاده و معمولي نيست. اين يك نبرد آشكار بين آنهايي است كه به دنبال صلح هستند و آنهايي كه به دنبال خشونت مي‌باشند. بنابراين بايد با افرادي كه به دنبال خشونت هستند به شدت مقابله كرد و هرگز تسليم نشد.

آيا اين موضوع را به يوسف رضا گيلاني نخست وزير پاكستان گفته‌ايد؟

بله گفته‌ام. نخست‌وزير پاكستان فردي بسيار متشخص و قابل احترام است. او نيز همين نظر را دارد. اميدوارم در فعاليت‌هايش موفق شود.

تروريسم در حال گسترش به‌ويژه در پاكستان است.

متاسفانه همين طور است. به راحتي اجازه داده مي‌شود تروريسم در پاكستان گسترش يابد.

آيا فكر مي‌كنيد اقدامات عليه تروريسم اخيرا سرعت گرفته‌اند؟

بيانيه‌هاي صادر شده از طرف آمريكا و انگليس شديداللحن‌تر شده است و اميدوارم اروپا نيز اين اقدام را انجام بدهد. تذكرات به پاكستان افزايش يافته و حتي هند نيز اخيرا خواستار انجام اقدامات بيشتر عليه تروريسم شده است. كل دنيا از حملات تروريستي به‌ويژه حوادث 11 سپتامبر رنج برده اما لازم است براي مقابله با تروريسم در ابتدا مواضع شفاف و روشني نسبت به آن داشته باشيم و اين كه چه كساني عاملان اين اقدامات هستند و چه كساني از فعاليت‌هاي تروريست‌ها حمايت مي‌كنند. ما خواستار اجراي ايدئولوژي حرف و عمل در مبارزه با تروريسم هستيم.

به نظر شما اقدام درست در اين رابطه چيست؟

بايد تروريست‌ها را از پناهگاه‌هايشان بيرون برانيم، منابع مالي‌شان را از بين ببريم، آموزش دهندگان آنها را دستگير كنيم. خود پاكستان نيز قرباني تروريسم است. در منطقه سوات 80 هزار دختر از حضور در مدرسه‌هاي اين منطقه محروم شده‌اند.

به ترور بي‌نظير بوتو، نخست‌وزير فقيد پاكستان اندكي بنگريد. به وضوح مشخص است كه خود پاكستان نيز از تروريسم رنج مي‌برد. سوال اينجاست كه چرا بايد اجازه بدهيم افرادي در پاكستان، افغانستان و هند باعث كشته شدن انسان‌هاي بيگناه شوند. اين اقدام آنها بايد متوقف شود.

شما پيشتر گفته بوديد اگر پاكستان از تروريست‌ها محافظت كند، حتي در خاك پاكستان نيز به دنبال تروريست‌ها خواهيم رفت. آيا هنوز نيز قصد داريد اين كار را انجام بدهيد؟

اگر فردي از مرز پاكستان وارد افغانستان شود و عامل بي‌ثباتي در كشورمان شود هيچ گزينه‌اي نداريم مگر تعقيب كردن او و دستگيري يا كشتنش. تاكيد مي‌كنم كه در اين زمينه نسبت به گذشته مصمم‌تر شده‌ام.

شما به پايان دوران رياست‌جمهوري‌تان نزديك مي‌شويد. چه دستاورد‌هايي را كسب كرده‌ايد؟

با كمك مجامع بين‌المللي و هند دستاوردهاي زيادي را كسب كرده‌ايم. بزرگترين دستاورد ما اعزام هزار دانشجو در هر سال براي درس خواندن در هند بوده است. ساخت جاده‌ها و بازسازي بعضي از آنها نيز از دست آورد‌هاي ما محسوب مي‌شود. مدارس را نيز برپا كرده‌ايم. تا 25 درصد از كشته‌ شدن كودكان جلوگيري كرده‌ايم. حدود پنج ميليون افغان طي پنج سال گذشته به كشورمان بازگشته‌اند. افغانستان در حال حاضر يك عضو گروه سارك است.

با اين حال، ما هنوز با مشكلات جدي روبرو هستيم و توليد و توزيع مواد مخدر نيز يكي از معضلات اصلي در كشور ماست.

اگر هند قصد دارد حضور نظامي گسترده‌تري در افغانستان داشته باشد، ارزيابي آمريكا چگونه خواهد بود؟

هند و افغانستان پيشتر روابط دفاعي با يكديگر داشته‌اند. هند مي‌تواند در آموزش پرسنل نظامي به ما كمك كند. آمريكا نيز با اين همكاري‌ها مخالفتي ندارد. واشنگتن از هند به عنوان يك كشور دموكرات و هم پيمان قابل اعتماد ياد كرده است.

آيا براي انتخابات سال آينده كانديدا مي‌شويد؟

بله. بايد اهدافي را كه براي خود ترسيم كردم محقق شوند. بايد آنچه را كه به مردم افغانستان قول داده بودم به ارمغان بياورم. بعضي از قول‌هايي كه داده بودم اجرا شده است و به بعضي از قول‌هايم نيز هنوز جامه عمل نپوشانده‌ام. انتخابات شوراهاي استاني و رياست جمهوري در پايان تابستان 2009 برگزار خواهد شد و انتخابات پارلماني در سال 2010 انجام مي‌شود.

از رئيس‌جمهور آينده آمريكا چه انتظاري داريد؟

افغانستان با حمايت‌هاي فراواني از احزاب مختلف در آمريكا روبرو بوده است. حال چه جان مك‌كين، رئيس‌جمهور شود و چه باراك اوباما حمايت‌ها از افغانستان ادامه خواهد داشت. بنابراين با اين حمايت‌ها افغانستان به مكاني امن تبديل مي‌شود.
 پنجشنبه 17 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن