تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813181124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناسان تاجيك :آمريكاباايجاد پايگاه‌هاي نظامي بدنبال سلطه برجهان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كارشناسان تاجيك :آمريكاباايجاد پايگاه‌هاي نظامي بدنبال سلطه برجهان است
دوشنبه -كارشناسان سياسي تاجيكستان معتقدند كه آمريكا با ايجاد و استقرار پايگاه -هاي نظامي در كشورهاي مختلف سياست سلطه بر جهان و چپاول ثروتهاي ملت‌ها را دنبال مي‌كند.

چند تن از اين كارشناسان در گفت و گو با ايرنا تصريح كردند كه طمع آمريكا پس از فروپاشي اتحاد شوروي سابق براي حضور در نقاط مختلف جهان و تسلط سياسي ، اقتصادي و نظامي بر كشورها از جمله ممالك آسياي مركزي و قفقاز بيشتر شده است .

اين كارشناسان مي‌گويند كه مقامات آمريكايي براي رسيدن به اين اهداف از شيوه‌هاي مختلف بهره مي‌گيرند كه معمول‌ترين آنان استفاده ابرازي از شعار به اصطلاح توسعه دمكراسي ، راه اندازي انقلاب‌هاي رنگين ، تسلط اقتصادي ، تاسيس پايگاه‌هاي نظامي در كشورهاي مختلف و نيز تجاوز نظامي است .

حكمت الله سيف الله زاده كارشناس مركز تحليل‌هاي سياسي تاجيكستان گفت : اين شيوه‌ها در برخي كشورهاي آسياي مركزي نيز بكار گرفته شده است از جمله در قرقيزستان با راه اندازي انقلاب رنگي عسكرآقايف رييس جمهوري آن بركنار و پايگاه نظامي آمريكا در اين كشور مستقر شد.

وي افزود : در تاجيكستان و ازبكستان نيز طرحهايي براي انجام چنين انقلابهايي و ايجاد پايگاه -هاي نظامي آمريكا تهيه شده بود ولي بعلت واكنش و مقاومت اين دو كشور ، اجراي اين طرحها به تاخير افتاده است .

وي گفت : اسلام كريم اف رييس جمهوري ازبكستان كه بعد از اعلام استقلال در ‪ ۱۷‬سال قبل از سياستهاي آمريكا در منطقه حمايت مي‌كرد ، در جريان عمليات نيروهاي ائتلاف بين -المللي در افغانستان فرودگاه خان آباد در حومه شهر مرزي ترمز را در اختيار هواپيماهاي جنگي آمريكا گذاشت ، ولي پنج سال پيش دريافت كه آمريكا در انديشه بركناري او است .

در پي اين مسايل ، به دستور او ، آمريكا سريعا فرودگاه خان آباد را تخليه كرد و ازبكستان دوباره به پيمان امنيت دستجمعي جامعه كشورهاي مستقل مشترك المنافع (همسود) كه با نارضايتي از آن خارج شده بود ، بازگشت .

سيف الله زاده اضافه كرد : اكنون آمريكا در آسياي مركزي فقط در مناس قرقيزستان پايگاه نظامي دارد كه هرچند به ظاهر به بهانه پشتيباني نيروهاي ائتلاف خارجي در افغانستان اما در اصل براي مقابله با توسعه نفوذ روسيه و چين در آسياي مركزي و تسلط بر منطقه ايجاد شده است .

وي اظهار داشت : اين نكته مهم مطرح است كه پايگاه آمريكا در قرقيزستان براي منافع ملي كشورهاي عضو سازمان امنيت دستجمعي همسود و سازمان همكاري شانگهاي يك تهديد جدي است و آمريكا با بستن اجاره بلندمدت و ارائه طرح گسترش فرودگاه مناس به ‪ ۳۰۰‬هكتار ، درصدد تثبيت حضور نظامي خود در آسياي مركزي است .

وي افزود : هدف آمريكا از ايجاد پايگاه نظامي در منطقه آسياي مركزي به بهانه مقابله با تروريسم در افغانستان در واقع همانند ساير نقاط جهان اعمال سياستهاي سلطه گرايانه ، ترساندن ملتها و در نهايت تسلط سياسي ، اقتصادي و فرهنگي بر آنهاست .

وي گفت : قرقيزستان و تاجيكستان دو كشور نسبتا مناسب براي آمريكا جهت رسيدن به اهداف خود و داشتن جاي پاي دايمي در آسياي مركزي محسوب مي‌شوند و آمريكا با استفاده از ضعف اقتصادي اين كشورها و با اجراي برخي برنامه هاي محدود اقتصادي ، بدنبال پايگاههاي ديگري در منطقه است .

قاسم بيك محمد تحليلگر مسائل منطقه‌اي در تاجيكستان بر اين باور است كه حضور نظامي آمريكا در قرقيزستان طولاني مدت خواهد بود زيرا آمريكا در نظر ندارد كه ميدان را براي رقباي خود ، روسيه و چين خالي كند.

وي افزود : مبارزه كشورهاي ذينفع روسيه ، چين و آمريكا براي تحت نفوذ قرار دادن آسياي مركزي پس از فروپاشي اتحاد شوروي آغاز شده و معلوم نيست تا چه زماني طول مي‌كشد.

وي يادآور شد : چين و روسيه دو كشور بزرگ منطقه در اين مبارزه از امكانات و ظرفيتهاي زيادي برخوردار هستند و آمريكاي تازه وارد مجبور است باايجاد پايگاههاي نظامي و هزينه‌هاي هنگفت، مانع گسترش نفوذ آنها و تقويت حضور خود در آسياي مركزي شود.

وي گفت : بيشكك عملا امكان و حق كنترل رفت و آمد هواپيماهاي نظامي آمريكا و تجهيزات مورد استفاده در پايگاه مناس را ندارد و به اين دليل كشورهاي منطقه كه با سياستهاي آمريكا مخالف هستند و حق دارند از وجود چنين پايگاهي احساس خطر كنند.

محمدي مقيم اف استاد دانشگاه ملي تاجيكستان نيز بر اين باور است كه دور از ذهن نيست كه به درازا كشيدن وجود پايگاه آمريكا در قرقيزستان با هدف تقويت نيروهاي نظامي اين كشور در منطقه آسياي مركزي انجام شده و در اين راستا اقدامات تازه ديگري انجام خواهد شد.

وي گفت : گذشته نشان داده است كه آمريكا در كشورهايي كه پايگاه نظامي داشته معمولا طولاني مدت بوده و استمرار حضور نظاميان آمريكايي باعث سلب استقلال ، آسايش مردم و وابستگي اين كشورها شده است .

وي افزود : وجود اين پايگاهها هرگز سودي براي كشورهاي محل استقرار نداشته است چون آنها براي تامين منافع آمريكا و بهره كشي از ملتهاي ديگر ايجاد شدند.

وي اضافه كرد : آمريكا در مناطق مختلف جهان از وجود اين پايگاهها همواره براي گسترش سيطره و نفوذ خود بهره گرفته و اكنون منطقه آسياي مركزي و قفقاز از جمله مناطق مورد نظر اين كشور براي ايجاد پايگاه‌هاي نظامي است .

وي گفت : در حالي كه حضور روسيه در آسياي مركزي عامل اصلي ثبات و امنيت در منطقه دانسته مي‌شود ، آمريكا با تقويت حضور نظامي خود مي‌خواهد اوضاع را به نفع خود تغيير دهد.

در اين ميان سيف الله صفراف معاون رييس مركز استراتژي رياست جمهوري تاجيكستان بر اين عقيده است كه هيچ كشوري حتي آمريكا قادر به بي‌ثبات كردن اوضاع منطقه آسياي مركزي و تسلط برآن نيست .

وي گفت : مسلم است كه برخي در اين زمينه تلاش خواهند كرد ، ولي بي ثباتيهاي گسترده به هيچ وجه به نفع هيچ يك از كشورهاي در حال توسعه در آسياي مركزي نخواهد بود.

وي به درگيريهاي داخلي در تاجيكستان بعد از استقلال آن اشاره كرد و افزود : جنگ پنج ساله داخلي در تاجيكستان براي همه كشورهاي منطقه تجربه تلخ تاريخي بود و هيچ يك از دولتهاي منطقه دوباره نخواهند گذاشت كه چنين اتفاقاتي با دخالت خارجي و يا حضور نظاميان خارجي در كشورهاي آنها رخ دهد.

وي گفت : به اين دليل است كه كشورهاي با نفوذ براي گسترش مناسبات مسالمت آميز و تقويت همكاريهاي سياسي ، اقتصادي ، تجاري و نيز نظامي با كشورهاي آسياي مركزي تلاش مي‌كنند ولي هرگونه حضور نظامي خارج از چارچوب همكاري براي اين كشورها قابل قبول نخواهد بود.

وي اضافه كرد : در حال حاضر ارزشهاي نظام دمكراسي اعلام شده از سوي آمريكا در سراسر جهان از جمله در آسياي مركزي رو به كاهش است و ديگر آن اعتبار و آبرويي را كه قبلا داشت هرگز ندارد.

وي گفت : ملتهاي دنيا با اهداف استكباري آمريكا آشنايي دارند و اين كشور مجبور است به خواسته‌هاي ملتها توجه كرده و همكاري با كشورها را براساس شيوه‌هاي جديد و منطقي تر بنا نهد.

كارشناسان سياسي تاجيك در مجموع معتقدند كه اگر آمريكا همچنان سياست نظامي گري و سلطه سياسي ،اقتصادي و نظامي برجهان را دنبال كند ، روز به روز در ميان ملتها اعتبار خود را بيشتر از دست خواهد داد.
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن