تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813277793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گام‌هاي موثر در فرايند انتخاب رشته؛ همخواني تحصيلات با تيپ شخصيتي افراد باعث رضايت و موفقيت آنها مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گام‌هاي موثر در فرايند انتخاب رشته؛ همخواني تحصيلات با تيپ شخصيتي افراد باعث رضايت و موفقيت آنها مي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي

با توجه به تاثيرگذاري انتخاب رشته بر تمامي ابعاد مادي ومعنوي زندگي افراد، لازمست كه اين انتخاب با دقت و با معقولانه‌ترين وجه صورت پذيرد، چرا كه انتخاب نابجا مي‌تواند بر آينده تحصيلي و حرفه‌اي فرد اثر گذار باشد، در اين راستا سازمان سنجش آموزش كشور گام‌هاي موثر در فرايند انتخاب رشته داوطلبان كنكور را ارايه كرده است.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خود سنجي ازعلائق مبتني بر نوع شخصيت، بررسي مهارت‌ها، شناسايي اهداف و ارزش‌هاي فردي و كسب اطلاعات جامع درباره رشته‌هاي دانشگاهي اين گاهها را تشكيل مي‌دهند.

گام اول؛ خود سنجي ازعلائق مبتني بر نوع شخصيت

همخواني تحصيلات با تيپ شخصيتي افراد باعث رضايت و موفقيت آنها مي شود

بنابراين گزارش، يكي از گام‌هايي كه داوطلب بايد در ارتباط با شناخت ويژگي‌هاي فردي خود طي كند، خود سنجي از علائق مبتني بر نوع شخصيت است.

در واقع در اين مرحله داوطلب بايد به اين سوال پاسخ دهد؛ كه به تحصيل در چه رشته‌اي علاقه مند است؟

توجه به علائق، بويژه در نوجواني و به ويژه در انتخاب رشته تحصيلي، بسيار مهم و تعيين كننده است. برخي از روانشناسان، معتقدند كه هر فرد با توجه به تفاوت‌هاي فردي در علائق و رجحان‌هايش، با نوع خاصي از رشته‌هاي دانشگاهي و به تبع آن مشاغل، سازگار است. بنابراين،‌ افراد با تحصيل در رشته‌اي كه با تيپ شخصيتي و علائق آنها همخواني داشته باشد، راضي و موفق خواهند بود.

گفتني است، حداقل 6 تيپ شخصيتي واقع گرا، جستوجوگرا، هنري، اجتماعي، متهور و قراردادي را از ديدگاه روان شناسي و مطابق با علائق فرد مي‌توان برشمرد.

گام دوم؛ بررسي مهارت‌ها

داوطلبان علاوه بر ماهيت رشته هاي تحصيلي به ميزان مهارت‌هاي ارتباطي و فني خود توجه كنند

بر اساس اين گزارش، گام دوم بررسي مهارت‌ها به عنوان كارآيي، سهولت يا زبردستي كه از طريق تمرين و تجربه توسعه داده مي‌شود، است.

در اين مرحله داوطلب بايد فعاليت‌هايي را كه در آن مهارت خوبي دارد، مثل نوشتن، خوب صحبت كردن و از اين قبيل را بنويسد. در واقع مهمترين مهارت‌ها عبارتند از اوليه، فني و ارتباطي.

مهارت‌هاي اوليه شامل مهارت‌هاي نوشتن،‌ محاسبه كردن، خواندن، گوش دادن، صحبت كردن و از اين قبيل مي‌باشد. مسلما توفيق در هر رشته‌اي نيازمند يك يا چند مهارت اوليه است، به عنوان مثال، داوطلب رشته علوم ارتباطات، در صورتي كه به روزنامه نگاري علاقه مند باشد، بايد حداقل داراي مهارت‌ خوبي در نوشتن باشد، يا فردي كه قصد دارد رشته مشاوره يا روان شناسي را بخواند، ‌بايد حداقل شنونده خوبي باشد. مهارت‌هاي ارتباطي، شامل مهارت‌هاي اجتماعي، ‌كارگروهي، مذاكره و رهبري و ارتباطات انساني است. م

مهارت‌هاي فني، مهارت‌هايي را در بر مي‌گيرند كه اجزاي اصلي آن، كنجكاوي، دقت نظر، ابتكار، آموزش، رفع مشكل و حل مساله است. اين مهارتها بيشترين ارتباط را با مهارت‌هاي توليدي و كمترين اشتراك را با مهارت‌هاي اداري، مالي و روابط عمومي دارند.

داوطلبان هنگام انتخاب رشته تحصيلي بايد از يك سو، به ماهيت رشته‌هاي تحصيلي توجه كنند و از سوي ديگر،‌ ميزان مهارت‌هاي اوليه، ارتباطي و فني خود را ارزيابي كنند.

گام سوم؛ شناسايي اهداف و ارزش‌هاي فردي

مدرك تحصيلي بخش مهمي از موقعيت اجتماعي آينده نزديك و دورداوطلب را تحت تاثير قرار مي‌دهد

بنابراين گزارش، گام سوم در انتخاب رشته شناسايي اهداف و ارزش‌هاي فردي به عنوان آنچيزي است كه مبناي اصول و معيار رفتاري داوطلب مي‌باشد و شامل كمك به جامعه، كسب شغل، كسب درآمد، كاركردن مستقل يا با گروه است.

از ارزش‌هاي تاثيرگذار در انتخاب رشته مي توان به كسب موقعيت اجتماعي، كسب شغل و درآمد مناسب، استقلال در زندگي و كمك به ديگران را برشمرد. مدرك تحصيلي و شغل متناظر با آن، بخش مهمي از موقعيت‌هاي اجتماعي آينده نزديك و دور دوطلب را تحت تاثير قرار مي‌دهد. موقعيت اجتماعي مناسب، مي‌تواند رضايت خاطر و در نتيجه سلامت روحي و رواني را تامين كند و در حقيقت اگر هدف از ادامه تحصيل، كمك به ديگران است، بايد رشته‌اي را انتخاب كنند كه ويژگي‌ آن، ياري رساني يا كمك به ديگران مي‌باشد؛ مثل مشاور، پزشك، مددكار اجتماعي يا پرستار.

گام چهارم؛ كسب اطلاعات جامع درباره رشته‌هاي دانشگاهي

گام چهارم كسب اطلاعات جامع درباره رشته‌هاي دانشگاهي است. در اين مرحله داوطلبان بايد با جمع آوري جدي اطلاعات درباره رشته‌هاي دانشگاهي، اطلاعات متناسب با علايق خود به انتخاب رشته، مهارت‌ها و ارزش‌هاي فردي‌اش را كسب كنند كه در اين راستا داوطلبين مي توانند به كتب معرفي رشته‌ها، سايت‌هاي دانشگاه‌ها، سازمان سنجش، پيك سنجش و نرم‌افزار سامان رشته سازمان سنجش مراجعه كنند و يا به مشورت با دانشجويان، فارغ التحصيلان، دبيران و خانواده خود بپردازند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن