تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814788136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخلاق در فضاي سايبر/ 37«وجدان جمعي» مهم‌ترين اهرم كنترل‌كننده اخلاق در فضاي مجازي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: اخلاق در فضاي سايبر/ 37«وجدان جمعي» مهم‌ترين اهرم كنترل‌كننده اخلاق در فضاي مجازي است
گروه وبلاگ و IT: مدير مركز اطلاعات و آمار زنان شوراي عالي انقلاب فرهنگي مكانيزم كنترل دروني و وجدان جمعي كاربران فضاي مجازي را مهم‌ترين و ابتدايي‌ترين، اهرم كنترل‌كننده ارزش‌هاي اخلاقي در اين فضا عنوان كرد.
«ناهيد رام‌پناهي»، مدير مركز اطلاعات و آمار زنان شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مؤسس سايت شبكه اطلاع‌رساني جهاني زنان مسلمان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، اخلاق را مجموعه‌اي از بايد و نبايد‌ها تعريف كرد.

وي در ادامه تصريح كرد: اخلاق مجموعه‌اي از بايدها و نبايدها است، كه در هر فضايي شكل ارزشي و مفهومي خود را حفظ كرده، ولي به لحاظ مصداقي متفاوت است. به عنوان مثال دزدي و صداقت هر كدام يك نبايد و بايد هستند و در هر فضايي قابل تغيير نيستند، منتهي مصادق و شكل‌هاي نمود آن‌ها در موقعيت‌هاي مختلف متفاوت خواهد بود.

رام‌پناهي فضاي مجازي را شاكله‌اي از ارتباطات و اطلاعات بالقوه دانست و گفت: اين مجموعه شامل به اصطلاح توليدكنندگان اين اطلاعات، استفاده‌كنندگان اين فضا است و خود محتواهاي توليد شده و ارتباطاتي كه صورت مي‌گيرد ضرورتًا بايست بر اساس مفاهيم اخلاقي باشند.

مدير مركز اطلاعات و آمار زنان شوراي عالي انقلاب فرهنگي در راستاي ارائه تعريف مفاهيم اخلاقي حاكم در اين فضا خاطرنشان ساخت: اين مفاهيمي شناخته شده براي بشر است، كه بسياري از آن هم مفاهيم فطري و قابل قبول است و هر انساني با هر طرز تفكري آن را قبول دارد تنها بايد اين مفاهيم بتواند سلامت اين ارتباطات و امنيت اين اطلاعات را در فضاي سايبر حفظ كند.

وي در ادامه افزود: اين معيارها بايد از نظر مفاهيم و معيارها منطبق با فطرت انسان‌ها باشد، حضرت محمد(ص) نيز در زمان بعثتشان دراين رابطه فرمودند: «من مبعوث شده‌ام كه مكارم اخلاق را به‌ اتمام برسانم و حرف آخر اخلاق را بزنم»، از ديدگاه اسلامي اخلاق براي ما هدف، زيربنايي و اصل اساسي است.

همچنين رام‌پناهي يادآور شد: اخلاق نبايد به هيچ‌وجه دست و پاگير باشد و شامل يكسري مباحث محدود كننده شود، شهروندان با فعاليت‌هاي متنوع و متعدد بايد مفاهيم اخلاق را در سرلوحه كارشان قرار دهند و در صورت فقدان اخلاق فعاليت‌هاي ما پوچ و بي‌معني خواهد شد.

مؤسس سايت شبكه اطلاع‌رساني جهاني زنان مسلمان گفت: انتظار مي‌رود در فضاي مجازي كنوني ما افراد بدون پياده‌سازي قوانين و اهرم‌هاي كنترلي، تنها با اكتفا به عقايد و وجدان دروني در اين فضا رفتار كنند.

وي در ادامه آلودگي‌ها و آشفتگي‌هاي موجود در اينترنت در سطح جمعي و فردي را از عواملي خواند كه نياز وضع قوانين را بالا مي‌برد و تأخير مسئولان و عوامل در اين كار را تنها دامن‌زدن به اين آشفتگي‌ها دانست.

سرعت بالاي همه‌گير شدن استفاده از اينترنت و ميانگين سني جوان اين فضا از عواملي بوده كه توسط اين كارشناس موجب عقب‌ماندن مسئولان اين امر براي تدوين راهكارها و وضع قوانين اخلاقي اعلام شده‌است.

ناهيد رام‌پناهي سپس تصريح كرد: به اين صورت است كه بسيار از امكانات سخت‌‌افزاري و نرم‌افزاري اين فضا را اول مردم و افراد نيمه‌متخصص و كاربران عام پيدا مي‌كنند و آشنا مي‌شوند و سپس توسط مراجع رسمي دنبال مي‌شود.

رام‌پناهي يكي از ضرورت‌هاي وجود اهرم‌هاي كنترلي براي افراد را دو وجهي بودن انسان تلقي كرد و افزود: در هر صورت بشر به دليل دو وجهي بودنش و اينكه آميزه‌اي از اخلاقيات و نفسانيات است و ممكن است گاهي نفسانياتش غلبه كند و لازم است كه ما گاهي اهرم‌هاي بازدارنده قانوني هم داشته باشيم.

ادامه دارد...
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن