واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، آيت الله صادق آملي لاريجاني روز شنبه در همايش هم انديشي تحول در علوم انساني با رويكرد اسلامي كه در دانشگاه امام حسين (ع) برگزار شد، افزود: يكي از روشنفكران كشور خودمان كه اكنون با نظام درافتاده، ادعا كرده است كه اين بحث ها براي نگه داشتن نظام به ويژه ولايت فقيه است. رييس دستگاه قضايي ادامه داد: وي همچنين ادعا كرده كه طرح اين مباحث به دليل به خطر افتادن بنيان هاي نظام است. آيت الله لاريجاني تصريح كرد اين روشنفكر مدعي شده كه مباني علوم جديد بر اساس سكولاريسم است و اگر اين مباني در همه جا گسترش يابد، جايي براي ولايت فقيه باقي نمي ماند. رييس قوه قضاييه افزود: اين در حالي است كه واقعا بحث سياسي مطرح نيست بلكه اين كار يك حركت كاملا فرهنگي، نظري و فلسفي است و البته هر بحث نظري و فلسفي ممكن است بطور طبيعي آثار سياسي داشته باشد. لاريجاني اظهار داشت: متاسفانه زواياي تحول در مباني علوم انساني خيلي باز نشده درحالي كه مغرب زمين در تحولات اخير علوم انساني پيشتاز بوده است. وي با بيان اينكه علوم انساني درغرب، بر اساس نگاه خاص ليبرالي و نگاه تابع مدرنيته، رشد كرده است، افزود: مدرنيته يك پديده است كه نياز به واكاوي و كالبد شناسي اساسي دارد كه البته مولفين غرب، اقدام به واكاوي ريشه هاي مدرنيته و ليبراليسم كرده اند اما متاسفانه در كشور ما استادان و افرادي وجود دارند كه به شدت طرفدار علوم اجتماعي و انساني غرب هستند. رييس قوه قضاييه با بيان اينكه بحث بازنگري در مباني علوم انساني از چند سال قبل از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي مطرح شد، گفت: ايشان با تيزبيني خاص، آسيب جدي را در بستر كشورهاي مسلمان مشاهده و گوشزد كردند. لاريجاني ادامه داد: نگاه ما به بازسازي مباني علوم انساني توجيه مشخصي دارد و آن اين است كه ما مومن هستيم و به ديني ايمان داريم كه داراي تعليمات و آموزه هاي خاص خود است. رييس قوه قضاييه با تاكيد بر اينكه بيان نظريات در مورد جوامع و رفتار انساني، بدون شناخت انسان ممكن نيست، گفت: ما در فلسفه سياسي راجع به حق، حقوق انساني و مشروعيت بحث مي كنيم اما سئوال اين است كه آيا شناخت اين بحث ها بدون شناخت انسان ممكن است. لاريجاني خاطرنشان كرد تحول در علوم انساني بحث بسيار مهمي است كه بايد براي آن نيرو بگذاريم و تلاش كنيم و توقع نداشته باشيم كه امروز و فردا جواب بگيريم. او افزود: نخستين كار اين است كه از عالمان مختلف اين رشته و همچنين عالمان ديني براي كارهاي بنيادي استفاده كنيم چرا كه اين كار عزم جدي و پشتكار فراوان ميخواهد. وي ادامه داد: ادعاي بزرگي است كه اين علوم انساني را كه چهار قرن تدريس شده است، بخواهيم تغيير دهيم و در اين زمينه اميدوار هستيم اما بايد ميزان اميدواري متناسب با اقدامي باشد كه مي خواهيم انجام دهيم. رييس قوه قضاييه گفت: بحث داغي وجود دارد كه علوم انساني مانند جامعهشناسي جزو علوم است يا نه كه بسياري از متفكران اينها را علم نميدانند. يك تلقي نادرست وجود دارد و آن اين است كه از متن كتاب و سنت، رياضيات، نجوم و جامعهشناسي بيرون آوريم كه برخي از متفكران ديني در پديدآمدن اين تفكر نقش داشتهاند. وي افزود: نميتوان جامعه شناسي ماكسوبر را از كتاب و سنت بيرون آوريم و نبايد در قرآن به دنبال رياضيات بگرديم. حداقل سه محور وجود دارد كه دخالت دين و عقل صحيح، ميتواند در اين سه محور دخالت كند و آثار مهمي هم خواهد داشت. رييسقوه قضاييه اظهار داشت: يكي از اين بحثها كه بسيار مهم است بحث پيشفرضهاست. آنچه در كلام مورخين و فيلسوفان وجود دارد، بحث پيشفرضهاست. يعني تفكرات ما در يك علم، پيشفرض دارد و مهم اين است كه آنها را برجسته كنيم. وي ادامه داد: به گفته ناظران بر اين علوم، بسياري وقتها اين پيشفرضها برجسته نيستند؛ مثلا جامعهشناس و روانشناس در اين زمينه كار ميكند ولي نميداند پيشفرضها چيست و خيلي وقتها پيشفرض وارد علم نميشود. بسياري از علوم ما داراي پيشفرضهايي هستند كه مرتبط با آن علم نيستند. لاريجاني با تأكيد بر بررسي پيش فرض هاي علوم گفت: بايد بررسي كنيم كه از منظر ديني، پيشفرض يك علم را قبول داريم يا نه. متخصصان بايد مطالعه كنند كه روانشناسي و جامعهشناسي چه پيشفرضهايي دارد تا با آگاهي وارد علم شويم. رييس دستگاه قضا اظهار داشت: اين يكي از مسيرهاي كار ماست كه ببينيم براساس چه مباني انسانشناختي، جهانشناختي و روانشناختي علم به ما عرضه شده است. رييس قوه قضاييه خاطرنشان كرد: مسير ديگر بحث هدف در علوم است؛ چه بسيار افرادي كه ميگويند ما كاري به اين نداريم كه هدف از علم و دستاوردها چيست و مدعي هستند علم بيطرف است و اين نظريه سالها بر جهان سيطره داشت. لاريجاني اضافه كرد: يكي از مسايل مهم براي ما كه به دين اسلام اعتقاد داريم، اعمال و رفتاري است كه انجام ميدهيم. معلوم شده است كه نظريه بيطرفي حرف نامعقولي است و نميشود كه عالم وارد حيطهاي شود و اعلام كند كه بيطرف است. رييس قوه قضاييه با بيان اينكه هدف از علم بسيار مهم است، گفت: يك مسلمان ميتواند از تعاليم ديني در اين راه استفاده كند و در اين راه نبايد كارهاي افراطي كرد و الگوهاي فعلي را هم نميتوان دور ريخت ولي ميتوان دراين راه پژوهشهاي لازم را انجام داد. به عنوان مثال ميتوان عدهاي از روانشناسان را دعوت كرد و درباره پيشفرضهاي اين علم حرف زد و در نهايت از اظهارات عالمان ديني نيز استفاده كرد. وي تاكيد كرد ما ميخواهيم علوم را بازسازي كنيم كه ممكن است بخشهايي متحول و بخشهايي هم ماندگار شود. اجتمام**9140/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 549]