تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815420897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

170 كشته و زخمي در دو انفجار بمب استانبول


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: 170 كشته و زخمي در دو انفجار بمب استانبول
به گفته شاهدان، نخستين بمب در منطقه‌ مسكوني گونگورن در يك ميدان شلوغ و محل تجمع شبانه‌ مردم منجر شد.
انفجار دو بمب به فاصله چند دقيقه در يك ميدان بسيار شلوغ در استانبول موجب كشته شدن 16 تن و زخمي شدن بيش از 150 تن شد. اين مرگبارترين حمله عليه غيرنظاميان در تركيه در تقريبا پنج سال گذشته محسوب مي‌شود.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، فرماندار شهر استانبول تركيه اين انفجارها را كه يكشنبه شب صورت گرفت، يك حمله تروريستي خواند اما مقامات هيچ گروه مشخصي را مقصر آن ندانستند و هيچ كس نيز تاكنون مسووليت آن را بر عهده نگرفته است.

به گفته شاهدان، نخستين بمب در منطقه‌ مسكوني گونگورن در يك ميدان شلوغ و محل تجمع شبانه‌ مردم منجر شد.

تعدادي از مردم به سوي اين محل انفجار شتافتند تا ببينند چه اتفاقي افتاده است و به قربانيان كمك كنند در حالي كه يك انفجار دوم و قوي‌تر 10 دقيقه پس از بمب اول در نزديكي اين محل روي داد.

شاهدان اعلام كردند، بسياري از تلفات مربوط به انفجار دوم بوده است.

گولر گفت: اين موضوع كه در منطقه جمعيت زيادي بوده است، شمار تلفات را بالا برده است.

مقامات دولت تركيه عنوان كردند كه در اين انفجارها 16 تن كشته و 154 تن زخمي شدند.

يك خبرنگار آسوشيتدپرس كه به محل انفجار رسيده بود گفت: شاهد بود حداقل 12 تن روي زمين بودند. شيشه‌هاي شكسته، لباس‌ها، مانكن‌هاي مغازه و ديگر وسايل روي زمين ريخته شده بود و جوخه‌هاي خنثي كردن بمب با لباس‌هاي سفيد در حال بررسي صحنه بودند.

بسياري از زخمي شدگان در انتظار مداواي پزشكي بودند. صورت‌ها و بدن‌هاي آن‌ها كاملا خوني بود. چندين تن كه به نظر جراحت‌هاي جدي برداشته بودند در پتو پيچيده شدند و به آمبولانس‌هايي منتقل شدند كه در نزديكي انفجار‌ها مستقر شده بودند.

به گفته شاهدان، انفجار دوم يك مايل آن طرف‌تر از بمب اول روي داد. به گفته فرماندار استانبول، اين بمب‌ها در سطل‌هاي آشغال جاسازي شده بودند.

شبكه‌ي خبري سي.ان.ان ترك با استناد به منابع امنيتي گزارش داد: پليس گمان مي‌كند شورشيان كرد ممكن است عامل اين حمله تروريستي باشند زيرا بر اساس گزارشهاي اطلاعاتي، اعضاي حزب كارگران كردستان تركيه موسوم به پ.ك.ك در حال طراحي بمب گذاري‌هايي در شهرهاي تركيه بوده‌اند.

معمر گولر، فرماندار استانبول گفت: هيچ شكي نيست كه اين يك حمله تروريستي است.

اين حمله بدترين حمله به تركيه از 20 نوامبر سال 2003 بوده است؛ هنگامي كه بمب گذاري‌هاي انتحاري مرتبط با القاعده كنسول‌گري بريتانيا و يك بانك بريتانيايي را ويران كرد و در پي آن حداقل 30 تن كشته شدند. پنج روز پس از آن بمب‌هاي انتحاري ديگري كه به كاميون بسته شده بودند، به هنگام اصابت عمدي كاميون‌ها به دو كنيسه در استانبول جان 27 تن را گرفت.

رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه و عبدالله گل رييس جمهور اين كشور، انفجارهاي يكشنبه شب را شديدا محكوم كردند.

عبدالله گل در بيانيه‌اي گفت: با خشونت‌ و كشتار مردم بيگناه و تروريسم نمي‌توان به هيچ چيزي دست يافت. اين حملات طبيعت غير انساني و فلاكت زده‌ي تحريك كنندگان را نشان مي‌دهد. پليس در حال بررسي عوامل اين انفجارهاست.

حياتي يازيچي معاون نخست وزير تركيه كه در محل حاضر بود، به خبرنگاران گفت: ما مي‌دانيم اين يك حمله تروريستي است اما از اين كه چه سازماني مسوول آن است هنوز اطلاعاتي در دست نيست. كرد‌ها، چپ‌ها و شبه نظاميان در استانبول فعاليت دارند و در گذشته نيز در اين شهر انفجارهايي را ترتيب داده‌اند.

در نهم ژوييه افراد مسلح كه گفته مي‌شود القاعده الهام بخش آنها بوده است، به روي محافظان كنسولگري آمريكا در استانبول آتش گشودند و جان سه افسر پليس را گرفتند.

اين حمله در حالي انجام شد كه قرار است امروز (دوشنبه) دادگاه‌ تركيه در مورد ممنوعيت فعاليت حزب حاكم عدالت و توسعه كه متهم شده است عليه سيستم سكولار اين كشور فعاليت مي‌كند، تصميم‌گيري كند.
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن