تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814801027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

7 محور برنامه ويژه دولت براي توسعه ترانزيت‌


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: 7 محور برنامه ويژه دولت براي توسعه ترانزيت‌

خبرگزاري فارس: رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ضمن بيان اينكه نگاه ويژه دولت به امر ترانزيت در هفت محور خلاصه مي‌شود، گفت: روان‌سازي عبور ترانزيت، افزايش تقاضا و افزايش شبكه‌هاي ريلي و جاده‌اي، موجب توسعه ترانزيت كشور خواهد شد.

شهريار افندي‌زاده زرگري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» ضمن اشاره به توسعه ساختاري‌هاي ترانزيت در كشور، اظهار داشت: در موضوع ترانزيت كالا، فعاليت‌هاي بسزايي انجام شده است كه اولين تحول در اين موضوع نگاه ويژه دولت به ترانزيت است.
وي با بيان اينكه امروزه ترانزيت به عنوان يك موضوع درآمدزا و اشتغال‌زا مطرح است، تصريح كرد: توسعه ترانزيت به افزايش روابط سياسي كشورها مي‌انجامد؛ موقعيت كشور از نظر جغرافيايي مطلوب است زيرا ايران بر سر راه كريدور شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد و در صورتي كه هر يك از اين كريدورها فعال شود، خود به خود به اروپا متصل مي‌شويم.

* موقعيت جغرافيايي و استراتژيك ايران در امر ترانزيت

افندي‌زاده تصريح كرد: ايران از ‌طرف جنوب و از طريق خليج فارس، در مجاورت آب‌هاي آزاد قرار دارد و از طرف شمال به كشورهاي GIS (تازه استقلال يافته) نزديك است؛ اين كشورها مراكز توليد هستند و به دنبال بازار فروش هستند از طرف ديگر در جنوب خليج‌فارس بازار مصرف زياد است كه همين مورد موجب مي‌شود ايران بر سر شاهراه ترانزيت شمال به جنوب كالا قرار گيرد.
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اضافه كرد: از طرف ديگر كشور چين به عنوان توليد كننده عمده دنيا در شرق ايران و اروپا به عنوان بازار مصرف برخي كالاهاي آسيايي در غرب ايران قرار دارد؛ همچنين اروپا به عنوان توليد كننده اصلي كالاهاي صنعتي در غرب ايران و آسيا به عنوان مصرف كننده كالاهاي صنعتي در شرق و مجاورت ايران قرار دارد كه اين امر موقعيت استراتژيك ايران را در امر ترانزيت شرق به غرب مشخص مي‌كند.

* با افزايش تقاضا و روان‌سازي سير ترانزيت توسعه مي‌يابد

معاون وزير راه و ترابري ضمن بيان اينكه در بحث ترانزيت سه موضوع پي‌گيري مي‌شود، تصريح كرد: اولين موضوع در اين مبحث، مقوله "تقاضا " است، ايران بايد به دنبال جذب بازارهاي جديد با ايجاد روابط مناسب بازرگاني و اقتصادي بين كشورها باشد.
وي ادامه داد: ظرفيت‌هاي داخل بايد افزايش يابد يعني لازم است شبكه‌هاي راه‌ و راه‌آهن و مبادي ورودي نظير بنادر و پايانه‌ها توسعه يابد.
افندي‌زاده ضمن تأكيد بر لزوم روان‌سازي عبور ترانزيت از كشور، اظهار داشت: لازم است عبور ترانزيت با صرف زمان كم و هزينه پايين انجام شود؛ در كشور ايران هزينه‌هاي عبور ترانزيت خود به خود پايين است زيرا هم‌اكنون مالياتي در مرزها اخذ نمي‌شود و كاميون‌هاي سوخت با قيمت ارزان‌تر از كشور خود دريافت مي‌كنند، اما لازم است زمان عبور هم كاهش يابد يعني كالا به سرعت از پايانه‌هاي مرزي وارد شبكه راه‌هاي كشور شده و به سرعت خارج شود.
افندي‌زاده ضمن اشاره به اينكه با اجراي آيين‌نامه روان‌سازي عبور كالاي ترانزيت در كشور برخي مشكلات در اين‌باره برطرف شده است، گفت: در رابطه با ترانزيت، كار گروهي وجود دارد كه وزير راه و ترابري رئيس كارگروه بود و پنج نماينده وزارتخانه‌هاي بازرگاني، امور خارجه، كشور، اقتصاد و دارايي و راه‌ و ترابري و ارگان‌هاي ديگر نظير مرزباني و ستاد مبارزه با قاچاق كالا در آن عضو هستند.
افندي‌زاده تصريح كرد: دبير كارگروه ترانزيت رئيس سازمان راهداري حمل و نقل جاده‌اي است.
وي ادامه داد: پس از برگزاري جلسات گوناگون اين كارگروه، كالاي ترانزيت در كشور در سال 88 نسبت به سال 87 با 21 درصد افزايش مواجه بود.
افندي‌زاده تصريح كرد: پس از بروز تحولات در اين امر، دولت مصمم شد با انتخاب نماينده ويژه خود در امر ترانزيت و تشكيل برخي جلسات كارگروه با حضور معاون اول رئيس جمهور، اين جلسات با نگاهي ديگر دنبال شود.

* هفت محور اصلي در نگاه ويژه دولت به ترانزيت

افندي‌زاده ضمن بيان اينكه نگاه ويژه دولت به امر ترانزيت در هفت محور خلاصه مي‌شود، اظهار داشت: در محور اول نگرش وزارت امور خارجه به مقوله ترانزيت با وابسته‌هاي اقتصادي و بازرگاني خودش جديد و نوين شد؛ در اين‌باره جلساتي با وزارت امورخارجه برگزار شد و توسعه ترانزيت در دستور كار وزارت امور خارجه و وزارت بازرگاني قرار گرفت.
وي ادامه داد: در مرحله دوم بررسي نيازهاي شبكه راه انجام شد؛ نياز كشور به شبكه‌هاي بزرگراهي و آزادراهي حدود 13 هزار كيلومتر است كه نزديك به هفت هزار كيلومتر آن ساخته شده است، همچنين شش هزار كيلومتر راه اصلي بايد به بزرگراه تبديل شود كه اين امر جزو برنامه‌هاي سه سال آينده وزارت راه و ترابري است.
افندي‌زاده اضافه كرد: در مرحله سوم حلقه‌هاي مفقوده شبكه‌هاي ريلي مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد كه با افزوده شدن چهار هزار كيلومتر خط آهن، شبكه‌هاي ترانزيت شرق به غرب و شمال به جنوب كامل مي‌شود.
وي ادامه داد: در مرحله چهارم تمامي پايانه‌هاي مرزي مورد بررسي كارشناسي قرار گرفت و مشكلات پيش‌روي پايانه‌ها از لحاظ توسعه، كاهش زمان سفر بررسي شد؛ در اين‌باره بايد گفت پايانه با‌شماق در كردستان يكي از پايانه‌هاي مرزي كشور است كه چندي پيش سالن تجاري آن به مساحت دو هزار متر افتتاح شد.
معاون وزير راه و ترابري ادامه داد: مرحله پنجم استفاده از بخش خصوصي در توسعه ترانزيت بود كه يكي ديگر از اهداف پيش‌رو در اين‌باره است؛ در راستاي گسترش امر ترانزيت كشور، بسياري از شركت‌هاي بين‌المللي را دعوت به همكاري كرده‌ايم.
افندي‌زاده ضمن بيان اينكه در راستاي توسعه امر ترانزيت كشور هفت كميته تخصصي با بخش خصوصي برگزار شده است، گفت: درباره امور گمركي تا امور بندري هر هفته جلساتي تشكيل مي‌شود و هر ماه يك بار رؤساي كميته تخصصي ترانزيت بخش خصوصي، جلساتي با سازمان راهداري دارند تا استفاده از بخش خصوصي براي افزايش درآمد در امر ترانزيت مشخص شود.
افندي‌زاده ادامه داد: در مرحله ششم تلاش شده است امكانات و تجهيزات گمرك را در پايانه‌هاي مرزي افزايش دهيم كه خريد دستگاه‌هاي (ايكس ري) از اين قبيل است، كاميون‌ها براي تجسس و بازرسي، از زير اين دستگاه‌ها به سرعت عبور مي‌كنند و وقت آنها براي بازرسي سنتي تلف نمي‌شود.
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي افزود: همچنين سعي شده است كنترل‌ و نظارت پس از عبور ترانزيت از پايانه، با GPS صورت گيرد.
وي خاطرنشان كرد: در مرحله هفتم ايجاد تير پارك‌ها در كنار مجتمع‌هاي خدماتي - رفاهي مدنظر قرار گرفت يعني يعني محل‌هاي خاص براي توقف كاميون‌ها در نظر گرفته شده است.

* 47 درصد رشد ترانزيت در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال 88

معاون وزير راه و ترابري تصريح كرد: در شش ماهه اول سال 1389 حدود چهار ميليون و 936 هزار تن جابه‌جايي كالا در بخش ترانزيت داشته‌ايم كه اين رقم نسبت به شش ماهه اول سال 1388، كه سه ميليون 336 هزار تن بود، بيش از 47 درصد رشد داشته است.
افندي‌زاده خاطرنشان كرد: اميد است تا پايان سال جاري‌ به رقم حداقل 9 ميليون تن جابه‌جايي كالاي ترانزيتي دست يابيم كه اين امر با وجود بحران اقتصادي اروپا قطعأ رخ خواهد داد و نشان از توجه جدي دولت به بحث ترانزيت دارد.
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خاطرنشان كرد: علاوه بر بحث ترانزيت كالا، در آينده به موضوع ترانزيت مسافر مخصوصا براي سفرهاي حج و زيارتي مي‌انديشيم.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن