تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه  الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813100903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري - تحليلي مهر/تركيه در وضعيت حصار در حصار ؛ جنگ بين سنت و مدرنيسم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري - تحليلي مهر/تركيه در وضعيت "حصار در حصار" ؛ جنگ بين سنت و مدرنيسم
خبرگزاري مهر- گروه بين الملل: دو انفجار پي در پي در شهر استانبول سبب كشته و زخمي شدن قريب به 150 نفر از شهروندان اين كشور گرديد .

به گزارش خبرگزاري مهر، انفجار اخير در استانبول پس از حملات تروريستي چندي پيش به كنسولگري آمريكا در اين شهر نشان داد كه تركيه براي غلبه بر چالش هاي خود در حوزه داخلي و خارجي با يك مشكل روبرو نبوده و نخواهد بود.

تركيه كشوري با هويت اسلامي و خمير مايه فرهنگ غربي است. اين كشور در تلاش است تا خود را به عضويت اتحاديه اروپا درآورد و در همان حين نيز بر آن است تا خود را بعنوان يك بازيگر مؤثر در صحنه بين الملل و حتي در سطح بحران هاي عميق به به عنوان ميانجي روند صلح در خاورميانه مطرح كند، اما شواهد و قرائن به ويژه انفجارهاي شب گذشته در استانبول حاكي از اين امر است كه آنكارا براي ايفاي نقش هاي بزرگ بين المللي نه تنها در بيرون بلكه با مشكلات بسياري در داخل رو برو است و اين مشكلات مي تواند بر آينده اين كشور در هر دو حوزه تثيرات بد جبران ناپذيري به همراه داشته باشد.

شب گذشته دو انفجار پي در پي در استانبول سبب كشته شدن 16 كشته و 160 زخمي برجاي گذاشت. مقام هاي هاي امنيتي تركيه بر اين باروند كه اين انفجارها از سوي حزب كارگران كردستان موسوم به (پ.ك.ك) بوده است اما لحظاني پيش اين گمانه زني از سوي اين گروه رد شد و مسئله كمي بغرنج به نظر مي رسد. حال اين نكته مطرح است كه صرف نظر از اينكه چه گروه يا فردي در پس اين انفجارها قرار دارد. اين پرسش نيز مطرح است كه تركيه در حوزه تئوريك با چه چالش هايي روبرو است.

چالش نخست: حزب كارگران كردستان(پ.ك.ك)

نخستين چالش تركيه كه در اين ماجرا هم بيشترين اتهامات به آن نشانه رفته پ.ك.ك است. بلافاصله پس از اين انفجارها شهردار استانبول اعلام كرد كه حزب كارگران كردستان در پس اين انفجارها قرار دارد. مقام هاي تركيه نوع انفجار و بمب بكار رفته در آن را دليل براي اثبات ادعاي خود مي دانند و تاكيد دارند كه بمب مورد استفاده دراين انفجارها كه از نوع "آر دي ايكس" بوده از انواعي است كه معمولاً از سوي اين گروههاي مورد استفاده قرار مي گيرد، اما اين گروه در آخرين بيانيه خود دست داشتن در اين انفجارها را رد كرده است.

ارتش تركيه نيز بر اين باوراست كه با توجه به حملات ديروز به مواضع اين گروه در كوههاي قنديل آنها در پس اين حملات هستند اما "عمر تاسپينار" استاد دانشگاه جان هاپكينز بر اين باور است كه سازمان تروريستي پ.ك.ك مسئول انفجارشب گذشته در تركيه نبوده زيرا كه به عقيده وي عمليات اين گروه در شهر استانبول امري معمول نبوده زيرا اين گروه بيشتر در جنوب شرقي تركيه فعال مي كند.

چالش دوم: چالش سنت و مدرنيسم

اخيراً گروهي موسوم به ارگنه كن- نامي بگرفته شده از يك افسانه تركي- كه گفته مي شد در صدد توطئه عليه نظم و امنيت عمومي در اين كشور بودند دستگير و قرار است دادگاه تركيه نظر نهايي اين گروه را عليه آنها اعلام كند.

اين مسئله سبب شده است تابرخي گمانه زني ها در پيوند با اين بمبگذاري البته در كانون هاي فقير رسمي به سوي اين گروه جهت داده شود.

برخي از تحليلگران بر اين باورندكه نظاميان ارشد تركيه ، برخي عناصر قدرتمند بازنشسته و فاشيسم تركي كه به نوعي مخالفت هايي هم با سياست هاي دولت تركيه بو يژه حركت آن به سمت غرب و اتحاديه راوپا و ناديده گرفتن اصول كماليسم و سكولاريسم و همچنين تلاش هاي دولت براي بهبود روابط با ارمنستان، يونان و حل مسئله قبرس را دارند در پس اين اقدامات باشند.

عمر تاسپينار استاد دانشگاه جان هاپكينز در اين باره مي گويد: اين انفجار مي تواند كار يك سازمان تروريستي در سايه باشد كه در ميان دولتمردان تركيه ريشه دوانده باشد.

وي مي گويد: منظور از اين عبارت ريشه دواندن آن است كه اين گروه به ژنرالهاي بازنشسته ارتش تركيه وابسته باشد كه مي خواهند برضد دولت كودتا كنند كه شايد با اين اقدام خود مي خواهند به دولت حاكم پيام بدهند زمان وقوع اين انفجار بسيار حائز اهميت است زيرا امروز روند بررسي به پرونده حزب حاكم آغاز مي شود.

اين استاد دانشگاه جان هاپكينز در ادامه مي افزايد: نزاع سياسي تركيه منازعه ميان اسلامگراها و سكولارها نيست بلكه اين نزاعي ميان تركيه جديد و تركيه قديم است. نمايندگان تركيه جديد حزب محافظه كار و حاكم است كه از حمايتهاي اجتماعي طبقه متوسط جامعه برخورد است و از جهاني سازي و پيوستن به اتحاديه اروپا حمايت مي كند.

بنابراين اين نزاع ميان اسلام گرا و سكولارها نيست بلكه حزب ميانه روي مورد حمايت مردم در كانون توجه قرار گرفته است. اما از سوي ديگر در تركيه سياستمداران قديمي نيز وجود دارند كه نماينده تركيه قديم هستند اين افراد گرايشهاي استبدادي بيشتري دارند اين افراد نسل قديمي تر از امتيازهاي ويژه اقتصادي و سياسي برخوردار هستند و مي خواهند اين امتيازهاي خود را حفظ كنند. در واقع نزاع تركيه دعوا بين دموكراسي و استبداد است خزب عدالت و توسعه نماينده جريان دموكراسي خواهي است و قديمي ترهاي تركيه نماينده جريان دوم به شمار مي روند.
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن