تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813274118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهريه‌هاي سنگين و ازدواج‌هاي پرزرق و برق ـ 11 مي‌توان با برنامه‌ريزي از رشد ازدواج‌هاي پر هزينه جلوگيري كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مهريه‌هاي سنگين و ازدواج‌هاي پرزرق و برق ـ 11 مي‌توان با برنامه‌ريزي از رشد ازدواج‌هاي پر هزينه جلوگيري كرد
خبرگزاري فارس: عضو شوراي فرهنگ عمومي كشور با بيان اين كه ازدواج يكي از موضوعات مطرح شده در مقوله فرهنگ است، تأكيد كرد: بايد براي كاهش ازدواج‌‌هاي پرهزينه با دنبال كردن سياست‌‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي لازم، مانع از افزايش اين نوع ازدواج‌ها‌ شويم.


مهدي فضائلي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس در ابتدا درباره اين‌كه فرهنگ قابل ساختن است يا خير‌؟ گفت:‌ عده‌اي معتقد‌ند فرهنگ با توجه به مجاري و مسيري كه پيدا مي‌كند، پيش مي‌رود و قابل تغيير، كنترل و مهندسي نيست اما نگاه ديگري وجود دارد كه فرهنگ را ‌به‌طور دقيق و كامل قابل كنترل مي‌داند.
وي ادامه داد: اين دو نگاه، نگاه افراط و تفريطي است، نگاه واقع‌بينانه و سنجيده‌تر اين است كه فرهنگ قابل مهندسي و مديريت كردن است اما نه به‌ طور كامل و صد در‌صد، ضمن اين‌كه فرهنگ را نمي‌توان رها كرد بايد براي آن برنامه‌ريزي شود و مديريت كنيم و آن‌چه به عنوان مقوله مهندسي فرهنگي از چند سال پيش از سوي مقام معظم رهبري مطرح شد نيز ناظر بر همين ديدگاه است.‌
عضو شوراي فرهنگ عمومي افزود: بايد فضاي متعادلي را براي مديريت فرهنگي جامعه‌ ايجاد كنيم. اگر به اين مسئله قائل باشيم كليه مقوله‌هاي فرهنگي قابل مديريت است و مي‌توان با برنامه‌ريزي و مجموعه اقدامات هماهنگ، جامعه را به سمتي كه به نظر مي‌رسد سمت صلاح و پيشرفت است، سوق داد.
فضائلي با بيان اين‌كه فرهنگ داراي حوزه‌هاي مختلفي است، تصريح كرد: ‌يكي از مقوله‌هايي كه مي‌توان در فرهنگ عمومي مورد بحث قرار دا‌د، فرهنگ ازدواج است. ازدواج جزو نيازهاي طبيعي بشر است و در اين رابطه اديان‌ مختلف صحبت كردند و به ويژه مكتب اسلام كه بايدها و نبايدهايي را مشخص كرده است.

*ازدواج‌هاي انجام شده به نسبت جمعيت جوان كشور كم است

وي با اشاره به واقعيت كنوني ازدواج در جامعه گفت: يكي از مسائلي كه مي‌توان مطرح كرد، بحث كاهش ازدواج است و به نظر مي‌رسد با توجه به جمعيت جوان كشور تعداد ازدواج‌هاي انجام شده كم و سن ازدواج در آقايان و خانم‌ها در حال افزايش است.
عضو شوراي فرهنگ عمومي ادامه داد:‌ آمار طلاق هم به نسبت، آمار بالايي است البته اگر بخواهيم با كشورهاي غربي و صنعتي مقايسه كنيم بسيار در رتبه پائين‌تري قرار دارد و آمار پائيني‌ را به خود اختصاص داده است. اما بحث ما مقايسه با كشورهاي غربي نيست و با توجه به اين كه جامعه‌اي ‌زندگي مي‌كنيم كه ديني است، بايد انتظارات خود را با توجه به اين ويژگي‌ها تعريف كنيم.

* گرايش به تجملات در جامعه در حال افزايش است

وي اظهار داشت: واقعيت ديگري كه در حال حاضر با آن مواجهيم شيوه برگزاري مراسم ازدواج است به نظر مي‌رسد وضعيت فعلي نشان مي‌دهد گرايش به تجملات و تشريفات همچنين انجام مراسم پر هزينه در حال افزايش است.
فضائلي ‌گفت: ‌روند ازدواج رو به كاهش است‌ اما روند طلاق نسبتاً افزايش داشته است و ميل به تجملات نيز سير صعودي داشته است كه نگران‌كننده است و پژوهش‌هاي زيادي در اين 3 زمينه انجام شده تا به بررسي عواملي كه در اين موارد دخيلند، بپردازد.
وي با اشاره به سخت‌گيري‌هاي خانواده‌ها در زمينه ازدواج فرزندان‌ گفت: خواسته‌ها و توقعات خانواده‌ها در زمينه مهريه، شغل، مسكن و جهيزيه باعث محدود شدن ازدواج شده است و جزو آسيب‌ها به شمار مي‌رود و بايد به آن نيز پرداخته شود.
عضو شوراي فرهنگي عمومي يكي از عوامل مؤثر در رشد تجمل‌گرايي را چشم‌ و هم‌چشمي دانست و تصريح كرد: معمولاً در خانواده‌ زماني كه ازدواجي صورت مي‌گيرد به نوعي مبنا قرار مي‌گيرد و همه به تبعيت از آن ازدواج‌هاي خود را با يكديگر مقايسه مي‌كنند و اگر‌ پر هزينه بوده باشد اين مسئله به صورت زنجيره‌اي افزايش پيدا مي‌كند.

* بعضي از آداب‌ و رسوم‌ها جزء عوامل بازدارنده ازدواج هستند

فضائلي در ادامه به وجود بعضي آداب و رسوم‌ اشاره كرد و افزود: آداب و رسوم‌ در مناطق مختلف متفاوت‌ و بخش‌هايي از آن نيز مشترك است اما ‌ بعضي از اين آداب و رسوم‌ جزو عوامل بازدارنده ازدواج هستند چون هزينه‌هاي زيادي ‌در بردارند و مشكلاتي به وجود مي‌آورد و باعث افزايش تجمل‌گرايي‌ها مي‌شود.
وي با بيان اين كه هرگاه از آداب و رسوم صحبتي به ميان مي‌آيد بايد مراقب باشيم كه كل آداب و رسوم اجتماعي را زير سؤال نبريم، گفت: ‌اين مسئله نياز به پالايش دارد بعضي از آداب و رسوم‌ قابل دفاع است و جزء مواردي است كه احترام به بزرگ‌ترها و تكريم افراد را شامل مي‌شود اين‌ها نبايد با يك نوع قضاوت مورد نقد قرار ‌گيرند و آسيب شمرده شود ضمن اين‌كه بايد سعي كنيم تا آداب و رسوم‌ مثبت تقويت شود و آداب و رسوم‌ منفي را پالايش كرده و سعي كنيم تا كمرنگ شوند.

* گسترش ميل به مصرف در جامعه، در ازدواج نيز مشاهده مي‌شود

فضائلي گفت: مورد ديگري كه مي‌توان به آن اشاره كرد مصرف‌گرايي است. در مسير مصرف‌گرايي شاهد ‌سير صعودي هستيم. از جمله مشكلاتي كه وجود دارد و در اقتصاد نيز نمايان است، ميل به مصرف است وقتي كه ميل به مصرف در جامعه گسترش پيدا كند در حوزه ازدواج نيز خود را كاملاً نشان مي‌دهد.
وي در ادامه عامل ديگري را تحت عنوان اسراف مطرح كرد و اظهار داشت: اسراف در جامعه زياد است و اين موضوع در بخش‌هاي مختلف آثاري را به همراه دارد، طوري كه در يك مراسم عروسي چندين غذا روي ميز شام چيده مي‌شود و اين هزينه‌ بسيار بالايي در بر‌مي‌گيرد و يا گل‌هايي كه با قيمت‌هاي بالايي براي تزيين در مراسم عروسي تهيه شده است.
به گفته‌ فضائلي در خيلي از مواقع زوج‌هاي جوان خود تصميم گيرنده نيستند و محدوديت‌هايي كه خانواده‌هاي آن‌ها دارند به آن‌ها تحميل مي‌شود اين درحالي است كه هر دوي‌ آن‌ها موافق برگزاري چنين مراسمي ‌نيستند اما چون خودشان تصميم ‌گيرنده نيستند به آن‌ها تحميل مي‌شود.

*براي كاهش ازدواج‌هاي پر هزينه بايد تمام دستگا‌ه‌هاي فرهنگي بسيج شوند

وي ادامه داد: ‌‌اگر بخواهيم ‌از حجم ازدواج‌هاي پر هزينه كاسته ‌شود بايد مجموعه‌هاي مختلف فرهنگي كشور بسيج شوند و اين نگاه در آن‌ها به عنوان يك نگاه محوري تقويت شود‌.
عضو شوراي فرهنگ عمومي بيان كرد: بايد اين سياست‌ها را در مقوله ازدواج دنبال كنيم تا هزينه‌هاي ازدواج كاهش يابد، ميل به تجملات و برگزاري مراسم با تشريفات كاسته شود ضمن اين‌كه لازم است تا اين‌ موارد به عنوان سياست‌هاي محوري تعيين شوند و به دستگاه‌ها اعلام شوند تا به طور هنرمندانه روي آن‌ها كار كنند.
وي تأكيد كرد: اين موضوع بايد در رسانه‌ها مورد توجه قرار گيرد به خصوص رسانه ملي و به ويژه تلويزيون مي‌توانند نقش مؤثري را ايفا كنند.
فضائلي تصريح كرد: يكي از مواردي كه بعضاً مورد نقد قرار مي‌گيرد تصاويري است كه در بخش آگهي‌ها و فيلم‌ها و سريال‌ها پخش مي‌شود و ميل به مصرف را افزايش مي‌دهد.
به گفته وي تشريفات و تجملات تنها در حوزه ازدواج وجود ندارد بلكه در ساير موارد و يا در ديگر قسمت‌هاي زندگي افراد نيز وجود دارد.
وي گفت: اگر يك برنامه‌ريزي كلي و دقيق فرهنگي داشته باشيم و همراه با مهندسي و مديريت باشد مي‌تواند در حوزه ازدواج نيز مشاهده شود و تأثيرات خودش را داشته باشند، نمي‌توانيم در بخش‌هايي ميل به مصرف را تقويت كنيم ولي در بخش ازدواج جلوي آن را بگيريم.
به اعتقاد فضائلي، زماني كه صرفه‌جويي، قناعت، جلوگيري از اسراف وارد فرهنگ عمومي شود به صورت فراگير نمايان مي‌شود و در زندگي اجتماعي خودش را نشان خواهد داد بنابراين لازم است تا اين موارد وارد فرهنگ عمومي كشور شود.
وي در ادامه با تأكيد بر اعتدالي كه در فرهنگ ديني‌مان وجود دارد، اظهار داشت: اساساً اقتصاد به معناي ميانه‌روي است و در آموزه‌هاي ديني ما نيز وجود دارد ميانه‌روي در زندگي و اعتدال در هزينه‌هاي زندگي مورد تأكيد قرار گرفته است.
عضو شوراي فرهنگ عمومي توضيح داد: فرهنگ قناعت و ‌جلوگيري از اسراف در آموزه‌هاي ديني وجود دارد و اگر تقويت شود در فرهنگ عمومي جامعه و كشور نيز جايگزين خواهد شد.
وي در ادامه به عنوان نمونه به يارانه‌ها اشاره كرد و گفت: هزينه‌هايي كه كشور مي‌پردازد بخش زيادي از آن به دليل اسراف است. در فرهنگ عمومي ما بحث صرفه‌جويي رعايت نشده و جزو فرهنگ عمومي ما نيست نكته مهم اين است كه فرهنگ همان‌گونه كه تدريجي به وجود مي‌آيد، تدريجي نيز از بين مي‌رود و نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه از فردا مسئولان كشور تصميم بگيرند كه مراسم عروسي همه با هزينه كم صورت ‌گيرد بلكه نياز است تا برنامه‌ريزي شود.
عضو شوراي فرهنگ عمومي ادامه داد: همان‌گونه كه وضعيت ازدواج‌هاي فعلي به صورت تدريجي ايجاد شده پس بايد با برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري‌هاي مشخص آن را اصلاح كنيم و اصلاح به اين معني نيست كه ديگر هيچ ازدواج پرهزينه‌اي نداشته باشيم، بلكه آمار ازدواج‌هاي پرهزينه كاهش مي‌يابد و سير نزولي پيدا ‌كند، كافي است.
وي با بيان اين‌كه مهم آن است كه داشتن زندگي پرهزينه و پرزرق‌ و برق در جامعه فعلي ما به ضدارزش تبديل شود، تصريح كرد: اوايل انقلاب اين نوع مراسم و زندگي‌ها ضد‌ارزش محسوب مي‌شد و اگر كسي مي‌خواست هزينه‌هاي زيادي را انجام دهد تحت فشار افكار عمومي قرار مي‌گرفت ولي در حال حاضر بالعكس است اگر هزينه‌هاي سنگيني را صرف نكنند تحت فشار قرار مي‌گيرند.
فضائلي در ادامه افزود: لذا امكان برنامه‌ريزي در اين زمينه وجود دارد بايد ابتدا سعي كنيم تا جلوي رشد آن را بگيريم و در مرحله بعد بايد سعي كنيم تدريجاً اين آسيب‌ها را در حوزه‌هاي مختلف همچنين ازدواج كاهش دهيم.
عضو شوراي فرهنگ عمومي گفت: وقتي به عنوان يك ضرورت احساس شود هر كس به نوبه خود شروع خوبي مي‌تواند داشته باشد آحاد جامعه مي‌توانند در تشويق به داشتن زندگي بدون تجملات و اسراف اثرگذار باشند.

*بايد فرهنگ زندگي بدون تجملات در مسئولان نهادينه شود

وي به عنوان عامل مهم به عملكرد مسئولان اشاره كرد و گفت: نوع مراسمي كه مسئولان برگزار مي‌كنند مورد توجه است و اگر مسئولي براي فرزند خود مراسم پرهزينه‌اي تدارك ببيند و يا زندگي همراه با تجملات را داشته باشد در ذهن افراد جامعه انعكاس بدي خواهد داشت. طبيعتاً اين فرهنگ ساده‌زيستن و زندگي با اعتدال و ميانه‌وري بايد در ميان مسئولان يك كشور اسلامي نهادينه شود.
فضائلي با تأكيد برنقش همه رسانه‌ها در فرهنگ‌سازي‌، درباره نحوه عملكرد صدا و سيما و اثرگذاري اين رسانه در زمينه نحوه زندگي بي‌زرق‌وبرق اشاره كرد و گفت: نمي‌توانيم بگوييم آن‌ها بي‌توجه بودند اما جاي كار زيادي وجود دارد و هماهنگي دستگاه‌هاي فرهنگي را مي‌طلبد. نبايد رفتارمان طوري باشد كه تلاش‌هاي يكديگر را خنثي كنيم و يك دستگاه فرهنگي در زمينه به خصوصي تلاش كند و در مقابل دستگاه ديگري بالعكس رفتار كند يكي از مسائلي كه مي‌تواند باعث هم‌‌افزايي شود سياست‌‌ها و اجراي برنامه‌هاي همسو است و مي‌تواند اين فضا را در جامعه ما تقويت كند و يكي از عوامل موجب در گرايش مردم به برگزاري مراسم پرهزينه و داشتن زندگي پرزر‌ق و برق عدم هماهنگي بين دستگاه‌هاي موجود است.
انتهاي پيام/
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن