تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815614995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فعالان رسانه‌هاي محلي هرمزگان، آخرين سكه‌هاي قلك خود را هم خرج كرده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: فعالان رسانه‌هاي محلي هرمزگان، آخرين سكه‌هاي قلك خود را هم خرج كرده‌اند
داخلي. فرهنگي. نشريات محلي.

"يك ماه است موفق نشده‌ام ‪۲۰‬هزارتومان هزينه ثبت نام فرزندم در مدرسه را تهيه كنم".

"سه‌ماه است كه حتي يك ريال حقوق نگرفته‌ام و براي تهيه مايحتاج اوليه زندگي نيز با مشكلات جدي مواجه هستم".

"پيش روي همكارانم كه سه ماه است موفق نشده‌ام حقوق آنها را بپردازم شرمنده هستم."
اينها تنها بخشي از واگويه‌هاي دلهاي به دردآمده تعدادي از خبرنگاران و فعالين مطبوعاتي هرمزگان است.

واقعيت اين است كه بي‌سروساماني و مشكلات اقتصادي كه فعالين مطبوعاتي اعم از خبرنگار و سردبير و مديرمسئول و عوامل پشتيباني هريك به فراخور جايگاه خود باآن دست به گريبان هستند حكايت ديروز و امروز نيست.

اين دشواري‌ها از زخم‌هاي مزمني به شمار مي‌رود كه تاكنون نسخه‌مشخصي براي آن پيچيده نشده‌است و همين امرموجب شده روزبروز مشكلات ناشي‌ازبحران اقتصادي يادشده حادتر شود.

البته ابعاد و پيامدهاي چالش‌هاي اقتصادي مطبوعات تنها به مشكلات معيشتي فعالين اين عرصه محدود نمي‌شود.

هم‌اكنون مباحث مختلفي همچون كيفيت چاپ،محتواي نشريات و ميزان استقبال مردم از رسانه‌هاي مكتوب به طور مستقيم يا غيرمستقيم متاثر از شاخصه‌هاي اقتصادي است.

سردبير نشريه محلي صدف دراين‌باره مي‌گويد:بهتر است ازمشكلات اقتصادي مطبوعات محلي نه به عنوان يكي ازچالش ها،بلكه به‌عنوان ريشه تمام مشكلات صحبت كنيم.

عليرضادرويش‌نژاد ادامه داد:اگر نشريه‌اي با بحران اقتصادي روبرو نباشد به راحتي مي‌تواند تمام اقدامات لازم رابراي توسعه كمي و كيفي انجام دهد.

به‌گفته اين فعال مطبوعاتي بكارگيري نيروي متخصص‌وكارآمد و تهيه ملزومات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري همگي محتاج شرايط اقتصادي نسبتامطلوب است در حالي كه در وضعيت فعلي نشريات از حداقلهانيز محروم مانده‌اند.

درويش‌نژاد درباره وضعيت‌اقتصادي نشريه صدف گفت:در ايده‌آل‌ترين شرايط مجموع درآمدهاي‌نشريه تنها پاسخگوي ‪۷۰‬درصد هزينه‌هاست و به همين دليل حداقل ‪۳۰‬درصد كسر بودجه بر شانه صدف سنگيني مي‌كند.

وي تنها منبع درآمدي را آگهي‌هاي دولتي اعلام مي‌كند كه خود عواقب منفي ديگري را رقم زده‌است.

سوق داده شدن نشريات به سمت تملق و چاپلوسي مديران و بسته شدن باب نقد، از جمله آثار سوء اتكابه آگهي‌هاي دولتي است كه درويش نژاد آنها را مورد اشاره قرار مي‌دهد.

وي همچنين با اشاره به‌وابسته شدن نشريات به ادارات مختلف دولتي اظهار داشت:در چنين فرآيندناسالمي،مردم ديگر مطالب مورد نظر خود و مسائل اساسي و مهم جامعه را در مطبوعات نمي‌بينند و در واقع با محروم شدن از اين حق، مورد ظلم واقع مي‌شوند.

سردبير نشريه صدف از چالش اقتصادي به‌عنوان سرطان بدخيمي ياد مي‌كند كه ادامه حيات نشريات را با خطر جدي مواجه كرده‌است.

وي گفت:درصورت تداوم بي‌توجهي به اين وضعيت درآينده‌اي‌نه‌چندان دور،نشريات كه روند انقراض محتوايي آنهااز مدتها پيش آغاز شده‌است، حتي قادر به حفظ كالبد بي‌جان بيروني خود نيز نخواهند بود و يك‌به‌يك از گردونه خارج مي‌شوند.

سردبيرنشريه ارمغان بندر نيز يكي ديگر از فعالين عرصه رسانه است كه بحران مالي را مهمترين مساله پيش روي مطبوعات مي‌داند.

سيدعلي علوي با اشاره به وضعيت هفته نامه‌اي كه سردبيري آن را به عهده دارد مي‌گويد:اين نشريه ماهانه هزينه‌اي حدود ‪۵۰‬ميليون ريال را متقبل مي‌شود و درآمدهاي ارمغان بندر نيزبه همين رقم نزديك است امامتاسفانه جدي گرفته نشدن پرداخت مطالبات ازسوي صاحبان آگهي،حركت نشريه را دچار نابساماني جدي كرده‌است.

وي كه دبير خانه مطبوعات هرمزگان نيز مي‌باشد ادامه مي‌دهد:ميزان وصولي نشريه درهرماه تقريبا‪۵۰‬درصد كل مطالبات است و طبيعي است كه درچنين شرايطي بسياري از پرداخت‌هاي نشريه دچار مشكل مي‌شود.

به‌گفته علوي به همين دلايل،پرداخت حقوق اعضاي هيات تحريريه نشريه وعوامل فني آن بيش از سه‌ماه است كه به تعويق افتاده‌است.

سردبير ارمغان‌بندر به‌خطر افتادن امنيت شغلي و ناپايداري نيروها را از جمله پيامدهاي منفي بحران مالي نشريات مي‌داند.

وي تشديد مشكلات معيشتي فعالين عرصه رسانه را مهمترين عامل در كاهش بهره‌وري نيروهادانست واينگونه استدلال كرد كه روزنامه‌نگاري كه دغدغه تامين معيشت خود را داشته‌باشد نمي‌تواند از ذهني آماده براي تجزيه و تحليل و انعكاس مسائل مختلف برخوردار باشد.

علوي باتاكيد بر ناعادلانه بودن سيستم توزيع آگهي‌هاي دولتي ادارات كه به نوعي تنها منبع ارتزاق نشريات در شرايط فعلي است،تعيين سازوكاري براي ساماندهي توزيع آگهي‌هاي دولتي را يكي ازراههاي برون‌رفت از اين وضعيت معرفي مي‌كند.

محبوبه بچاري صالح مدير مسوول هفته نامه صبا نيز سربه سر شدن هزينه و درآمدهاي نشريه‌اش را اوج هنر و توانمندي ارزيابي مي‌كند و اضافه مي‌كند در خوشبينانه‌ترين حالت،تنها‪۵۰‬درصد از مطالبات واقعي و قانوني نشريه‌اش را در هر ماه وصول مي‌كند.

به‌گفته وي،ناپايدار بودن درآمدهاي نشريه موجب شده كه چاپخانه به يك طلبكار هميشگي تبديل شود و به خاطرموقعيت طلبكارانه خود،نشريه را با نازلترين كيفيت و بدترين نوع كاغذ چاپ مي‌كند و مديرمسئول نيز به عنوان يك بدهكار، امكان اعتراض جدي را ندارد.

بي‌انگيزگي توامان مدير نشريه و هيات‌تحريريه يكي ديگر از پيامدهاي چالش اقتصادي است كه مديرمسئول هفته‌نامه صباآن را مورد اشاره قرار داده واضافه مي‌كند:وقتي اشتغال در رسانه و فعاليت فرهنگي جوابگوي ساده‌ترين نيازهاي زندگي نباشد،دلسردي وبي‌ميلي به ادامه كار،امري كاملا طبيعي است.

وي نيز همچون ديگر فعالين نشريات محلي هرمزگان توزيع ناعادلانه آگهي‌هاي دولتي را مهمترين عامل تشديد بحران اقتصادي نشريات مي‌داند.

صالح گفت:اگر گردانندگان يك نشريه براساس رسالت اصلي خودبه طرح دغدغه‌ها و مشكلات مردم بپردازند با تحريم و كم‌توجهي مديران دستگاههاي مرتبط قرار مي‌گيرند و اگر بخواهند تنها به ذكر عملكرد دستگاههاي دولتي و تعريف و تمجيد از آنها بپردازند جايگاه مردمي خود را از دست مي‌دهند.

وي لاينحل ماندن اين نامعادله و تداوم اين دور باطل به‌همراه حاكم شدن روابط خارج از عرف براي جذب آگهي را تهديدي جدي براي ادامه حيات نشرياتي مي‌داند كه نفسشان به شماره افتاده و معلوم نيست كه بعد از چاپ هر شماره از نشريه،توانايي چاپ شماره بعد را هم داشته‌باشند.

فروغ‌مسلم‌زاده سردبير نشريه محلي دريا نيز همچون ديگر همكاران خود مشكلات اقتصادي رابه عنوان مهمترين دغدغه مطرح مي‌كند.

وي اهمال ادارات دولتي در پرداخت مطالبات نشريات،بااستدلالات ضعيفي همچون عدم ابلاغ بودجه را عامل دامن زده‌شدن به بحران مالي نشريات مي‌داند.

هرچند تعدادي از گردانندگان و دست‌اندركاران نشريات هرمزگان ازتبعيض در توزيع آگهي گله‌مند هستند و درجه‌بندي پنهان نشريات را بر نمي‌تابند،سردبير نشريه دريا با ديدگاهي متفاوت از روند فعلي توزيع آگهي‌هاي دولتي گلايه‌مند است.

مسلم‌زاده معتقد است:ادارات بايد در توزيع آگهي‌هاي خود به اعتبار،تيراژ و ترتيب انتشار هر نشريه توجه كنند.

وي ادامه مي‌دهد:در شرايط فعلي يك نشريه منظم و پرتيراژ به اندازه يك نشريه كم‌تيراژ آگهي جذب مي‌كند كه اين امر ناعادلانه است.

هرچند برخي كارشناسان روي آوردن نشريات به جذب آگهي‌هاي بخش خصوصي را تنها راه موثر برون‌رفت ازاين وضعيت مي‌دانند ولي اين ديدگاه مخالفاني در بين مديران‌مسئول و سردبيران نشريات محلي دارد.

درويش‌نژاددر اين‌باره مي‌گويد:بخش خصوصي در دادن‌آگهي به نشريات محلي امساك مي‌كند و غير از يك يا دونشريه محلي كه تنها بدليل قدمت خود توانسته اند به موفقيتهاي نسبي در اين زمينه دست يابند بقيه از چنين ظرفيتي بي بهره هستند.

يك فعال مطبوعاتي ديگر نيز كه مايل نيست نامي از او برده‌شود معتقد است بسياري شركتها و نهادهاي خصوصي و يا حتي دولتي حاضر هستندبراي چاپ يك آگهي يك كادري به ابعاد دوسانتيمتر در دوسانتيمتر در صفحه اول يك نشريه كشوري حداقل ‪ ۱۰‬ميليون ريال بپردازند.

وي ادامه مي‌دهد همين مشتريان حاضر نيستند با نصف اين مبلغ به اندازه يك صفحه يا نيم‌صفحه در نشريات محلي آگهي چاپ كنند.

اين عضوخانه مطبوعات هرمزگان يادآور مي‌شود:بي‌سروساماني وبدون متولي و بدون مكانيزم بودن توزيع آگهي‌ها در كنار برخي رفتارهاي متناقضي كه به نمونه‌هايي از آن اشاره شد،هر از گاهي اخبار و شايعات و شائبه‌هايي درمورد برخي روابط اقتصادي ناسالم بين آگهي‌دهندگان و آگهي‌گيرندگان در جامعه رسانه‌اي را رقم مي‌زند.

به‌هرحال مجموعه ديدگاههاي مطرح شده مويد آنست كه چالش اقتصادي مهمترين دغدغه و يا شايد بهتر بگوييم مهمترين و نزديكترين تهديد پيش روي مطبوعات محلي است كه بي‌توجهي به‌آن مي‌تواند بخشهاي مختلف جامعه اعم از شاغلين اين رسته،دولت و ساير آحاد جامعه را متضرر كند.ك/‪۴‬
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن