تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821114224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هنر عشق ورزیدن


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر  - کلودیو سوارسه کارگردان ایتالیایی امسال دو نمایش را در جشنواره تئاتر فجر به صحنه برد که نمایانگر موقعیت متزلزل آدم​ها در شرایط سخت بود. علیرضا نراقی: نمایش 3(a+b) در مقایسه با« لِو» که از همین گروه(موتا ایماگو-muta imago) و کارگردان(کلودیو سوراسه) در روز های اولیه جشنواره امسال اجرا شد  از لحاظ  مسئله و مضمون  و چگونگی فضاسازی​ها مشترک است.   در هر دو نمایش مضمون اصلی بهم​ریزی امنیت زمین و زندگی عادی و هر روزه آدم​ها به واسطه جنگ است، این بهم​ریزی و تغییر بسیار فراتر از تغییری بیرونی و هراس از مرگ در شرایط تهدید کننده است و بیشتر هراسی درونی و  نقصان وجودی و عاطفی آدم​ها را نشان می​دهد.   در هر دو کار فضاسازی صوتی نقشی کلیدی دارد، در هر دو، صحنه محدود شده است و حرکت بسیار پویا اتفاق می​افتد. شکل اجرایی هر دو نمایش، نشان از التهاب و اضطرابی دارد که در درون شخصیت​ها می​گذرد، بنابراین ریتم هر دو نمایش تند و فزاینده است، اما به دلیل همین درون نگری در لحظه​ها توقف و مکث​های تکان دهنده و دوست داشتنی​ای شکل می​گیرد.  نمایش 3(a+b) به کارگردانی کلودیو سوارسه اگر «لِو» فضایی لخت داشت، بدلیل این بود که بیرون از زندگی می​گذشت و تنهایی آن آشکارا در نسبت با دیگری معنا نمی شد، بلکه این دیگری نتیجه سیری بود که «لِو» از سر می​گذراند. اما کل عذاب شخصیت a یعنی زن در  3(a+b) در نسبت با دیگری معنا می​شود و تمام تنهایی او در نبود b اتفاق می​افتد. نمایش 3(a+b) در شرایطی امن و با تصویر مطبوع صلح آغاز می​شود، اما«لِو» پس از اندک ثانیه ای از جنگ می​آغازد .   مسئله اصلی  که در مقایسه این دو کار بدست می​آید، همین است که نمایش «لِو» بحران را به شکل فردی بررسی می کند اما  3(a+b) آن را در مواجهه با دیگری تصویر می​کند. به نوعی می توان دو اثر کلودیا سوراسه را  دو نمونه تئاتر وضعیت دانست که اتفاقاً وضعیتی بسیار مشابه را  نشان می دهند ، اما این زاویه نگاه دو اثر و شخصیت​های درون آن  متفاوت است و دو کار را تبدیل به دو اثر مستقل و قابل بررسی از یک وضعیت مشترک می کند.   نمایش 3(a+b) به دلیل پر رنگ کردن یک ارتباط عاطفی و نقش جنگ در ظلم به آدم​هایی که درگیر آن ارتباط هستند، اساساً صحنه شلوغ تر و پر نشانه تری را می​طلبد؛ چرا که عشق در کنار خود، اشیائی را می​زاید که علاوه بر کارکرد بیرونی خود، معنایی درونی هم دارند. بنابراین آدم​هایی که در ارتباطات احساسی خود به دنبال ثبت ثانیه​ها و یادگارها هستند، وسائل بیشتری را معنا می​بخشند و در لحظه​ها ثبت می​کنند. اساساً در دو نمایش« لِو » و 3(a+b)  یادگار ماندن و حک شدن تصویری در خاطره- که در بازی​های نور و سایه به ما به عنوان مخاطب هم منتقل می شود- بسیار به چشم می​آید. انگار آدم​ها می​روند و دور می​شوند، اما تمثالی از آن​ها، تندیسی از احساساتشان بر جای می​ماند، که همچنان زنده است و می​توان به آن عشق ورزید. 52




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 639]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن