تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815445262




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رد درخواست انحلال حزب حاكم تركيه و واكنش‌ها نسبت به آن


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رد درخواست انحلال حزب حاكم تركيه و واكنش‌ها نسبت به آن
خبرگزاري فارس : دادگاه قانون اساسي تركيه بعد از سه رايزني درباره درخواست انحلال حزب حاكم و اسلامگراي عدالت و توسعه سرانجام راي بر رد درخواست انحلال اين حزب داد كه خوشحالي ملت و مقامات تركيه را در پي داشت.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رسانه هاي تركيه ، رجب طيب اردوغان " رهبر حزب عدالت و توسعه ، شب گذشته در جمع نمايندگان و هواداران اين حزب گفت: حكم دادگاه قانون اساسي تركيه قوه قضاييه را رو در روي اراده ملت قرار نداد و دموكراسي در اين كشور پيروز شد.
اردوغان كه پس از اعلام حكم دادگاه قانون اساسي تركيه به ايراد اين سخنان پرداخت، افزود: با رد درخواست انحلال حزب حاكم عدالت و توسعه دوران نامشخص و مبهم در تركيه به پايان رسيد.
دادگاه قانون اساسي تركيه با رد درخواست انحلال حزب عدالت و توسعه به ادامه حيات سياسي اين حزب راي مثبت داد.
نخست وزير تركيه با شاره به اين كه در دوران چندين ماهه محاكمه تلاش كرديم كه در صحنه هاي سياسي ، اقتصادي و اجتماعي زياني متوجه جامعه نشود، افزود: حكم دادگاه قانون اساسي موجب خرسندي و خوشحالي است.
اردوغان با اشاره به اين كه تركيه دوران سختي را پشت سر گذاشته است، بر تلاش حزبش براي همبستگي و وحدت ملي تاكيد كرد و افزود: راه حزب عدالت و توسعه راه رفاه ، عضويت در اتحاديه اروپا، دستيابي به دموكراسي و راه خدمت به مردم است.
اردوغان در پايان تصريح كرد: همه اقشار مردم را براي رسيدن به اين اهداف در آغوش مي گيريم.
خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا چهارشنبه شب از تصميم رئيس دادگاه قانون اساسي تركيه مبني بر مخالفت با انحلال حزب عدالت و توسعه استقبال و ابراز خرسندي كرد.
وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه اين تصميم ثبات سياسي را به تركيه بازگرداند.
رئيس دادگاه قانون اساسي تركيه ديروز در يك كنفرانس خبري با عنوان اين كه انحلال يك حزب سياسي حاكم مي تواند تاثيرات عميقي بر صحنه هاي سياسي ، اقتصادي و اجتماعي تركيه داشته باشد، افزود: شش قاضي از 11 قاضي دادگاه به انحلال حزب عدالت و توسعه راي مثبت دادند، ولي بر اساس قانون، انحلال يك حزب سياسي به حداقل هفت راي موافق از 11 قاضي مشروط است.
هاشم قليچ گفت:دادگاه تصميم به قطع بخشي از كمك‌هاي خزانه‌داري كشور به حزب حاكم گرفت.
بر اساس قانون،احزاب تركيه به نسبت تعداد نمايندگان خود در مجلس از خزانه‌داري كمك مالي دريافت مي‌كنند.
"ژوست لاگنديك" رئيس كميسيون مشترك پارلمان اتحاديه اروپا و تركيه روز چهارشنبه در آنكارا گفت : رد درخواست انحلال حزب حاكم تركيه موجب خشنودي است و با شنيدن اين خبر نفس راحتي كشيدم.
" لاگنديك " كه در آنكارا بسر مي‌برد، در پي اعلام حكم دادگاه قانون اساسي و رد درخواست انحلال حزب حاكم عدالت و توسعه به رهبري " رجب طيب اردوغان" از سوي اين دادگاه با اعلام اين مطلب افزود: اگر دادگاه حكم به انحلال حزب حاكم مي داد اين امر مغاير با ارزش هاي اروپايي و غيردمكراتيك ارزيابي مي‌شد.
بر اساس اين گزارش، وي خواهان تسريع اصلاحات در تركيه در روند عضويت تركيه در اتحاديه اروپا شد و افزود : پس از اين حزب حاكم بايد تلاش كند كه نگراني هاي محافل لائيك را رفع و در اين جهت تلاش كند.
"ارتغرل گوناي" وزير فرهنگ و جهانگردي تركيه راي دادگاه قانون اساسي را پيشرفت مستحكمي براي دموكراسي تركيه دانست .
وي افزود : كشور تركيه در اين روزها به اتحاد و همبستگي نياز دارد ... اميدوارم كه اين (راي) براي ملت ، مايه خير و بركت دولت و دموكراسي مان باشد.
"اولي رهن" كميسر گسترش اتحاديه اروپا هم از تصميم ديروز دادگاه قانون اساسي در قبال حزب "آك" ابراز خرسندي كرد و از تركيه خواست كه به روند اصلاحات از همانجايي كه مانده با تمام قدرت و توان ادامه دهد.
"رهن" اضافه كرد : اصلاح قوانين مربوط به احزاب سياسي در تركيه و هماهنگ كردن آنها با استاندارهاي اروپا از اهميت حياتي برخوردار است.
"دولت باغچه لي" رئيس حزب ملي گراي عمل با ابراز خرسندي از رد دعوي حزب حاكم طي يك اطلاعيه مكتوبي گفت : حزب ملي گراي عمل از طرف دموكراسي از اينكه روند قضايي دعوي حزب "آك" منجر به تعطيلي اين حزب نشد خوشحال است.
وي در عين حال از اردوغان و دست‌اندركاران حزب "آك" خواست كه از اين روندي كه پشت سر گذاشتند درس عبرت بگيرند.
اما ديگر حزبي كه از رد درخواست انحلال حزب "آك" ابراز خوشحالي كرد حزب دموكرات بود . "سليمان سويلو" در واكنش به راي ديروز دادگاه قانون اساسي چينن گفت : الان دموكراسي برنده شد ، به دنبالش هم سياست.
وي با تاكيد بر اينكه اين دعوي مي توانست جلوي سياست را سد كرده و موجب وقفه در دموكراسي شود خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام در اين كشور براي پايان دادن به جبهه بندي ها شد.
حزب اتحاد بزرگ تركيه از اينكه دادخواست انحلال حزب "آك" توسط دادگاه قانون اساسي رد شد ابراز خوشحالي كرد.
اتاق بازرگاني استانبول ، انجمن فعالان كار و صنايع تركيه "توسياد" ، اتاق بازرگاني آنكارا ، انجمن فعالان كار جوان تركيه ، سازمان مديريت هولدينگ سابانجي ، انجمن فعالان كار شيرهاي آناتولو ، انجمن فعال كار و صنايع مستقل "موسياد" ، اتحاديه بازارها و اتاقهاي تركيه "توب" به عنوان انجمن ها و نهادهاي فعال در عرصه كار تركيه هر كدام با صدور اطلاعيه هاي جداگانه از راي دادگاه قانون اساسي مبني بر عدم انحلال حزب حاكم عدالت و توسعه ابراز خوشحالي كردند.
"عبدالله گل" رئيس جمهور تركيه فعلا از اظهار نظر درباره رد درخواست انحلال حزب متبوعش يعني "آك" خودداري مي‌كند.
"وجدي گونول" وزير دفاع ملي تركيه با تمجيد از اقدام دادگاه قانون اساسي در رد درخواست انحلال حزب عدالت و توسعه گفت : اعتماد به 5/16 ميليون انسان تاييد شد.
"گونول" با اشاره به اينكه تركيه از نظر حقوق و دموكراسي يك اتفاق فوق‌العاده را پشت سر گذاشته اظهار داشت : تركيه يك دولت است كه حقوق بر آن حاكم است كه اين اصل لازم براي يك دولت معاصر و مدني است.
"سين مك كورماك" سخنگوي وزارت خارجه آمريكا هم در واكنش به راي دادگاه قانون اساسي تركيه درباره حزب "آك" گفت : ما به دموكراسي ترك ، مردم ترك اعتماد داريم و به شكل خوبي به همكاريهاي خود با اين حكومت ادامه مي دهيم . با آنها قبلا هم خوب كار كرديم.
اين سخنگو در عين حال از حكومت تركيه خواست كه از اين فرصتي كه پيش آمده براي جلو بردن اصلاحات سياسي و اقتصادي و احياي تلاشهاي اتحاديه اروپا استفاده كند.
"پارس" سفير اسبق آمريكا در آنكارا هم با استقبال از راي ديروز دادگاه عالي تركيه در قبال حزب "آك" تصريح كرد " اين هم براي تركيه و هم براي آنهايي كه خارج از تركيه هستند بايد به عنوان يك نتيجه خوب مورد قبول واقع شود.
"كلوديا روس" يكي از دو رئيس حزب سبز آلمان در گزارش مكتوبي با ابراز خرسندي از اين راي دادگاه عالي تركيه ، اين تصميم را "يك نشان خوبي" خواند.
روس با اشاره به اينكه چيزي كه تركيه به آن احتياج دارد تهديد به ممنوعيت و يا كودتا عليه اراده اكثريت مردم نيست بلكه يك جو رقابت سياسي سالم و خوب بين تمام قدرت هاي دموكراتيك است افزود كه يك ممنوعيت مي توانست تركيه را ده ها سال به قبل برگرداند.
وي در عين حال با يادآوري حوادث تروريستي روز يكشنبه در استانبول گفت كه هنوز بحران در تركيه تمام نشده است.
اما رد درخواست انحلال حزب "آك" ناراضي‌هايي هم داشت كه از جمله آنها حزب جمهوريخواه خلق تركيه به رهبري "دنيز بايكال" است . "بايكال" بعد از راي ديروز دادگاه قانون اساسي مدعي شد كه اين راي نشان داد كه هنوز بحران در تركيه به پايان نرسيده است.
انتهاي پيام/ز
 پنجشنبه 10 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن