تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815734618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از : حسن فتحعلي درگيري‌ها در اردوگاه عين الحلوه زنگ خطري براي لبناني ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: از : حسن فتحعلي درگيري‌ها در اردوگاه عين الحلوه زنگ خطري براي لبناني ها
بيروت - درد و رنج ناشي از زندگي در شرايط سخت اردوگاهي براي هزاران فلسطيني پناهنده در اردوگاههاي مستقر در لبنان گويا كافي نيست و بايد آنان نگران درگيريهاي داخلي در اين محيط نيز باشند، اما آنچه بيشتر موجب نگراني است تبديل شدن اين درگيريها به فاجعه‌اي مانند نهرالبارد است .

اردوگاه ‪ ۴۵‬هزار نفري نهرالبارد در طرابلس در شمال لبنان درست در همين ايام در سال پيش شاهد شديدترين درگيري‌ها بين اعضاي گروه سلفي فتح‌الاسلام با ارتش لبنان بود.

در اين درگيري‌ها كه از سي و يكم ارديبهشت ماه سال پيش آغاز و به مدت ‪ ۱۰۶‬روز ادامه يافت سرانجام با كشته شدن ‪ ۲۲۳‬نفر از افراد مسلح فتح الاسلام ، ‪ ۱۶۳‬نفر از نيروهاي ارتش لبنان ، جمعي از پناهندگان فلسطيني ، اسارت ‪ ۲۰۰‬نفر از نيروهاي فتح‌الاسلام و ويراني كامل اردوگاه پايان يافت .

اما جالب توجه آنكه اين درگيري وعمليات بي‌سابقه در نوع خود كه انتقادهايي را به همراه داشت منجر به نابودي كامل گروه فتح‌الاسلام و بخصوص سركرده آن شاكر العبسي نشد و او در كمال ناباوري كه تصور مي‌شد كشته شده و همسر وي جسد بي‌جاني را به عنوان شوهرش معرفي و خيال لبناني‌ها را اندكي آسوده كرد توانست از مهلكه رهايي يابد.

هرچند پس از اين واقعه و پايان يافتن درگيري‌ها در نهرالبارد تا مدتي فضاي اردوگاهها آرام بود اما از مدتي قبل حضور و فعاليت برخي نيروهاي سلفي در اين اردوگاهها بخصوص در بزرگترين آنها يعني عين الحلوه در جنوب لبنان و درگيري‌هاي آنها وعلاوه بر آن درگيري‌هاي داخلي برخي گروههاي فلسطيني ( فتح و حماس ) زنگ‌هاي خطر را براي مقام‌هاي امنيتي و نظامي لبنان به صدا درآورده است .

پنج روز قبل يك مسوول جنبش فلسطيني فتح بر اثر انفجار بمبي كه بر سر راه وي در اردوگاه عين الحلوه كار گذاشته شده بود، زخمي شد و به دنبال آن هواداران جنبش فتح و گروه سلفي جندالشام درگير شدند.

سي ام تيرماه نيز شحاده جوهر از افراد برجسته گروه سلفي جندالشام در درگيري‌هاي منطقه موسوم به تعمير در اردوگاه عين الحلوه جان باخت .

روز قبل از آن نيز بر اثر وقوع درگيري در همان منطقه ( تعمير) دو نفر كشته شدند.

سيزدهم تيرماه هم اين اردوگاه شاهد درگيري مسلحانه ميان گروههاي مسلح وابسته به تشكيلات جندالشام و گروه ديگري وابسته به جنبش ملي آزاديبخش فلسطين فتح بود كه به زخمي شدن يك نفر منجر شد.

روز قبل از آن نيز ، انفجار بمبي در اين اردوگاه زيانهاي مادي به بار آورد.

اين اردوگاه پيش از اين حوادث نيز شاهد ناآرامي‌هايي از اين دست بوده است .

هرچند عين الحلوه با ‪ ۷۵‬هزار نفر جمعيت ، بزرگترين اردوگاه پناهندگان فلسطيني در لبنان است و بديهي است مشكلات آن از جمله مسايل امنيتي نيز در مقياسي وسيعتر و بزرگتري باشد اما شباهتي كه وقايع اين اردوگاه با نهرالبارد و يا هر اردوگاه ديگري كه ممكن است پديده افراد مسلح و سلفي در آن فعال باشد وجود دارد، اهدافي است كه در پس اين مسايل نهفته است .

اين هدف شايد چيزي جز آمال و آروزي اسراييل و به تبع آن آمريكا و غرب براي خلع سلاح فلسطينيان در اين اردوگاهها نباشد.

بر اساس توافق اوليه مقام‌هاي لبناني و سازمان آزاديبخش فلسطين ، براي تامين امنيت داخلي اردوگاهها ، جمعي از پناهندگان فلسطيني مجهز به سلاح هستند اما آنان از اين وسيله فقط بايد در داخل اردوگاه استفاده كنند.

همچنين بر اساس اين توافق ، ورود نيروهاي نظامي و امنيتي لبنان به داخل اردوگاهها ممنوع است .

شايد بيشتر از فلسطيني‌ها ، گروههاي سلفي و تندرو و وابسته به القاعده در لبنان كه وجود آنها را مقام‌هاي فلسطيني و لبناني پيش از اين تاييد كرده‌اند از اين دو مورد توافق شده يعني وجود سلاح نزد برخي فلسطيني ها و ممنوعيت ورود نيروهاي نظامي لبنان به درون اردوگاه نهايت استفاده را كرده باشند.

نمونه اين موضوع انبار كردن سلاح از سوي گروه فتح‌الاسلام در اردوگاه نهرالبارد بود كه باعث شد آنان بتوانند بدون رفت و آمد به بيرون از اردوگاه بيش از سه ماه از ذخاير و مهمات انبار شده در اين اردوگاه استفاده كرده و ضربات سنگيني بر ارتش لبنان وارد سازند.

هرچند در اين زمينه برخي گروههاي داخلي به تجهيز فتح‌الاسلام براي تحقق برخي اهداف سياسي متهم شده‌اند اما به هر حال اين گروه سلفي از اين مصونيت سوء استفاده كرد. اما آنچه كه مي‌تواند در وراي اين مسايل نقش داشته باشد توطئه‌اي براي تحقق خواسته اسراييل يعني خلع سلاح فلسطيني ها است كه در اين صورت ، پس از خروج سوريه از لبنان ، دومين آرزوي اسراييل براي حذف مبارزان مسلح نيز عملي مي‌شود.

بر همين اساس مقام‌هاي لبناني بايد ضمن حفظ هوشياري براي جلوگيري از سربرآوردن نهرالباردي ديگر ، از ريختن آب به آسياب دشمن نيز پرهيز كنند.

حدود ‪ ۴۰۰‬هزار پناهنده فلسطيني در ‪ ۱۲‬اردوگاه در لبنان روزگار سپري مي كنند به اميد آنكه روزي به خانه و كاشانه خود راهي شوند.

در بين اين فلسطيني‌ها جمعي نيز وابسته به گروههاي سلفي هستند.

گروههاي سلفي در لبنان مانند ساير گروههاي سلفي ديگر تحت تاثير تشكيلات القاعده به خشونت گراييده اند.

حركت التوحيد الاسلامي ، الجماعه الاسلاميه ، عصبه الانصار الاسلاميه ، عصبه النور، جندالشام و فتح‌الاسلام از جمله مهمترين گروههاي سلفي در لبنان هستند كه بيشتر در شمال اين كشور فعاليت مي‌كنند.
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن