تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836035310
آثار عاشورایی
واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: کتاب«در آئینه عاشورا»
محمد صادق موسوی گرمارودی، چاپ اوّل، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1380، 144 ص، رقعی، فارسی.
در روزگار ما که تغییر و تحولات سخت گریبان آدمی را گرفته است، تنها یک تلاش، نویدبخش رهایی انسان خواهد بود و آن، بهرهگیری از آموزههای حوادث بزرگ تاریخ بشریت است؛ و چه حادثهای بزرگتر وسازندهتر از حادثه عاشورا؟!
«کربلا» عصاره تاریخ است و «عاشورا» آبروی عشق؛ و «محرّم» هویت شیعه. آنگاه که بحران معنویت با جهل مردم دست در دست هم، جامه حق بر باطل پوشاندند، اندوهبارترین واقعه تاریخ رخ داد. افسوس که ندای حقطلبی عاشورا هرگز به درستی شنیده نشد و کژفهمیها و غرضورزیها سیمای حقیقیاش را وارونه جلوه داده است!
کتاب «در آئینه عاشورا» ت***** است برای شناساندن بیشتر ریشههای انقلاب حسینی و انگیزههای مخالفان آن؛ ولی نه به گونهای که درسی باشد برای مردمان آن روزگار. بلکه افشاگرییی باشد علیه مخالفان آن؛ گرچه در صف دوستان باشند و نیز شاهد و حجتی باشد بر دوستان؛ گرچه ندانند در صف دشمنان ایستادهاند.
آنچه بیشتر، نویسنده را آزرده ساخته و او را وادار کرده تا دست به قلم برد و تحلیلی واقع بینانهتر از حادثه عاشورا ارائه دهد، رویکرد برخی به اصطلاح روشنفکران و مطبوعاتچیهای این عصر و زمانه است که میاندیشند هر لحظه، باید پای در رکاب تغییرات و تحوّلات مدرنیته کرد و چالاک، او را به هرسوی که میرود، همراهی کرد. غافل از آن که سواره نیستند؛ بلکه سیاهی لشکری شدهاند و خدایان مدرنیته به هر سوی که اراده کنند، آنها را به دنبال خود میکشند. روشنفکرانی که واقعه عاشورا را داستانی کهنه به حساب میآورند و آن را مربوط به زمان گذشته و پیشینیان و نه عصر مدرنیته، قلمداد میکنند و یادآوری آن را ترویج خشونت و عصبیّت قومی میدانند.
نویسنده با ترتیب دادن نوشته خود در هفت قطعه، به تحلیل و بررسی تاریخ صدر اسلام و اندکی قبل از آن، تا حادثه عاشورا پرداخته و بیشترین همّت خود را به بررسی دگرگونی ارزشهای اسلامی و تحریف سنّت نبوی و جدا سازی بعثت از غدیر توسط مشرکان و منافقان نهاده است و اذهان را به پیامد این فاجعه عظیم معطوف کرده است.
قلم روان و عبارتهای دلنشین نویسنده، گرچه اثری کوتاه را خلق کرده است، اما با اطمینان میتوان مطالعه آن را به عموم، بویژه نسل جوان جستجوگر، که هم ریشه در آرمانهای عاشورا دارد و هم ناخواسته خود را در روزگار پرطمطراق تجدّد و مدرنیته میبیند، پیشنهاد کرد.
قطعات هفتگانه کتاب، از این قرار است: برداشتی آزاد ـ مخالفین عاشورا ـ شرایط آماده ـ وقتی ستم قانون میشود ـ خفقان اموی ـ باطل در لباس حق ـ جوابی بر آن گفتار.
گفتنی است قطعه هفتم مشخصاً به پاسخگویی یکی از مقالات، که برداشتی انحرافی و مغرضانه از حادثه عاشورا داشته و در یکی از روزنامهها به چاپ رسید، پرداخته است.
در پایان، فهرستی از نمایهها به کتاب ضمیمه شده که مراجعه به متن کتاب را آسانتر نموده است.
کتاب «عزّت و افتخار در حماسه حسینی علیهالسلام»
علی نهاوندی، چاپ اوّل، مشهد، انتشارات عروج اندیشه، 1381، 94 ص، پالتویی، فارسی.
این کتاب به بهانه سال عزّت و افتخار حسینی به رشته تحریر در آمده و در پنج فصل تنظیم شده است. در هر فصل، موضوعات متنوّعی را با استناد به آیات و روایات مطرح کرده است. عناوین فصلهای کتاب عبارتند از:
فصل 1. واژهشناسی عزّت و افتخار (18-12).
فصل2. عزّت و افتخار در فرهنگ عاشورا (24 ـ 19).
فصل3. اسباب عزّت و افتخار از منظر دین (64 ـ 25).
فصل4. موانع عزّت و عوامل ذلّت (82 ـ 65).
فصل5. عزّت و افتخار در آیینه اشعار (87 ـ 83).
این کتاب با آن که مختصر و کم حجم است، اما موضوعات متعدّد و فراوانی را مطرح کرده است که هرکدام، میتواند بهانهای برای پژوهشهای عمیقتر و وسیعتر در آن زمینه باشد.
کتاب«عبرتهای عاشورا»
سیداحمد خاتمی، چاپ اوّل، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1379، 200 ص، رقعی، فارسی.
حوادثی در تاریخ رخ میدهد که هیچگاه از ذهن بشر پاک نخواهد شد. این حوادث به میزان نیاز حیات معنوی و اجتماعی بشر به آنها، تأثیرگذار و مورد اقبال قرار خواهد گرفت. حادثه عاشورا در قلّه این حوادث قرار دارد. عاشورا تنها مورد توجه یک طبقه خاصّ اجتماعی نبوده، بلکه همه طبقات در همه اعصار تلاش کردهاند تا با بررسی و تحلیل وقایع، نوعی ارتباط با آن برقرار کنند. اندیشمندان بسیاری از ادیان و مکاتب و فرقهها و نژادهای مختلف پیرامون این رخداد عظیم سخن گفتهاند و هریک در خورشأن و مقام علمی و اجتماعی خود آموزههایی از آن را برای مخاطبان خود به ارمغان آوردهاند.
آنچه بیش از هرچیز حادثه کربلا را پرفروغ و سازنده نموده و با نگاهی به آینده در زندگی بشر مطرح کرده، همانا توجه به پیامهای معنوی عاشوراست که هم در انگیزههای پیدایش آن و هم در دل آن نهفته است. پیامهایی که امروزه از آن به «عبرتهای این حادثه بزرگ» نیز تعبیر میشود. عبرتهای عاشورا درسی است که حسین علیهالسلام آموزگار آن است و همه جا، مدرسه آن و همه نسلها، دانش آموختگان آن.
کتاب «عبرتهای عاشورا» که با الهام از تأکیدات و هشدارهای رهبر معظّم انقلاب، در چند سخنرانی، به رشته تحریر در آمده است؛ پنج عامل زیر را در پیدایش حادثه عاشورا دارای نقش اساسی میداند:
1. کنارگذاردن وصایای پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم .
2. رنگ باختن معنویت پس از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم .
3. افول غیرت دینی.
4. کوتاهی خواص از انجام رسالت خود.
5. نفوذ و حاکمیت نفاق، بویژه نفاق پنهانی پس از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم .
تحلیل و شناخت هریک از عوامل یاد شده، نه تنها میتواند برای جامعه شیعی امروز ما، که برای هر ملت تحت ستم و عدالتخواه که در پی عزّت و سربلندی است، عبرتآموز باشد.
نویسنده در این کتاب تنها به بررسی سه عامل نخست پرداخته و عامل چهارم را در کتاب «رسالت خواص» به بحث کشیده است و در واقع کتاب «رسالت خواص»، جلد دوم کتاب حاضر خواهد بود و عامل پنجم را نیز در کتاب «سیمای نفاق از دیدگاه قرآن» مطرح کرده است.
و اما این کتاب در شش فصل سامان یافته است:
فصل نخست را به «عبرتآموزی در قرآن و روایات» اختصاص داده است.
فصل دوم سخن از «خطر بزرگ ارتجاع» و بازگشت به ضدّ ارزشهای جاهلی به میان آورده است.
در فصل سوم، چهارم و پنجم به عوامل زمینهساز حادثه عاشورا پرداخته است؛ یعنی در فصل سوم به کنار گذاشتن وصایای نبیّاکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و عدم تمسّک به قرآن و عترت و در فصل چهارم به رنگباختن معنویت که ارمغان بزرگ بعثت نبوی بوده است و افول غیرت دینی که نتیجه تسامح و تساهل در دین است، اشاره شده است...
در فصل ششم که آخرین فصل کتاب است، دو سخنرانی مهمّ رهبر معظّم انقلاب، تحت عنوان ضمایم، به کتاب ملحق شده است.
کتاب«اصلاحگرائی از منظر حسین بن علی علیهماالسلام»
محمدجواد رودگر، چاپ اوّل، قم، انتشارات تجلّی، 1380، 70 ص، پالتویی، فارسی.
کسب معرفت و بصیرت نسبت به بُعد احیاگری و اصلاحطلبی امامان معصوم علیهمالسلام که هر کدام در عصر و زمانه خود بدان قیام کردهاند، از جهات مختلف یک ضرورت اجتنابناپذیر برای مردم و رهبران نهضت اسلامی ما به شمار میآید. انقلاب اسلامی ما که خود را دارای عقبه فرهنگی و عقیدتی در قرآن و عترت میداند، امروز بیش از هرچیز نیازمند بازنگری اهداف و آرمانهای مقدّس خویش و جهتگیری اصلاح اندیشه و عمل بر اساس اهداف و آرمانهای قرآنی، علوی و حسینی است. این انقلاب که با جانفشانی و مبارزه خالصانه همه اقشار، یک نظام توانمند را پدید آورد نه تنها مشابهت فراوان با نهضت مقدّس کربلا دارد، بلکه میتوان انقلاب خمینی قدسسره را نزدیکترین قیام اصلاح طلبانه تاریخ به نهضت حسینی علیهالسلام دانست. لذا امروز نیز که گفتوگو در باره اصلاحات و اصلاحطلبی در میان رهبران و جامعه بحث روز انقلاب است؛ باید کوشید تا نقش احیاگرانه و اصلاح طلبانه حسین بن علی علیهالسلام را بهتر و بیشتر بشناسیم و مؤلّفههای اصیل احیای تفکّر دینی و اصلاحگرایی را در جامعه خویش بازیابیم. بدیهی است شناخت پیشینه نهضت حسینی علیهالسلام از این منظر و با این رویکرد، ضروریتر میباشد؛ چرا که «قیام عاشورا» الگویی حیاتی و کارآمد برای احیای اندیشه دینی و اصلاح اجتماعی است. بر خلاف طرحهای به ظاهر اصلاح طلبانه وارداتی، که با بافت و هویت دینی جامعه انقلابی ما سازگاری ندارد، نهضت عاشورا با خون و گوشت مردم ما آمیخته است.
نویسنده به امید آن که این نوشته پیش درآمدی باشد تا اندیشمندان و پژوهشگران باب این مباحث را بیشتر بگشایند، موضوعات زیر را به اختصار مطرح کرده است:
ـ مفهومشناسی اصلاح و احیاء
ـ مؤلّفههای اصلاح گرایی و احیاگری در اندیشه و عمل حسین بن علی علیهالسلام
ـ آسیبشناسی اصلاحطلبی و احیاگرایی
ـ استاد شهید مطهری و اصلاحطلبی
ـ روششناسی اصلاحگرایی در نهضت عاشورا
ـ لایههای مختلف قیام عاشورا
ـ چگونه به قیام کربلا نگاه کنیم؟
آذرخشی دیگر از آسمان کربلا
محمدتقی مصباح یزدی، چاپ پنجم، قم، مؤسّسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره)، 1380، 239 ص، وزیری، فارسی.
کتاب حاضر از دوازده سخنرانی استاد مصباح یزدی فراهم آمده است که در محرّم 1421 قمری در حسینیه شهدای قم ایراد گردیده است. این کتاب در سال 1380 شمسی برای اوّلینبار منتشر و در همان سال، پنجبار تجدید چاپ شده است. این کتاب (سخنرانیها) بیشتر ناظر به شبهات و تهاجمات آشکار و پنهان اعتقادی، فرهنگی و سیاسی دشمنان است که سخنران محترم با درسآموزی و عبرتگیری از حادثه تلخ کربلا، مسائل جاری فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را نیز مورد تحلیل و نقد قرار داده است.
عناوین اصلی این مجموعه، عبارت است از:
ـ شبهاتی پیرامون عاشورا و بزرگداشت آن.
ـ زمینههای قیام عاشورا
ـ هدف قیام عاشورا
ـ امر به معروف و نهی از منکر
ـ وظایف حکومت و مردم در شرایط حاضر
به دلیل اهمیت موضوعات مطرح شده در این کتاب به برخی از مطالب آن اشاره میکنیم:
ـ چرا باید به یاد وقایع عاشورا عزاداری کرد؟
ـ نقش عاشورا در بقای اسلام.
ـ قداست و تحریف ناپذیری قیام عاشورا.
ـ زمینههای اجتماعی انحراف جامعه.
ـ تشابه جامعه ما با زمان امام حسین علیهالسلام . ـ هدف امام علی علیهالسلام ارائه الگوی حکومت اسلامی.
ـ روشهای به کارگیری عوامل انحراف جامعه از سوی معاویه.
ـ فعالیّت مخفیانه امام حسین علیهالسلام در زمان معاویه.
ـ علل انفعال جامعه در برابر فعالیتهای معاویه.
ـ اصلاح مفاسد، هدف اصلی قیام امام حسین علیهالسلام .
ـ اصلاح از دیدگاه منافقان و اصلاح مطلوب.
ـ وظیفه مسلمانان در برابر منکرات. ـ مقابله با تهاجم فرهنگی.
ـ ایجاد تشکّلهای اسلامی برای انجام فعالیّتهای اجتماعی.
ـ امر به معروف و نهی از منکر در قرآن.
فرهنگ سخنان امام حسین قدسسره
محمد دشتی، چاپ اوّل، قم، مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع)، 1377، 751 ص، وزیری، فارسی.
ششمین جلد از مجموعه 15 جلدی «نهج الحیاة» که جلد نخست آن، به سخنان پیامبران الهی و مجلّدات بعدی، هرکدام به سخنان یکی از چهارده معصوم علیهمالسلام اختصاص دارد، با عنوان «فرهنگ سخنان امام حسین علیهالسلام » منتشر شده است. در این کتاب 440 حدیث از امام گردآوری شده است. مجموعه این احادیث، موضوعبندی نسبتاً مناسبی دارد که همین موضوعات براساس نظام الفبایی فهرست ابتدایی کتاب را تشکیل داده است و از واژه «آب» شروع و به واژه «یاری طلبیدن» ختم میشود. البته هر موضوع اصلی، دارای چند موضوع فرعی نیز هست که با شمارههای جداگانه مشخص شدهاند. مثلاً در زیر موضوع اصلی «ازدواج»، موضوعات فرعی؛
ـ ازدواج فرزندان آدم علیهالسلام
ـ ازدواج موقت
ـ ازدواج سیاسی
ـ سادگی ازدواج
ـ مشورت در ازدواج
ـ معیار ازدواج
ـ تعدد زوجات
آمده است که در مقابل هریک، شماره صفحه کتاب نیز ذکر شده است.
همچنین برای دستیابی آسانتر به موضوعات فرعی، فهرست دیگری از مجموعه عناوین فرعی به صورت الفبایی همراه با ارجاعات در پایان کتاب فراهم آمده است.
از دیگر ویژگیهای این کتاب، آن است که قبل از ذکر حدیث، در حدّ امکان و به اختصار به علت، مکان و زمان صدور حدیث و هدف امام علیهالسلام از بیان آن، اشاره شده است و تلاش گردیده تا در کنار هر حدیث، نتیجههای لازم و اهداف آموزشی آن مشخص شود.
آوردن سلسله راویان هر حدیث در پاورقی، ویژگی مثبتی است که محققان را در تشخیص جایگاه حدیث، از نظر صحّت و ضعف، یاری میدهد و نیز در ذکر منابع و مدارک حدیث، تنها به یک یا دو منبع بسنده نشده و سعی گردیده تامنابع مختلف از شیعه و سنی ذکر شود.
نویسنده و همکاران ایشان، هدف اصلی خود را از این کتاب و مجلدات دیگر، معرفی اسوهها و ارزشهای ناب اسلامی به جامعه، خصوصاً نسل جوان، برشمردهاند. به همین دلیل، از آوردن تمام راویان منسوب به امام علیهالسلام صرفنظر کردهاند و تنها احادیث معتبر را در این مجموعه جای دادهاند. لذا روایاتی را انتخاب کردهاند که:
1 ـ مخالف قرآن نباشد.
2 ـ مخالف سنت رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم نباشد.
3 ـ مخالف عقل (مستفاد از قرآن و حدیث) نباشد.
4 ـ مخالف اجماع علمای شیعه نباشد.
5 - مخالف اصول مسلّم اعتقادی نباشد.
6 ـ مخالف صفات و ویژگیهای معصومین علیهمالسلام (مانند علم غیب، عصمتو...) نباشد.
کتاب«کتابشناسی تاریخی امام حسین علیهالسلام»
محمد اسفندیاری، چاپ اوّل، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1380، 520 ص، وزیری، فارسی.
انگیزه اصلی این پژوهش، که کتابشناسی تاریخی امام حسین علیهالسلام نام گرفته است؛ پاسخ به این پرسشها است:
1 ـ صد کتاب مهم در باره امام حسین علیهالسلام به عربی و فارسی که از دیرباز تاکنون نوشته شده، کدام است؟
2 ـ محتوا و اشتراکات و امتیازات آنها چیست؟
3 ـ ترتیب تاریخی آنها چگونه است؟
نویسنده با انتخاب، معرفی و توصیف صد کتاب در صفحه 57 تا 284 به نخستین پرسش، پاسخ گفته است. و به پرسش دوم در مقدمه این پژوهش در صفحه 30 پاسخ داده است، و زیر عنوان «نتایج»، پانزده مورد را به عنوان نتیجهگیری از بررسی صد کتاب مطرح کرده است.
و نیز با چیدن کتابها براساس تاریخ تألیف و سبقت در انتشار، به پرسش سوم نیز پاسخ داده است.
آنچه از این پژوهش حاصل آمده، یک کتابشناسی تاریخی است که اوّلاً بیشتر توصیفی است نه تحلیلی و انتقادی، ثانیاً گزیده است تا جامع، ثالثاً اینکه ملاک گزینش این صد کتاب و در نتیجه مهم بودن آنها نزد نویسنده چه بوده است؛ خود میتواند مهم باشد. از این رو، نویسنده در صفحه 24 میگوید:
معیار ما برای گزیدن هر کتاب، «مهم» بودن آن است؛ با قطع نظر از مثبت و منفی یا درست و نادرست بودن آن. بنابراین، ممکن است کتابی مهم باشد، اما معتبر و متقن نباشد.
سپس هشت معیار گزینش کتابها را چنین برمیشمارد:
یکم: قدمت آن تا هنگام تألیف کتاب بحارالانوار؛ مشروط به اینکه با مسامحه برخوردار از یکی دیگر از معیارها باشد.
دوم: تأثیرگذاری آن؛ مشروط به اینکه تأثیر آن فقط بر عوام نباشد.
سوم: مرجع بودن آن؛ مشروط به اینکه ضعیف یا ناقص نباشد.
چهارم: ندرت موضوع آن؛ مشروط به اینکه محتوای آن درست و متقن باشد.
پنجم: مخدوش بودن آن؛ مشروط به اینکه صبغه و زبان علمی داشته باشد.
ششم: اعتبار آن؛ مشروط به اینکه حاصل اجتهاد و تحقیق نویسنده باشد.
هفتم: ابتکاری بودن آن؛ مشروط به اینکه مطالب جدید آن، ضعیف (نه مخدوش) نباشد.
هشتم: تحلیلی بودن آن؛ مشروط به اینکه تحلیلهای کتاب، ضعیف (نه مخدوش) و تکراری نباشد.
کتابشناسی کتابشناسیهای امامحسین علیهالسلام که نویسنده قبل از معرفی صد کتاب مهم، گردآوری کرده به این پژوهش جایگاه ویژهای بخشیده است؛ چرا که هر پژوهشی باید مسبوق به کتابشناسی باشد، حتی اگر موضوع پژوهش، کتابشناسی باشد.
این کتابشناسیها از صفحه 41 آغاز و در صفحه 56 پایان میپذیرد. وی چهل و سه عنوان کتابشناسی را معرفی و توصیف اجمالی کرده است.
همچنین ضمیمه کردن «کتابشناسی امام حسین علیهالسلام در الذریعه» ویژگی دیگر این پژوهش است. این ضمیمه که از صفحه 285 تا 491 ادامه دارد و نیمی از حجم کتاب را به خود اختصاص داده است؛ به معرفی حدود نهصد کتاب ازجلدهای مختلف الذریعه پرداخته است. قبل از معرفی کتابها، زندگینامه مختصری از شیخ آقا بزرگ تهرانی مؤلف کتاب «الذریعة الی تصانیف الشیعه» همراه با بررسی کتاب «الذریعه» عرضه شده است.
مقدمه عالمانه این پژوهش (40-19) و ورود و خروج شایسته ایشان در بحث، گویای شرح صدر و سوز دل نویسنده در حرفه کتابشناسی است که حاصل سالها تجربه در این زمینه است. ایشان فهرست نگاری و ویرایش را با قلمی روان تقدیم پویندگان این راه کرده است. از جمله اینکه شیوه تدوین و نگارش این کتابشناسی را برپایه رساله سیوپنج صفحهای «آیین تدوین کتابشناسی» بنا نهاده که از همین نویسنده قبلاً در آغاز کتاب «کتابشناخت»، (چاپ اوّل، قم، نشر خرّم، 1376) منتشر شده است.
در پایان کتاب فهرست راهنما از اشخاص، سازمانها، کتابها و نشریات، همراه با شماره صفحه بازیابی آن در متن کتاب به گونهای قاعدهمند فراهم آمده است.
کتاب«فرهنگ عاشورا»
جواد محدّثی، قم، نشر معروف، 512ص، وزیری، فارسی.
نویسنده در پیشگفتار کتاب، هدف از تدوین این فرهنگ را چنین ذکر میکند:
«هدف از تدوین این فرهنگنامه، آن بوده است که یک مجموعه یک جلدی، فشرده، دَم دست و کاربردی، حاوی لازمترین دانستنیها پیرامون موضوعاتی که به آن نهضت جاوید، چه در عصر حادثه و چه زمانهای پس از آن تا امروز مربوط میشود، ارائه گردد.
از این رو، مدخلهای کتاب که به ترتیب الفبا است، اشخاص، گروهها، جاها، کتابها، اصطلاحات، سنّتها، شعایر، تعالیم مکتبی و محورهای دیگر را که به نحوی در ارتباط با فرهنگ عاشورا است، شامل میشود.»
یکی از مزایای این فرهنگ نامه، آن است که در پایان اغلب مطالب مربوط به هر عنوان، با علامت (g) به مطالب عنوان یا عنوانهای دیگر که به نوعی به مطلب مورد نظر مربوط است و در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است، ارجاع داده میشود.
مثلاً در آخر مطلبی که در زیر عنوان «اهل بیت» آمده است، با علامت gبه دو عنوان دیگر «عترت» و «بنیهاشم» ارجاع داده شده است. ایجاد این نظام ارتباطی میان مطالب کتاب، بهره خواننده را از کتاب افزایش میدهد.
گاهی مدخلها نیز دارای ارجاع است و عناوین و مدخلهای مشابه یکی به دیگری ارجاع داده شده است. مثلاً «خون خدا gثاراللّه» بدین معنی که مطلبی زیر عنوان «خون خدا» نیامده است و باید به زیر عنوان «ثاراللّه» مراجعه کرد. گرچه نویسنده معیار ارجاع مدخلها را ذکر نکرده است، ولی روشن است که سعی شده تا میان مدخلهای مشابه، مدخلی که مشهور و معروفتر است، به عنوان مدخل اصلی برگزیده شود و مدخل غیر مشهور به آن ارجاع گردد. به هر حال، به دلیل نظام الفبایی مدخلها، خواننده از طریق هر کدام از مدخلهای مشهور و غیر مشهور که ابتدا در نظرش میآید، میتواند به مطلب خود دست یابد.
از امتیازات این فرهنگنامه، این است که در پانوشت صفحات، علاوه بر مآخذ مطالب، گاهی کتابها و منابع دیگری معرفی شده است که برای علاقهمندان مطالعه، بیشتر سودمند است.
کتاب«پس از پنجاه سال»
پژوهشیتازهپیرامونقیامامامحسین علیهالسلام
سیدجعفر شهیدی، چاپ بیست و یکم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1377، 216 ص، رقعی، فارسی.
نویسنده که سابقه طولانی پژوهشی در زمینه تاریخ اسلام دارد، با تردید در آثار مورّخان ساده لوح حادثه عاشورا که در پارهای اوقات، دستاویزی برای شرق شناسان و معاندان اسلام و تشیع شده است و با یقین به این مهم که کمتر حادثه تاریخی است که از رنگ و تبلیغات سیاسی امویان و عباسیان و با تعصبات دینی، برکنار مانده و حقیقت آن دگرگون نشده باشد، دست به پژوهشی نو پیرامون حادثه عظیم کربلا زده است.
ایشان معتقد است خواندن متن تاریخ آن سالها به تنهایی کافی نیست، بلکه باید تاریخ را با دیگر شرایط، از جمله وضع جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی سنجید. لذا مورّخان پیشین هر چند در ثبت و ضبط آن وقایع کوشیدهاند، اما در تحلیل و تحقیق آن، چنان که باید رعایت شرایط لازم نشده است. و اگر تاریخ اسلام با بینشی نو بررسی شود، پرده از روی بسیاری از وقایع پراهمیت برداشته خواهد شد. این پژوهش گرچه از مآخذ نزدیکتر به حادثه، به دلیل عدم احتمال دستکاری و تغییر، استفاده کرده است؛ اما در تحلیل و بررسی، به نوشتههای بعد نیز از قرن پنجم تا عصر حاضر مراجعه کرده و حتی آثار مورّخان غربی را از نظر دور نداشته است.
نویسنده با پیش کشیدن اساسیترین پرسش که پس از گذشت پنجاه سال از رحلت پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم «حادثه کربلا چرا رخ داد؟» خیمه مطالب خود را که در سی قطعه سامان داده، برستون همین پرسش بناکرده است و با طرح پرسشهای فرعی دیگر، تلاش نموده تا پاسخهای مستند و قانع کنندهای پیش روی خوانندگان قرار دهد. وی در همین ارتباط میگوید:
برای آن که پاسخ درست را دریابم، دین و معتقدات خود را نا دیده گرفتهام، روایات و داستانهای ضدّ و نقیض بیش از یک قرن را کنار هم گذاشتهام و از میان همه، آن را نوشتهام که گذشته از تاریخ درست، شرایط اقلیمی، دینی، اقتصادی و اجتماعی نیز، آن را تأیید میکند. من در این کتاب از زاویهای بدین حادثه نگریستهام که در گذشته کمتر بدان توجه کردهاند. اگر در چنین کوششی توفیق یافته باشم، یقین دارم آنچه به دست آوردهام، عبرتی برای حال و آینده خواهد بود. چه اگر قهرمان حادثه کشته شده است، آنچه او برای آن جنگید و آنان که برای رسیدن بدان هدف بدو وعده یاری دادند و به وعده خود وفا کردند یا نکردند، در طول تاریخ فراوان بوده و هستند و خواهند بود.
نویسنده کوشیده است تا چرائی قیام حسین علیهالسلام و به دنبال آن، رویداد عظیم عاشورا را در عوامل زیر بیابد:
ـ دگرگون کردن اصول مسلّم اسلامی و رواج بدعتها.
ـ سمت و سو گرفتن جامعه به سوی ارتجاع جاهلی و دوری از ارزشهای قرآنی و نبوی صلیاللهعلیهوآلهوسلم .
ـ رواج تفسیر و تأویلهای نابجا از مسائل دین (قرآن و سنّت نبوی صلیاللهعلیهوآلهوسلم ).
ـ نفوذ منافقان و وابستگان فرهنگی و اقتصادی به بلوک اموی در حوزه مدیریت و خلافت مسلمانان.
ـ زنده شدن اختلافات قومی و قبیلگی در حوزههای اصلی و محوری سرزمین اسلامی.
ـ ظهور طبقه سرمایه دار و ثروت اندوز در میان مسلمانان و دوری از قسط و عدالت.
ـ سکوت صحابه و نخبگان و سرداران در برابر کژیها و انحرافات.
کتاب«قیام جاودانه»
سخنیچندپیرامونعاشوراوآفاقآن
محمدرضا حکیمی، چاپ اوّل، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1373، 231 ص، رقعی، فارسی.
در تاریخ بشر هیچگاه فاجعهای به این عظمت رخ نداده بود که کسی مانند یزید پسر معاویه، در جای کسی مانند پیامبر آخرالزمان و آورنده قرآن، حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم بنشیند و به نام خلیفه و جانشین پیامبر خدا و نماینده نظام قرآنی و مجری احکام قرآن، بر مردم حکم راند و سرنوشت اسلام و مسلمانان را تعیین کند. و این چنین حقّ و باطل باهم آمیخته شود که همگان از تمیز آن دو در حیرت شوند. اینجاست که یکی از نشانههای بسیار سترگ رسالتهای بزرگ، جداسازی حق از باطل است، در همه نمودهای حق و همه نمودهای باطل. رسالت جداسازی حق از باطل و عدل از ظلم، به منظور پایداری حق و عدل و نابودی باطل و ظلم ـ همواره ـ رسالتی عظیم است و عاشورای عظیم، تجلّی تامّ ادای این رسالت است. عاشورا فریادی است که برای همیشه خواب غفلت را از سرهای شورگستران آبادیها و افقها بیرون کرد. عاشورا برای همیشه حق را از باطل جدا ساخت، تا دیگر یزیدیان عصرها نتوانند با پوشش اسلام، جاهلیت را زنده سازند، چه جاهلیت کهن و چه جاهلیت نو.
«قیام جاودانه» برداشتی است نو و در عین حال مستند از عاشورا با همین نیت که پیام واقعی عاشورا همین است و بس. گرچه جداسازی حقّ و باطل به دنبال خود، عاشورا را به عنوان یک حرکت انقلابی سرمشق انسانهای آزاده معرفی میکند و مشعل جاویدی است که قرآن و عترت را از هم ناگسستنی ساخته و عقبه فکری و اعتقادی خود را در سخنان پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم جسته است. عاشورا علاوه بر آن که رمز بقای اسلام و قرآن است، حضور مجدّد پیامبران است در قله فریادگری و هدایت. عاشورا نه تنها برای انسان دیروز هدایت ساز بوده که برای انسان نو نیز هویت بخش است. و نگاهش به آفاق بشریت است اولاً و اتحاد بزرگ اسلامی ثانیاً. چرا که عاشورا همان گونه که در بعثت ریشه دارد (آن چنان که یزیدیان در جاهلیت)، منطق قرآنی غدیر را در مقابل مغالطهکاران اشرافیت جاهلی و نفاق جدید مطرح میکند، و هم نگاهی به مهدی؛ یعنی آخرین خاستگاه ارزشهای انسانی و الهی نیز دارد و اگر عاشورا نبود و یا امروز و فردا عاشورا همچنان به عنوان یک حادثه تاریخی در کتابها و سینهها بماند، جاده هدایت الهی انسان، شروع و پایان ندارد و نتیجه آن، همان است که زورمندان و توحید ستیزان در پی آن هستند و آن، گمراهی بشر در همه تاریخ است و اینجاست که عاشورا هم آیههای سبز ملکوت را زمزمه میکند و هم برای پایداری ملک، عدالت را فریاد میکند.
قیام جاودانه، رمز جاودانگی عاشورا را در همین میداند که اگر حسین انقلابی بزرگ بود، اما عدالت خواه هم بود. گرچه افسوس بسگران که عاشورا هم، چنان که باید شناخته باشد، شناخته نیست؛ دوست به گونهای عاشورا را ننمایانده است و دشمن به گونهای عاشورا را پوشانده است!
قیام جاودانه، نخبگان و حکمرانان را هشدار میدهد که برای بقای دین و دنیا، راهی جز به صحنه کشاندن عاشورا نیست و مسلمانان را که دو تکلیف بزرگ در برابر عاشورا دارند:
1. تجدید نظر در شناخت عاشورا، شناختی ژرف و گسترده، و رابطه آن با اهداف پیامبران و آرمانهای قرآن؛ و سپس شناساندن آن به همه ابعاد، و رساندن پیام آن، به همه انسانها به نام یک وظیفه بزرگ انسانی و یک اقدام سترگ اسلامی.
2. تجدید نظر در چگونگی بهره وری از عاشورا و بهره رسانی به انسانها به وسیله آن و برگزاری مراسم آن و مناسبات متعصبان و شرایط ضروری و بسیار مهم و لازم الرعایه وعّاظ حسینی و ذاکران و مداحان و... و خلاصه بازسازی فرهنگ عاشورا و گسترش دادن نفوذ آن در نسلها و عصرها... به منظور رهایی خلقها از باطل و ستم و رسیدن به حق و عدالت.
نویسنده در قیام جاودانه، آنچه را گفتیم، در هشت بخش سامان داده است:
عاشورا و جهان اسلام ـ عاشورا و انسان نو ـ عاشورا و عدالت ـ عاشورا، انقلابها و حکومتها ـ حکومت مسانخ ـ اسلام و مردم (دین مردمی) ـ طاغوتزدایی، تنها راه رهایی ـ عدالت، محو سیمای فقر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 413]
-
گوناگون
پربازدیدترینها