تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815350236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاديخواه: آدميت از فحاشان به اسلام تجليل كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:الف: معاديخواه: آدميت از فحاشان به اسلام تجليل كرده است
دبيركل بنياد تاريخ انقلاب اسلامي ايران با اشاره به اينكه آماده مناظره با تجليل كنندگان آدميت هستم گفت : فريدون آدميت از كساني مانند "فتحعلي آخوندزاده" كه به اسلام فحاشي كرده تجليل مي كند.

به گزارش رجانيوز ،عبدالمجيد معاديخواه دبيركل بنياد تاريخ انقلاب اسلامي ايران در گفتگو با مهر اظهار داشت : تاريخ نگاري ما سنتي بوده، سپس تاريخ نگاري ديگري كه آن نيز سليقه اي و برخي جاها تقليدي ناقص و يا كپي برداريهاي ضعيف از اروپا داريم. در حال حاضر گواه نبودن تاريخ نگاري نوين اين است كه در زمينه روش شناسي تاريخ هيچ كتابي نوشته نشده است. البته اخيرا ترجمه برخي كتابها وجود دارد اما طبيعي است كه وقتي درباره روش شناسي تاريخ يك كتاب هم به صورت تأليف نداريم نمي توانيم مدعي تاريخ نگاري نوين و مدرن باشيم.

حجت الاسلام معاديخواه با بيان اينكه هياهوهاي اخير درباره فريدون آدميت بسيار زياد است كه تصنعي بوده و يكي از تيترهاي درشت روزنامه ها او را به نام پدر تاريخ نگاري نوين قلمداد كرده بود اظهار داشت : در چاپ اول اميركبير آدميت مقدمه مفصلي از محمود محمود كسي كه به شاگردي او افتخار مي كند آورده اما در چاپهاي بعدي آن را برداشته اين مسئله نشان مي دهد كسي كه روزي براي ايشان افتخار بوده و مقدمه او را آورده يك روز كه احساس بي نيازي كرده آن را برداشته است. به هر روي اگر مقدمه چاپ اول امير كبير او را ببينيم جاي ترديد نمي ماند كه پيش از او اين محمود محمود است كه آدميت به شاگردي او افتخار مي كرده است.

نقد فعاليتهاي فريدون آدميت نيازمند يك فضاي سالم است

وي در ادامه افزود : نقد كارهاي فريدون آدميت به يك فضاي سالم نياز دارد كه ما متأسفانه اين فضا را نداريم. شاهد آن هم همين بت سازي از ايشان در روزنامه ها است. هر كسي كه اين هياهوها را با نگاه دقيق ببيند متوجه مي شود كاري كه در شأن تحقيق باشد انجام نشده است. برجسته ترين بخش در كارنامه آدميت تاريخ انديشه است و به قول خود ايدئولوژي نهضت مشروطه را آورد. حال اينكه مشروطيت مي تواند ايدئولوژي داشته باشد يا نه بحث جدايي است.

فريدون آدميت از كساني تجليل كرده كه به اسلام فحاشي كرده اند

معاديخواه يادآور شد : اما در كاري كه او انجام داده "پدر مشروطيت ايران" را فردي به نام فتحعلي آخوندزاده معرفي كرده است. اگر كسي آثار آخوندزاده را بخواند مي بيند كه اين توهين به مشروطيت ايران است، يعني آخوندزاده كه به طور مكرر به اسلام فحاشي كرده از سوي وي مورد تجليل قرار گرفته است. اما علي دهباشي در كتاب بخارا آورده كه من در جايي توهين به اسلام از آدميت نديده ام. كتاب آخوند زاده كه آدميت از او تجليل و به عنوان پدر فكري نهضت مشروطه از او ياد كرده آكنده از فحاشي به اسلام است. چطور كسي كه حاضر مي شود از فردي كه به اسلام فحاشي كرده تجليل كند مي تواند در نگارش تاريخ بيطرف باشد؟ سخن از عقيده آدميت نيست، سخن از هواداري او از سر دسته اسلام ستيزان است كه ناگزير بيطرفي او را زير سؤال مي برد.

آماده مناظره با تجليل كنندگان آدميت هستم

دبيركل بنياد تاريخ انقلاب اسلامي ايران با اشاره به اينكه آماده هستم در يك فضاي سالم با كساني كه اين هياهو را ايجاد كرده اند گفتگو كنم و نشان دهم كه مرحوم آدميت به روش در تاريخ چندان پايبند نبوده اند، افزود: از سوي ديگر اينگونه بت سازيها امروز شيوه كهنه اي است.

وي در ادامه گفت : آخوند زاده كه براي مرحوم آدميت الگو و پايه گذار فكر و انديشه نوين بوده در بخشي از كتاب معروف خود آورده است : " ايران قبل از اسلام در هر زمينه اي افتخار و اقتدار و موفقيت بوده و بعد از اسلام سقوط كرده است." هر كسي كه با تاريخ كمترين آشنايي داشته باشد مي داند كه اگر تاريخ قبل از اسلام ايران همه اش افتخار بود كه به دست اعراب از بين نمي رفت. سقوط ساساني نشان دهنده ويژگيهاي ايران قبل از اسلام است.

دبيركل بنياد تاريخ انقلاب اسلامي ايران تصريح كرد : فردي كه چشمش را مي بنند و به خاطر عقده و انتقام از اسلام چنين حرفهايي مي زند بطلان آن بديهي است. همه مي دانند كه تاريخ ايران قبل و بعد از اسلام فراز و فرودهاي بسياري داشته است. ايران به شهادت دوست و دشمن در واقع افتخارات بسياري در فلسفه و انديشه آفريده است. كسي كه چشمش را مي بندد و با مطلق گرايي چنين حكم كلي صادر مي كند مشخص است كه كمترين آشنايي با مسائل روش و روش شناسي ندارد و مقيد نيست كه علمي، دقيق و مستند حرف بزند.

حجت الاسلام معاديخواه با اشاره به اينكه زماني مبسوط وارد اين بحث مي شوم كه ستايشگران آدميت و منتقدان او هم باشند و من هم كار و كارنامه آدميت را مي گذارم و از آنها مي خواهم كه قضاوت كنند و بگويند كه آيا سزاوار است از كسي كه از هتاكان و فحانشان به اسلام تجليل مي كند بت بسازيم؟، گفت : اميد است همه كساني كه با همه كاستيها در وضع موجود آشنا هستند سعي كنند تلاشي براي رفع اين كاستيها داشته و براي پايه گذاري يك تاريخ روشمند فارغ از هياهوهاي تبليغاتي تلاش كنند.
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن