تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815759919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلطانيه: سياست دوگانه آمريكا زمينه ساز فعاليت هاي هسته اي مخفيانه رژيم صهيونيستي است


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: سلطانيه: سياست دوگانه آمريكا زمينه ساز فعاليت هاي هسته اي مخفيانه رژيم صهيونيستي است
نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي طي سخناني با ابراز نگراني از سياست دوگانه آمريكا، اين سياست را زمينه ساز فعاليت هاي مخفيانه هسته اي رژيم صهيونيستي دانست.
به گزارش خبرگزاري ها، علي اصغر سلطانيه در سخنراني خود در اجلاس فوق العاده شوراي حكام با اشاره به توافق هند و آژانس درباره توافق هسته اي آمريكا و هند گفت: جمهوري اسلامي ايران با دقت متن پيش نويس موافقت نامه بين آژانس و دولت هندوستان در مورد اجراي پادمان بر موسسات غيرنظامي را مطالعه كرده است. انعقاد چنين موافقت نامه اي كه بر اساس موافقت نامه دوجانبه بين آمريكا و هند است، باعث مطرح شدن پرسش هايي از قبيل وضعيت و سرنوشت رژيم عدم اشاعه شده است.
نماينده ايران در آژانس افزود: پرسش هايي همچون ضرورت و فوريت «موافقت نامه حمايت» (Umbrella Agreement) آن هم در جايي كه موافقت نامه INFCIRC.66.Rev.2 طي چهار دهه گذشته در حال اجرا بوده، وجود دارد.
وي گفت: ايران با به رسميت شناختن حق حاكميت و تصميم دولت هند براي توسعه قابل توجيه انرژي هسته اي به منظور برآوردن نيازهاي گسترده انرژي به تصميم دولت هند به عدم پيوستن به معاهده NPT به دلايلي از جمله تبعيض ماهوي اين معاهده يعني تقسيم بندي كشورهاي عضو به دو دسته دارنده سلاح هسته اي و فاقد سلاح هسته اي، احترام مي گذارد.
سلطانيه ادامه داد: از اين رو، نگراني جدي خود را از سياست استاندارد دوگانه به كار گرفته شده از سوي آمريكا كه در اين مرحله با قصد ايجاد سابقه و هموار كردن مسير براي رژيم اسرائيل براي ادامه دادن به فعاليت هاي مخفيانه سلاح هاي هسته اي، خودداري از پيوستن به پيمان NPT به رغم خواست مكرر جامعه بين المللي، امحاء سلاح هاي هسته اي و قراردادن تمام مواد و تاسيسات هسته اي خود تحت موافقت نامه پادمان جامع آژانس است را نيز ابراز مي كند؛ سكوت و برخورد ضعيف برخي از كشورهاي غربي نيز مي تواند در همين راستا تفسير شود.
نماينده دائم ايران در آژانس با اشاره به وضعيت مايوس كننده اعضاء معاهده كه باعث محروميت آنها از دسترسي به مواد و تكنولوژي هسته اي براي اهداف صلح آميز شده است اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران انتظار دارد كه كشورهاي عضو هنگام بررسي موافقت نامه پادمان هند موارد مطرح شده فوق را مورد ملاحظه قرار داده و سپس كشورهاي عضو در مورد پيامدهاي آن بر معاهده NPT و امنيت منطقه اي و بين المللي، هوشمندانه عمل كنند.
هند به تازگي و پس از انعقاد يك قرارداد هسته اي با آمريكا نسبت به همكاري با آژانس ابراز تمايل كرده است.
سعيدي: آژانس به انتقال دانش هسته اي اولويت دهد
در همين حال محمد سعيدي معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي ايران گفت كه آژانس بين المللي انرژي اتمي به جاي گسترش فعاليت هاي بخش پادماني انتقال دانش هسته اي به كشورهاي درحال توسعه را در اولويت برنامه هاي خود قرار دهد.
وي روز شنبه در گفت وگو با ايرنا، به مناسبت وارد شدن به پنجاه و دومين سالروز تاسيس آژانس بين المللي انرژي اتمي (29جولاي 1957ميلادي) افزود: متاسفانه امروز پس از گذشت چند دهه، شاهد آن هستيم كه بيش از آنكه دانش هسته اي گسترش يابد، سيستم هاي نظارتي و كنترلي بر كشورها با استفاده از ابزار آژانس در حال گسترش است.
سعيدي تصريح كرد: در اساسنامه آژانس، اولويت اول، توسعه و كاربرد انرژي هسته اي و اولويت دوم، جلوگيري از انحراف مواد و تجهيزات هسته اي بيان شده است اما اكنون اين اولويت ها معكوس شده و اولويت دوم جايگزين اولويت اول شده است.
وي خاطرنشان كرد: نگاهي گذرا به بودجه آژانس در سال هاي اخير، نشان مي دهد بودجه سالانه بخش پادمان به طور چشمگيري در حال افزايش است و در مقابل، بودجه بخش همكاري هاي هسته اي و استفاده از علوم و فنون هسته اي رشد قابل توجهي نسبت به بخش پادماني پيدا نكرده است.
وي اظهار داشت: اين در حالي است كه طي سال هاي گذشته، به جز پنج كشور دارنده سلاح هسته اي، صرفا كشورهايي مانند ايران، آلمان، ژاپن، برزيل و كانادا توانسته اند فناوري پيچيده هسته اي را در كشور خود توسعه دهند.
اين مقام ارشد سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد: بنابراين، پس از گذشت نيم قرن از تشكيل آژانس بين المللي انرژي اتمي شايسته است كه نسبت به وظايف اين نهاد بين المللي، چگونگي اجراي آن و ساختار اين نهاد، تجديدنظر جدي صورت گيرد و به جاي آنكه آژانس، بخش پادماني (بازرسي ها) خود را گسترش دهد تلاش كند كه فناوري گرانبها و ارزشمند هسته اي را به كشورهاي در حال توسعه و فاقد اين فناوري به طور برابر منتقل كند.
معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد كه اين امر بايد به عنوان وظيفه و اولويت اصلي آژانس در طول 50 سال آينده تلقي و نظارت هاي پادماني به اولويت دوم آژانس تبديل شود.
وي خاطرنشان كرد: هنگامي كه آيزنهاور طرح اتم براي صلح را پس از جنگ جهاني دوم در سال 1953مطرح كرد، اكثر كشورهاي دنيا با اين هدف كه قادر باشند از فناوري صلح آميز هسته اي بهره كافي ببرند، از اين طرح استقبال و متعاقب آن با پذيرش سازماني به عنوان آژانس بين المللي انرژي اتمي موافقت كردند كه اين آژانس بتواند دانش هسته اي را به ساير كشورهاي نيازمند و در حال توسعه گسترش دهد.
اين مقام ارشد سازمان انرژي اتمي ايران اضافه كرد: در پي آن، اساسنامه آژانس در سال 1956تصويب و در سال 1957اجرايي شد.
معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش كه آيا آژانس در طول نيم قرن گذشته، توانسته است به عنوان يك نهاد بين المللي استقلال خود را حفظ كند؟ گفت: متاسفانه در دو دهه گذشته سازمان هاي بين المللي از جمله آژانس بيش از گذشته تحت تاثير صاحبان حق وتو قرار گرفته اند.
معاون برنامه ريزي، امور مجلس و بين الملل سازمان انرژي اتمي ايران در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه ارزيابي شما از عملكرد شخص «محمد البرادعي» مديركل آژانس چيست؟ گفت: آقاي البرادعي به رغم اينكه طي چند سال گذشته با فشارهاي زيادي مواجه بوده ولي شخصا تلاش زيادي كرده كه استقلال آژانس حفظ شود و تا آنجا كه ممكن است از نفوذ غيرمنطقي برخي كشورهاي زورگو جلوگيري كند.
سعيدي افزود: در سال گذشته با اجراي مداليتي (برنامه عمل ميان تهران و آژانس براي پاسخ به سؤالات اين نهاد درباره برنامه صلح آميز هسته اي ايران)، مديركل آژانس نشان داد كه مي تواند به خوبي از استقلال آژانس صيانت و نگهداري كند.
وي اضافه كرد: البته بر همگان روشن است به دليل حساسيت آژانس، كشورهاي بانفوذ تلاش مي كنند تا آنجا كه قدرت دارند به گونه اي از اين سازمان بين المللي استفاده ابزاري كنند.
معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايرنا، مبني بر اينكه بطور كلي عملكرد آژانس را در موضوع هسته اي ايران چگونه ارزيابي مي كنيد؟ گفت: هنوز اظهارنظر در اين باره زود است، اجازه دهيد در زمان مناسب ارزيابي خود را ارائه مي كنيم.
وي در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص ارزيابي سياست برخي كشورها براي انتقال دانش هسته اي به كشورهاي غيرعضو ان.پي.تي اظهار داشت: رويكردي كه طي چند سال اخير اين كشورها انتخاب كرده اند دقيقا مغاير با اصول مسلم معاهده ان.پي.تي، اعمال تبعيض گسترده و نهايتا ايجاد يك روش يا استاندارد دوگانه است كه نظم موجود در جهان هسته اي را با خطري جدي مواجه ساخته است.
سعيدي تصريح كرد: بنابراين فرمول منطقي و حقوقي براي حل اين معضل، تنها يك رويكرد است و آن، تمكين كردن همه اعضاي ان.پي.تي به حقوق و تعهدات تصريح شده در مفاد اين معاهده، عدم اشاعه و خلع سلاح بين المللي است.
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن