تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812936578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لبنان به كجا مي رود؟


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: لبنان به كجا مي رود؟
به نظر مي رسد دور خشونت در لبنان پايان ندارد. نخبگان طبقه سياسي در لبنان همچنان در عرصه عمومي به جايگاه مطلوب خود دست نيافته اند. در حالي كه هيچ گاه دخالت سوريه در امور داخلي لبنان تكذيب نمي شود به يك باره اين كشور موضعي خيرخواهانه اتخاذ مي كند.
موضعي كه تا كنون سابقه نداشته است پس از سه سال آشوب كه پيامدهاي غم انگيزي براي لبنان داشته است نسيمي از «وضعيت عادي» بر اين كشور مي وزد كشوري كه با درگيري هاي خونين در شمال و آتش هاي برافروخته از تابستاني سوزان در معرض تخريب و ويراني قرار گرفته بود هجوم ده ها هزار لبناني آواره ضربه وارد شدن به صنعت توريسم كشوري را تحت تاثير قرار داده است كه پاي در آب دارد و سر در آتش.
اما اينها همه واقعيت لبنان نيست.چنين تصويري از لبنان نمي تواند تنش هاي داخلي را كه عامل بسياري از مشكلات هستند پنهان كند مشكلاتي كه مي توانند لبنان را وادار به بازگشتي قهقرايي كنند انزواي ناگهاني سوريه تنها در معناي لفظي كلمه قابل تفسير است اين انزوا در ايجاد روابط باز بين المللي با پيامدهاي پيش بيني ناپذيرش تحليل مي شود.
لبنان از اين به بعد صاحب رئيس جمهوري و دولت موسوم به وحدت ملي است كه تشكيل آن مي توانست تنش ميان رقبا را آرام كند اما خيلي زود مشخص شد رفع اختلافات اين رقيبان مشكل است به ويژه اين اختلاف در مورد خودمختاري نظامي حزب الله عميق است; خود مختاري كه دليل اصلي آن رهايي سرزمين هاي اشغال شده از چنگ اسرائيل است اين موضوع سه سال است در بطن بحران هاي متعدد نقش بسته است و در نظر دو نيروي متخاصم اكثريت فعلي و اپوزيسيون به پرسشي كليدي تبديل شده است زيرا اين پرسش است كه دولت را تحت تاثير قرار مي دهد; دولتي كه هر يك از طرفين براي درست گرفتن مهار آن برنامه ريزي مي كنند.
حزب الله و دوستان اپوزيسيونش مي خواهند «حق مقاومت» جهت آزاد كردن سرزمين هاي اشغالي به صورت رسمي از سوي دولت پذيرفته شود.
اكثريت سياسي نيز با استناد به قطعنامه 1701 شوراي امنيت سازمان ملل متحد (اوت 2006) و توافق نامه دوحه (مي 2008 ) رسما با اين تقاضا مخالفت مي كند.
اين موضوع در كميته وزرا بررسي مي شود; كميته اي كه موظف به تهيه اعلاميه سياسي است تا بر مبناي آن دولت از پارلمان راي اعتماد بگيرد دولت با توجه به اينكه با برگزاري انتخابات بهار 2009 منحل خواهد شد عمر كوتاهي دارد و رقبا مصمم هستند توجه افكار عمومي را به اين موضوع حساسيت بر انگيز معطوف كنند.
هدف هر يك از طرفين دعوي تاثير گذاري بر مباحثي است كه قرار است در كنفرانس گفت وگوي ملي كه مديريت آن بر عهده رئيس جمهور است مطرح شوند اين كنفرانس به محض آغاز به كار رسمي دولت برگزار خواهد شد خودمختاري نظامي حزب الله در قالب بحثي گسترده با عنوان «راهبرد دفاع ملي» بررسي خواهد شد بنابراين هرگونه تاخير در آغاز به كار دولت باعث تعويق اين كنفرانس خواهد شد اما سفر آتي ميشل سليمان به دمشق كه به دعوت همتاي سوري اش بشار الاسد صورت خواهد گرفت نيز از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
اختلافات سوريه و لبنان همه بازيگران از جمله طرفين دعوي را آزار مي دهد برقراري روابط ديپلماتيك، تعيين مرزهاي دوكشور و آينده معاهده دوجانبه «دوستي، همكاري و همبستگي» از اختلافات عمده اين دو كشور محسوب مي شوند معاهده پيشين دو كشور در زمان اتحاد جماهير شوروي امضا شده بود و روزگار خوشي را نصيب سوريه كرده بود در اين ميان بايد به حدود 40 قرارداد دوجانبه اشاره كرد كه ساليان درازي تمامي عرصه ها را تحت تاثير قرار داده بود قدمت برخي از اين اختلاف ها مانند موضوع امنيت و پرونده صدها زنداني احتمالي لبناني و افراد ناپديد شده در سوريه به ده ها سال مي رسد و موضوع هايي تازه نيستند.
رئيس جمهور بشار الاسد در پاريس در حاشيه اجلاس اتحاد براي مديترانه اعلام كرد كه با اصل برقراري روابط ديپلماتيك با لبنان موافق است اين اظهار نظر كه بارها اعلام شده است مباحث گسترده اي را ميان دو كشور سوريه و لبنان در مورد «معاهده دو جانبه دوستي، همكاري و همبستگي» به وجود آورده است.
دمشق سال ها پس از انكار حضور زندانيان لبناني در خاك سوريه از طريق وزير امور خارجه خود وليد معلم ادعاهاي قبلي اش را انكار كرده است او در پاسخ به پرسش روزنامه نگاران اعلام كرده بود: «كساني كه سال ها در انتظار به سر مي برند با تحمل صبر چند هفته اي اندوهشان به پايان مي رسد» معلم در پاسخ به پرسشي در مورد تعيين حدود مرزها به موضوع كنش متقابل ساكنان برخي از روستاهاي مرزي اشاره كرد و عنوان كرد چنين مرزبندي مي تواند هم مفيد و هم مضر باشد.
برگردان: مجتبي نجفي
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن