تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815192510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/جهاددانشگاهي، مولود انقلاب/ رييس جهاد دانشگاهي مشهد: جهاد خود را فرزند انقلاب، پيرو رهبر و يار دولت مي‌داند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /جهاددانشگاهي، مولود انقلاب/ رييس جهاد دانشگاهي مشهد: جهاد خود را فرزند انقلاب، پيرو رهبر و يار دولت مي‌داند
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: شهرستان‌ها

رييس جهاد دانشگاهي مشهد با تاكيد بر اينكه جهاد دانشگاهي مولود انقلاب اسلامي است، گفت: جهاد دانشگاهي خود را فرزند انقلاب، پيرو رهبر و يار دولت مي‌داند و اين آمادگي را دارد كه با تمام ظرفيت‌هاي ممكن در جهت پيشرفت و اعتلاي كشور و حل مشكلات استان خراسان رضوي گام‌هاي بلندتري بردارد.

دكتر سيد علي‌اكبر شمسيان در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) _ منطقه خراسان، گفت: جهاد با تكيه بر وجود نيروهاي مومن و جهادي سعي كرده است نقش خود و بخشي از دين خود را به انقلاب اسلامي ادا كند، در اين مسير همواره ما مفتخر بوديم از حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي به شكل‌ها و بيان‌هاي گوناگون برخوردار باشيم، تعابير بسيار زيبا كه هر كدام پشتوانه‌اي معنوي و شوق انگيز براي فرزندان جهادگر است.

وي تصريح كرد: هدف اصلي ما ايجاد روحيه خودباوري و فراهم كردن زمينه براي بروز استعدادها و خلاقيت‌ها است. دانشجويان به اقتضاي جواني و ذهن پويايي كه دارند، نوآورترند. مطلب مهمي كه دوست دارم به آن توجه خاص شود اين است كه اغلب فعاليت‌ها و برنامه‌هاي ما در حوزه دانشجويي از ذهن خود دانشجويان جوشيده و توسط خود آنان انجام مي‌شود و اين مطلب در تحليل برنامه‌هاي حوزه دانشجويي بسيار حائز اهميت است.

وي افزود: ما مي‌توانيم ادعا كنيم كه از دل همين ايده‌ها، كتاب "گوهران" كه مجموعه داستان‌هاي كوتاه دانشجويي است يا كتاب شعر "باران" كه اشعار برگزيده دانشجويان است، شكل گرفته يا مجموعه عكس "آسمان" يا كتاب "شعر رضوي" كه مجموعه‌اي از اشعار دانشجويي در خصوص امام هشتم(ع) منتشر شده است و ... يا حتي مي توان گفت خبرگزاري‌هاي ايسنا يا ايكنا بر اساس همين ايده‌ها شكل گرفت و اكنون ما اثرات و بركات آن را مي‌بينيم.

وي با اشاره به چگونگي شكل‌گيري جهاددانشگاهي گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، يكي از مهمترين دغدغه‌هاي انقلاب، موضوع چگونگي اداره دانشگاه‌ها به ويژه از منظر فرهنگي و مديريتي بود. وقتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي با حضور شخصيت‌هايي چون شهيد مطهري، دكتر مفتح، دكتر بهشتي و ... شكل گرفت، بحث دانشگاه‌ها در دستور كار قرار گرفت. چون ساختار مديريت دانشگاه با وقوع انقلاب بهم خورده بود پس ضرورت داشت تا نهادي براي ساماندهي دانشگاه‌ها علي‌الخصوص به منظور پيگيري اهداف انقلاب فرهنگي شكل بگيرد و در چنين فضايي بود كه جهاددانشگاهي به عنوان بازوي اجرايي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در 16 مرداد ماه 1359 به عنوان نهادي متشكل از از نيروي مومن، نخبه و انقلابي دانشگاه‌ها به فرمان حضرت امام خميني(ره) شكل گرفت.

وي به عنوان جهاد دانشگاهي اشاره كرد و افزود: اين اسم جداي از مفهوم حقيقي كه دارد متاثر از شكل‌گيري جهادسازندگي بود. جهادسازندگي در حوزه اقتصاد بويژه ساختن روستاها وارد ميدان شد و تدبير رهبران انقلاب براي حوزه فرهنگ خاصه دانشگاه ها، شكل‌گرفتن نهاد جهاددانشگاهي بود.

وي در خصوص نقش جهاددانشگاهي به ويژه واحد مشهد در برآوردن اهداف انقلاب اسلامي در دانشگاه‌ها گفت:

پس از پيروزي انقلاب‌ و با توجه به فضاي ايجاد شده گروه‌هاي مختلفي شكل گرفتند. گروه‌هايي كه اهداف و انتظارات آن‌ها از انقلاب با اهداف اكثريت مردم همخواني نداشت؛ بعضي از اين جريان‌ها افكار ماركسيستي داشتند كه خود به چندين گروه تقسيم مي‌شدند مثل توده‌اي‌ها، سازمان چريك‌هاي فداي خلق، اكثريت يا اقليت و ... بعضي‌ نيز رنگ و بوي ديني داشتند، مثل سازمان منافقين و برخي نيز افكار ملي داشتند. خلاصه دانشگاه‌ها ميدان نزاع و تحت سيطره اين افكار و مباحث شده بود كه نهايت منجر به تعطيلي دانشگاه‌ها شد.مسلما دانشگاه‌ها زياد نمي‌توانست تعطيل باشد و نيروي انقلاب مي‌بايستي فكر جدي مي‌كردند و اين مسووليت بر عهده جهاددانشگاهي گذاشته شد.

وي به فعاليت‌هاي جهاددانشگاهي اشاره كرد و گفت: جهاد هم فضاي دانشگاه‌ها را به يك وضعيت ثبات و آرامشي تبديل كرد و هم نيروي مومن و انقلابي را در راس كار گذاشت. مساله ديگر اينكه كتب درسي را با فرهنگ انقلابي و اسلامي هم‌راستا كرد. همچنين فضاي دانشگاه‌ها را از مشاجرات سياسي افراطي و از جريان‌هاي ضد انقلابي و اسلامي پاك كرده و بستر شروع حركت هاي علمي را مهيا كرد. آنچه كه ما امروز از حركت علمي عميق و وسيع در سطح جامعه دانشگاهي مي‌بينيم كه هم ‌تراز دانشگاه هاي بزرگ جهاني است مديون بسترسازي و تلاش‌هاي جهادگونه عزيزان جهاددانشگاهي است و در دانشگاه مشهد نيز اين امر به وقوع پيوست.

وي افزود: در اين راه بچه‌هاي جهاد دانشگاهي متحمل سختي‌ها و رنج هاي فراواني شدند چون در كنار مديريت دانشگاه و بسترسازي هايي كه بسيار سخت بوده و كند پيش مي‌رفت، مساله جنگ هم جزء اولويت هاي مهم ديگر بود كه جداي از حضور داوطلبانه، هدايت دانشجويان و اعزام آنها بر عهده بچه هاي جهاد بود. بسياري از اينها در جنگ شهيد شدند و بعضي ها هم ناجوانمردانه ترور شدند. نكته اي كه بد نيست گفته شود، در كنار اين كارها جهاددانشگاهي با استفاده از توان فكري نيروهاي انقلابي قطعات نظامي مورد نياز جبهه ها را توليد مي كرد كه اين امر كمك شاياني در برتري نيروهاي رزمنده داشت.

وي يادآور شد: پس از ساماندهي امور دانشگاه‌ها در سال 1365 وظيفه مشاركت در مديريت آن از دوش جهاد دانشگاهي برداشته شد و با تغيير اساسنامه بر روي انجام فعاليت هاي فرهنگي و تحقيقاتي تاكيد شد و بار ديگر در سال 69 جهاددانشگاهي به عنوان نهادي عمومي غيردولتي و به‌عنوان پلي ميان دانشگاه و بخش صنعت و خدمات كشور شناخته و اين امر نيز به ماموريت جهاد دانشگاهي اضافه شد و آنچه كه امروز ما شاهد آن هستيم در اين راستا است. در واقع كليه فعاليت‌هاي ما به طور مستقيم يا غيرمستقيم با حوزه پژوهش، فرهنگ و آموزش البته با رويكردهاي خاص ارتباط دارد.

وي با بيان اينكه سياست جهاد دانشگاهي كه از اصول حاكم بر آن نشات مي‌گيرد، پيروي از ولايت فقيه و رهبري مقام معظم رهبري و حمايت از دولت است، افزود: همواره سعي كرديم بر اين اصول خود پايبند باشيم، اگر شما به ساختار جهاددانشگاهي و نحوه شكل‌گيري فعاليت‌هاي آن نگاه كنيد همين امر را در آن مي‌بينيم؛ به عنوان مثال حوزه‌هاي پژوهشي ما رويكرد رفع نيازهاي تحقيقاتي منطقه اي به ويژه در شرق كشور متمركز است، اگر ما در صنايع غذايي سرمايه گذاري كرديم به اين خاطر است كه خراسان قطب صنعت غذا است يا اگر روي توريسم مذهبي فعاليت هاي پژوهشي علوم انساني خود را متمركز كرده ايم به خاطر ورود سالانه بيش از 15 ميليون زائر به مشهد مقدس است يا اگر روي بيماري ايدز، هپاتيت و HTLV1 كارهاي تحقيقاتي انجام مي‌دهيم به خاطر اين است كه اين موارد از شايع ترين و خطرناك ترين بيماريهاي عفوني جهان هستند و HTLV1 كه از آن به عنوان ايدز خراسان ياد مي‌شود يكي از بيماري‌هاي خاص جغرافياي استان است يا اينكه امروز مساله جوانان يكي از موضوعات چالشي كشور است و گروه علوم اجتماعي ما روي اين قضيه متمركز شده است در ديگر حوزه ها هم همين طور است.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي آموزشي جهاد گفت: فعاليت‌هاي آموزشي ما صرفا علمي-كاربردي نيست. تمركز دانشگاه‌ها روي مباحث نظري و مشكلاتي كه فارغ التحصيلان دانشگاهي در مواجهه با مراكز صنعتي و بازار كار داشتند و عملا بصورت تجربي چيز زيادي را بلد نبودند، نوعي ضعف را در نظام آموزشي ما آشكار كرد. جهاددانشگاهي با درك اين مهم فعاليت هاي خود را روي علمي-كاربردي با توجه به نياز استان متمركز كرد اما ما در حوزه آموزش عالي هم فعاليت داريم و در نظر داريم اين فعاليت ها را در مقاطع بالا و تحصيلات تكميلي توسعه دهيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا در حوزه نشر بيشتر فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي مشهد روي محيط زيست و كشاورزي متمركز شده است، گفت: ما تاكنون بيش از 350 عنوان كتاب اعم از تاليف و ترجمه به بازار نشر عرضه كرديم، البته در حوزه هاي ديگر مثل كامپيوتر، علوم پايه، پزشكي و علوم انساني هم توليدات مطرحي داريم مثلا كتاب نيايش‌هاي پيامبر(ص) طي يك سال 3 بار چاپ شده است.

وي ادامه داد: از آنجايي كه دانشگاه فردوسي يكي از قطب‌هاي علمي كشور در حوزه كشاورزي است و اساتيد بسيار بزرگي دارد كه در كشور شناخته شده‌اند، بخشي از فعاليت‌هاي انتشاراتي خود را روي كشاورزي متمركز كرده‌ايم و استقبال بسيار خوب دانشجويان و محققان گواه تاثيرگذاري و نفوذ توليدات ما در اين رشته در سراسر كشور است كه باعث شد بسياري از اين آثار بارها تجديد چاپ شوند.

شمسيان خاطرنشان ساخت: مسئله محيط زيست در حال حاضر يكي از مهمترين چالش‌هاي جهاني است كه افكار عمومي ملت‌ها و دولت‌ها را درگير خود نموده است، الان در اغلب كشورهاي پيشرفته سياست‌هاي زيست محيطي از جمله برنامه‌هاي مهم دولت‌هاست كه با حساسيت توسط مردم و سازمان‌هاي غيررسمي دنبال مي شود و انتشارات جهاددانشگاهي با درك اين مسئله پا به اين عرصه گذاشت و آثار زيست محيطي كم‌نظيري را منتشر نموده كه هم مورد استقبال علاقه مندان بوده و هم مورد تحسين محققان و مسئولان و دوستداران طبيعت. اما اطمينان دارم كه آيندگان، انتشارات جهاددانشگاهي مشهد را به عنوان ديده‌باني كه جامعه را از خطرات عظيم زيست محيطي مطلع كرد و هشدار داد، تحسين خواهند نمود.

رييس جهاددانشگاهي مشهد در رابطه با نقش اين نهاد در استان خراسان گفت: در حوزه‌هاي فرهنگ، پژوهش، آموزش و خدمات تخصصي در راستاي اهداف و سياست هاي كلي نظام و با رويكرد استاني حركت مي‌كنيم و قاعدتا همه اهداف ما كمك به مجموعه مديريتي استان است، همچنان كه در حوزه پژوهش گفتم هدف ما رفع نيازهاي پژوهشي استان است كه تاكنون دهها طرح پژوهشي به انجام رسانده ايم كه عموما ناظر بر رفع مشكلات اساسي استان است.

شمسيان در اين رابطه ادامه داد: در حوزه اطلاع رساني خبرگزاري ايسنا سال گذشته بيش از 15 هزار خبر توليد كرده است و اين حجم اطلاع‌رساني قاعدتا در توسعه استان نقش غيرقابل انكاري خواهد داشت يا خبرگزاري قرآني(ايكنا) نيز با انعكاس فعاليت‌هاي قرآني در قرآني‌تر كردن فضاي جامعه نقش ارزنده‌اي را ايفا مي‌نمايد.

وي افزود: در حوزه آموزش ما سالانه به بيش از 30 هزار نفر، آموزش‌هاي كوتاه مدت ارائه مي دهيم كه تعداد قابل توجهي از آن‌ها كاركنان نهادها و سازمانهاي دولتي هستند. در حوزه آموزش عالي و علمي-كاربردي نيز بيش از 3 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي در جهاددانشگاهي مشهد مشغول به تحصيل هستند.

رييس جهاد دانشگاهي مشهد خاطرنشان كرد: نكته مهم ديگر بخش خدمات تخصصي است كه سالانه قريب به 300 هزار نفر كه اغلب از طبقات محروم جامعه‌اند، از خدمات تخصصي اين نهاد به ويژه در زمينه تشخيص طبي و آسيب‌شناسي، آن هم با تعرفه‌هاي بسيار پايين و با كيفيت مطلوب بهره‌مند مي‌شوند.

وي با تاكيد بر اين مطلب كه جهاد دانشگاهي بدون بخش فرهنگي نمي‌تواند به حيات خود ادامه دهد، افزود: جهاد دانشگاهي داراي سه قسمت مهم آموزشي، فرهنگي و پژوهشي است كه اصالت جهاد بخش فرهنگي آن بوده و بدون اين بخش جهاد نمي‌تواند به حيات خود ادامه دهد لذا بايد هميشه به دنبال تقويت بخش فرهنگي باشيم.

وي ادامه داد: در بخش فرهنگي به دنبال پر كردن خلاء فرهنگي موجود در دانشگاه‌ها هستيم و اميدوارم جهاد بتواند اين امر را به شكل بومي و كشوري گسترش دهد.

رييس جهاد دانشگاهي مشهد با تاكيد بر توسعه هر سه قسمت جهاد اظهار داشت: موفقيت جهاد در گرو توسعه هر 3 بخش فرهنگي، آموزشي و پژوهشي است.

شمسيان گفت: به دنبال راه اندازي دفاتر خود در دانشگاه ها در زمينه تقويت حوزه، فرهنگي دانشجويي هستيم چرا كه بايد نياز دانشجو در زمينه فعاليت‌هاي فرهنگي توجه شود كه اين امر حمايت تمامي دانشگاه‌ها را مي‌طلبد.

وي به تقويت حوزه انتشارات جهاد دانشگاهي مشهد اشاره كرد و افزود: با توجه به اينكه تاكنون 354 عنوان كتاب دانشگاهي توسط جهاد به چاپ رسيده است، اميدوارم بتوانيم تا پايان برنامه سه ساله جهاد، سالي 100 عنوان كتاب را به چاپ رسانيم.

شمسيان مركز افكار سنجي دانشجويان (ايسپا) را يك نياز اجتماعي براي دانشجويان دانست و گفت: رويكرد ايسپا در جهت افزايش فعاليت‌هاي فرهنگي هنري و اجتماعي دانشجويان است.

رييس جهاد دانشگاهي مشهد خاطرنشان ساخت استفاده از بخش فرهنگسراي جهاد دانشگاهي مي تواند فرصتي خوبي براي پر كردن اوقات فراغت دانشجويان باشد.

وي در خصوص خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) _ منطقه خراسان اظهار داشت: اميدواريم با حمايت مسوولان ذيربط مانند استانداري و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، ايسنا بتواند تصوير خوبي از فعاليت‌هاي دولت و نظام منعكس كند و با توجه به اين كه بودجه‌اي از دفتر مركزي جهاد به ايسنا تعلق نگرفته است انتظار داريم با حمايت‌هاي محلي اين خلا مالي پوشش داده شود.

شمسيان افزود: در سند چشم‌انداز 10 ساله و برنامه 3 ساله سند توسعه استان، ايجاد قطب‌هاي پژوهشي مورد نظر گرفته است.

وي به فعاليت‌هاي گروه علوم اجتماعي جهاد در زمينه‌هايي مانند جوانان و خانواده اشاره كرد و افزود: با توجه به اين كه مشهد دومين كلان شهر مذهبي كشور است، جهاد دانشگاهي مشهد بحث توريسم مذهبي را به عنوان يك برنامه 3 ساله در دستور كار خود قرار داده است.

شمسيان در زمينه مهمترين دستاوردهاي جهاد دانشگاهي در 3 دهه اخير اظهار داشت: در بخش پژوهشي جهاد دانشگاهي مشهد 2 مرتبه در جشنواره خوارزمي شركت كرده و رتبه‌هاي مختلف پژوهشي نيز در كشور كسب كرده است.

شمسيان به بخش آموزش جهاد دانشگاهي اشاره كرد و گفت: هدف ما دراين بخش عمل به منويات مقام معظم رهبري است به گونه‌اي كه جهاد داشگاهي بتواند اهداف يك دانشگاه اسلامي را محقق كند و در اين زمينه الگو باشد.

رييس جهاد دانشگاهي مشهد بخش پژوهشي را آيينه تمام نماي جهاد و اعتبار آن خواند و افزود: به بخش پژوهشي در زمينه اعتبارات و تسريع در روند طرح‌ها توجه بيشتري شده است كه خوشبختانه در زمينه پروژه‌هاي كاربردي و بنيادي به نتايج خوبي رسيده‌ايم.

وي افزود: همچنين گروه جغرافيا و برنامه‌ريزي شهري جهاد دانشگاهي مشهد اقدامات خوبي را در زمينه طرح جامع شهري انجام داده است.

وي به اخذ مصوبه ايجاد مركز خدمات تخصصي بيماري‌هاي ايدز هپاتيت و HTLV اشاره كرد و افزود: بيماري‌هاي عفوني و رفتاري يكي از مشكلات كشور ماست كه اين بيماري‌ها از طريق تماس جنسي، خدمات دندانپزشكي و ... منتقل مي‌شود كه برخي اوقات با اين گونه بيماران برخوردهاي خوبي صورت نمي‌گيرد لذا بر آن شديم تا اين مركز را ايجاد كنيم.

وي با بيان اين كه بين تعرفه‌هاي پزشكي بخش خصوصي و دولتي فاصله زيادي وجود دارد، افزود به دليل وجود تعرفه‌هاي مناسب در جهاد دانشگاهي و ارائه خدمات مناسب، مراكز بهداشتي درماني جهاد مراجعين زيادي دارد.

وي از راه‌اندازي بانك خون بند ناف در آينده نزديك خبر داد و گفت: اميدوارم با اعزام چند تن از متخصصان پوست مشهد به پژوهشكده رويان بتوانيم در درمان بيماري‌هاي پوستي اقدماتي انجام دهيم.

وي تاكيد كرد: مقام معظم رهبري عنايت و محبت زيادي به مجموعه جهاد دانشگاهي مشهد دارند كه اين امر ناشي از خدمت صادقانه مسوولان جهاد است.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن